Alle min mors regler

Kapitel 3

Ny indflydelse

“Sarah, Sarah, vågn op.”

Jeg havde aldrig brug for et vækkeur om morgenen. Som den ansvarlige elev jeg var, havde jeg sat mit vækkeur til at vække mig højt og brutalt klokken 06:45 hver skoledag, så jeg kunne nå at blive klar, før bussen kørte.

Men i stedet for at vågne til støjen fra vækkeuret, begyndte min morgen som regel med, at Emilia trak i min dyne. Jeg vendte mig om på siden og kastede et blik på vækkeuret - 04:37. Selv for hende var det tidligt.

“Skat,” gabte jeg. “Det er alt for tidligt. Gå tilbage i seng.”

Jeg kunne ikke vente, til hun var gammel nok til at forstå, hvordan man bruger et ur. Jeg trak dynen op over hovedet igen og vendte mig om mod væggen. Jeg fik et øjebliks fred, indtil Emilia trak hårdere i tæppet end før. Livet havde været så meget nemmere, før vi sænkede den ene side af hendes tremmeseng, hvilket nu gjorde det muligt for hende at komme ud, når hun ville.

“Sarah, vil du være sød at skifte mig? Jeg er våd.”

Jeg havde virkelig ikke lyst til at stå op, men i det mindste huskede hun sine manerer denne morgen.

Emilia tissede stadig i sengen hver nat, og hvis hun lignede mig, ville hun nok blive ved i yderligere fem eller seks år. Jeg vidste, at hun ikke ville lade mig være i fred, før jeg havde gjort hende ren. Modvilligt smuttede jeg ud af sengen og kneb øjnene sammen, da jeg tændte lyset. Alt for skarpt på dette tidspunkt. Jeg glattede dynen ud for at gøre plads til puslemåtten, og Emilia kravlede selv op på den. Jeg trak hendes lyserøde og blå Elsa-natkjole op over taljen og afslørede en gennemblødt ble. Vi brugte stadig bleer om natten, fordi pull-ups’ne ville lække, og hun var ikke stor nok til at passe de nat-pull-ups, jeg selv havde brugt som sengevæder.

Jeg klarede bleskiftet hurtigt. Jeg var træt og ville bare tilbage i seng. Men da jeg var færdig, gik Emilia ikke tilbage i sin seng.

“Må jeg ikke nok sove hos dig?”

Det var en anden dårlig vane, hun var begyndt på. Jeg sværger, det var næsten hver anden nat, at jeg vågnede og fandt hende i min seng, puttende op ad mig uden varsel. Jeg sendte Emilia et strengt blik for at forsøge at afskrække hende.

“Men… jeg havde et uhyggeligt mareridt.”

Jeg gav mig. Jeg kunne hurtigere falde i søvn igen, hvis jeg bare lod hende komme op i sengen, end hvis vi skulle diskutere i ti minutter. Og hvis vi larmede for meget, ville vi vække mor, og dét var bare at bede om problemer. Jeg gav Emilia en ren sut, løftede dynen, og lod hende krybe ind. Jeg lagde mig bag hende og faldt i søvn igen med det samme.

Bi-bi-bi-bip, bi-bi-bi-bip.

Argh. Seriøst? Jeg slog hånden mod vækkeuret for at slå snooze til. Mens jeg var lysvågen, sov Emilia stadig. Sutten var ikke i hendes mund mere - den måtte være faldet ned bag sengen. Jeg stak hånden ind under Emilias natkjole for at mærke hendes ble. Våd igen. Ikke meget, men alligevel - hvor meget kunne ét barn tisse i løbet af en nat? Jeg lod hende sove videre og gik selv i bad.

Emilia så stadig ud til at sove tungt, da jeg kom tilbage til værelset. Godt. Jeg foretrak altid at tage tøj på, mens hun sov. Nå, hvad skulle jeg tage på? Mine muligheder var ret begrænsede, i betragtning af den store stak vasketøj, jeg havde udskudt. Mor krævede altid, at jeg selv vaskede mit tøj, og jeg må indrømme, at jeg havde udsat det lidt for længe. Jeg er ikke den mest feminine type. Jeans og en hættetrøje eller t-shirt var normalt min stil. Jeg hev en ubrugt Fortnite-hættetrøje ud fra bøjlen i skabet og tjekkede de jeans, jeg havde haft på i går. Ingen pletter - jeg kunne godt bruge dem igen.

Det var endnu en grund til, at jeg ikke glædede mig til cheearleading. Uniformen - et miniskørt og en kort top - var bare ikke min stil. Jeg brød mig ikke om tanken om at risikere at vise mine trusser frem for nogen. Nå, jeg måtte jo bare se, hvordan tøjet så ud senere i dag. Træneren havde sagt, at hun havde en uniform klar til mig efter skole. Jeg pakkede min sportstaske med et par shorts og en t-shirt til træning og mindede mig selv om at huske at tage en vandflaske fra køkkenet, inden jeg tog bussen.

I modsætning til de fleste i min klasse havde jeg også ansvaret for at gøre min lillesøster klar om morgenen. Heldigvis betød det ikke andet end at skifte Emilia til en pull-up og t-shirt og få hende ud i køkkenet til morgenmad. Mor sørgede for at få hende i tøjet og afleveret i børnehaven på vej på arbejde.

Jeg gav Emilia et lille puf på skulderen. Hun vrikkede lidt for meget. Den lille bandit lod bare som om, hun sov.

“Hvis du ikke står op, kommer kildemonstret efter dig.”

Dét fik hende op. Emilia satte sig straks op.

“Hvilken pull-up vil du have på i dag?” spurgte jeg.

“Minnie Mouse!”

Det burde jeg have vidst. Det havde været hendes svar hver morgen de sidste mange dage. Jeg rodede i skuffen med pull-ups. Godt, der var stadig et par Minnie Mouse-pull-ups tilbage. Jeg tog endnu en Minnie Mouse t-shirt ud fra skabet, der matchede. Jeg kunne ikke vente til den Minnie Mouse-fase var overstået.

Jeg havde siddet på kantstenen i omkring fem minutter, før bussen kom. Typisk. Den eneste gang, bussen kom til tiden, var når jeg selv var forsinket. Desi og Samantha sad på hver sin side bag chaufføren. Normalt ville vi vælge et sæde længere bagude, men med Desi på krykker på grund af gipsen på hendes ankel, var det den bedste placering for os.

Samantha optog hele sit sæde med matematiklektier spredt ud ved siden af sig. Hun havde høretelefoner i begge ører og lagde tilsyneladende ikke mærke til, at bussen havde stoppet ved mit stoppested. Jeg kastede et blik på det opgaveark, Samantha sad og arbejdede på. Hun var altid typen, der ventede til sidste øjeblik. Mor havde fået mig til at lave de samme opgaver i weekenden.

Desi flyttede lidt på sine krykker for at give plads på sædet til mig. Det gjorde stadig ondt at sætte sig ned - ikke lige så slemt som ved middagsbordet, men tæt på. Jeg må have lavet en mærkelig grimasse, da jeg satte mig, for Desi lagde tydeligvis mærke til det.

“Er du ikke helt på toppen?” spurgte hun.

“Tror bare, jeg har ømme muskler fra optagelsesprøven i går.”

Der var ingen chance for, at jeg ville nævne, at mor havde givet mig en endefuld. Jeg ved ikke hvorfor, men det føltes bare forkert at tale om mors straf foran nogen uden for familien. Det var jo ikke ligefrem som om, mor gik rundt og pralede med, at hun gav mig smæk. Hvis Desi og Samantha fandt ud af det, ville det bare være endnu mere ydmygende.

Desi grinede.

“Ja, jeg ved, hvad du mener. Min numse var så pisseøm den første uge. Det gjorde fucking ondt, indtil jeg kom i form.”

Ja, mor kunne ikke lide, at jeg var venner med Desi. Hun mente, at Desi havde dårlig indflydelse på mig. Selvfølgelig hjalp det ikke, at Desi kom til at bande, første gang de mødtes, især da vi kun gik i tredje klasse. Jeg sukkede. Jeg havde fået nok af både beskidte ord og beskidte bleer.

“Jeg føler mig totalt ude af form. Optagelsesprøven var udmattende.”

“Det bliver nemmere. Træneren gør optagelsesprøven hårdere end de normale træninger, bare for at være sikker på, at man har, hvad der skal til.”

Sådan var Desi - lidt grov udenpå, men inderst inde både omsorgsfuld og forstående.

“Samantha og jeg prøver at planlægge endnu en overnatning snart. Du er altid velkommen.”

Jeg satte pris på, at hun altid inviterede mig. Da jeg var yngre, havde tanken om en overnatning været skræmmende. Jeg skulle i hvert fald ikke risikere, at mine bedste veninder fandt ud af, at jeg tissede i sengen. Så da mor sagde til de andre forældre, at hun ikke tillod overnatninger i min alder, protesterede jeg ikke. Jeg havde været ellevild, da uheldene om natten stoppede. I mit hoved var det det eneste, der havde forhindret mig i at sove hos veninder. Men mor blev ved med at finde på undskyldninger, og uanset hvad jeg prøvede, nægtede hun stadig.

“Desi, du ved godt, at mor ikke lader mig overnatte. Hun ændrer aldrig mening.”

“Du fylder femten om hvad, et par uger?”

“Ja.”

“Altså, jeg ved godt, at din mor er en overbeskyttende kælling, men du bliver femten. Der er ingen grund til, at du ikke kan overnatte hos Samantha.”

“Okay, okay, jeg skal nok spørge hende, men bliv ikke overrasket, hvis hun siger nej.”

Samantha opdagede endelig, at jeg sad i bussen. Det tog hende kun fem minutter.

“Godmorgen,” sagde Samantha. “Du er færdig med matematikopgaven, ikke? Må jeg lige sammenligne mine svar med dine for at se, hvordan jeg klarede det?”

Jeg vidste godt, at “sammenligne” bare var et andet ord for “må jeg ikke nok kopiere dine svar, for jeg er elendig til matematik,” men jeg skyldte hende en tjeneste. Samantha og Desi var grunden til, at jeg havde klaret mig igennem dansk uden én eneste karakter under 12 indtil videre. Jeg fiskede opgaven frem fra min rygsæk og rakte den diskret over til hende.

Desi, Samantha og jeg havde fået præcis det samme skema. Jeg ved ikke, hvordan vi ville have overlevet skolen uden hinanden. Vi var det perfekte studiehold, fordi vores forskellige styrker i fagene supplerede hinanden.

Bump. Jeg gispede, da bussen ramte et ujævnt stykke vej, og smerten i numsen blussede op igen. Det her ville blive en lang dag.

Jeg gjorde alt, hvad jeg kunne, for ikke at vride mig rundt i den sidste time på dagen. Min numse var bare blevet mere og mere øm i løbet af dagen, uanset hvilke stillinger jeg forsøgte at sidde i. Mens hr. Higgins ævlede løs om Den Kolde Krig, prøvede mit sind hele tiden at drive væk i dagdrømmeri, men efter at have fået 7 i den sidste prøve, var jeg fast besluttet på at tage grundige noter.

Den ene ting, man ikke gjorde i hr. Higgins’ time, var at afbryde ham. Han tog ikke imod spørgsmål, medmindre han selv spurgte, om nogen havde noget at spørge om, så det kom lidt som en overraskelse, da en pige, der sad til venstre for mig i bagerste række - jeg tror, hun hed Lis, eller måske Lisa - rakte hånden op. Hr. Higgins ignorerede det og fortsatte med at tale. Pigen begyndte at vifte med hånden, først lidt, men så mere insisterende.

“Tag hånden ned. Du kan gemme dit spørgsmål til senere, frøken Erickson,” snappede hr. Higgins.

“Men vil du ikke nok være sød at give mig lov til at forlade klassen,” indskød pigen. “Jeg skal virkelig på toilettet.”

Det fik et par grin frem i klassen, inklusive fra mig. Jeg mener, det her var 9. klasse. Burde man ikke kunne holde sig i 45 minutter?

“Så skulle du have gået i pausen mellem timerne,” sagde hr. Higgins. “Du kan gå, når kortet er kommet tilbage.”

På vores skole var der strenge regler for, hvornår man måtte forlade undervisningen. Hvert klasselokale havde to toiletkort - ét til drenge og ét til piger - og man måtte højst være væk i otte minutter - nok tid til at nå toilettet, gøre det nødvendige hurtigt og komme tilbage. Hvis ét af kortene allerede var ude, måtte man bare vente.

Jeg havde udviklet en blære af stål, siden mine natlige uheld var stoppet. Jeg kunne gå en hel skoledag uden at sætte fod på toilettet, hvis det virkelig var nødvendigt. Så meget som jeg vidste, jeg burde følge med i undervisningen, kunne jeg ikke lade være med at kaste hurtige blikke til venstre mod pigen med den lille blære. Hun gik også i min literaturklasse, men vi havde aldrig talt sammen. Hun virkede som en, der holdt sig for sig selv. De få gange, jeg havde set hende i den store kantine, havde hun siddet alene.

Efter cirka fem minutters uro, frøs hun helt. Og efter yderligere femten sekunder rykkede hun sig bare en lille smule for at justere sin siddestilling. Så snart kortet blev returneret, greb hun det og gik langsomt ud af lokalet.

Mod slutningen af timen gik hr. Higgins række for række og delte opgaverne ud, han havde rettet. Jeg vidste allerede, hvilken karakter jeg havde fået, men jeg havde brug for at se, hvilke spørgsmål jeg havde svaret forkert på. Jeg kunne stadig ikke fatte, at jeg havde lavet nok fejl til at få 7. Jeg rakte ivrigt ud efter prøvearket, da han rakte det til mig.

10/10. Jeg var chokeret. Skolens hjemmeside havde sagt, jeg havde tre fejl. Jeg gennemgik opgaven grundigt. Jo, det var min håndskrift. Mit navn stod øverst, og det var de svar, jeg vidste, jeg havde skrevet. Desi lænede sig ind for at kigge på min quiz.

“Hvad var det, der chokerede dig, frøken superhjerne? Du fik 12 som altid.”

Jeg kunne ikke lade være med at smile.

“De må have tastet karakteren forkert ind online. Mor blev virkelig sur, fordi hun troede, jeg havde fået et 7-tal”

Klokken ringede og signalerede, at timen var slut. Lige da jeg var på vej ud af døren, gik det op for mig, at der var én ting mere, jeg havde brug for. Mor ville gerne have ekstra bevis for, at den online karakter var forkert. Måske kunne jeg få en seddel fra hr. Higgins.

Da jeg gik hen mod hans skrivebord forrest i lokalet, så jeg, at pigen, der havde haft så travlt med at komme på toilettet, stod der og afleverede toiletkortet. Da jeg kom tættere på, overhørte jeg slutningen af deres samtale.

“Hvorfor kunne du ikke bare lade mig gå på toilettet, da jeg havde brug for det?” spurgte pigen hr. Higgins.

“Lisa, jeg kan ikke behandle dig anderledes end mine andre elever. Det her er 9. klasse. Du må vente som alle andre.” Hr. Higgins holdt en pause. “Eller også kunne du have tisset i bukserne.”

Ulækkert. Jeg kunne ikke tro, at hr. Higgins ville foreslå sådan noget. Det ville være et værre rod at rydde op efter. Og ikke særlig hygiejnisk.

“Men jeg g…,” begyndte Lisa at sige, før hun opdagede, at jeg stod bag hende.

“Jeg bliver nødt til at gå,” stammede Lisa, før hun skyndte sig ud ad døren.

Nå, det var akavet. Jeg stod foran historielærerens skrivebord uden at vide, hvad jeg skulle sige. Han tog initiativet.

“Du må have min niece undskyldt,” sagde hr. Higgins. “Hun har haft det hårdt for tiden. Hun flyttede ind hos min kone og mig denne sommer, efter at hendes forældre døde.”

Det dræbte stemningen helt.

Hr. Higgins undskyldte oprigtigt, da jeg viste ham, at min karakter online var forkert. Han skrev endda en lille seddel til min mor uden at stille yderligere spørgsmål. Jeg sørgede for, at både prøven og sedlen fra hr. Higgins var sikkert gemt i min rygsæk. Jeg kunne næsten ikke vente med at vise dem til mor. Jeg havde nu en idé om, hvordan jeg måske kunne overtale hende til at lade mig overnatte hos Samantha.

Jeg skulle bare overleve min første cheerleader-træning.

2 Synes om