Kapitel 14
Overnatning Del 2 - Dobbelt udfordring
Desi og jeg gik stille op ad trappen bag Samantha. Jeg kunne stadig ikke fatte, hvad hun lige havde gjort. At lade Tommy blive nedenunder uden bukser? Jeg fik dårlig samvittighed over ikke at have sagt noget, som om jeg selv var medskyldig i den måde, Samantha havde ydmyget sin lillebror på.
“Vil du virkelig lade Tommy blive dernede uden sine shorts?” spurgte jeg endelig, da vi nåede toppen af trappen.
Samantha stoppede og kiggede ned på basketballshortsene, hun stadig havde i hånden, men hun svarede ikke med det samme.
“Altså, det var da sjovt og alt det der, men du gik nok lidt for langt den her gang,” tilføjede Desi.
Jeg blev lettet over, at Desi var enig med mig og også forsvarede Tommy.
“Okay så. Jeg giver ham hans bukser tilbage. Den møgunge har nok lært lektien nu,” sagde Samantha og begyndte at gå ned ad trappen igen.
“Hvad er det egentlig med hende og Tommy?” spurgte jeg Desi dæmpet, så snart Samantha var uden for hørevidde.
Jeg vidste godt, at de to søskende aldrig havde været tætte, men jeg havde aldrig opfanget, at det var så fjendtligt mellem dem.
“Altså, det er rigtigt nok, at Tommy har været lidt af en pest for tiden - han prøver hele tiden at få Samantha i problemer.”
“Men ligefrem afpresse ham?”
“Jeg ved det. Måske kan vi snakke med hende senere om at slette videoen.”
Samantha kom tilbage op, og vi fortsatte med Sandhed eller konsekvens, hvor vi slap. Siden jeg havde taget en konsekvens, kunne jeg til gengæld vælge den næste konsekvens, som en af mine veninder skulle tage. Det gav mig en idé. Samanthas opførsel havde øget presset på, at hun under ingen omstændigheder skulle se mig have et uheld, men med den måde de havde presset mig til at drikke sodavand på, kunne jeg ikke længere være sikker på, at jeg kunne undgå at tisse i sengen, hvis jeg faldt i søvn. Jeg havde ikke taget nogen pull-ups med. Jeg kunne dog tage en af Tommys, men jeg var nødt til at finde ud af, hvor hans pull-ups blev opbevaret.
Vi gik tilbage ind på Samanthas værelse, for at fortsætte med Sandhed eller konsekvens. Nu var det hendes tur, og fordi jeg lige havde taget en konsekvens, var der ikke mange andre muligheder for hende end at gøre det samme.
“En konsekvens,” sagde Samantha, da jeg spurgte hende.
“Jeg har en. Jeg har en,” sagde jeg hurtigt, inden Desi nåede at sige noget.
Det her var min chance. Den skulle jeg ikke lade gå fra mig. Jeg havde noget, jeg var nødt til at finde ud af - og måske kunne jeg få en lille form for retfærdighed for Tommy samtidig.
“Jeg udfordrer dig til at tage en af Tommys pull-ups på…”
Udtrykket i Samanthas ansigt, mens jeg holdt en lille pause, var det hele værd - chok og en snert af forlegenhed, mens hun fordøjede, hvad jeg var i gang med at bede hende om.
“… på hovedet,” afsluttede jeg.
Jeg tror, hun ville have nægtet, hvis jeg havde sagt, at hun skulle tage den på ligesom man ville have trusser på, men en fjollet udfordring som at have den på hovedet var for uskyldig til at sige nej til.
Desi brød ud i grin.
“Hold da op! Du ved godt nok, hvordan man leger. Er du sikker på, du aldrig har prøvet det før?”
Jeg fniste. Selv Samantha måtte trække på smilebåndet. Hun vidste godt, at jeg havde snydt hende lidt.
“Nå?” sagde jeg.
“Selvfølgelig gør jeg det,” sagde Samantha surt.
Hun førte os ind på værelset ved siden af sit eget. Det var præcis det, jeg havde brug for at se. Hun tændte lyset og åbnede skydedøren til et af skabene i Tommys værelse. På en hylde stod en stor æske i fuld synlighed som jeg straks genkendte. Det var drengeudgaven af de pull-ups, jeg selv engang havde brugt som sengevæder. Størrelsen stod som XL, og passede børn fra 30 til 55 kilo. Jeg ville sagtens kunne passe dem.
Samantha tog en pull-up ud af æsken og trak den ned over hovedet, så hendes ører stak ud af benåbningerne. Hun lavede en fjollet lille dans, inden hun tog den af og kastede den på gulvet.
Nu vidste jeg alt, hvad jeg havde brug for at vide. Jeg skulle bare vente, til alle sov, og så kunne jeg snige mig ind på Tommys værelse og tage en pull-up på.
Desi var den sidste, der skulle have en konsekvens. Efter det, Samantha og jeg havde lavet, var det svært at toppe. Men Samantha havde et særligt glimt i øjet. Jeg havde på fornemmelsen, at hun ikke brød sig om, at Desi havde grinet så meget ad min pull-up udfordring.
“Det er min tur til at finde på en konsekvens, men jeg skal lige tænke,” sagde Samantha.
Hun lod et helt minut gå, mens Desi ventede nervøst. Siden de to sidste konsekvenser havde involveret Tommys pull-ups, havde jeg en stærk mistanke om, at det ville ske igen - men hvis Samantha allerede havde besluttet sig, viste hun det ikke.
Til sidst bredte et stort smil sig over hendes ansigt.
“Kom nu, Samantha,” sagde Desi utålmodigt.
Samantha lo og rejste sig dramatisk, klar til at annoncere sin udfordring.
“Desi, jeg udfordrer dig til at tage en af Tommys pull-ups på og tisse i den.”
Desi sad målløs på sit tæppe. Hendes tavshed var overraskende i sig selv. Samantha så alt for tilfreds ud. Jeg sad bare og stirrede med åben mund. Seriøst?
“Se, jeg ved godt, hvordan man leger denne her leg,” sagde Samantha spottende, og spænede ud af værelset - sikkert for at hente en pull-up.
“Hun mener det ikke, vel?” sagde jeg til Desi med et forvirret blik.
“Nej, hun er bare dramatisk for at skræmme mig. Der er ingen chance for, hun virkelig forventer, jeg skal pisse i en pull-up.”
Samantha kom tilbage, forpustet og med et smørret grin og en blå pull-up i hånden. Hun smed den ned i Desis skød. Desi lod den falde, som om den var varm.
“Sådan,” sagde Samantha med en teatralsk stemme.
“Jeg gør det ikke,” sagde Desi og krydsede armene.
Det fik smilet til at forsvinde fra Samanthas ansigt.
“Jo, det gør du. Det er reglerne. Du sagde konsekvens, og jeg gav dig en. Nu skal du gøre det.”
De to stirrede på hinanden. Ingen af dem virkede til at ville give sig.
“Fint,” sagde Desi til sidst, greb pull-up’en fra gulvet og marcherede ud på badeværelset for at tage den på.
Hun kom tilbage et minut senere iført kun sin hættetrøje og pull-up’en. Desis slanke krop var lidt ligesom min, og pull-up’en passede hende tydeligvis. Den var også tydeligvis stadig tør, så hun havde endnu ikke klaret udfordringen. Designet var anderledes end den, Tommy havde haft på - den her havde et rummotiv, dækket med planeter og stjerner.
Jeg så skiftevis på mine to veninder. Desi stirrede stadig vredt på Samantha, tydeligvis ikke tilfreds med at være blevet presset ud i sådan en dum udfordring. Jeg havde troet, Samantha måske ville blive ramt af dårlig samvittighed, men i stedet stod hun og så småfornøjet ned på pull-up’en Desi havde på.
Desi trak sine joggingbukser op, indtil pull-up’en var dækket.
“Det må du ikke,” sagde Samantha. “Vi skal kunne se, om du har tisset i den. Tag bukserne af igen.”
“Din udfordring var, at jeg skulle have den dumme pull-up på og tisse i den. Der blev ikke sagt noget om, at jeg skulle vise det frem.”
“Men…” begyndte Samantha.
“Du kan ikke ændre reglerne midt i en udfordring,” sagde jeg til Desis forsvar.
Jeg havde ikke lyst til at bruge de næste par timer på at se Desi gå rundt i en pull-up. Udfordringen var allerede pinlig nok i sig selv, og mine egne oplevelser med pull-ups den sidste uge gjorde det endnu mere akavet.
“Jeg skal ikke tisse lige nu alligevel,” sagde Desi. “Jeg viser jer det, når jeg er klar.”
Vi vendte tilbage til kælderen efter at have været i køkkenet for at hente snacks - Samantha havde insisteret på, at vi skulle have mere sodavand - og fandt Tommy i gang med at slukke for sit spil. Som Samantha havde sagt, havde hendes lillebror fået sine shorts på igen, og man kunne ikke se, at han havde noget andet under. Hvis ikke det havde været for episoden tidligere på aftenen, ville jeg aldrig have gættet at han havde en pull-up på.
Vi satte os til rette i sofaen, og Samantha satte filmen, Crazy Rich Asians, på og rakte Desi og mig endnu en sodavand samt en stor skål popcorn. Jeg hadede at sige nej, når noget blev tilbudt, især når jeg var gæst i andres hjem. Og nu, hvor jeg vidste, hvor Tommy opbevarede sine pull-ups, havde jeg i det mindste en slags nødplan. Jeg åbnede dåsen og tog en slurk. Kulsyren stak ikke nær så meget som den sodavand, vi havde drukket tidligere.
Jeg endte med at bede Samantha pause filmen tre gange, så jeg kunne nå ud på toilettet. Jeg gik, så snart jeg mærkede det mindste tegn på, at jeg skulle tisse - jeg tog ingen chancer.
Filmen var ikke lige min stil, men jeg måtte indrømme, at der var nogle sjove øjeblikke. Da rulleteksterne begyndte at køre over skærmen, gled Samantha hen til Desi på sofaen og rakte ud mod toppen af hendes bukser. Desi slog hendes hånd væk og så irriteret ud.
“Hvad laver du?” spurgte hun.
“Slap af,” sagde Samantha. “Jeg ville bare tjekke, om du havde brugt pull-up’en.”
“Den er stadig tør. Jeg skal ikke tisse.”
Jeg var ikke helt sikker på, at det passede, med al den sodavand vi havde drukket, men jeg havde ikke tænkt mig at sige noget.
“Jeg kan bare ikke gøre det,” sagde Desi.
“Hvad kan du ikke?” spurgte Samantha.
“Jeg kan ikke tisse i sådan en pull-up. Det føles forkert.”
Desi ville helst ud af sin udfordring. Jeg forstod hende godt. Men reglerne i Sandhed eller konsekvens var jo som de var - en udfordring skulle gennemføres.
“Du skulle have givet udfordringen til Sarah i stedet,” sagde Desi. “Det er hende der har skulle på toilettet hele tiden.”
Jeg rødmede og kiggede ned på mine fødder.
“Det er alt den koffein. Mor plejer aldrig at lade mig drikke så meget, så jeg er slet ikke vant til det.”
Pull-ups og mine toiletvaner var de to sidste ting, jeg havde lyst til at tale om lige nu, så jeg prøvede at skifte emne.
“Samantha, du sagde, at jeg måtte prøve noget af dit makeup. Skal vi ikke gøre det, inden vi sætter den næste film på?”
Samantha bed på, og vi gik alle tre op på hendes værelse igen.
Jeg kunne næsten ikke genkende mig selv, da jeg så mig i spejlet. Jeg havde siddet stille - eller i det mindste så stille som min nervøse blære tillod - i en halv time, mens Samantha og Desi lagde fuld makeup på mig. Jeg gispede højt, da jeg så mit spejlbillede. Det fik mig virkelig til at se ældre og mere moden ud. Jeg ville ønske, jeg kunne gøre det derhjemme, men min mor havde strengt forbudt makeup, indtil jeg fyldte seksten.
“Hvad synes du?” spurgte Samantha.
“Det ser fantastisk ud!” sagde jeg. “Tusind tak.”
Jeg undskyldte mig og gik på toilettet for, hvad der føltes som gang nummer tusind i løbet af aftenen, mens Desi og Samantha fortsatte med at lægge makeup på hinanden. Som jeg havde forventet, havde jeg nu brugt alle fire badeværelser i Samanthas hus. Jeg havde undgået at have et uheld, men jeg var stadig pinligt berørt over, hvor ofte jeg måtte løbe afsted til toilettet foran mine veninder. De havde ikke rigtig drillet mig, men jeg var stadig nervøs for, hvad de tænkte.
Desi og Samantha havde ikke lagt makeup helt så ekstravagant som min, men de så stadig pæne ud. Vi tog et par selfies sammen. Jeg var taknemmelig for, at mor ikke fulgte mine veninder på sociale medier. Jeg ville få en del at forklare, hvis hun så de billeder.
Jeg havde håbet, at Samantha ville glemme alt om udfordringen, hun havde givet Desi, eller måske bare lade den passere, nu hvor vi var blevet optaget af noget andet. Men så snart vi havde lagt vores makeup, begyndte hun igen at spørge Desi, om hun ikke snart skulle tisse. Til sidst gav Desi op. Hun sukkede, løsnede snøren i sine joggingbukser og lod dem falde til gulvet.
“Lad os bare få det overstået,” sagde hun.
Desi lukkede øjnene, pressede læberne sammen og så koncentreret ud. Jeg havde virkelig ikke lyst til at overvære det. Jeg var sikker på, at mine kinder blev ildrøde af andenhåndsforlegenhed. I starten så pull-up’en lige så tør ud, som da Desi havde taget den på for et par timer siden. Samantha stirrede stadig ivrigt på pull-up’en, som om hun prøvede at få den til at blive våd.
Efter cirka tredive sekunders venten hørte jeg en svag, rislende lyd, og så begyndte der at dukke en lille, gullig cirkel op nederst på pull-up’en. I løbet af få sekunder bredte det sig, indtil det meste af pull-up’en var våd og begyndte at hænge lidt. Det er én ting selv at tisse i en pull-up - noget helt andet at se nogen anden gøre det. Jeg blev næsten helt utilpas. Er det sådan, det ser ud, når jeg har et uheld?
Desi åbnede øjnene og tog en dyb indånding. Hun blev helt målløs, da hun så ned på pull-up’en og resultatet af det, hun netop havde gjort. Hun vred sig lidt, ude af stand til at finde en behagelig måde at stå på med den våde pull-up hængende mellem benene.
“Adr,” sagde Desi. “Det er så klamt.”
Desi rev siderne op og trak pull-up’en af uden at bekymre sig om privatliv, rullede den sammen og kastede den direkte mod Samantha, som trådte til siden, så den landede på gulvet med et splat.
“Så! Jeg gjorde det. Er du tilfreds nu?”
Samantha blev en smule rød i kinderne. Hun skammede sig i det mindste lidt over, hvad hun havde fået sin veninde til at gøre. Hun samlede pull-up’en op og gik ind på Tommys værelse for at smide den ud, mens Desi tog trusser og bukser på igen.
“Det er det mest ulækre, jeg nogensinde har gjort,” sagde Desi, da Samantha havde forladt rummet.
“Ja, det må have været virkelig mærkeligt,” sagde jeg og prøvede at skjule, hvor velkendt følelsen af at tisse i en pull-up var for mig.
“Alt jeg ved er, at Samantha skal passe på næste gang, vi leger Sandhed eller konsekvens,” sagde Desi, højt nok til, at Samantha sikkert kunne høre det fra sin brors værelse. “Jeg har et par idéer.”
Klokken tre om natten var jeg endelig sikker på, at både Samantha og Desi sov tungt. Jeg havde troet, det aldrig ville ske. Vi havde set to film mere, inden vi fjernede vores makeup og lagde os i hver vores sovepose nede i kælderen. Jeg kunne høre Desi snorke, og Samantha havde ikke bevæget sig det mindste i en halv time.
Jeg havde aldrig holdt mig vågen så længe før, men kombinationen af koffein, den konstante tissetrang og frygten for, hvad der ville ske, hvis jeg faldt i søvn og tissede i bukserne, var mere end nok til at holde mig vågen indtil nu.
Men med mindst fem timer tilbage af natten, var jeg ikke sikker på, at jeg kunne holde mig vågen hele vejen. Jeg havde ikke tænkt mig at drikke mere koffein, og virkningen fra det, jeg allerede havde drukket, ville snart aftage. Jeg tænkte på min plan om at hente en pull-up fra Tommys værelse. Det var risikabelt, men ikke så risikabelt som at falde i søvn og vågne op i en gennemblødt sovepose.
Jeg arrangerede min sovepose, så det i mørket kunne ligne, at der stadig lå nogen i den. Kælderen var kulsort uden hverken vinduer eller lys, så jeg tvivlede på, at nogen ville opdage, at jeg havde listet mig væk. Alligevel kravlede jeg så lydløst som muligt hen til trappen og gik op til husets anden etage. Tommys dør stod åben, og et blåligt skær fra natlampen i værelset kastede lys ud i gangen. Jeg stak forsigtigt hovedet ind og kunne se, at Tommy var helt dækket af sin dyne.
Jeg listede over til skabet og tog en pull-up fra kassen. Jeg havde virkelig dårlig samvittighed over at tage den. Det var én ting at tage dem fra min lillesøster, men noget helt andet at tage fra nogen, jeg ikke boede sammen med. Men det var teknisk set Samanthas skyld, at jeg havde brug for dem, bildte jeg mig selv ind. Det var jo hende, der havde presset mig til at drikke så meget sodavand. Lige da jeg skulle til at gå ud af skabet, hørte jeg svage fodtrin ude på gangen. Åh nej. Var der nogen, der havde hørt mig?
Jeg trak mig helt ind i skabet og skubbede skydedøren næsten helt i. Jeg havde ladet Tommys dør stå næsten lukket som en forholdsregel, og nu gav den et lille knirk, da nogen skubbede den op udefra.
Jeg turde ikke kigge ud for at se, hvem der var kommet ind. Ud fra lydene havde personen stillet sig ved siden af Tommys seng. Der gik et minut i stilhed. Så to. Så tre. Til sidst kiggede jeg ud gennem sprækken mellem skabsdøren og væggen. Med natlampens skær kunne jeg lige ane Samantha, der sad på knæ ved siden af Tommys seng. I den ene hånd holdt hun en lav, flad skål med vand. Den anden hånd holdt Tommys hånd nede i vandet.
Jeg var måske ny til sjov og ballade til overnatninger, men jeg behøvede ikke nogen til at forklare, hvad hun havde gang i. Hun prøvede at få ham til at tisse i sengen - eller rettere, i hans pull-up. Hvorfor gjorde hun det mod ham? Jeg havde aldrig fået indtryk af, at Samantha ikke kunne lide sin lillebror. Faktisk havde hun virket så kærlig over for ham, da han var spæd. Det havde fået mig til at ønske, jeg selv havde en yngre søskende.
Efter nogle minutter satte Samantha skålen på gulvet. Hun løftede et hjørne af dynen og trak hans pyjamas lidt ned, så man kunne se pull-upen. Hun måtte have været tilfreds med resultatet, for hun trak pyjamasen og dynen på plads igen, samlede skålen op og gik tilbage mod kælderen.
Jeg havde meget dårligere samvittighed over det, jeg lige havde set, end over at have taget en pull-up. Jeg huskede, hvor ydmygende det havde været for mig selv at tisse i sengen - og min mor havde aldrig gjort et stort nummer ud af det. Hvor meget værre ville det ikke være at gå igennem det, mens ens storesøster og hendes veninder lavede sjov med det - og endda selv havde forårsaget det? Jeg burde have konfronteret hende. Det var én ting at drille sin bror. Noget helt andet at få ham til at tisse med vilje. Men jeg kunne ikke sige noget. Der var jo ingen god forklaring på, hvorfor jeg gemte mig i Tommys skab.
Efter at have givet Samantha nogle minutter til at nå ned i soveposen igen, listede jeg ned til toilettet i stueetagen uden at vække nogen. Det gav mig også min første mulighed for at undersøge pull-up’en ordentligt, selvom jeg allerede havde fået et godt glimt af den både på Tommy og Desi. Den var tydeligvis en størrelse større end dem, Emilia brugte, men stadig ikke så tyk som den, jeg havde fundet på skolen. Mønstret var det samme foran og bagpå, men i den ene ende var der et lille mærke, som viste, hvad der var bagenden.
Da jeg trak pull-up’en op, så den sad på taljen, kunne jeg straks mærke forskellen. Siderne var ikke nær så stramme som Emilias, men stadig tætsiddende nok til, at jeg ikke var bange for, at den ville glide ned. Jeg kunne mærke mellem benene, at der var mere fyld i den her end i dem, min lillesøster brugte.
Jeg havde fået den kedelige model og ikke den med rumtema, men det betød ikke så meget. Disney-figurer var da sjovere, men jeg var bare lettet over at have noget beskyttelse, der kunne forhindre, at Samantha fandt ud af min hemmelighed. Jeg trak mine natbukser op og bandt snoren stramt. Ingen skulle komme og trække dem ned.
Jeg gik forsigtigt ned ad trappen igen. Der var ikke noget toilet i kælderen, så jeg havde faktisk en undskyldning for at være gået ovenpå, hvis Samantha opdagede det, men jeg ville helst undgå den snak. Jeg fik lagt mig tilbage i soveposen uden, at nogen så ud til at have lagt mærke til noget, og ligesom før, så Samantha ud til at sove tungt.
Jeg sov slet ikke den nat. Selvom jeg stolede på, at pull-up’en kunne holde til et uheld, turde jeg ikke længere stole på, at Samantha ikke ville finde ud af det. Og hvis hun gjorde, stolede jeg ikke på, at hun ville lade være med at sladre eller bruge det imod mig. Jeg stod op og gik på toilettet flere gange i løbet af natten. Hver gang var det virkelig akut, men bortset fra den første tur, kom der ikke ret meget.
Jeg lod som om, jeg sov, da jeg hørte, at Desi endelig holdt op med at snorke og begyndte at røre på sig i soveposen. Mine øjne gjorde afsindigt ondt. Jeg havde slet ikke fået sovet.
“Godmorgen,” sagde jeg og forsøgte uden held at kvæle et stort gab.
Desi gabte igen. Hvis hun lagde mærke til, hvor træt jeg så ud, sagde hun i hvert fald ikke noget. Samantha strakte armene ud og kiggede op af soveposen. Jeg trak min telefon frem og så, at klokken lige var lidt over ni. Jeg kunne ikke tro, at mine veninder allerede var vågne, så sent so de var gået i seng.
Jeg ved ikke, hvordan Samanthas mor vidste, at vi var vågne, men hun råbte fra toppen af trappen, at det var tid til morgenmad. Vi løb op ad trappen i vores nattøj uden at skifte. Da vi sad ved køkkenbordet og spiste blåbærpandekager, frugt og appelsinjuice, nævnte vi ikke noget om gårsdagens leg med “Sandhed eller konsekvens”, som om det aldrig var sket.
Tommy satte sig også ved bordet. Han havde stadig nattøj på. Det var måske bare noget, jeg bildte mig ind, men jeg syntes, jeg kunne ane en bule fra den våde pull-up under hans shorts. Jeg kunne ikke forstå, at Samantha kunne finde på at gøre sådan mod sin lillebror. I det mindste lod hun ikke til at have opdaget min egen lille natlige udflugt.
Tommys mor må også have bemærket, at han ikke havde skiftet den våde pull-up. Hun sagde ikke noget direkte, men sendte ham et blik, der fik ham til at løbe ovenpå og komme ned igen i rent tøj.
“Fik du overhovedet sovet i nat?” spurgte Desi, mens jeg kæmpede for at holde hovedet oppe ved bordet.
“Ja, men jeg er ikke særlig udhvilet,” svarede jeg. “Jeg er ikke vant til at sove på gulvet.”
Resten af morgenen flød bare forbi. Desi og Samantha havde måske fået lidt mere søvn end mig, men de var stadig for trætte til at lave noget særligt. Jeg blev så lettet, da jeg hørte mors bil i indkørslen.
Jeg kunne næsten ikke holde øjnene åbne, mens hun kørte mig hjem. Jeg faldt halvt i søvn og blev vækket igen hver gang, bilen bumpede eller drejede.
“Har du slet ikke sovet i nat?” spurgte mor.
“Nej, jeg kunne ikke falde i søvn.”
Mor rystede på hovedet.
“Overnatninger er til for at sove,” sagde hun og skældte mig lidt ud. “Det ligger i navnet.”
“Jeg ved det godt,” sagde jeg og slap et stort gab, jeg ikke kunne holde tilbage. “Jeg kunne bare ikke.”
Da vi kom hjem, stavrede jeg ind i huset som en zombie. Jeg gik forbi køkkenet og ind i stuen, lagde min rygsæk på gulvet og smed mig på sofaen. Jeg sov, i samme øjeblik jeg ramte puderne.