Da jeg var dreng i 50’erne var et toilet ikke hver mands eje. I mit hjem havde vi det heller ikke, men vi havde et das i haven som var et skur med en spand og med bræt til at sidde på. Skuret var meget utæt, så det var koldt at være derinde. Heldigvis var skuret placeret ved nogle træer, Det benyttede jeg mig af. Hver gang jeg skulle tisse eller lave pølser, satte jeg mig på hug, Jeg havde i forvejen bredt en avis ud.
Når der ikke var blade på træerne, kunne alle se mig ude fra gaden men jeg var lige glad for jeg gjorde kun det vi alle skal hver dag.
Når jeg var færdig, rev jeg et stykke ud af avisen for at tørre mig, jeg skulle passe på at der ikke var tekst på for så kom der tryksværte på numsen som så gav bremsestreger i underbukserne. Gjorde vi det
Som sagt sad jeg på hug selv om jeg kun skulle tisse, jeg synes det var nemmere end at stå op, for så risikerede jeg ikke at tisse på bukserne.
Når min gode ven Oluf sov hos mig begyndte han også at sidde på hug til begge dele, Det samme ovre ved ham, de havde nemlig også et utæt skur, men havde en stor have som vi var velkommen til at benytte.
Vi studerede også hinandens numsehul som er helt tydeligt når man sidder på hug, det er sjovt at se når numsehullet åbner sig når pølserne kommer ud. En anden fordel er at ballerne er helt til side, så det er nemmere at tørre sig bagefter.
Min mor har også fortalt at hun har læst at når man sidder på hug er endetarmen rettet ud, så pølserne nemmere kan komme ud.
Vi lånte også mors målebånd for at måle hinandens tissemand, de var nøjagtig lige lange, nemlig 6 centimeter, det passede fint for vi er lige gamle.
Så ventede vi kun på at tissemanden voksede og der kom hår på den.