Kapitel 5
Heureka
Mor var den eneste af os, der nød aftensmaden. Jeg sad og prikkede uengageret til taco-gryderetten. Kunne mor virkelig ikke finde ud af at lave andet end gryderetter? På trods af den hårde træning tidligere på dagen havde jeg ikke den størte appetit. Mors konstante pylren om Emilia gik mig virkelig på nerverne - og jeg var i forvejen ret stresset.
Jeg havde været renlig så tidligt, at jeg slet ikke kunne huske nogensinde at have tisset i bukserne som barn. Jeg var både lettet over, at hverken Emilia eller mor havde opdaget noget - og frustreret over, at det overhovedet var sket.
“Fut fuut! Nu kommer ske-toget!” kvidrede mor og holdt en ske op foran Emilia, der sad i højstolen med en hagesmæk rundt om halsen.
Jeg tog mig i at være lige ved at rulle med øjnene. Det er en ske, ikke et tog, fly eller skib.
Mor skubbede en skefuld gryderet ind i Emilias mund og tørrede den mod hendes overlæbe, da skeen kom ud igen.
Min tre-et-halvt-årige lillesøster var jo tilbage i bleer for nu - sandsynligvis indtil i morgen aften - så hun måtte ikke gøre noget selv. Jeg havde allerede skullet lægge øre til ti minutters babylyde og pludren fra mor, mens hun prøvede at få Emilia til at spise sin aftensmad.
Jeg forstod ikke helt, hvad pointen var. Og hvad så, hvis Emilia havde haft et par uheld i børnehaven? At sende hende tilbage i bleer og behandle hende som en baby ville ødelægge al den fremgang, vi ellers havde set i hendes pottetræning. Flere gange de sidste par uger havde det føltes som om, vi var lige ved at bryde igennem. Nu frygtede jeg, at hun ville miste lysten til overhovedet at prøve.
Da vi satte os ned for at spise aftensmad, havde Emilia fået et raserianfald over, at hun ikke måtte spise selv, men truslen om endnu en endefuld - den anden på en dag - fik hende hurtigt til at makke ret.
Jeg så, hvordan Emilia vred sig i sædet. Selvom jeg havde skiftet hende for under en time siden, var bleen sikkert allerede våd igen, i hvert fald en lille smule. Selv da hun var i gang med pottetræning, kunne hun sjældent holde sig i mere end en halv time. Men når hun havde ble på, blev hun kun skiftet cirka hver anden time - og det betød, at hun skulle være i den samme ble, indtil hun skulle i bad før sengetid.
Mor grinede, mens hun fodrede Emilia, og så ærligt talt ret tilfreds ud med hele baby-arrangementet. Og med hende i det bedste humør, jeg havde set i en uge, vidste jeg, at øjeblikket nu var kommet.
Sandheden om, at jeg faktisk ikke havde fortjent den endefuld, jeg havde fået i går, måtte kunne få mor til at gøre noget for mig - måske endda lade mig tage til min allerførste sleepover.
“Hr. Higgins delte historieprøverne ud i dag. Det viste sig, at jeg faktisk havde fået 12 i den prøve, jeg fortalte dig om i går. Han sagde, at han bare havde lavet en fejl, da han lagde karaktererne ind online.”
“Nå?”
Det var alt, hun havde at sige? Ikke “Undskyld, jeg gav dig den værste endefuld i dit liv.” Ikke “Hvordan kan jeg gøre det godt igen?” Det her tegnede ikke godt.
“Så… jeg tænkte, at du måske kunne gøre det godt igen ved at lade mig overnatte hos Samantha.”
Desi ville også være der, men mor mente at Desi var en dårlig indflydelse - så det lod jeg være med at nævne. Det ville ikke øge mine odds for at få lov.
“Det er ikke min skyld, at du sagde det med det samme i stedet for at dobbelttjekke med hr. Higgins. Du må være mere opmærksom næste gang. Og du får lov til at overnatte, når du er gammel nok - ikke før.”
“Men han havde aldrig lavet fejl i mine karakterer før. Hvordan skulle jeg vide, at det ikke var rigtigt?”
“Og han havde heller aldrig givet dig et 7-tal før. Det burde have fået dig til at ville dobbelttjekke det.”
Mor rykkede sig ikke en tomme. Alle mine argumenter blev fejet væk. Jeg var gået i kamp med den perfekte plan - og nu kunne jeg næsten ikke bære, at jeg skulle trække mig tilbage med uforrettet sag.
Jeg er normalt ikke den hurtigste, når det gælder om at finde på noget smart i øjeblikket - det var jo netop dét, der havde fået mig i problemer i går - men hvis der nogensinde var et øjeblik, hvor der tændtes en metaforisk lyspære over mit hoved, så var det nu. Jeg havde lige opdaget den magiske sætning, der kunne få mor til at ændre mening på et splitsekund. Hvis det her ikke virker, sværger jeg, at jeg opgiver alt håb om nogensinde at få lov til at overnatte hos nogen.
“Hvordan skal jeg kunne klare at bo på kollegie, hvis jeg aldrig har prøvet at være væk hjemmefra?”
Bingo. Efter alle de her år var det lykkedes mig at finde det argument, der faktisk kunne få hende til at lytte. En af mors største besættelser var, at jeg skulle kunne komme ind på et godt universitet. Det var derfor, hun pressede mig så hårdt med karakterer og uddelte hårde konsekvenser, hvis resultaterne ikke var perfekte.
Jeg havde lige sat mors ambitioner for min fremtid op imod hendes behov for kontrol - og kunne se hendes ansigtsudtryk ændre sig fra skuffelse til noget, der mindede om godkendelse. Jeg vidste i det øjeblik, at det kun var et spørgsmål om tid, før jeg fik lov.
“Mor, jeg har aldrig prøvet at overnatte ude. Jeg bliver nødt til at lære det på et tidspunkt.”
“Jeg tænker over det. Jeg er glad for, at du vil forberede dig på universitetet - men du går altså stadig kun i 9.”
Jeg havde håbet på et “ja”, men det her var stadig bedre end et “nej.” Nå, så måtte jeg bare opføre mig eksemplarisk de næste par dage, så hun ender med at træffe den rigtige beslutning.
Jeg sendte en sms til Samantha og Desi med nyheden om, at jeg havde spurgt om lov til at overnatte - minus den del om gårsdagens smæk. Der var så meget, vi skulle have planlagt. Hvilke snacks vi skulle spise. Hvilke film vi skulle se. Måske kunne vi sætte hår og lægge makeup på hinanden. Deres forældre gav dem langt mere frihed med den slags end min mor gjorde.
Emilia plejede at komme i seng omkring to timer før mig, hvilket betød, at jeg så blev smidt ud af værelset, indtil det var min tur til at sove. Nu hvor mor var i gang med at bade Emilia - det kunne jeg høre på de svage plaskelyde fra badeværelset - havde jeg cirka en halv time tilbage, inden jeg skulle flytte ind i stuen.
Jeg havde lavet alle mine lektier for i aften - og dobbelttjekket og tredobbelt-tjekket dem for at være sikker på, at alt var korrekt - så jeg havde lige præcis tid til én runde Fortnite. Jeg havde aldrig helt forstået, hvordan jeg havde fået lov til at spille det spil. Mor plejede ellers at være ret skeptisk over for alt, hvad der lugtede af voldelige computerspil.
Jeg loggede ind på min konto - dragongirl29792 - og sprang i kø til en solo-runde. Jeg ville egentlig hellere spille duo eller squads, men det var svært at finde nogen gode at spille med online, og jeg gad ikke risikere, at en tilfældig makker ødelagde min eneste chance for at spille i aften.
Jeg havde prøvet for noget tid siden at få Desi og Samantha med på Fortnite-bølgen. Det havde været en total fiasko.
Spillet begyndte. 100 spillere. Kamp til døden. Den sidste, der står tilbage, vinder.
Jeg foretrak at vente så længe som muligt, før jeg sprang ud fra bussen og landede et sted. Jeg kiggede på kortet: “Craggy Cliffs” eller “Steamy Stacks”? Kraftværket var for fristende til at ignorere, selvom det så ud til, at mange andre spillere også var på vej derhen. Det var en risikabel situation, men måske kunne det betale sig.
Efter jeg landede, løb jeg med min karakter fra rum til rum. Jeg ville ikke overleve hvis jeg ikke fandt nogle våben. Endelig fandt jeg en kiste for enden af en trappe og åbnede den - et par sjældne våben!
Bam, bam, bam. Skudt i ryggen med shotgun. Game over. Nummer 87. Spillet var slet ikke så nemt, som YouTuberne, jeg godt kan lide at se, får det til at se ud. Jeg havde også haft en stime af dårlig held for tiden. Måske skulle jeg bare holde mig til Minecraft.
Mor bar Emilia - kun svøbt i et håndklæde - ind på værelset og fik hende i ble og nattøj, mens jeg rundede en noget mere fredelig Minecraft-session af. Jeg ville ønske, mor havde købt en bærbar computer til mig i stedet for en stationær, så jeg kunne fortsætte med at spille, når Emilia var faldet i søvn.
Efter hun lagde Emilia i tremmesengen, hævede hun den sænkede side op til normal højde. Det ville forhindre Emilia i at tage på en af sine sædvanlige natlige udflugter. I det mindste ville jeg kunne sove roligt i nat uden, at hun prøvede at kravle op i min seng.
Mor begyndte at læse godnathistorie for Emilia - noget med en muldvarp der havde et eller andet på hovedet - da jeg rejste mig fra skrivebordet og begyndte at gå mod stuen. Da jeg trådte ud på gangen, mærkede jeg pludselig igen et pres fra blæren. Det var ikke lige så intenst som da jeg havde tisset i bukserne før aftensmaden, men nok til at jeg skyndte mig mod toilettet. Normalt ville jeg kun have det sådan, hvis jeg slet ikke havde gået på toilettet i løbet af skoledagen.
Det var meget mærkeligt. Jeg plejer kun at gå på toilettet et par gange om dagen, men det her var allerede tredje gang, siden jeg kom hjem fra skole - og der var stadig to timer til sengetid. Den smule, jeg faktisk fik tisset, matchede slet ikke den intense trang, jeg havde følt.
Jeg ventede i stuen, indtil mor var færdig med at putte Emilia. Jeg var nødt til at finde en måde at få min søster pottetrænet på. Jeg forklarede mor, hvad jeg havde fundet ud af under min research før aftensmad. Mor virkede ikke særlig begejstret for idéen om afføringsmidler.
“Der er ingen undskyldning for, at en treårig ikke er pottetrænet. Hun er bare doven. Din søster har brug for den rette motivation. Jeg håber, den her straf minder hende om, at det ikke er nær så sjovt at bruge ble og være baby som det er, at være en stor pige.”
Jeg tænkte tilbage på, hvor ked af det Emilia ville blive, når hun havde et uheld. Jeg syntes ikke, at hun ikke prøvede, så godt hun kunne, på at blive renlig.
“Gav jeg dig nogen problemer, da jeg blev pottetrænet?”
“Ingen problemer overhovedet. Vi tog ud og købte dine stor-pige-trusser, og bortset fra om natten, havde du ikke ét eneste uheld siden.”
Hvis bare hun vidste det.
Jeg viklede et sæt høretelefoner ud, jeg havde haft i lommen, og satte Spotify på. Jeg havde absolut ingen interesse i de sæbeoperaer, mor elskede at se, når Emilia først var kommet i seng. Jeg læste en bog i omkring to timer og sneg mig endnu engang stille ud midt i det hele for at gå på toilettet. Jeg ville gerne have været oppe lidt længere, men hvis det var tid til at mor gik i seng, så var det også sengetid for mig.
“Husk at gå på toilettet, inden du går i seng,” råbte mor bag mig, da jeg forlod stuen.
Var det ikke fem år siden, jeg sidst havde tisset i sengen?
Med ryggen til hende rullede jeg med øjnene - uden at hun så det. Jeg ville måske have gået på toilettet, hvis hun ikke havde mindet mig om det. At tisse af som det sidste, inden man går i seng, sad allerede så dybt i mig, at jeg gjorde det automatisk. Men at blive mindet om det af mor - hallo, jeg er fjorten - det føltes bare forkert.
Jeg følte mig ikke engang tissetrængende, så jeg sprang toilettet over. Jeg tog mit nattøj på - et par shorts og en undertrøje - i mørket, med lidt hjælp fra et natlys, så jeg ikke vækkede Emilia, og kravlede i seng. Jeg lagde mig på maven, for min numse var stadig for øm til, at jeg kunne ligge på ryggen, og gled stille ind i drømmeland, med håb om, at morgendagens cheerleadingtræning ville gå bedre end den første.