Kapitel 15
På æresord
Mine drømme var fyldt med variationer af alle mine frygtscenarier fra de seneste par dage. Jeg stod foran fjernsynet i kælderen hos Samantha og prøvede at spille det samme spil, som Tommy havde spillet. Jeg koncentrerede mig så meget, at jeg var fuldstændig uopmærksom på omgivelserne. Jeg mærkede et ryk i mine bukser, da de blev trukket ned til gulvet.
Pull-up’en jeg havde på, var nu helt synlig, men det var ikke en af de blå slags, som Tommy havde haft på, eller min søsters med Disney-figurer på. Det var heller ikke en af de ensfarvede hvide, som jeg havde fundet på skolens toilet. Nej, det blomstrede mønster var fra de pull-ups, jeg selv havde brugt, da jeg var på Tommys alder og tissede i sengen.
Jeg vendte mig om, og Samantha og Desi stirrede på mig.
“Nårh, baby har ble på,” sagde de og grinede.
“Jeg er ikke en baby,” råbte jeg tilbage.
Jeg bukkede mig for at trække mine bukser op, men de var forsvundet. Desi og Samantha grinede bare endnu højere og holdt deres telefoner op for at filme mig. Jeg prøvede at dække pull-up’en med hænderne, men det var nytteløst.
Jeg vendte om og løb op ad trappen kun iført pull-up og t-shirt. Da jeg nåede toppen, skiftede drømmen, og jeg var ikke længere i Samanthas hus, men i skolen. Jeg stod i en toiletbås. Jeg havde i det mindste fået mit tøj tilbage. Bukserne og pull-up’en hang om anklerne, mens jeg blev ved med forgæves at prøve at tisse. Døren til båsen blev slynget op, og dér stod Claire og kiggede ned på min pull-up.
“Nårh, baby har ble på,” sagde hun i en hånlig, syngende tone.
Jeg smækkede døren i ansigtet på hende. Jeg lukkede øjnene. Jeg ville være alle andre steder end i den toiletbås, med min ærkefjende ventende udenfor. Nu var jeg tilbage i mit eget hus, liggende på maven i min seng. Jeg mærkede en fornemmelse i hånden, som om den lå i en skål med varmt vand. Fornemmelsen bredte sig til resten af kroppen, og jeg begyndte at slappe af.
“Sarah. Sarah!” råbte nogen til mig; stemmen kom udefra drømmen.
Jeg vågnede fuldstændig forvirret. Hvor var jeg? Hvad? Jeg lå på sofaen? Min hånd var tør, men min blære føltes som om den var ved at give op. Jeg satte mig brat op, sprang af sofaen og løb mod badeværelset. Men det var for sent. Jeg begyndte at tisse. Strålen var for stærk til at stoppe. Jeg standsede i døråbningen mellem stuen og gangen - jeg kunne ikke både løbe og tisse.
Jeg var stadig så træt, at jeg ikke tænkte klart. Jeg vendte mig om mod stuen og så mor stirre på mig. Åh nej! Hun så mig tisse i bukserne. Jeg kiggede ned og så, at der ikke var nogen våd plet. Alt fra dagen før kom tilbage på én gang. Overnatningen. Sandhed eller konsekvens. Tommys pull-ups. Samantha, der fik ham til at tisse i sengen. Jeg havde stadig en af Tommys pull-ups på. Jeg kunne nu mærke, hvor fyldt den var blevet. Jeg håbede, den ikke kunne ses under mine bukser.
“Det var da på tide, du vågnede, Sarah,” sagde mor skarpt med armene over kors og et utilfreds blik. “Hvad forskrækkede dig sådan?”
“Ingenting. Ingenting. Du vækkede mig midt i et mareridt,” stammede jeg. “Jeg skal på toilettet.”
Jeg sprang badeværelset over og gik direkte ind på mit værelse. Heldigvis var Emilia der ikke. Jeg skiftede til en ren pull-up. Jeg havde mest lyst til bare at lægge mig i sengen og græde. Hvorfor? Hvorfor begyndte jeg pludselig at tisse i bukserne igen? Jeg forstod ikke, hvordan min krop havde besluttet sig for at svigte mig de sidste par uger. Mit hjerte hamrede stadig efter det chok, hvor jeg troede, at jeg havde tisset i bukserne foran mor. Efter jeg havde taget nogle dybe vejrtrækninger for at falde ned, fik jeg det bedre.
Jeg skyndte mig tilbage til stuen, for at mor ikke skulle lægge mærke til, at jeg ikke havde været på toilettet, som jeg sagde. Min mave knurrede og mindede mig om, at jeg ikke havde spist noget siden morgenmaden.
“Jeg er ved at dø af sult. Hvad er der til frokost?”
“Ingenting. Der er pasta til aftensmad om en halv time.”
“Hvad?”
Jeg kunne ikke tro, at jeg havde sovet så længe, men da jeg tog min telefon frem, så jeg, at klokken faktisk var tæt på 18.
“Næste gang du er til overnatning, skal du også sove, unge dame. Du var helt væk, fra det øjeblik du kollapsede på sofaen.”
Jeg ville ikke ødelægge mine chancer for endnu en overnatning. Jeg blev nødt til at skifte emne til noget mere positivt.
“Jeg kom på Fortnite-holdet, og jeg blev en af starterne,” sagde jeg, uden at nævne at der ikke havde været den store konkurrence.
“Kommer det til at overlappe med cheerleading?”
“Ikke ret meget, men vi har udskiftere, og træneren var OK med den plan, fordi det giver alle en chance for at være med.”
“Det minder mig om noget. Jeg tror, du skal åbne din fødselsdagsgave.”
Mor gik ind på sit værelse og kom tilbage med en lille, indpakket æske. Jeg flåede papiret af så hurtigt jeg kunne og afslørede et sæt trådløse gaming-høretelefoner. De ville være perfekte, hvis jeg skulle træne med mine holdkammerater online.
“Årh, tusind tak!”
Jeg gav mor et langt kram.
Aftensmaden var en mærkelig pastaret med broccoli og tomater i. Der var ikke mange måltider, der kunne få mig til at længes efter en af mors gryderetter, men det her var slemt nok til at gøre det. Jeg var ikke den eneste, der pillede ved maden. Min lillesøster gjorde det samme. Hun havde taget højst et par bidder og sad fraværende og prikkede til pastabunken med en gaffel, selvom mor gang på gang sagde, at hun skulle spise sin aftensmad.
“Mor! Jeg skal tisse,” klynkede Emilia.
“Du kan komme på toilettet, når du er færdig med at spise, skat. Du kan ikke springe aftensmaden over.”
“Mor!” klynkede hun og vred sig i sin højstol.
“Stille. Spis din mad.”
“Mor, det ville kun tage et par minutter, hvis jeg tog hende med ud på badeværelset. Emilia kan spise færdig bagefter.”
“Nej. Der er ingen mening med pottetræning, hvis hun ikke kan lære at holde sig i mere end et par minutter.”
Årh, hvorfor skal mor gøre det så besværligt? Emilia var jo kun tre år. Lad hende nu bare komme på toilettet. Jeg ville ønske, det var mor, der skulle skifte Emilias pull-ups og bleer hele tiden. Måske ville hun så få et andet syn på det at tvinge Emilia til at tisse i bukserne. Mors nægtelse fik godt nok Emilia til at skynde sig lidt mere med at spise, men eftersom hun næsten ikke var kommet i gang med måltidet, var der slet ikke tid nok til, at hun kunne blive færdig og nå ud på toilettet.
Emilia begyndte at græde. Jeg lænede mig ind over hendes stol og kiggede ned på pull-up’en. Den var våd. Fedt. Endnu en pull-up, jeg skulle skifte. Tak, mor. Vi blev færdige med maden omtrent samtidig. Nu hvor pull-up’en allerede var våd, havde Emilia ingen grund til at skynde sig med resten af maden. Mor og jeg måtte hele tiden puffe til hende for at få hende til at tage næste bid.
Jeg løftede Emilia under armene og satte hende ned på gulvet. Jeg holdt hende i hånden og førte hende ind på soveværelset for at få hende skiftet. Det eneste lidt positive var, at det her var hendes første uheld i dag, så jeg skulle i det mindste bare give hende en ny pull-up i stedet for en ble.
Emilia snøftede, da jeg løftede hende op og lagde hende ned på puslemåtten, jeg havde lagt på min seng.
“Det var ikke med vilje,” sagde hun.
“Det ved jeg godt, søs. Det er derfor, det hedder et uheld.”
Jeg rev siderne op på pull-up’en og gik i gang med at tørre hende grundigt. Jeg prøvede at være både forsigtig og hurtig. Emilia var for tiden blevet meget mere følsom omkring det, når hun ikke nåede på toilettet. Hvis bare jeg kunne finde en måde at bruge det til at hjælpe hende med at blive bedre til det.
“Jeg ved, du kan gøre det bedre. Og du vil vel ikke stadig have pull-up på, når du bliver gammel nok til at starte i skole?”
Da Emilia var ren, trak jeg den friske pull-up på plads mellem hendes ben. Jeg følte mig som en total hykler. Her sad jeg og irettesatte Emilia for at tisse i bukserne, når jeg selv havde gjort det i hemmelighed i de sidste par uger. Tissetrangen kom snigende, netop som jeg var ved at være færdig med at give Emilia hendes nye pull-up på. Jeg kunne ikke bare efterlade hende på sengen og styrte ud på toilettet. Jeg kunne måske holde mig et par minutter, men det ville være ret ubehageligt.
Pyt, tænkte jeg, og lod blæren slappe af, mens jeg mærkede urinen begynde at sive ud i pull-up’en. Hvad gør det overhovedet til forskel nu? Jeg mærkede den velkendte fornemmelse af, at den udvidede sig og blev tungere mod min hud. Jeg havde gjort det så mange gange nu, at det hverken føltes ulækkert eller mærkeligt længere. Men denne gang mærkede jeg noget andet: en varm rislen, der løb ned ad mine ben og hurtigt blev til en større strøm af varm væske.
Dryp. Dryp. Dryp. Jeg trådte baglæns væk fra sengen og kiggede ned for at se en våd plet brede sig ud fra mit skridt og en pyt af urin samle sig på gulvet under mig. Emilia satte sig op på puslemåtten med store øjne og stirrede på sin storesøster, der lige havde tisset i bukserne.
Hvordan? Jeg havde testet pull-ups’ene. De var aldrig lækket før. Jeg stod helt stille. Jeg anede ikke, hvad jeg skulle gøre. De sidste dråber tis stoppede. Hvordan i alverden skulle jeg forklare det her?
Emilia sprang ned fra sengen, før jeg kunne nå at gribe hende, og fik frit udsyn til hele uheldet. Hun stirrede på mig uden at sige noget. Jeg måtte forhindre hende i at fortælle det til mor. Hvordan kunne jeg overbevise hende om at tie stille?
“Du må ikke sige det til mor.” sagde jeg og rakte min lillefinger hen mod hendes. “Vil du ikke love det? På æresord?”
Hun rystede på hovedet med store øjne. En anden lille stråle slap ud fra min blære, og flere dråber begyndte at falde ned på gulvet - pull-up’en kunne slet ikke holde mere.
“Emilia,” sagde jeg og nærmest tryglede. “Bare lov, at du ikke siger noget. Okay?”
Jeg havde holdt på så mange af hendes hemmeligheder. Kunne hun ikke holde én af mine?
Jeg stillede mig imellem hende og døren. Emilia fór mod døren. Jeg rakte ud efter hende, men hun smuttede uden om mine arme og løb ud i gangen, før jeg kunne nå hende. Åh, den møgunge. Jeg havde næsten lyst til at kvæle hende.
Få sekunder senere hørte jeg Emilias stemme hele vejen ude fra køkkenet:
“Mor! Sarah har tisset i bukserne.”