Alle min mors regler

Kapitel 9

Den bølle

Jeg startede skoledagen med en klar plan for, hvordan jeg kunne undgå flere uheld.

Efter at have hjulpet med at pottetræne Emilia over det sidste halvandet år, havde jeg efterhånden fået godt styr på de forskellige metoder og teknikker til at få nogen til at bruge toilettet i stedet for bukserne. Jeg havde ikke ligefrem lyst til at tænke på det, jeg prøvede at gøre med mig selv, som en form for pottetræning - det lød bare nedværdigende, når det blev brugt om nogen, der ikke var en tumling - men teknisk set var det jo præcis dét, jeg forsøgte på. Jeg havde heller ikke lyst til at tænke på, at mine pottetræningsforsøg med Emilia mildest talt ikke havde været den helt store succes.

Dagen var begyndt med en del nervøsitet over at skulle have en pull-up på i skole, men efterhånden som det gik op for mig, at ingen omkring mig anede det, voksede min selvtillid. Hjertet holdt op med at hamre, og i mit hoved gennemgik jeg igen planen jeg havde lagt for dagen - og de regler jeg havde sat for mig selv.

Først: Jeg ville gå på toilettet efter et fast skema. Jeg havde ikke et pottetrænings-ur som det Emilia går med, der bipper hver halve time. Men mit skoleskema ville være god nok som erstatning.

Så meget som jeg gerne ville gå på toilettet efter hver eneste time, ville det nok vække for meget opsigt hos mine venner. Jeg var nødt til at nå tilbage til et punkt, hvor det ikke var noget problem at holde sig lidt. Hvis jeg gik på toilettet før skolestart og så igen efter hver anden time, gav det mig nok pauser uden at virke mistænkeligt. I nødstilfælde kunne jeg omgå tidsplanen, men jeg ville gøre mit bedste for at holde den. Jeg ville heller ikke give mig selv lov til at bruge toiletkortet til at smutte ud midt i timen for at gå på toilettet.

Dernæst skulle jeg styre, hvad og hvor meget jeg drak. Jeg skulle stadig være ordentligt hydreret - især med cheerleading - men at drikke for meget på én gang ville være dumt. Så planen var at tage mange små slurke i løbet af dagen, så jeg holdt mig hydreret uden at fylde blæren helt op på én gang.

Den sidste del af planen var også den, jeg havde det mest utilpas med: pull-up’en, jeg havde på. Efter tre uheld og flere gange, hvor det havde været alt for tæt på, de seneste par dage, kunne jeg ikke risikere, at nogen lagde mærke til noget, hvis det skulle gå galt igen - især ikke i skolen.

Men jeg havde ingen intentioner om at bruge pull-up’en med vilje igen. Én gang var mere end rigeligt. Formålet med at have den på var, at den gav mig lidt mere spillerum til at prøve at holde mig igennem undervisningen - for hvis jeg ikke kunne, ville pull-up’en dække over uheldet.

Jeg startede min plan med et toiletbesøg, inden første time begyndte. Samantha, som altid var en af de første, der blev hentet af bussen, skulle også tisse, og Desi - som ikke skulle - humpede med på krykkerne af ren solidaritet. Jeg fik tømt en god portion tis ud, hvilket gjorde det ret sandsynligt, at jeg kunne klare mig indtil slutningen af anden time uden problemer.

Så langt, så godt. Indtil i dag havde udtrykket “at lette sig” aldrig rigtig givet mening for mig, men da jeg sad på toilettet efter fjerde time, var “lettelse” en helt præcis beskrivelse af, hvordan jeg havde det.

Det var mærkeligt at sidde i båsen og bruge toilettet, mens jeg stirrede ned på den pull-up, der hang mellem mine ben. Jeg havde stukket den ned i mine jeans, for jeg ville ikke risikere, at nogen kunne få et glimt af den gennem sprækken mellem døren og væggen.

Polstringen inde i pull-up’en var stadig hvid. Jeg havde ikke ladet så meget som en enkelt dråbe tis slippe ud hele den første halvdel af skoledagen. Hvis jeg ikke havde haft pull-up’en på, havde jeg sikkert allerede brugt toiletkortet mindst to gange, fordi jeg havde mistet troen på, at min blære kunne klare det til timens slutning.

Så meget som jeg hadede at indrømme det, var jeg glad for, at jeg havde valgt at tage en pull-up på. Det var meget mindre stressende at føle en presserende tissetrang i timerne nu, hvor jeg vidste, at et uheld ikke ville ødelægge alt.

Fjerde time var ovre, og det var frokosttid. Jeg hentede min madpakke i skabet og fandt et sted at sidde bagerst i kantinen, mens Samantha og Desi stillede sig i kø for at få et måltid skolemad.

Mor pakkede altid mad til mig. Hun sagde, hun ikke brød sig om det “skrald”, der blev serveret i skolens kantine. Den skole, hun selv havde gået på, måtte have serveret virkelig forfærdelig frokost, for pepperoni-pizzaen og pomfritterne på Samanthas bakke og lasagnen med salat, som Desi spiste, så langt mere appetitligt ud end min skinke og mayonnaise-sandwich med en yoghurt og en pose grøntsagschips. Jeg hadede mayonnaise, men mor lavede aldrig mine sandwiches med smør, selvom jeg bad om det igen og igen.

Vi havde taget plads ved vores sædvanlige bord - et firpersonersbord tæt på hjørnevinduet med udsigt til skolens indgangsparti. Desi havde en side for sig selv, så hun kunne holde det skadede ben oppe, mens Samantha og jeg sad overfor hende. Det var gået så godt med at undgå uheld, at jeg var i helt godt humør. Det skulle ikke ødelægges af en elendig madpakke. Men Samantha må have lagt mærke til, at jeg pillede ved maden.

“Jeg bytter resten af mine fritter for de der…”

“Grøntsagschips,” sagde jeg og afsluttede Samanthas sætning hjælpsomt.

“Ja, hvad end de nu var. Jeg bytter dem for resten af mine fritter.”

Hvad skulle jeg dog gøre uden mine veninders næstekærlighed? Samantha havde stadig størstedelen af sine fritter tilbage, så jeg rakte gerne den uåbnede pose grøntsagschips til hende.

Samantha vendte sig og kastede posen i en skraldespand cirka tre meter væk, mens hun kommenterede skuddet:

“Hun skyder. Hun scorer. Rent net.”

“Hey! Det behøvede du altså ikke.”

“Kom nu,” svarede Samantha. “Det er jo ikke, fordi du havde tænkt dig at spise dem.”

“Touché.”

Bag Desi kunne jeg se Claire komme gående hen mod vores område af kantinen med et par ældre piger, jeg ikke kendte.

“Hun er alt for fin til os nystartede,” sagde Samantha med et overdrevet øjenrul.

Claires lille følge havde masser af ledige borde at vælge imellem, da denne ende af kantinen normalt var ret tom. Alligevel gik de hen til et bord nogle rækker fra os, hvor Lisa sad alene. Der var et par stikkontakter, så det var en god plads, hvis man havde noget, der skulle oplades, og det så ud som om, Lisa havde sin telefon sat til, mens hun så en video med høretelefoner i.

Claire bankede hånden i bordet for at få Lisas opmærksomhed. Lisa tog høretelefonerne ud for at svare, men jeg kunne ikke høre starten af samtalen. Lisa pegede på et par tomme borde i nærheden og så på de fem ekstra stole rundt om det bord, hun sad ved. Claire var sådan en selvoptaget bølle. Kunne hun ikke bare finde sit eget sted at sidde? Det var tydeligt, at hun prøvede at jage Lisa væk. Og ud fra de tårer, der begyndte at samle sig i Lisas øjne, kunne jeg se, at konfrontationen havde gjort hende ked af det.

Jeg nåede at høre slutningen, da Claire hævede stemmen.

“Årh, triste baby. Savner du mor og far?”

Claire gned øjnene med knoerne i en overdrevet grimasse. Sikke en ussel kommentar. Min mund stod åben.

“Se, jeg sagde jo, hun var en bølle,” mumlede Desi vredt.

Hvis ikke Desi havde haft gips på anklen, havde hun uden tvivl marcheret over og sat Claire på plads, men med krykkerne kunne hun kun sidde og sende dræberblik.

Hvis jeg havde været i Lisas sted, ville jeg have givet Claire én på siden af hendes selvoptagede hoved, men Lisa tog bare sin telefonoplader og hovedtelefoner ud og puttede dem i sin rygsæk. Hun tog sin næsten tomme bakke og begyndte at tage et skridt bagud, da hendes fod satte sig fast i et af bordbenene, og hun begyndte at falde bagover. Lisa landede på numsen med et bump. Hendes rygsæk og frokostbakke røg på gulvet, og hendes kjole - blå med hvide prikker - fløj op over knæene.

Lisa skyndte sig at rette kjolen til og samlede sin rygsæk op, men lod resten af frokosten ligge. Claire var ved at dø af grin sammen med veninderne. På trods af postyret var der ingen, der lod til at have lagt mærke til det, siden vi sad i hjørnet af den larmende kantine.

Nu havde jeg fået nok af Claire. Jeg rejste mig fra bordet. Samantha sendte mig et “hvad har du gang i”-blik, men Desi nikkede bare. Claire og hendes flok var for optagede af at fnise til at lægge mærke til, at jeg nærmede mig stift. Da jeg stod lige foran hende, vendte hun sig og så overrasket på mig.

Det her har bare at være det ballade værd, jeg ville ende ud i.

Jeg gav hende en flad på venstre kind og sørgede for ikke at grave mine negle ind i hendes ansigt.

Hun stirrede chokeret på mig. Jeps, det var det hele værd.

“Find en anden at gå efter,” sagde jeg. “Eller nej. Lad helt være med at gøre det her mod nogen som helst.”

Claire kom til sig selv og sendte mig et truende blik.

“Du er så færdig, når rektor får det at vide.”

“Det er jeg da sikkert, og så fortæller vi ham alt om, hvordan du mobbede Lisa. Hvem ved - måske får vi fælles eftersidning.”

Med truslen skudt tilbage mod hende selv, trak Claire sig væk sammen med sine veninder. Hun var åbenbart ikke meget for gensidig ødelæggelse. Jeg vendte mig mod Lisa, som var ved at samle resterne af sin frokost op fra gulvet.

“Du behøver ikke gøre det der,” sagde jeg. “Lad det ligge. Pedellen tager sig af det efter frokostpausen.”

Lisa rejste sig op, tydeligt forlegen. Hun vidste ikke helt, hvad hun skulle sige.

Jeg vendte mig mod Desi og Samantha.

“Lad den særling være,” mimede Samantha lydløst til mig.

Samantha, Desi og jeg havde været veninder siden første dag i børnehaveklassen, hvor vi mødtes i køen uden for klasselokalet. Samantha havde modsat sig ethvert forsøg på at udvide vores vennegruppe lige siden. Jeg overvejede mine muligheder. At sætte Claire på plads og hjælpe Lisa var værd at gøre Samantha lidt utilpas for.

Jeg præsenterede Lisa for dem.

“Det her er Samantha - kald hende aldrig Sam. Og det er Desi - spørg hende ikke, hvad det er forkortelse for.”

Lisa vinkede svagt. Desi fjernede sit ben fra den ekstra stol og tilbød den til Lisa, som satte sig forsigtigt på den.

“Er du stadig sulten?” spurgte Desi. “Jeg ved, Sarah ville elske at give dig den anden halvdel af hendes skinke-sandwich, men det ville måske tælle som børnemishandling.”

Vi andre grinede. Lisa gjorde ikke, men sad stille og kiggede frem og tilbage mellem os.

Desi prøvede igen.

“Er din bagdel okay? Du faldt hårdt.”

“Jeg har det fint,” sagde Lisa. “Det gjorde ikke så ondt.”

“Du får sikkert et blåt mærke,” sagde Desi. “Sarah kan vise dig det grimme ét, hun fik til cheerleader-træning.”

Jeg rystede på hovedet. Der var ingen chance for, at jeg løftede min hættetrøje. Jeg var ret sikker på, at bukserne skjulte pull-up’en, men jeg tog ikke chancen.

“Så. Dig og Claire - gik I på samme skole før?” spurgte Desi.

Vi andre tre havde gået på samme skole. Claire havde gået på en anden, og vi havde ikke haft noget med hende at gøre før i år. Heldigvis.

Lisa tøvede og så ud, som om hun helst ville undgå spørgsmålet.

“Nej,” svarede hun til sidst. “Mine forældre hjemmeskolede mig. Indtil…”

Hendes stemme blev til en mumlen, men vi forstod, hvad der var usagt om hendes forældre. Der opstod en akavet, men forståelig stilhed. Vi måtte finde på noget andet at tale om. Jeg tænkte tilbage på i går, da hun havde spurgt til Fortnite-sedlen.

“Har du tænkt dig at stille op til Fortnite-holdet?”

“Ja,” svarede Lisa med et nik. “Og I… alle sammen… stiller også op?”

“Bare mig,” sagde jeg. “Jeg er den eneste nørd her.”

“Og alligevel elsker vi hende,” sagde Samantha grinende.

“Kun fordi jeg laver dit matematiklektier.”

“Og jeg har skrevet to engelskstile for dig i år,” skød Samantha igen.

Lisa havde begge hænder op foran munden. Det virkede som om, man ikke rigtig har nogen at snyde med, når man er hjemmeskolet.

“Venner,” sagde Desi med simuleret drama. “Hendes onkel er lærer.”

“Bare rolig,” sagde jeg til den stadig chokerede Lisa. “Vi snyder aldrig i hr. Higgins’ time.”

Lisa lignede stadig en, der var på grådens rand.

“Hey,” sagde jeg. “Du skal ikke lade Claire gå dig på.”

“Vi har ikke haft andet end problemer med hende,” tilføjede Desi.

Selv Samantha nikkede. Et lille smil sneg sig frem hos Lisa.

Intet samler en gruppe piger som nogen, de kan brokke sig over.

Selv i dagens syvende og sidste time havde jeg stadig ikke vænnet mig til fornemmelsen af pull-up’en under mig, mens jeg sad ved mit bord. Bevares, polstringen var stadig blød, men det føltes alligevel underligt at sidde på, fordi det ikke dækkede hele min bagdel. Dagen var ellers gået godt. Jeg havde undgået uheld, og selvom det nogle gange havde været svært at holde mig, var det lykkedes mig at nå på toilettet hver gang.

Lisa sad igen til venstre for mig i historietimen. Hun havde ikke sagt noget til os siden frokost, men hun havde også kun lige akkurat nået det til tiden. Det var stadig svært at fatte, at Higgins var Lisas onkel. Det måtte være så mærkeligt at have en slægtning som lærer - og én, der ovenikøbet skulle give dig karakterer. Jeg kunne ikke lade være med at undre mig over, hvordan skolen havde tilladt det.

Omtrent halvvejs inde i timen begyndte tissetrangen at melde sig - ligesom det havde været resten af dagen. Jeg kastede et blik op på uret på væggen. Der var tredive minutter tilbage. Jeg var allerede begyndt at føle mig utilpas, men jeg kunne godt klare det. Jeg prøvede at fokusere på at tage noter for at tænke på noget andet end min blære.

Tyve minutter tilbage. Pigernes toiletkort hang stadig ved døren. Jeg kunne tage det nu, smutte ud og bruge toilettet - og dermed komme igennem hele skoledagen uden at tisse i bukserne. Men der var jo kun tyve minutter tilbage. Jeg havde klaret det i alle de andre timer i dag. Jeg rystede trangen af mig. Jeg kunne godt holde mig denne gang også.

Tiden går aldrig langsommere end når man skal tisse og venter på at komme på toilettet. Jeg kunne mærke, hvordan jeg ufrivilligt begyndte at vride mig lidt i sædet - mens min krop kæmpede for at holde det inde. Jeg var så taknemmelig for, at jeg sad på bagerste række, så min lille potte-dans ikke var synligt for alle. Det føltes som om, jeg ville tisse i bukserne på stedet, hvis jeg holdt op med at bevæge mig i mere end et par sekunder.

Ti minutter tilbage. Mit mål havde været at klare hele dagen uden at bruge et toiletkort, men i det afgørende øjeblik - hvor jeg måske ville komme til at tisse i bukserne midt i timen - fik jeg lyst til at give op. Men det kunne jeg ikke. Toiletkortet, jeg havde nægtet at tage for fem minutter siden, var væk. Jeg havde været så optaget af min blære, at jeg ikke lagde mærke til, at Lisa havde rejst sig og snuppet det.

Smerten i min blære nåede bristepunktet. Jeg kunne tvinge mig selv til at tisse i bukserne eller blive tvunget til at tisse i bukserne. Jeg kunne ikke beslutte, hvad der var værst. Så tog min krop beslutningen for mig.

At tisse siddende var en helt anden oplevelse end stående. Pull-up’en sad klemt ind mod huden, og jeg kunne mærke strålen strømme og samle sig i pull-up’en, inden det blev absorberet. Det eneste, jeg kunne, var at holde ansigtet i ro og skjule, hvor ubehageligt det var.

Måske var det bare min fantasi, men jeg svor, at jeg kunne høre at jeg tissede. Alligevel vendte ingen hoveder sig. Ingen kiggede op for at se, hvad der foregik.

Jeg kastede et så tilfæligt blik som muligt ned mod skridtet. Man kunne akkurat ane en bule, nok der hvor pull-up’en var svulmet. Ikke noget, folk ville opdage, medmindre de allerede vidste, jeg havde en pull-up på. Jeg havde ikke overvejet, hvor ubehageligt det ville være at sidde i mit eget urin. Jeg vippede lidt med benene, men det gjorde det kun værre, for jeg kunne mærke den våde pull-up presse endnu mere imod min hud. Jeg tvang mig selv til at sidde helt stille og stirrede fremad mod hr. Higgins og tavlen.

Endelig ringede klokken, og timen var slut. Jeg trak hættetrøjen lidt længere ned og rejste mig langsomt for at skjule eventuelle konturer af pull-up’en. Jeg var så flov. Jeg var sikker på, mit ansigt var helt rødt. Jeg vinkede kort farvel til Samantha og Desi og kunne næsten ikke vente med at komme ud af den våde pull-up.

Selvom jeg kun havde gået på skolen i et par måneder, havde jeg hurtigt lært, hvilke toiletter der var gode at bruge, og hvilke man skulle undgå. Det nærmest historielokalet var et af mine mindst yndede, men jeg ville ikke spilde et sekund mere i en våd pull-up end højst nødvendigt. Hvert skridt fik mig til at kæmpe mod trangen til at vralte, fordi pull-up’en skubbede mine ben fra hinanden. Jeg gjorde mit bedste for ikke at ligne en pingvin.

Inde på toilettet var der mere travlt, end jeg havde håbet. Masser af andre piger skulle på toilettet efter timen, men jeg havde ikke noget valg - jeg SKULLE skifte. Jeg måtte finde det mest afsides sted jeg kunne. Båsene længst væk var mest private, men også tit beskidte eller fyldt med graffiti. Da jeg åbnede døren til den båsen, så jeg, at jeg havde ramt plet med forventningerne.

Jeg satte mig usikkert på toilettet et par minutter. Mine følelser var en rodebutik af lettelse, skam og flovhed. Jeg var så glad for, at mit uheld ikke blev opdaget - men stadig rystet over, at det faktisk var sket. Hver gang jeg rørte ved pull-up’en, raslede den højere, end jeg havde troet. Jeg var sikker på, at dem i båsen ved siden af kunne høre alt hvad jeg lavede. Jeg havde lyst til bare rive siderne op på pull-up’en, smide den i skraldespanden og være færdig. Men i stedet gled jeg forsigtigt ud af mine bukser og trusser inden jeg fjernede den gennemblødte pull-up. Jeg lagde den i skraldespanden i siden af båsen og dækkede den med toiletpapir, så den næste person ikke ville få mistanke.

Den eneste del af min plan, jeg ikke havde gennemtænkt, var cheerleader-træningen. Jeg kunne ikke nå at skifte før og efter træning - og tage brusebad - uden at nogen ville opdage en pull-up. Der var ikke den mindste chance. Trods alle mine blæreproblemer de sidste to dage var jeg kommet igennem træningen uden problemer begge gange. Jeg havde ikke andet valg end at satse på det igen i dag.

Jeg trak trusserne op. Bomulden føltes så godt og let mod huden. Jeg var glad for at være stor pige igen - om end kun et par timer.

2 Synes om