Fanget i barndommen

Jeg er ordblind så undskyld for fejl den er kigget hurtigt igennem af en anden en mig og vi har rettet det vi kunne finde. Det er min første histore her inde og om dette emne i dette miljø håber i tager godt i mod den.

Lyset i rummet bliver gradvist skruet op, Det er et blød men kunstig lys der rammer de hvide vægge.

En blid men velkendt mande stemme siger godmorgen Simone så er endnu en skøn dag på trapperne (det er nattevagten som går rundt og vækker beboerne) Simone svare ikke men ligger bare der og vågnede langsomt, hun kæmper med tyngden i hendes krop, i et forsøg på at strække sig rammer hun tremmesengens sider som heldigvis er beskyttet med en blød belægning.

Hun ligger mærke til den våde ble mellem hendes ben godt brugt efter natten tænker hun men ikke ubehagelig, hun vil løfte en arm for at mærke på bleen men hun for kun løftet sin arm halt op før den falder ned hved siden af hende igen, ikke endnu tænker hun.

Hun forsøger at sige noget for at se om mundtøjet vil lystre men nej det lyder bare som noget babypludren (hvad så Simone skal vi have dig skiftet til en tør ble) Simone svare ikke for det kan hun ikke lige nu men hun smilede hved lyden af Lines stemme. “du er da lidt langsom i dag siger Line” (Line er en af plejepersonalet på institutionen Simone bord på.)

Line slår siderne på tremmesengen ned og får lynet den beskyttende pude der er rundt i tremmesengen op, så hun kan arbejde med Simone. Jeg tror jeg hente liften til dig i dag Simone kan du blive liggende der til jeg kommer igen, som en stor pige Simone nikker og Line går.

Der går lidt inden Line kommer igen med den transportable lift, så Simone siger hun så kan du komme op og få et bad og en tør ble “kan godt selv op nu siger Simone” “ja men vi bruger alligevel lige liften i dag” jaa siger Simone hun syntes nemlig liften er sjov, Line hjælper og støtter Simone op i en sidene stiling og på med selen den bliver lukket og nu er de klar til løftet. Simone giner i mens hun bliver løftet over i kørestolen “så har vi dig på plads” Line skal lige til at klikke selen op men Simone kommer hende i forkøbet “nå nå der var du vist lige hurtig siger Line lidt letter drillene”.

Gangen er stille i dag dog kan de dæmpede lyde af legetøj mod linoleumsgulvet og personalets snakken høres inde fra fællesrummet.

Da Simone og Line når bade arealet kan de høre en brugser der køre, Melani stikker hoved ud hej Simone siger hun og vinker inden hun trækker hovedet til sig igen Melani siger Line en lillepige latter kommer inde fra brugseren af, Melani hvor er din voksne henne i det samme kommer Trine ind, der næsten råber Melani ja har svare Trine nu griner de alle nå op med dig Simone så du kan komme i et bad og blive klar til dagen Line hjælper Simone ud af tøjet og den våde ble, bleen lander på gulvet med et plask da Line åbner tapen på den, nu griner Simone igen hen i bad med dig siger Line og hjælper hende hen og sider på badestollen, hun tænder for vandet så det passer til den unge dame der nu sider på stolen.

Jeg vil lige gøre klar til dig til efter badet jeg kommer igen om lidt.

Line går hen til pusleområdet hvor Trine står og er i gang med Melani her for hun lagt tingene klar til Simone i mens hun tænker på den forunderlige verden de to unge damer må leve i, deres kroppe ældes med tiden men hjernen er gået i stå i en lille lomme af barndommen, Line ryster lidt på hovedet og går tilbage for at hjælpe Simone med badet da det er overstået går turen til bleen og tøjet, Line lukker bleens tape med trænede hænder det har hun prøvet mange gange før og giver Simone en fin knælang kjole og et par lyserøde lægens på så er hun klar til dagens leg men først skal hun lige have noget morgenmad så turen går til køkkenet hvor Simone hurtigt for spist noget brød så hun kan komme ind til de andre det gik stærkt siger Line kom så går vi ind til de andre.

Inde i fællesrummet sider personalet ved et bord hvor fra man kan se ud over rummet, de fleste af beboerne har gang i en leg nogle leger sammen andre for sig selv, find du dig nogle at lege med siger Line inden hun sætter sig ved bordet og falder i snak med de andre.

Simone går hen til to piger der sider og leger med nogle duplo klodser må jeg være med pigerne nikker og Simone sætter sig ned tiden går med at bygge en masse ting og der bliver også leget far mor og børn.

En gang i mellem mærker Simone at hun skal tisse men det lader hun bare ske bleen bliver varm hver gang og jo våder den bliver jo bløder bliver den også hun mærker en trykken hun har mærket en gang før men ignoreret fordi legen var for sjov men nu kan hun mærke at hun gerne vil have hjælp af en voksen til at nå på wc men hun når ikke langt før hun må give op og fylde bleen hun står helt stille nu midt i rummet og kan ikke se nogle voksende hun kigger lidt rundt der er ikke nogle der ligger mærke til at hun står der med en fyldt ble.

Mads kammer ud fra kontoret du ser søgende ud Simone siger han og går hen til hende hov der er vidst en der skal vaskes lad mig hjælpe dig ned til badeområdet der er Trine nede nu så kan hun hjælpe dig Simone følger med Mads uden at sige noget men hun vralter lidt.

Da de kommer der ned er Trine lige blevet færdig med en anden beboer og skal lige til at gå “hej Trine har du mulighed for at tage over her så følger jeg Melani tilbage til de andre” “ja hvordan ser det ud har spørg Trine” “det er et stort uheld” “ja men den klare jeg” kom Simone så gør vi hen og for tøj og ble af dig.

Henne ved pusle området tager Trine tøjet af hende og når ind til bleen “den er da godt nok tung den der” det ved jeg godt men det var ikke med vilje siger Simone og kigger ned i jorden

nej det ved jeg godt sige Trine trøstende jeg finder lige et par handsker og nogle vådservietter bliv du lige stående der i mens ok siger Simone og Trine går.

Hun kommer tilbage med et par gummihandsker nogle vådservietter og en ble, er den til mig siger Simone, ja hentet specielt til dig svare Trine og rækker den til Simone, Simone kigger på den og udbryder der er enhjørninger og prinsesser på den ja det er der kan du nu ligge den over på bordet så du kan komme i bad og blive vasket inden du kan få den fine ble på, siger Trine og smiler til Simone, hun ligger modvilligt bleen på bordet og følger med Trine ud til badet.

Trine skal jeg ikke have bleen af jo det skal du kan du selv det uden det kommer til at svine ja siger Simone og sætter sig på hug og åbner tapen den beskidte ble lander på gulvet, inden Trine når at sige noget er Simone hoppet ind under den slukkede bruser (du skal ikke tænde for vandet endnu jeg skal lige have smidt din ble ud og så skal jeg nok komme og hjælpe dig) Trine tager de gummihandsker hun havde med der ud på og ruller simones ble sammen da den er smidt ud går hun hen og hjælper Simone med at blive vasket Simone kan godt lide det varme vand men får ikke lov til at stå der længe for Trine henter et håndklæde og tørrehende.

Simone kommer med lidt besvær op på skiftebordet så Trine kan giver hende bleen på, Trine tager den lyserøde ble og folder den ud løft numsen Simone siger hun Simone griner men løfter numsen så Tine kan lige bleen ind under hende Simone ligge numsen ned på bleen igen, Trine ligger fronten på plads og lukker bleen.

Oppe i spisesalen sider alle ved Simones bord klar til at spise skal jeg tager over her fra spørg Line så kan du gå hen til Melanie hun har spurt efter dig og tak for hjælpen Trine.

Var det ok at det var Trine der vaskede dig spørg Line Simone nikker og visker at hun har fået en prinsesse ble på line smiler så behøves du ikke skiftes før efter din middagslur siger line og hjælper Simone færdig med middagsmaden.

I fællesrummet finde Simone nogle at lege med ind til hun skal sove til middag. Line kommer ind til dem da det daglige møde er overstået (det holdes ofte efter frokosten så dem der skal sove til middag kan nå at synke maden) så Simone så er det tid til din middagslur” “nej det vil jeg ikke jeg leger siger Simone surt” “det ved du godt du skal, kom så hjælper jeg dig med at blive putteklar” Simone følger med Line ud for at få børstet tænder da det er ordnet og hun er kommet i nattøjet bliver hun lagt i sin tremmeseng hvor hun falder i søvn.

Simone vågner op i sin tremmeseng hun er lys vågen og vil gerne ud og lege men hun kan ikke selv komme ud af sin seng og det følges som lang tid inden der kommer nogen for at hjælpe hende det er Line der kommer Simone bliver glad ‘op nu siger hun’ og sætter sig op Line åbner lågen der er i sengen så Simone kan kommer ud med lidt besvære og Lines hjælp kommer hun op at stå ‘du er da godt nok blevet våd i løbet af den tid du har sovet kom lad og få dig i en tør ble så du kan komme ind til de andre siger Line’ ok må jeg tage Fie med spørger Simone selvfølgelig må du det men husk at passe på hende kan du huske sidst du havde hende med Simone nikker og tager sin bamse.

På puslebordet ligger Simone hun er ved at få en tør ble på, hun bliver smurt med lidt zinksalve for huden er ved at blive lidt rød, hun give sig lidt da den kolde creme bliver smurt på ‘så mangler vi kun bleen siger Line og går hen til bleskabet for at finde en til Simone det bliver bare en hvid en.

Tilbage ved bordet for Simone ble på og bliver hjulpet ned så hun kan løbe ind i fældesrummet, der lejer de andre beboere og Simone slutter sig til to piger og en dreng de leger og tiden flyver.

Line kommer hen vi skal lige have tjekket jeres bleer piger men Line vi leger siger de i kor Jonas kigger op fra sit legetøjstog skal jeg også skiftes spørger han lad mig se siger Line, Jonas rejser sig op og Line kigger nej du er jo næsten tør så du kan godt vente lidt endnu Torben kommer hen det er en af aften pædagogerne skal jeg ikke tage Jonas med ind til aftensmaden spørger han jo svare Line kan du ikke tage Simone med også så skifter jeg lige de to her og så kommer vi bag efter.

Simone kan godt lide aftensmaden og spiser derfor meget du er da godt nok sulten i dag siger Torben og smiler til Simone hun nikker og smiler tilbage.

Da de er færdige med at spise kommer de igen ind på stuen og legen forsætter hvor den slap, de leger med klodser og Simone her bygget et stort tårn sammen med de to andre piger, pludselig rejser Jonas sig op og og siger højt jeg er en stor dinosaur og tramper igennem alt de de lige har bygget klodserne spredes ud på gulvet omkring dem og Simone bliver lidt ked af det, men syntes også det er lidt sjovt så hun tager sin bamse og siger jeg er en kæmpe bamse og begynder også at trampe rundt, de to andre piger følger trop med ordene og vi er kæmpe enhjørning og vi prutter enhjørningeprutter siger den ene og begynder at prutte og nu grinder de alle. Trine kommer hen i morer jer nok men vi skal have ryddet op her og gjordt jer nat klar.

Trine finder kassen til klodserne frem og samme for de ryder op, Trine sætter kassen på plads igen.

kom piger så går vi ud og for gjordt jer nat klar hvad med Jonas spørge pigerne i kor Torben kommer og tager sig af ham siger Tine og smile til dem og Jonas.

I puslerummet spørg Trine om de vil have en prinsesse ble på eller en hvid en pigerne vil gerne have prinsesse bleer på så Trine finder tre bleer frem og begynder at skifte dem, da pigerne er blevet skiftet for de en lyserød body på til natten den ene pige for også en spagedragt på den skal lukkes i rykken og nakken, hvorfor skal hun have den på spørger Simone Trine forklare pigerne at det er så hun ikke kan pille i bleen i nat.

Line kommer ind i rummet hej med jer hvor ser i fine ud piger har i fået børstet tænder spørger hun, de alle tre nikker godt siger Line kom Simone så putter jeg dig så kan Trine putte de to andre.

Alt er gjordt klart inde på Simones værelse så Line hjælper kun med at putte hende under dynen og lukke sengens side, nu ligger hun i sin store tremmeseng, hvor de høje træsider lukker verden ude og skaber en indelukket tryghed, overladt til lyden af sit eget åndedræt falder hun i søvn.

7 Synes om

Hej Dennysgerrige
En lidt ordrig og god historrie.
Mvh
ABDer