Alle min mors regler

Kapitel 89

Epilog

Mit og mine venners liv blev vendt på hovedet, da sommeren begyndte. De havde sommerferie, mens jeg sad tilbage i klasseværelset tre dage om ugen.

Hr. Higgins lavede supplerende historieundervisning hen over sommeren, så han var en af de lærere, jeg havde i de tre fag, jeg skulle tage for at indhente det, jeg var gået glip af i det semester, hvor jeg ikke havde været i skole.

Jeg var ikke blevet presset til at komme tilbage i skole midt i semesteret. For det første havde jeg nok at gøre med at håndtere min inkontinens derhjemme, og efter så meget fravær var det langt bedre at indhente stoffet i løbet af sommeren.

Så sommerskole var min første gang i et klasseværelse siden jul. Jeg forstod godt, hvorfor Lisa havde valgt at bruge bleer, da hun begyndte i skole. Jeg havde ganske vist gjort fremskridt med at genvinde kontrollen over min blære de sidste tre måneder, men ikke nok til, at en ble ikke var praktisk til de fire timer lange skoledage.

Hvis jeg kunne nøjes med pull-ups, når næste skoleår startede, efter sommerferien, ville jeg betragte det som en succes.

Men denne lørdag eftermiddag var der ingen timer. Poolen i Samanthas baghave var en kærkommen lettelse i sommervarmen.

Min bikini føltes forkert - og ikke på den måde, en teenagepige normalt ville føle sig utilpas i sådan en. Manglen på polstring mellem benene var pludselig meget mærkbar, mens jeg gik rundt om poolen mod den dybe ende.

Samantha og Desi var allerede i vandet, da jeg stillede mig klar til at time mit kanonspring, så de begge ville få et ordentligt plask.

Samantha kiggede op fra den dybe ende, hvor hun tådte i vande. “Vil du hoppe i sådan der? Mangler du ikke noget?”

“Mangler hvad?” spurgte jeg og gjorde klar til at springe.

Samantha så sig omkring. Vi var alene ude ved poolen, og hendes lillebror var ikke i nærheden. “En badeble. Hvad hvis du tisser i poolen?”

“Hold op,” sagde jeg og grinede. “Det er jo det, klor er til.” Jeg sprang og sigtede efter at ramme lige midt mellem Samatha og Desi, mens jeg trak benene op under mig for at lave det størst mulige plask. Ingen af dem formåede at undslippe plasket.

Der var en frihed i at svømme i poolen. Jeg havde mest spøgt med at tisse i vandet. Jeg havde været på toilettet lige inden, jeg skiftede fra pull-up til badetøj, så jeg burde være sikker den korte tid, jeg havde tænkt mig at være i vandet.

Lisa havde valgt ikke at være med os i poolen. Hun havde aldrig lært at svømme og sad i en plastikstol et stykke væk og tastede på sin telefon.

Der stak en kant af bomuldsstof op over hendes lavtaljede shorts. Hun var en helt anden person end den generte pige, jeg havde mødt sidste skoleår, som gemte sig i lange kjoler for at skjule de bleer, hun bar for at håndtere sin inkontinens.

Lisa gik med almindelige underbukser denne sommer. Hvis hun klarede sig gennem de tre måneder uden uheld, ville det også blive til underbukser, når skolen begyndte igen. Om natten var vi stadig ens - vi lå i hver sin seng med en ble spændt sikkert fast om livet.

Samantha og Desi kravlede op af poolen. Jeg burde have forudset, hvad der ville ske, men først da de begge sprang op i luften, én på hver side af mig, gik det op for mig, at de ville have hævn. De næste ti minutter konkurrerede vi om at lave de vildeste plask.

Jeg skyndte mig indenfor for at tørre mig og skifte, så snart jeg kom op af poolen. Ét var at have et uheld i vandet, men jeg havde ikke tænkt mig at tisse på fliserne. Da jeg kom tilbage, lå Samantha og Desi på håndklæder og solede sig. Jeg satte mig i en stol ved siden af Lisa.

Nogle gange, når jeg var sammen med mine venner, havde jeg lyst til, at vi alle lavede noget sammen. Men der var også dage som i dag, hvor deres blotte tilstedeværelse var nok - bare en stille påmindelse om, at de var der for mig.

Mine to sagsbehandlere fra CPS, Amanda og Jodie, fortsatte med at kigge forbi et par gange om måneden. Sidst havde de bragt nyt om Emilia, som ifølge dem faldt rigtig godt til i Wisconsin hos sin far, stedmor og stedsøster.

Det var gode nyheder. Det ville være endnu bedre, hvis hun var lille nok til, at alle disse begivenheder kunne forsvinde fra hendes hukommelse.

Jeg sukkede. Af de drømme, jeg stadig havde, vidste jeg, at så let blev det ikke for mig.

Regler og konsekvenser. Det var en lektie, min mor aldrig havde undladt at lære mig. Men regler gælder ikke kun små børn og teenagere, der har svært ved at styre blæren. Voksne har også regler at følge - som min mor opdagede, da hun tilstod en række lovovertrædelser for det, hun havde gjort mod mig.

Det betød, at hendes straf ikke blev helt så streng, som hvis hun var gået i retten. Men da anklageren spurgte, sagde jeg, at jeg var okay med det. En retssag ville have betydet, at jeg skulle stå foran en masse mennesker og genfortælle alt fra efteråret til mors anholdelse.

Jeg var slet ikke klar til at dele de detaljer - ikke engang med mine nærmeste venner. Så en retssag var helt udelukket.

Alligevel blev jeg positivt overrasket, da jeg hørte, at min mor havde fået ti års fængsel - en dom, der også betød, at hun aldrig ville kunne få forældremyndighed over Emilia igen, selv efter hun blev løsladt.

Ligesom voksne havde regler at følge, må de også tage konsekvenserne.

Og for mig betød det, at jeg endelig var fri af alle min mors regler.

4 Synes om