Kapitel 2
Dårlig samvittighed
Ulempen ved at få Emilia til at tisse i bukserne var, at det var mig, der endte med at skulle skifte hendes våde pull-up. Mor hadede at skifte bleer eller pull-ups. Så gæt hvem der har gjort det et par tusind gange de sidste par år? Ja, undertegnede.
I virkeligheden gjorde det mig ikke så meget. En våd pull-up er ikke særligt slem at skifte, og heldigvis var det at lave lort i toilettet den ene del af pottetræningen, som Emilia næsten havde lært.
Emilia græd hele vejen ind til soveværelset. Hun ville så gerne være en stor pige. I løbet af dette seneste forsøg på pottetræning har hendes manglende succes ikke skyldtes, at hun ikke prøvede. Hun havde endda nået “store-pige-trusser”-stadiet to gange, kun for at ryge tilbage i pull-ups efter uheld.
Vores soveværelse var knap nok stort nok til én person, for slet ikke at tale om to. De eneste møbler var min seng, hendes tremmeseng, et par kommoder og et lille skrivebord, der kun lige havde plads til min computerskærm. I vores gamle hus havde vi alle vores egne værelser med plads nok til pusleborde og kravlegårde. Da jeg rodede i skuffen med Emilias pull-ups og bleer, slog det mig, hvor utroligt nuttede hendes pull-ups egentlig var med alle de søde tegneseriefigurer på: Minnie Mouse, Elsa, Ariel og hver eneste Disney-prinsesse, man kunne forestille sig.
Mine ubetalte babysitterpligter omfattede mere end bare at skifte ble og pottetræning. At have gode manerer var en anden regel, mor håndhævede strengt, og igen var det mit ansvar at lære Emilia det. “Tak” og “vær så venlig” var i fokus lige nu, men det krævede stadig en del opfordringer for at få hende til at sige det.
Efter at have taget en frisk pull-up fra skuffen, vendte jeg mig mod Emilia igen.
“Og hvad skal du sige til mig nu?” spurgte jeg.
“Jeg skal have skiftet min pull-up,” klynkede hun.
Jeg sukkede. Emilia vidste jo bedre. Også selvom hun kun var tre år.
“Og hvad siger man, når man har brug for at få sin pull-up skiftet?”
“Kan du skifte min pull-up?”
“Søs, du glemmer det magiske ord.”
“Vil du være så venlig at skifte min pull-up?” sagde hun endelig.
Med det rullede jeg et pusleunderlag ud på min seng og løftede Emilia op på det. Jeg var glad for, at vi var ovre de frygtelige to-års-perioder, hvor bleskift havde været et mareridt. Hun lå roligt på sengen - jeg gætter på, det føltes rart at få en tør pull-up på - løftede benene, da jeg skulle tørre hende, og gjorde ingen modstand, mens jeg skiftede den våde pull-up ud med en ny, denne gang med et billede af Ariel foran. Jeg smed den våde pull-up i ble-spanden og satte et kryds på pottetræningskalenderen for at markere, at hun havde haft et uheld.
Jeg gav Emilia et kram, da jeg satte hende ned på gulvet igen.
“Og hvad siger man nu?” spurgte jeg Emilia.
“Tak.”
“Tak for hvad?”
“Tak fordi du skiftede min pull-up.”
“Det var så lidt, men du skal holde Ariel tør resten af dagen - ellers ryger du tilbage i bleer, forstår du?”
Emilia nikkede højtideligt.
“Det vil jeg. Det vil jeg,” sagde hun.
Aftensmad - selv hvis det bare var gryderet med kødboller - havde sine egne regler. Alt bestik skulle ligge præcis det rigtige sted. Ingen måtte begynde at spise, før vi havde sænket hovederne og sagt bordbøn. Man måtte ikke spilde mad. Ikke tale med mad i munden. Og vigtigst af alt: man skulle spise hver eneste bid af det, mor lagde på tallerkenen. Ingen måtte rejse sig fra bordet, før man var helt færdig.
Jeg satte mig forsigtigt ned på stolen ved spisebordet. Selvfølgelig skulle det være en træstol. Min numse gjorde så ondt. Jeg anede ikke, hvordan jeg skulle komme igennem skoledagen i morgen, hvis det stadig føltes sådan her.
Mor satte Emilia i en højstol ved siden af sig. Emilia var egentlig for gammel til den, men mor var fast besluttet: hvis Emilia ikke havde trusser på som en stor pige, så skulle hun heller ikke behandles som en. Det betød, at Emilia også havde en hagesmæk på og drak af en tudekop.
Jeg var lidt nervøs, da jeg rakte min tallerken frem for at få en portion. Jeg håbede virkelig, mor ikke ville øse for meget op. Lad os bare sige, at jeg ikke deler hendes begejstring for gryderetter. Ulækkert stads, men jeg vidste bedre end at sige det højt. Heldigvis gav hun mig ikke så meget. Det kunne jeg godt klare. Jeg ville bare gerne blive færdig med at spise hurtigt, så jeg kunne komme over på noget, der var mere behageligt at sidde på.
Mor nævnte ikke noget om den endefuld hun gav mig tidligere i dag. Det gjorde hun aldrig. Det skete. Og så var det videre. Hun tænkte ikke mere over det. Jeg ville helst spise i stilhed, men mor sørgede altid for, at der var masser af samtale, når vi sad sammen ved bordet.
“Hvordan gik cheerleader-optagelsesprøven?” spurgte mor.
Jeg begyndte at svare med munden fuld af mad, men standsede, til jeg havde tygget færdig. Tæt på.
“Godt,” svarede jeg.
Jeg ville bare gerne spise færdigt, så jeg kunne få numsen væk fra den her stol.
Jeg havde slet ikke lyst til at være cheerleader. Eller lave nogen form for efter-skole-aktivitet. Kunne jeg ikke bare bruge tiden på at læse eller spille computerspil? Men mor var insisterende - jeg skulle have masser af fritidsaktiviteter, for det mente hun, at universiteterne kiggede på, når man søger ind. Det er ikke ligefrem nemt at komme med på cheerleader-holdet. Jeg var tæt på at klare det i begyndelsen af skoleåret. Men min bedste veninde Desi fik pladsen i stedet. Det havde faktisk været lidt af en lettelse.
Jeg troede, jeg var sluppet, indtil sidste uge, hvor Desi faldt uheldigt og rev sit korsbånd over. Med hende ude resten af sæsonen lavede de en hurtig optagelsesprøve for at finde en erstatning. Hvis bare mor ikke havde hørt om det. Men det gjorde hun - og jeg klarede optagelsesprøven perfekt.
“Hvornår begynder du så?”
“I morgen. Træning slutter klokken 17.”
Endnu mindre tid til at lave det, jeg selv har lyst til. Og ingen busture hjem med Desi og Amanda længere. Nu skulle mor hente mig fra skole hver dag.
Jeg huskede at sige tak for maden, da jeg rejste mig fra bordet.
“Husk, du skal lave lektierne færdige, før du spiller computerspil,” sagde hun.
Jeg var kun lige kommet igennem det første kapitel af Forbrydelse og straf, da mor åbnede døren til mit værelse. Uden at banke på, selvfølgelig. Hun troede ikke på privatliv - i hvert fald ikke at jeg skulle have noget.
“Jeg går en tur,” sagde mor. “Du skal lave lektier i stuen og holde øje med Emilia. Jeg er væk i cirka en time.”
Fitbit-uret var en del af mors sundhedstrip. Hun skulle jo nå sine 10.000 skridt hver dag. Heldigvis behøvede hun ikke betale en babysitter. Emilia legede fantasileg med et par aflagte Barbiedukker på gulvtæppet i stuen. Ugh, bogen var svær nok at komme igennem uden også at skulle ignorere hendes uendelige plapren. Efter femten minutter havde jeg knap nok fået læst et par sider, da jeg kunne mærke naturens kald.
“Opfør dig ordentligt. Jeg er tilbage fra toilettet om lidt,” sagde jeg til Emilia.
Toiletsædet var ikke mere behageligt at sidde på end spisebordsstolen, men når man skal, så skal man. Jeg var næsten klar til at skylle ud, da Emilia begyndte at klynke på den anden side af døren. Jeg kunne ikke tro mit held.
“Sarah,” klynkede hun. " Vær sød at skynde dig. Jeg skal tisse."
Normalt ville jeg skynde mig og give hende plads på toilettet, men min stadig ømme numse og mindet om hendes latter under min tur over mors knæ sad stadig for frisk i kroppen. Og med mor væk, var der ikke noget Emilia kunne gøre for at tvinge mig af toilettet.
“Søs, du bliver nødt til at vente et par minutter. Kan du være en stor pige og gøre det for mig?”
“Jeg kan ikke. Jeg kan ikke. Jeg kan ikke,” klynkede Emilia igen. “Jeg vil ikke have ble på.”
Hvis hun var bange for at få ble på, betød det, at hun var tæt på at have et uheld. Det var næsten tredive minutter siden, hun sidst var på toilettet.
Jeg kunne høre hendes fødder trippe rundt på den anden side af døren. Jeg undertrykte et grin ved tanken om den potte-dans, hun sikkert lavede. Og eftersom hun allerede havde haft et uheld tidligere i dag, ville endnu ét betyde, at hun skulle tilbage i ble en hel dag. Det ville være mig, der skulle skifte hende, selvfølgelig, men følelsen af skadefryd var mere end det værd. Jeg rev lidt toiletpapir af og lod som om, jeg stadig var i gang med at tørre mig. Emilia var virkelig ikke god til at holde sig. Når hun skulle, så skulle hun NU. Jeg skulle bare trække tiden lidt endnu.
“Emilia, store piger kan godt holde sig et par minutter. Det er du nødt til at gøre, hvis du vil bevise for mig, at du er en stor pige”
Efter et par minutter hørte jeg Emilias dansende fødder stoppe brat. Der var et øjebliks stilhed - en sjældenhed med hende - efterfulgt af en jævn strøm af stille gråd. Mission fuldført. I den store potte-træningskrig var jeg lige blevet dobbeltagent. Jeg gjorde mig færdig med at lade som om, jeg tørrede mig. Et minut mere kunne vel ikke skade, nu hvor skaden var sket. Til sidst skyllede jeg ud og åbnede døren - og blev mødt af et trist syn.
Emilia sad på gulvet med hænderne for ansigtet, begge ben strakt ud foran sig, hvilket gav mig et perfekt udsyn til en gennemblødt pull-up. Der var ikke en eneste vådindikator tilbage.
“Kom så. Tid til at komme på toilettet,” sagde jeg og lod som om, jeg ikke havde set uheldet.
“Jeg vil ikke på toilettet,” sagde hun. “Behøver ikke.”
“Åh, det er helt i orden,” sagde jeg i en sukkersød tone. “Kom min lille baby-søster til at have et lille uheld?”
“Jeg er ikke en baby!” råbte hun. “Er jeg ikke! Er jeg ikke! Er jeg ikke!”
Biip, biip, biip, biip.
Emilia krydsede benene og trak ned i sin trøje, så jeg ikke længere kunne se hendes pull-up. Jeg ved ikke helt, hvorfor jeg følte mig så hævngerrig i dag, men jeg havde ikke tænkt mig at lade chancen for at gnide uheldet ind gå til spilde. Jeg lagde potte-træningssædet på toilettet og vinkede hende op at stå.
“Kom nu, træk din pull-up ned og sæt dig på toilettet. Tre minutter.”
Pull-up’en landede på gulvet med et vådt slask. Jeg kiggede ned og så den gule, gennemblødte inderside. De næste tre minutter gik i total stilhed. Der var ikke mere tis, der skulle ud.
“OK, tid til at tage din pull-up på igen.”
“Men…”
“Ingen men’er.”
Jeg bøjede mig ned og samlede den våde pull-up op, der hand fra Emilias fødder på gulvet. Den var varm og smattet at røre ved. Et stik af dårlig samvittighed prikkede mig i baghovedet. Jeg kunne huske, hvordan det føltes at blive tvunget til at have en våd pull-up på, mens jeg ventede på, at mor ville skifte mig. At skulle gå rundt med noget varmt og smattet presset mod huden uden at vide, hvornår det ville blive skiftet. Alligevel trak jeg den op over hendes hofter.
Reglerne var reglerne. To uheld på én dag betød, at Emilia skulle i ble igen, så snart hun var blevet gjort ren. Jeg plejer ikke at stille spørgsmålstegn ved mors regler, men i dette tilfælde begyndte der at snige sig tvivl ind. Begge Emilias uheld i dag var i virkeligheden min skyld. Hun havde ikke gjort noget for at fortjene at komme tilbage i ble.
Uden at sige mere løftede jeg Emilia op og bar hende det korte stykke ind til soveværelset. Skiftemåtten lå der stadig fra uheldet før aftensmad. Da jeg lagde hende ned på den, løb tårerne stadig ned ad hendes kinder og dryppede ned på lagnet, men Emilia gjorde ingen modstand. Jeg kørte forsigtigt hånden hen over hendes baghoved og satte en sut i munden på hende for at berolige hende.
“Det er OK, du får det meget bedre, når du er blevet ren og tør igen.”
Jeg stod med et valg, da jeg åbnede den øverste skuffe i Emilias kommode. Jeg burde tage bleen med de farverige Muppet-figurer, men samvittigheden havde vundet. Jeg tog i stedet endnu en pull-up - og sørgede for, at det var en med Ariel på, så mor ikke ville bemærke noget - og fandt vådservietterne og babypudderen frem.
Jeg rev forsigtigt i siderne på den våde pull-up og tørrede hende grundigt. Jeg dryssede kun en smule babypudder på bagefter. Ikke nær så meget som mor ville have brugt - jeg kan virkelig ikke holde lugten ud.
Udtrykket i Emilias ansigt, da det gik op for hende, at jeg gav hende en ny pull-up i stedet for en ble, var guld værd. Tårerne stoppede, og et forsigtigt smil spredte sig. Jeg løftede hendes bagdel op og sørgede for, at den nye pull-up sad tæt og godt omkring hendes hofter.
Da jeg smed den brugte pull-up i ble-spanden, sørgede jeg for at gemme den under nogle vådservietter. Ikke fordi mor ville gå på jagt dernede, men bare for en sikkerheds skyld. Da jeg hjalp Emilia ned fra sengen, begyndte hun at sige noget, men jeg afbrød hende hurtigt.
“Det her bliver vores lille hemmelighed, OK?”
“Vores lille hemmelighed,” sagde Emilia.