Alle min mors regler

Kapitel 17

Mælk og småkager

Så snart Fortnite åbnede på computeren, dukkede der en pop-up op. En venneanmodning? Sikkert en tilfældig person, jeg havde spillet mod for nylig. Jeg gik hen for at afvise den - det ville irritere mig at se notifikationen blive ved med at stå der.

LisasuarasRex. Det var hvem, der havde sendt mig anmodningen. Vent - jeg kunne ikke huske at have lagt mærke til Lisas brugernavn under udtagelsen, men det kunne da næsten ikke være et tilfælde. Jeg accepterede anmodningen. En chatboks fra Lisa åbnede nærmest med det samme.

LisasuarasRex: Sarah???
Dragongirl29792: Jep
LisasuarasRex: godt, det er lisa
LisasuarasRex: var ikke sikker på om jeg huskede dit brugernavn rigtigt
LisasuarasRex: alle de tal
LisasuarasRex: skal vi køre duos?
Dragongirl29792: helt klart!!
LisasuarasRex: har øvet mig på at lave runs til grotterne i weekenden
LisasuarasRex: du kan komme med
Dragongirl29792: lyder lidt risky
LisasuarasRex: ikke rigtig
LisasuarasRex: looten er det værd
LisasuarasRex: nemmeste måde at få fat i en sniper
LisasuarasRex: bare følg med, så går det fint

Jeg så en notifikation om, at Lisa havde inviteret mig til at joine hendes party. Jeg accepterede og trykkede på “klar” til at starte spillet. Jeg havde glemt at spørge, om Lisa selv havde mikrofon. Vi ville ikke kunne skrive til hinanden, når spillet først gik i gang.

“Test. Test. Test,” sagde jeg ind i mikrofonen, så snart vi var i venteområdet.

“Her,” svarede hun.

Jeg tjekkede ruten for bussen over øen. Godt, den kom fra den modsatte side af kortet i forhold til Grotterne. Vi ville nok være de eneste, der tog derhen. Lisa markerede et sted på kortet, hvor vi skulle lande.

“Den bedste indgang til Grotterne er via vandtunnellen ude fra havet,” sagde hun.

Lisa måtte have spillet hele weekenden. Efter vi var hoppet i telefonboksen og havde forklædt os som de AI-vagter, der patruljerede området, førte hun os hurtigt rundt til alle skjulte kister i basen. Efter bare et par minutter var vi fuldt udstyret med alle våben, vi kunne få brug for.

Jeg fulgte nærmes bare med. Lisa fik seks kills, og jeg fik to assists, da vi let besejrede de første tre hold, vi stødte på. Pludselig var det kun os og ét andet hold tilbage ud af de oprindelige 50 topersoners hold.

Byggeri var aldrig min stærke side i Fortnite. Jeg roder altid rundt i knapperne og får bygget ramper i stedet for mure - og omvendt. Og jeg turde slet ikke prøve at ændre på noget, jeg allerede havde bygget. Lisa smækkede et fort op til os på få sekunder, bygget højt op i luften. Vi havde nu fri udsigt til de to sidste modstandere. Lisa tog første skud med sin sniper. Én nede. Én tilbage. Jeg zoomede ind og fulgte ham med sigtekornet. Og bam. Jeg fik ham. Førsteplads.

“Juhuu!” råbte jeg begejstret i mikrofonen. “Vi vandt!”

Lisa var ikke lige så oppe at køre som mig. Jeg gætter på, hun vinder så ofte, at det ikke længere er noget særligt.

“Potte-tid, Sarah!” råbte mor ude fra badeværelset.

Jeg krummede tæer ved det ordvalg og var glad for, at jeg ikke var i et videoopkald med Lisa. Jeg anede ikke, hvor god min mikrofon var til at fange baggrundslyd, men hvis Lisa hørte noget, sagde hun i hvert fald ikke noget. Jeg slukkede mikrofonen for at svare mor.

“Jeg kommer om et øjeblik.”

“Du kommer nu, unge dame.”

“Jeg bliver nødt til at smutte,” sagde jeg til Lisa, da jeg tændte mikrofonen igen. “Vi ses i skolen i morgen.”

“Fint. Hej.”

Jeg følte egentlig ikke, at jeg skulle tisse lige nu. Jeg kunne sikkert have holdt mig i tyve minutter endnu, før det ville begynde at irritere blæren, men at ignorere mor var ikke en mulighed.

“Har du holdt din pull-up tør?” spurgte hun, da jeg trådte ind i badeværelset.

Jeg havde så meget lyst til at himle med øjnene, men formåede at holde mig i skindet.

“Selvfølgelig har jeg det.”

Jeg kunne ikke forstå, at hun overhovedet behøvede at spørge. Kunne hun ikke se, at pull-up’en tydeligvis var tør? Det var jo hele pointen i, at jeg ikke måtte have noget over den - så hun kunne holde øje med det. Og selvom den her type ikke havde en vådindikator, så kunne man altså godt se forskel på en våd og en tør pull-up.

“Lad mig se.”

Mor bøjede sig ned og lagde hånden under pull-up’en for at mærke, om den var våd.

“Godt klaret. Så vis lige din lillesøster, hvordan man bruger toilettet.”

Det føltes næsten værre at få ros. Jeg havde ikke brug for at blive klappet på hovedet for at gøre noget, som alle andre på min alder for længst havde styr på. Nå ja, næsten alle, tænkte jeg og kom i tanke om den pull-up, jeg havde fundet i skolen. Det eneste positive ved mors nye toiletrutine var, at det nærmest sikrede, jeg ikke ville have nogen uheld herhjemme. Skolen var en helt anden sag. Jeg havde stadig ingen anelse om, hvordan jeg skulle klare det der.

Da Emilia og jeg var færdige med at vaske hænder - med den samme klodsede sæbe, jeg havde haft i munden tidligere, hvilket var vildt klamt - kom mor og sagde, at hun havde bagt julesmåkager til os. Ja, hun havde bagt julesmåkager i oktober.

Da jeg kom ud i køkkenet, havde hun allerede sat en lille tallerken med småkager frem til både mig og Emilia. Jeg fik et helt glas mælk, mens Emilia fik en tudekop. Selvom mine ben var nøgne, frøs jeg ikke. Mor havde skruet op for varmen, så jeg i det mindste ikke frøs over det pinlige tøjvalg. Emilia kunne til gengæld ikke holde øjnene fra min pull-up. Jeg hadede den måde, hun stirrede på.

De juletræsformede småkager med grøn glasur smagte fantastisk. Mors småkageopskrift var virkelig god. Til gengæld var jeg noget tilbageholdende med mælken, hun havde stillet frem. Det ville nok ende med en våd seng senere i nat. At hælde noget ud i vasken var udelukket - Mor stod for tæt på. For hende ville det være helt utilgiveligt at spilde så meget mælk.

Jeg tog små slurke og fik drukket cirka halvdelen. Det var så meget, jeg turde tage chancen med. Da mor vendte ryggen til, skubbede jeg forsigtigt til glasset med armen. Det flyttede sig bare en smule. Jeg skubbede igen, denne gang hårdere, og glasset væltede med et bump. Mælken løb ud over bordet og videre ned på gulvet som et vandfald.

“Sarah!”

Mor vendte sig og sendte mig et vredt blik.

“Altså, hvad er der lige med dig i dag? Få det tørret op.”

Jeg skyndte mig at gøre, som hun sagde. Jeg havde jo væltet det med vilje. Jeg greb en ordentlig bunke køkkenrulle og tørrede det hele op. Jeg var så optaget af det, at jeg slet ikke opdagede, hvad mor lavede imens. Da jeg kom tilbage til bordet, stod der nu en stor tudekop med mælk.

“Hvis du spilder som en tumling, må du også drikke fra en tudekop som en.”

“Jeg er ikke tørstig. Jeg har allerede drukket et halvt glas mælk.”

“Det er hældt op nu, og det skal ikke gå til spilde - så drik op.”

Hvordan i alverden skulle jeg undgå at tisse i sengen, hvis jeg skulle drikke halvandet glas mælk så sent? Jeg kunne jo ikke være vågen hele natten - det var jo en skoledag i morgen. Og jeg kunne ikke bare sige til mor, at jeg var bekymret for at tisse i sengen. Det ville bare få hende til at grave endnu mere i aftenens uheld. Så jeg begyndte at drikke mælken.

Jeg satte tudekoppen for munden. Den hårde plastik-tud havde kun en lille åbning, så mælken kom ud i en smal stråle. Det tog sin tid, men jeg fik det hele ned til sidst. Jeg følte mig helt oppustet bagefter. Mor tog Emilia med for at give hende en natble på. Det var faktisk rart ikke selv at skulle stå for det for en gangs skyld.

Med Emilia lagt i seng blev jeg holdt ude af værelset, indtil det var min egen sengetid. Jeg var overrasket over, hvor træt jeg var - jeg havde jo sovet det meste af dagen. Jeg havde regnet med, at klokken ville blive midnat, før jeg blev søvnig. Hvis bare jeg havde haft en spillekonsol, så jeg kunne spille Fortnite, når min søster sov. Min telefon kunne slet ikke trække det spil.

Der var ikke så meget at tage sig til, så jeg besluttede at begynde på nogle af lektierne. Vi var lige kommet til del 2 af Forbrydelse og Straf, hvor Raskolnikovs handlinger begynder at få konsekvenser, og han kæmper med skyldfølelsen.

Biip. Biip. Biip. Biip.

Mors ur begyndte at bippe. Jeg havde håbet, at hun ville slappe lidt mere af med de dér toilettider, nu hvor Emilia sov. Men nej - det skete ikke.

“Så er det tid til en lille pause fra bogen og en tur på potten,” sagde hun.

“Jeg skal altså ikke lige nu.”

“Det er lige meget. Gå derud og sæt dig i to minutter. Du må ikke komme tilbage før.”

I det mindste fik jeg lov til at gå alene derud denne gang. Da jeg sad på toilettet, kunne jeg faktisk godt tisse lidt, selvom jeg ikke følte, jeg skulle. Måske havde mor alligevel lidt ret.

En drømmeløs nat gled forbi på et øjeblik.

Bi-bi-bi-bip. Bi-bi-bi-bip.

Jeg hørte vækkeuret - og alligevel ikke. Lyden nåede mine ører, men min hjerne registrerede ikke, at det betød, jeg skulle vågne og stå op.

“Sarah. Sarah!”

Nogen ruskede mig i siden. Jeg åbnede omsider øjnene. Mor stod lige ved siden af min seng. Vækkeuret larmede stadig. Jeg kiggede søvnigt på uret - 06:55. Havde jeg virkelig sovet fra alarmen i ti minutter?

“Op med dig. Du skal skynde dig, ellers kommer du for sent i skole.”

Jeg smed dynen og lagnet til side. Idet jeg rullede ud af sengen og ned på fødderne, mærkede jeg noget vådt bagpå, men halvsovende som jeg var, lagde jeg ikke rigtig mærke til det.

“Sarah, hvad har du nu lavet?”

“Hvad har jeg gjort?”

“Se selv,” sagde mor og pegede på sengen.

Jeg vendte mig om og så en stor våd plet midt på sengen, præcis dér hvor jeg havde ligget. Jeg havde aldrig oplevet, at mine pull-ups lækkede om natten før - men det var også fem år siden, jeg sidst havde brugt dem til det formål.

“Sengen er drivvåd, unge dame. Jeg sagde, du skulle beholde pull-up’en på, gjorde jeg ikke?”

Det blev for meget. Jeg begyndte at græde og satte mig tilbage på sengen - og mærkede straks den våde pull-up. Det var mors skyld alt sammen. Hvorfor skulle hun også tvinge mig til at drikke den skøre tudekop mælk i går aftes?

“Mor, jeg tog den ikke af.”

Mor løftede øjenbrynene - hun troede ikke på mig.

“Så lad mig se.”

Jeg havde ikke lyst til, at mor skulle se min våde pull-up. Jeg havde faktisk heller ikke selv lyst til at se den. Men jeg ville heller ikke have, at mor troede, jeg havde trodset hende. Jeg løftede hurtigt natkjolen nok til at vise en gul, våd og slasket pull-up og lod derefter kjolen falde ned igen for at dække mig til.

“Åh,” sagde mor blødt.

Hun bøjede sig ned og gav mig et fast kram i nogle sekunder.

“Det er okay. Det er okay. Vi får det hele gjort rent, og så hopper du i bad og gør dig klar til skole. Tag sengetøjet med ud til vaskemaskinen og sæt det over. Smid også natkjolen i - den er jo også våd.”

Da jeg havde fået natkjolen af og smidt den og nattøjet i vaskemaskinen, gik det op for mig, at jeg ikke havde overvejet, hvad jeg skulle have på hen til badeværelset. Jeg kiggede ud i køkkenet. Emilia sad alene i sin højstol og spiste morgenmad. Pull-up’en blev mere og mere ubehagelig, jo længere jeg havde den på, men jeg havde ikke lyst til at gå forbi hende kun iført den og en bh. Jeg prøvede at liste mig hurtigt og lydløst forbi - men det lykkedes ikke.

“Har du haft et uheld?” spurgte Emilia.

Hvorfor skal alle altid spørge, om jeg har haft et uheld, når det er tydeligt, at jeg har en våd pull-up på? Emilia burde passe sig selv. Hendes historik med pull-ups var heller ikke ligefrem fejlfri.

“Ja, jeg havde et uheld i nat - ligesom du selv har haft,” sagde jeg og prøvede at sætte hende på plads ved at minde hende om hendes egne problemer med pottetræning.

“Næh-hæh,” sagde Emilia og rystede på hovedet. “Jeg var tør hele natten.”

Hun strålede. Hun var tydeligvis stolt.

“Godt for dig,” mumlede jeg.

Mor stod igen og ventede på mig på værelset, da jeg var færdig med at bade og havde tørret mig. Skiftemåtten lå midt på sengen. Ved siden af lå en pull-up, babypudder og dagens tøj. Når mor først havde besluttet sig for en straf, holdt hun altid fast i den. Hun havde sagt, at jeg skulle gå med pull-ups i en uge - og det mente hun tydeligvis alvorligt.

Jeg hængte håndklædet op på bagsiden af døren og lagde mig tavst op på skiftemåtten. Lad os bare få det overstået. Jeg havde ikke energi til at diskutere, og den våde seng havde givet mor alt, hvad hun behøvede for at afvise ethvert modargument.

“Det her er meget nemmere end at skifte Emilia,” sagde mor, mens hun justerede pull-up’en. “Hun kunne godt lære lidt af dig.”

Det var ikke nok for mor bare at give mig pull-up’en på. Hun insisterede også på at spænde min bh og klæde mig helt på til dagen.

“Løft armene,” sagde hun, mens hun trak en t-shirt og en hættetrøje ned over hovedet på mig.

Jeg fik ikke engang lov til selv at tage mine jeans på - dem trak mor også op på mig, før hun tog fat i mine hænder og trak mig op at stå fra sengen.

“Læg dem her i din skoletaske,” sagde hun og rakte mig to pull-ups.

“Jeg har ikke brug for ekstra. Jeg har ikke engang brug for den, jeg har på nu.”

“Virkelig?” sagde mor. “Den våde seng og uheldet i går aftes fortæller en anden historie.”

“Jeg ville ikke have tisset i sengen, hvis ikke du havde tvunget mig til at drikke så meget mælk.”

“Lad være med at give mig skylden for dit eget uheld. Du er femten. Det burde være gammelt nok til at kunne drikke lidt mælk om aftenen uden at vågne op i en våd seng - men det er det åbenbart ikke.”

Jeg tog imod pull-ups’ne og lagde dem dybt ned i min rygsæk, i et andet rum end det, hvor jeg stadig havde nogle af Emilias pull-ups liggende.

“Når jeg henter dig i eftermiddag, kan du vise mig, at alle tre stadig er tørre.”

Der var ikke rigtig noget at sige imod det. Jeg kunne ikke benægte de to uheld, og jeg kunne heller ikke afvise logikken i mors forslag - at jeg jo bare kunne bevise, jeg ikke havde brug for dem, ved ikke at tisse i dem. Og jeg havde faktisk en idé om, hvordan jeg kunne få det til at lykkes.

2 Synes om