Ja, det er nogle år siden sidst, men jeg har genoptaget historien om Michala. Herfra laver jeg måske et par ganske korte historier med små scener fra Michalas liv, men ellers slutter fortællingen her. Håber at i vil give den et kig
’’Kom nu piger!’’ kaldte Cindy da hun nåede toppen af bakken. Det kunne da ikke være rigtigt at hun var i den bedste form ud af de tre.
’’Ja, ja, man skal jo også lige nyde naturen lidt’’ prustede Irma bag hende. ’’og jeg har jo babyen på slæb!’’ sagde hun mindre højt.
’’Irma, altså!’’ Michala kiggede spidst på hende.
’’Sorry søs, men her er jo ingen andre, og hvis der var taler de næppe dansk.’’ Michala sukkede et lille grin ud og rystede på hovedet, da hun gav Irmas kasket et dask. Hun havde da vænnet sig til Irmas drillerier, men hun tvivlede på at Irma selv kunne styre sig, hvis ikke Michala holdt hende i skak af og til. På turen hen til bakkerne havde Irma foreslået at leje en klapvogn. De var ikke til at vide om hun virkelig mente det. Hun havde dog ret, i at der ikke var nogen til at høre dem. ’’Fjolle’’ sagde Michala stille. ’’Selv fjolle’’ genmælte Irma, mens uglede lidt i sin søsters hår.
’’Der er dejlig udsigt heroppe’’ Cindy spejdede ud over det Ioniske Hav. ’’Du er sgu sej nok mor’’ sagde Michala da hun nåede op bag Cindy. Cindy tog armen om hende og kyssede sin forpustede datter på kinden. ’’Tak basse. Jeg har jo også så meget tid til at gå i fitnesscentret. Ikke sådan en travl mus som dig’’
’’Det er altså dejligt at i ville med mig herned’’ sagde Cindy for femte gang siden de ankom til Grækenland.
’’Vi skal da se hvor vi kommer fra’’ lød det fra Irma, der havde sat sig på en stor sten. Michala satte sig på hendes skød, mens Irma slog armene let om hende.
’’Det skal jeg lige have et billede af’’ Cindy fiskede sin telefon frem. ’’Bare til det private album’’ forsikrede hun da Michala gav hende et blik. Irma lagde hovedet på sin søsters skulder og smilede stort. Michala lænede hovedet tilbage.’’
’’Er i sultne?’’ spurgte Cindy og trak sin rygsæk af. ’’Jeg har nogle kiks og brikjuice med’’ sagde hun entusiastisk. Pigerne kiggede på hinanden og smilede. De vidste godt hvor meget ære Cindy satte i at være snackholder for sine døtre, selvom de var blevet voksne.
’’Det kunne også være vi skulle til at komme afsted. Jeg tror den lille er træt’’. Michala sagde hende ikke imod. ’’Er bilen ikke lige dernede?’’ spurgte hun sin mor. ’’Jo vi har næsten været hele vejen rundt nu’’ svarede Cindy. ’’men det tager lige et kvarter, så i skal vist lige have lidt at styrke jer på’’.
’’Nååå’’ udbrød Michala da hun så, de børnevenlige dyrekiks, som Cindy havde købt. Er de søde hva?’’ tiskede Irma i Michalas øre. Hun nikkede ’’Ja, det tænkte jeg jo nok, du ville synes’’ sagde deres mor selvtilfreds og hældte nogle kiks i hænderne på pigerne.
Da de alle tre havde spist og drukket. Kiggede Irma sig omkring. ’’Her er sgu meget dejligt, vi kunne også se os lidt omkring of road’’
’’Vil i gerne ud og lege lidt?’’ Jokede Cindy.
’’Ej ja’’ plagede Irma sin søster. ’’Skal vi ikke være små lidt. Det er så længe siden?’’ Michala var lidt betænkelig, men her var jo ikke et øje.
’’Okay, men du kender præmissen’’
’’Ja,ja’’ Irma rejste sig ivrigt.
’’ikke så hurtigt piger’’ lød det fra Cindy. ’’fire ting’’ Cindy holdte tre fingre i vejret. Pigerne fnes.
’’1: Ikke gå for langt væk 2: Irma pas godt på din lillesøster’’ ’’Selvfølgelig mor’’ svarede Irma utålmodigt. ’’3: Michala, lyt til din storesøster’’ Michala nikkede. ’’Og fire: Michala skal lige have en ble på.’’ Hun hev en pull-up op af tasken og satte sig på hug foran sin ældste datter. Michala var med på den. Hun havde stadig uheld og hun gad ikke ødelægge sine nye shorts. Hun lod Cindy knappe hendes bukser ned og trådte op i bleen. ’’Såedan’’ Cindy justerede lidt på pull-uppen og klappede Michala bagpå. ’’så er i klar’’.
Michala blev spændt. Det var stadig lidt underligt at slippe sit voksensind, foran sin mor og søster, men hun følte sig totalt accepteret og når hun først var i gang var det bare det hyggeligste og mest afslappende, i verden.
’’Kom så Michala’’ hujede Irma og løb kluntet afsted. Michala faldt ned på alle fire og kravlede determineret efter sin store søster.
Cindy satte sig på stenen. Hun kiggede efter dem. Tænk engang, at det var det forhold hun havde til sine piger. Det skulle helst holdes hemmeligt (medmindre man spurgte Irma), men ærlig talt følte hun sig endeløst velsignet over de her stunder. ’’Gud, hvor er de søde’’ tænkte hun. Hun tænkte tilbage på dengang de startede. Da Michala begyndte at bruge sut igen og på uheldene. Det var både en rar og bekymrende tid, men nu havde de alle tre fundet sig selv i det. Det havde heller ikke været en hindring for hverken Michala eller Irma, i at have et normalt liv. Irma havde masser af venner på gymnasiet og nåede også at have et par kærester. Michala havde en sød kæreste nu, som ovenikøbet accepterede hendes lille side. Det var en stor glæde for deres mor.
Cindy tænkte også på den dag Irma, ville have ble på for at vise sin søster, at der ikke var noget af være flov over. Der gled en tåre ned at Cindy kind ved mindet. Michala havde set meget overrasket ud, da hun trådte ind i stuen og så Cindy i færd med at give Irma ble på.
’’Jeg skulle bare se hvad the fuss was about’’ havde Irma sagt ufortrødent, nede fra gulvet. Hun havde viftet sin mor ned til sig og hvisket noget i hendes øre som Michala ikke måtte høre, da Cindy havde lukket bleen og sat den på plads. Cindy sad stadig på knæ, da hun kiggede op på Michala og spurgte: ’’Michala, må Irma låne en sut’’. Michala trak på skuldrene og gik ind på sit værelser inden hun kom tilbage med den gule og blå narresut. Hun rakte den til Irma, men Cindy nåede at tage den i hånden først. ’’Nej, hvor var du heldiiig’’ sagde Cindy i et babyvenligt toneleje og kiggede ned på Irma, som tog imod den. Cindy holdt et par fingre på skjoldet og sagde ’’taaak Michala’’ sagde Cindy, som om Irma ikke selv kunne.
Det havde været en hyggelig dag. Irma kom aldrig i babyrollen, men det handlede nok også om at vise at de ting man finder glæde og tryghed i, ikke definere hvor gammel man er. Irma havde i hvert fald sagt noget lignende og det synes Cindy var vældig klogt sagt. I stedet brugte Irma og Cindy dagen foran fjernsynet. Senere prøvede Cindy at lære pigerne at hækle. Det var sjovt at se hvordan Irma suttede mere intenst hver gang hun, virkelig skulle koncentrere sig om pinden og garnet.
Michala kom over sin nedtur, den dag. Hun beholdt bleen, men tog noget ordentligt tog på. Hun tussede lidt rundt for sig selv, uden at sige så meget, men Cindy kunne godt se at hun ikke kunne lade være med at sende et par jaloux blikke til sin søster og mor der hyggede sig.
’’Vil du ikke være med Michala’’ kaldte Cindy, på et tidspunkt.
Michala kom frem i døren med korslagte arme. ’’Tror ikke jeg kan finde ud af det’’. ’’årh det kan du da lærer. Ikke Irma?’’ Irma nikkede og sutten gav et par klikke lyde.
’’Jah, men…moar?’’ sagde Michala forsigtigt.
’’Ja, skat’’ Cindy kiggede op fa hækleriet.
’’tror du der er nogen oppe i vuggestuen i dag?’’ Michala sendte sin mor et par dådyr øjne.
’’Det er der ikke. Hvorfor basse?’’ svarede Cindy.
’’Kunne det ikke være meget sjovt at tage derop og bruge lejepladsen lidt. Altså for Irma’’
’’Joo. Hvad siger du Irma?’’ spurgte Cindy roligt.
Irma smilede bag sutten. ’’go’ idse’ lesbede hun.
’’Så lad os gøre os klar’’ besluttede Cindy. ’’Kan du selv Irma’’ spurgte hun sin yngste datter. Irma tog sutten ud. ’’Ja’’. Hun rejste sig og gav sutten tilbage til sin søster. ’’Tak for lån’’ sagde hun hurtigt, da hun gik forbi Michala for at tage sko og overtøj på.
Michala satte sig ud på bænken i opgangen. Hun stak fødderne i sine sko, men så fik hun vist lyst til at prøve noget. ’’Moaar’’ kaldte hun. Det lød som som en lille pige, der prøvede at være stor. Eller en stor pige der prøvede at være lille. Uanset hvad, så smeltede Cindy. ’’Hvad er der?’’ sagde Cindy med den ene arm i sin frakke.
’’Vil du hjælpe?’’ spurgte Michala hjælpeløst.
’’Selvfølgelig basse’’ Cindy satte sig på knæ og bandt sin datters snørebånd. Hun gav Michala jakke på og lynede op. Efter at Cindy havde pakket en taske var de klar til at køre.
På en lørdag var der selvfølgelig tomt, i vuggestuen hvor Cindy arbejdede. Der var et stort hegn omkring, den udendørs legeplads, så pigerne skulle ikke bekymre sig om at blive set.
’’Vil du gynge?’’ spurgte Michala og tog den lidt mere tøvende søster i hånden. ’’Jeg kan skubbe dig’’ tilføjede hun og hev Irma med.
Cindy satte sig på bordebænke sættet ude i gården og betragtede dem. ’’pas nu på!’’ kom det obligatorisk fra hende. ’’Jeg skal nok være forsigtig med hende’’. Ellers sad hun bare og nød sine pigers morskab. Efter de havde gynget, vippede de lidt. Derefter byggede de sandslotte, og så prøvede de rutsjebanen. Cindy lagde mærke til noget sjovt, men egentlig ikke overraskende. Selvom det havde startet omvendt, blev det mere og mere Irma der var initiativtageren og den beskyttende, mens Michala fandt trygheden i den lille rolle og løb tilfreds efter Irma. Da det blev Irmas tur til at skubbe Michala på gyngen, var det forsigtigt og blidt. Da, de skulle vippe var det Irma der hjalp Michala op på sædet. I sandkassen, endte Michala med at sidde i mellem sin søsters ben, mens Irma tog teten på at bygge figurer i sandet. På rutsjebanen skulle Irma først prøve et par gange inden Michala også tog mod til sig, og da hun endelig kom op stod Irma og tog imod hende, ja næsten greb hende, for neden. ’’Wee’’ sang Irma, mens Michala gled ned. ’’Var det ikke sjovt?’’. Michala nikkede grinende med et stort smil. ’’Du er for sej lille ven’’ sagde Irma og klappede sin søster på hovedet. Michala så lidt genert ud, på en stolt måde.
Det var ret tydeligt at, de ikke tænkte over det, men at det bare blev sådan og det var en fornøjelse at overvære.
’’Hmm’’ sagde Cindy til sig selv. ’’Skal i ikke have en pause?’’. Pigerne løb hen til hende. ’’Lad os gå lidt indenfor’’
’’Har i det varmt’’ spurgte hun da de kom ind ad døren. Pigerne nikkede. Hun lynede ned i deres jakker. Bagefter fik Irma lov til at klare resten selv, mens Cindy hjalp Michala af med resten af tøjet, til hun kun stod i T-shirt og ble. ’’Nå. Der er vist en der skal skiftes’’ sagde Cindy bestemt. Hun tog sin hånd under Michalas blev og løftede hende op på hoften. ’’Vi går lige ind og giver hende tør numse, hvad med dig er du stadig ren?’’ spurgte Cindy og mærkede lidt på Irmas bagdel. ’’Min store pige’’ roste hun og strøg Irma over håret. ’’Du kan bare gå du i køkkenet. Vi er straks tilbage’’.
Cindy bar Michala ind på et puslebord og åbnede for bleen. ’’Jamen dog, du har også pruttet lidt skat’’ sagde hun som om det var en bedrift.
Michala så tålmodigt til mens Cindy skiftede hende. Hun tog en sut frem fra lommen og gav den til Michala, der glædeligt tog imod den.
Ude i køkkenet gik Irma og ledte i skabene. ’’Moar, jeg er tørstig’’. ’’Øjeblik skat’’ sagde Cindy, i færd med at placere på gulvet. Hun åbnede et af skabene og fandt en tudekop, fyldte de op med vand og gav den til Irma. ’’Her. Kan du selv? To hænder fnuller’’. Irma gjorde hvad hun sagde og satte sig på en trip-trap stol. Derefter gjorde hun en sutteflaske klar og satte sig over ved puderne i hjørnet af køkkenet. ’’Kan du komme over til moar, baby?’’. Michala kravlede over til hende. Cindy tog hende ind til sig og tog flasken op til sin datters mund. Forsigtigt knyttede Michala sine læber om den. ’’Så skal du bare drikke smukke’’ lød det blidt og lav meldt fra Cindy. Michala begyndte at sutte. Hendes og Cindys blikke sad fast på hinanden. Irma kom over og satte ved siden af dem og begyndte at nusse sin søster. ’’Det er sjovt at vare barnlig engang i mellem, men jeg tror bedst jeg kan lide at være teenager’’ sagde hun til sin mor. ’’Man kan sagtens være begge dele. Nogle gange samtidig, nogle gange på skift’’ sagde Cindy, mens hun stadig kiggede ømt ned på sin baby.
Det var ikke længe efter det Michala flyttede hjemmefra og begyndte i terapi, for at acceptere sin nye levestil. Cindy havde kun hørt om det fra Michala. Her blev hun klogere på at, der var andre som hende og at det virkede som om hun havde en god kontrol over sin trang til at være baby. Ifølge Michala havde det hjulpet meget. Hun besluttede sig for at tage sine sutter og tøjdyr med, da hun flyttede.
Tilbage på bakken løb pigerne grinende rundt. Fra hvad Cindy kunne høre legede de en leg hvor Irma var prinsesse og Michala hendes kæledyr.
Da de var færdige med at lege, kom de forpustede hen til Cindy (især var Michala forpustet, eftersom hun havde løbet rundt på alle fire i tyve minutter). ’’Nåårh, er du tørstig lille skat’’ kurede Cindy og hev en sutteflaske op fra sin taske. ’’Åh tak’’ udbrød Michala lettet, mens hun kom op på knæ og støttede sig til sin mors skød, så hun kunne fange flasken i munden. Hun drak grådigt, mens Cindy holdt flasken og kiggede på Irma. ’’Hva med dig, Irma?’’ inden hun fik et svar, fiskede hun en drikkedunk frem og kastede den til Irma. Cindy agede Michala lidt på kinden. ’’Skal vi komme tilbage?’’ spurgte hun, da Michala havde tømt sin flaske. De gik ned til bilen og kørte hjem hotellet.