Anna & Dagplejen

Det glæder mig meget at historien er tilbage igen :blush:

Så er jeg tilbage med endnu et kapitel af Anna & Dagplejen, :slightly_smiling_face: Hvad mon der sker i dette kapitel, læs med og find ud af det. :wink:

Kapitel 5 (Legepladsen)

Vi ankommer foran indgangen til legepladsen og Monika siger “Så er vi fremme, er i klar til legepladsen?” Hun har stadig Hugos pusletaske over skulderen, Clara skal til at svare, men Hugo kommer hende i forkøbet & råber ”legeplads!”. Monika begynder at skubbe klapvogn ind ad indgangen, Clara & jeg følger efter dem. Monika fører klapvognen hen til et bænkeområde, hvor der sidder nogle andre familier med deres børn, Monika kører klapvognen over til en ledig bænk og sætter klapvognen ved siden af, Clara hjælper Hugo op ad klapvognen, Monika fortæller os at hun bliver ved bænken og vi andre 3 kan gå ud og lege. Vi går over imod området på legepladsen hvor gyngerne og rutsjebanerne er, Hugo ser gyngerne og fortæller ”Gynge, jeg vil gerne gynge på de store gynger” Clara svarer ”Hugo du er altså for lille til de store gynger, den her gynge er nok bedre for dig” og hun peger på babygyngen.

Vi går over mod gyngerne og når frem til babygyngen, “er du klar til at gynge?” spørger jeg Hugo, “Ja, ”jeg er klar til at gynge helt til månen og tilbage igen!” svarer han, Clara griner og siger “Så så Buzz Lightyear, skal vi ikke lige starte med jorden først, inden vi tager turen til månen?”. “Okay storesøster” svarer Hugo, Jeg løfter tværbjælken på babygyngen og Clara løfter Hugo op i sædet, ”sidder du godt?” spørger jeg Hugo mens jeg sætter bjælken på plads igen, ”Ja Anna” svarer han og jeg går væk fra gyngen, Clara begynder at skubbe gyngen som stille og roligt begynder at bevæge sig frem og tilbage, Hugo griner og sparker med benene, og Clara giver gyngen små puf for at få den til at svinge højere. Vi gynger længe og Hugo klapper i hænderne, han råber ”højre, højre” imens vinden rusker i hans hår, efter et stykke tid peger Hugo på rutsjebanen, ”rutsje tid” siger han & Clara begynder at stopper Clara gyngen forsigtigt med hænderne så den står stille.

Jeg løfter tværbjælken på babygyngen op, så Clara kan tage Hugo ud, hun holder ham tæt ind til sig og smiler, mens hun bærer ham sikkert i armene, Hugo fniser stadig fra gyngeturen, mens jeg lader tværbjælken falde ned på plads igen og sammen går vi over til rutsjebanerne. Clara bærer Hugo hen til den lille rutsjebane, som hun synes passer bedst til hans alder, hun sætter ham forsigtigt ned på jorden, mens han kigger spændt op på banen & Clara sætter sig selv ned på rutsjebanen, hun smiler & spørger ham ”er du klar?”. Hugo svarer ”ja!” og straks kravler han op på hendes skød, hans øjne lyser op af forventning og han griner, mens de sammen gør sig klar til at rutsje. Clara skubber forsigtigt fra, og rutsjebanen glider stille nedad. Hugo griner højt og holder godt fast om Claras arme, mens vinden rusker i hans hår. “Er du klar til endnu en tur?” spørger Clara da de lander.

Hugo nikker ivrigt og de går straks op igen for at prøve rutsjebanen endnu en gang. De rutsjer igen og igen, hver gang fniser Hugo højt og Claras smil bliver større, glæden fylder hele legepladsen og de tager flere ture, mens Hugo næsten ikke kan få vejret af grin og spænding, da de til sidst lander igen for enden af rutsjebanen efter en tur og er på vej imod trappen til rutsjebanen igen, da de går forbi mig, bemærker jeg at Claras kjole er våd hvor Hugo har siddet. “Clara jeg tror Hugo har haft det så sjovt at han har tisset så meget i sin ble at blevet så våd, at den har lækket og det er gået ud over hans shorts & din kjole” fortæller hende jeg.

Hun stopper straks op & kigger først ned på Hugos shorts som har en stor våd plet foran på dem, bagefter kigger hun ned og ser en stor våd plet på hendes røde kjole med gule blomster på, ” Jeg må nok lige tjekke hans ble for at være sikker på, at tapene sidder som de skal” fortæller Clara & stikker forsigtigt to fingre ned i kanten af Hugos ble, hun mærker også indersiden af bleen. bagefter mærker hun shortsene som er gennemblødte foran. Hugo spænder benene lidt og kigger ned, mens Clara siger smågrinende, “Ja der var vist en der har hygget sig lidt for meget & glemt at sige til, hvis han skulle på toilettet din tissetrold?”. “Skal jeg hente pusletasken hos din mor, så vi kan skifte ham her på græsset? Der ser ikke ud til at være nogen pusleplads muligheder i nærheden,” spørger jeg hende, “Ja, det må du meget gerne, vi venter her på dig” svarer hun med et smil.

Jeg går over mod bænken, hvor Monika sidder og taler med en anden kvinde der ammer sin baby, Monika får øje på mig og vinker “Hej Anna, er alt okay?” spørger hun. “Ja, alt er okay” svarer jeg & tilføjer “Vi havde bare et lille uheld nede ved rutsjebanerne, Hugos ble er lækket, så jeg er her for at hente pusletasken.” “Åh, det var da ikke så godt, men godt at høre at I har styr på det, Anna husk lige at du snart skal hjem, klokken er kvart over 10 og du skal være hjemme klokken 11.” svarer hun & smiler opmuntrende. Jeg tager pusletasken der hænger på klapvognens styr, og går tilbage over legepladsen imod Anna og Hugo, solen skinner og græsset er nyslået, Jeg kan høre små fnis og latter fra rutsjebanerne fra alle de andre legene børn. Hugo har sat sig ned i græsset og leger med Clara, han ser mig nærme dem med tasken, ”Anna er tilbage” fortæller han Clara som rejser sig op fra græsset & peger på et ledigt sted hvor jeg kan sætte pusletasken ned.

Jeg sætter pusletasken ned på græsset og åbner lynlåsen helt op, så jeg nemt kan finde det vi skal bruge til bleskiftet, Jeg tager pusleunderlaget ud af tasken og folder det ud for at lægge det ned på græsset, solen skinner ned på os, Clara sætter sig på knæ ved siden af & lægger Hugo forsigtigt ned på underlaget. Han ligger stille et øjeblik, mens han kigger op på skyerne, og derefter fniser han lidt, da Clara begynder at trække hans shorts af & den våde ble kommer til syne.

Clara lægger de våde shorts ved pusleunderlaget, “Anna kan du række mig vådservietterne?” spørger hun om, Jeg finder dem hurtigt frem og rækker dem til hende. Kort efter beder hun om babypudderet ”det ligger vist i sidelommen", jeg får fundet dåsen med babypudder og åbner den for hende, jeg dufter til den og pudderen dufter lavendel, jeg rækker hende den, mens hun smiler taknemmeligt og tilføjer “Har du også zinksalven?” Svarer hende ”den er der også styr på” Jeg finder tuben og rækker hende den.

“Jeg skal også bruge en ren ble Anna, der ligger vist nogle i det store rum i tasken,” Fortæller hun “Ja ja, jeg skal nok!” Svarer jeg og roder lidt i pusletasken og finder en frisk ble. som jeg rækker hende, hun åbner bleen forsigtigt ved at fjerne velcrolukningen fra hver side på bleens frontside og er lige ved at tage den af, da en pige på omkring seks år går forbi sammen med sin mor. Pigen stopper op og peger nysgerrigt på Hugo, “Mor, se! Han får skiftet sin ble midt på græsset, ligesom når jeg skal have natble på nogle gange!” Morens smil bliver varmt.

"Ja, skat, det er lidt det samme, som når du skal natble på derhjemme, når du tisser i sengen.” Hugo bliver lidt rød i kinderne og kigger væk, men Clara smiler beroligende til ham og siger roligt, “Det er helt fint, Hugo, alle har uheld en gang imellem, det vigtigste er bare at du får en tør & ren ble på igen, så du har det rart.” Hun klapper ham blidt på benet, og Hugo nikker stille, da pigen og hendes mor går videre, fjerner Clara den brugte ble helt og lægger den ved pusleunderlaget, tørrer Hugo grundigt med vådservietterne, hun dupper huden med lidt babypudder og smører zinksalve på de steder, hvor bleen har lækket.

Derefter folder hun den nye ble ud og placerer den under ham, mens hun sørger for at den ligger lige, hun trækker forsigtigt forsiden op mellem hans ben, glatter siderne ud og lukker bleen med velcrotapende, så den sidder behageligt og tæt, Clara tjekker nøje at lækagebarriererne sidder korrekt, hun trækker en finger langs indersiden af bleens kant ved hvert lår, for at sikre at lækagebeskyttelsen ligger rigtigt og ikke er foldet, “Der nu sidder bleen perfekt.” Fortæller Clara med et lille smil til Hugo. “Så er du klar til at lege igen.”

Inden hun rækker mig den våde ble, tager Clara et par ekstra vådservietter og tørrer sine fingre af, så hun ikke har zinksalve på fingrene mere, derefter lægger hun alle de brugte vådservietter i den våde ble, som hun så rækker til mig. “tak for den, lige hvad jeg ønskede” siger Jeg til Clara & folder bleen sammen, jeg lægger bleen i en blepose og binder en knude på posen, efterfølgende lægger jeg bleposen ved pusletasken, bagefter giver Clara mig de våde shorts, som jeg også putter i en blepose. Jeg kigger i pusletasken efter et par tørre shorts, opdager jeg at der ikke er nogen, ”Clara, han har faktisk ikke nogen rene shorts i pusletasken," fortæller jeg,

“Så må han lege videre i ble og t-shirt bare,” siger Clara med et lille grin. Jeg binder en knude på bleposen med de våde shorts og lægger posen ned i pusletasken, Clara hjælper Hugo forsigtigt op fra pusleunderlaget, holder ham tæt et øjeblik og giver ham et lille klem. Til sidst samler jeg alle tingene, vi har brugt under bleskiftet, babypudder, zinksalve. Vådservietter og lægger dem pænt tilbage i pusletasken, jeg samler også pusleunderlaget op fra græsset, folder det pænt sammen og lægger det ned i tasken, inden jeg lukker den.

Jeg kigger på mit ur og ser at klokken snart er 10:30, ”Clara, vi skal til at gå imod jeres hus snart, jeg skal være hjemme om 30 minutter cirka, jeg fik jo ikke taget min taske med hjemmefra hos dig. Så jeg tænker at vi går hen til din mor med Hugo”, ”det er nok en god idé, så kan Hugo og min mor blive her på legepladsen og lege videre sammen, der kommer nok også nogen som han kender fra sin børnehave på et tidspunkt, Svarer hun. Jeg tager pusletasken over skulderen, samler bleposen op med den brugte ble, for at smide den ud i en skraldespand på vejen til bænkene, “Hugo vi skal over til mor nu” fortæller hun til Hugo.

Han svarer “men jeg vil lege videre her”, “det ved jeg godt Tissetrold, men Anna og jeg skal lige hjem til os selv, så du skal blive ved mor og så kan hun tage dig over til gyngerne igen” siger hun. Hugo går over til Clara og tager hende i hånden og vi går imod bænkeområdet, Jeg får fundet en skraldespand på vej og får smidt Hugos brugte ble ud, da vi kommer over til Clara og Hugos mor, sidder Monika på bænken sammen med Hugos to bedste venner fra børnehaven – tvillingerne Laura og Lau – og deres mor. Laura og Lau er også fire år gamle.

Laura får øje på at Hugo kun har t-shirt og ble på, hun smiler og løfter lidt op i sin kjole. ”Se Hugo! Jeg har også ble på,” siger hun stolt, under kjolen kan man se hendes lyserøde Pampers bukseble med My Little Pony motiver. Hugo opdager at Lauras ble er blevet våd, men siger ikke noget, Lau forholder sig stille, men Hugo ved godt at han også stadig bruger ble. Jeg bukker mig ned og siger farvel til Hugo, ”Vi ses Bletrold,” siger jeg med et grin og giver ham et stort kram, han svarer “vi ses Anna”. Bagefter siger jeg farvel til Monika, og Clara og jeg begynder at gå hjem mod hendes hus.

På vejen småsnakker vi om dagen på legepladsen. ”Hugo så altså lidt flov ud, da Laura viste sin ble,” siger jeg. Clara nikker og smiler. ”Ja, men han er egentlig ret god til at tage det pænt. Han ved jo at både Laura og Lau stadig bruger ble, så han føler sig ikke så alene med det.” ”Det er faktisk ret sødt at de alle tre stadig bruger gør, de virker så trygge ved hinanden.” siger jeg ”Mmh, de leger tit sammen i børnehaven og deres pædagoger fortæller, at de altid hjælper hinanden, når en af dem har haft et uheld.” svarer hun mig.

Jeg smiler og tilføjer ”Det lyder som nogle rigtig gode venner han har,” Clara nikker og siger ”Ja det er de, Hugo er heldig at have dem som venner, efter lidt tid drejer vi ned ad vejen mod Claras hus. Solen skinner stadig på den skyfrie himmel, fuglene synger og man kan høre børn lege i haverne omkring os, da vi når frem, låser Clara hoveddøren op og vi træder indenfor.

Når Anna hjem til tiden og hvordan? Følg med i næste afsnit…

5 Synes om

Kapitel 6 (Mormors Besøg)

Anna og Clara trådte ind ad hoveddøren hos Clara, stadig lidt rødmosset i kinderne efter legepladsen, Vi tog hurtigt skoene af og stillede dem ved siden af reolen, før vi gik op ad trappen til Claras værelse. Døren stod stadig på klem, da vi trådte ind, jeg fik hurtigt fat i min taske, som stod ved hendes skrivebord, og kastede et blik på min pyjamas, der lå krøllet på luftmadrassen. Min toilettaske og min bamse Maja lå spredt omkring, og jeg begyndte at pakke det hele sammen, mens Clara nysgerrigt kiggede på, ”Du har vist haft det sjovt i nat, ” lo hun og pegede på pyjamassen. Jeg svarede hende “Ja, lidt kaotisk, men hyggeligt” & trak på skuldrene og smilede, Da alt var pakket, fulgtes vi ned ad trappen og hen til entreen, hvor vi sagde farvel og krammede hinanden. Clara vinkede, mens jeg gik ud ad døren og begyndte min gåtur hjem.

Da jeg nærmede mig huset, kunne jeg høre latter og lyden af en bold, der blev sparket frem og tilbage ude i haven, det var Victor og min far der spillede fodbold. Victor stod på mål iført sin Kasper Schmeichels landsholdstrøje, mens far skød på ham, Victor reddede fars skud med lethed og de to grinede højlydt, da de så mig komme ind ad havelågen. Vinkede de og jeg vinkede kort tilbage på vej imod hoveddøren, Jeg trådte ind efter en lang formiddag på legepladsen med Clara og Hugo og tog mine sko af i entréen, inden jeg satte dem på plads, Jeg tog også min taske af, og lige som jeg stillede den fra mig. Hørte jeg små skridt på trappen ovenover, det var Marie, man kunne høre, hun kom ned ad trappen fra første sal iført våde pottetræningsbukser og sin Disney-prinsesse-T-shirt, hun så lidt flov ud, men løb alligevel hen til mig med store øjne. “Anna! Jeg har haft et uheld, imens jeg legede på mit værelse, ” sagde hun hurtigt og kiggede ned i gulvet.

Jeg sukker blidt, men smiler trøstende, “det er helt okay, Marie Kom så går vi op på dit værelse og finder et par rene pottetræningsbukser til dig, så går vi videre til badeværelset med puslebordet, så skifter vi dig hurtigt. ” Vi går op på hendes værelse og jeg får fundet et par friske pottetræningsbukser frem, Marie holder fast i kanten af min kjole, lidt spændt, men følger med mig. Da vi kommer til badeværelset, løfter jeg hende op på puslebordet og først dér spørger hun med store øjne “Skal jeg have ble på? ”, Jeg griner blidt. “Nej skat, det er jo kun om natten du bruger ble. Nu får du bare et par rene pottetræningsbukser på, ” svarer Jeg hende og tager forsigtigt hendes våde pottetræningsbukser af, jeg lægger dem ned i blespanden, hvor der allerede ligger et par af hendes andre brugte bukser, Jeg tager et par vådservietter fra pakken. Som står på puslebordet, jeg vasker hende grundigt med dem, så hun bliver ren og tør, Jeg smider de brugte vådservietter i skraldespanden og tager babypudderet fra bordet.

Jeg åbner bøtten og drysser forsigtigt lidt på hendes hud, så den ikke bliver irriteret, og sætter den tilbage på puslebordet. Jeg giver hende de rene pottetræningsbukser på og hjælper hende op at stå på puslepuden. Jeg retter bukserne lidt, så de sidder godt over hofterne og ved benene, uden at stramme. Vi står der et øjeblik og krammer hinanden. Lige da jeg er ved at hjælpe Marie ned fra puslebordet, åbner døren sig og mor træder ind på badeværelset med Isabella i armene, “Velkommen hjem skat” siger hun, mens hun holder Isabella tæt ind til sig. Isabella græder og har ingen sut i munden, “Tak mor” svarer jeg og tilføjer “Marie har haft et lille uheld, så jeg hjalp hende med at blive skiftet og få et par rene pottetræningsbukser på. ” Mor svarer “Tak skat, fordi du altid hjælper med at skifte bleer og tage dig af dine søskende, du er virkelig god til det”, hun tager en af sutterne fra æsken ved puslebordet og giver den til Isabella, som straks finder ro og slapper lidt af.

Marie og jeg flytter os fra puslebordet, så mor kan komme til, hun lægger Isabella ned på puslebordet og begynder at tage hendes body af, “så Isabella skal vi se at få din ble skiftet” siger hun med et smil. Marie og jeg forlader badeværelset sammen, hendes værelse ligger tættest på ved badeværelser, så hun går foran mig, hun skubber forsigtigt sin dør op og træder ind sit værelse. Før hun lukker den stille efter sig, jeg fortsætter videre til mit eget værelse, åbner min dør og går ind, jeg lukker den stille bag mig. Forsætter over til mit skrivebord og tager min telefon op fra baglommen, skærmen lyser op og jeg ser et par ulæste beskeder fra vores gruppechat, men jeg vælger hurtigt at skrive til Clara først “Hej bestie, så er jeg kommet hjem :grinning_face_with_smiling_eyes: :heart: . Jeg sender beskeden afsted og smiler lidt for mig selv, da jeg forestiller mig hendes svar, sikkert noget i stil med “Godt, du er hjemme, vi ses på torsdag i centeret**:heart: ”. Jeg lægger telefonen på skrivebordet, lige ved siden af min vandflaske og de sammenrullede høretelefoner.

Jeg sætter mig derefter ned i min gamerstol, den drejer sig en smule da jeg læner mig tilbage og jeg mærker, hvor dejligt det føles at sidde ned efter en lang formiddag, får trykket på knappen på min computer og den velkendte summen fra blæseren fylder rummet, mens skærmen tænder og kaster et blødt, blåt skær over væggene. Jeg åbner min dagbog og begynder at skrive, mens pc’en stadig starter op. ” I morges da jeg vågnede hos Clara, kunne jeg høre noget der knitrede som et plastlagen, lyden kom fra hendes seng hvor hun stadig lå og sov. Da hun var vågnet og var kommet forbi luftmadrassen, bemærkede jeg at hendes natbukser var gledet lidt ned og en ble kunne tydeligt ses under dem, jeg var ikke i tvivl om hvad det var, jeg vidste præcis, hvordan en ble så ud, min bedste veninde tissede altså i sengen og brugte ble som Hugo fortalte ved spisebordet i går aftens, vi plejer jo at dele alt, jeg forstår godt hvis det er svært at snakke om, men jeg ville ønske, hun havde sagt det til mig. Hun er min bedste veninde, og jeg ville aldrig tænke dårligt om hende. ”

Jeg lukker dagbogen og lægger den roligt på skrivebordet, inden jeg tænder for The Sims 4, jeg klikker på sims ikonet og læner mig tilbage i stolen, mens spillet begynder at loade. Den velkendte melodi fylder rummet og jeg kan mærke en lille ro brede sig i kroppen, jeg finder mit gamle save og klikker mig ind, hvor jeg slap sidst, figuren på skærmen bevæger sig rundt i det lille digitale hus. Og jeg smiler svagt for mig selv, det føles rart bare at forsvinde lidt ind i spillet og glemme alt det andet for en stund. Jeg spiller et stykke tid, helt opslugt af mit lille Sims-univers, indtil jeg hører lyden af en bil ude fra indkørslen. Jeg sætter spillet på pause og ser et glimt af uret i hjørnet af skærmen, det må være mormor der er ankommet, jeg tager høretelefonerne af og rejser mig fra stolen for at strække mig lidt ud. Jeg går ud af mit værelse og lukker døren stille efter mig, på vej hen mod trappen mærker jeg pludselig at jeg skal tisse, så jeg drejer af og går hen imod badeværelset i stedet.

Jeg går ind og lukker døren efter mig, låser den og bevæger mig hen til toilettet, slår brættet op og trækker mine underbukser ned og sætter mig, da jeg er færdig trækker jeg underbukserne op igen. Slår brættet ned og går over til håndvasken, får vasket mine hænder grundigt og kigger hurtigt i spejlet for at tjekke om mit hår sidder som det skal, til sidst går jeg hen til døren & låser den op, jeg træder ud på gangen. Bevæger mig hen imod trapperne og går ned af dem, træder ned på det sidste trappetrin og går ud i entréen, hvor mor kommer forbi med Isabella i armen, hun får øje på mig da jeg kommer ned af trappen. “Hej skat, mormor er lige ankommet. Hun og de andre er i stuen, hun har vist lidt gaver med til jer hører jeg, ” siger hun med et smil, “hej Mor! Ja, man kan jo ikke undgå at høre hendes bil, når den larmer sådan. Den gamle Toyota Corolla har vist set bedre dage, ” svarer jeg med et grin, mor griner stille og ryster på hovedet. “Ja det har du nok ret i, ” siger hun og kysser Isabella på panden.

“Men den starter da stadig hver gang, det er mere end man kan sige om fars bil, ” tilføjer hun med et smil i stemmen. Vi følges ned ad gangen mod stuen, da jeg træder ind, sidder Mormor i sofaen med en kop kaffe i hånden og Marie sidder lige ved siden af hende. Mormor rejser sig straks for at give mig et kram. “Åh, hvor er det dejligt at se dig, skat, ” siger hun og holder mig tæt et øjeblik, inden hun slipper mig igen og tilføjer “Du bliver da højere hver gang, jeg ser dig! ” Jeg smiler og trækker lidt på skuldrene. “Måske bare en lille smule” svarer jeg, i det samme kommer Victor ind i stuen fra køkkenet med en skål fyldt med Mormors hjemmebagte småkager, “Jeg bagte dem i går aftes, jeg tænkte i nok kunne spise et par stykker, ” siger hun. Victor sætter skålen på tv-bordet og skynder dig at tage et par stykker fra den, “Man er nødt til at være hurtig her, ellers er der ingen tilbage når Anna har været i skålen” fortæller han og begynder at grine, “gem nogen til mig Anna” siger Marie og rejser sig op fra sofaen og går over til tv-bordet, “ha ha du er sjov din nød” svarer jeg Victor.

Marie skynder sig at tage en håndfuld småkager og går tilbage til mormor, “se mormor, jeg har taget småkager med til os begge to” fortæller hun stolt hende, “tak søde” svarer hun og tager et par småkager fra Maries hånd, jeg går over til skålen og tager et par småkager, jeg sætter mig ved siden af Victor, “Hvad har du gjort at far? ” Spørger jeg ham om, “Han er ude i baghaven og starter grillen op, han syntes at vi skulle havde hotdogs & mors Kartoffelsalat til frokost” svarer han, “så skal han da lave 3 pakker pølser før du er mæt” fortæller jeg, Marie & mormor begynder at fnise af ham, “du er så sjov, du skulle næsten havde været komiker” svarer han mig, “Det var faktisk en god ide, hvis nu jeg ikke ville være udannede mig som elektriker alligevel.

Ender pølserne som kul og brødet som krummer? Følg med i afsnit og se om Far klarer grillen…

3 Synes om