Alle min mors regler

Kapitel 87

Hvad kan jeg sige?

Efter at have fået en ren ble på indså jeg, at jeg måtte finde ud af, hvilket mærke mor havde brugt til mig. De bleer var et godt kompromis - ikke så latterligt tykke som den, jeg nu havde på, men mere pålidelige end dem fra hospitalet. Måske vidste Lisa det.

Jeg samlede mine joggingbukser op fra gulvet, hvor jeg havde smidt dem, og fiskede min telefon op af lommen. Jeg lod bukserne falde tilbage på gulvet og kiggede mig omkring efter et sted at sætte opladeren til.

Lisa og jeg havde samme mærke telefon, så jeg kunne bruge opladeren på natbordet ved siden af sengen.

Jeg lagde mig på ryggen på sengen kun iført min t-shirt og en ble og ventede på, at telefonen fik nok strøm til, at jeg kunne tænde den. Et gab slap ud, selv om jeg prøvede at holde det tilbage.

Det var ikke engang frokosttid endnu, og jeg var allerede træt. Ikke fysisk - at pakke mine ting sammen derhjemme og flytte dem herhen havde ikke været hårdt, især ikke med hjælp fra Amanda og Jodie.

Det var den mentale udmattelse: al den ophobede spænding på vejen herhen, nervøsiteten over hvordan Lisa og hendes tante og onkel ville reagere, og så hele presset ved at forlade det eneste hjem, jeg havde kendt.

Jeg ønskede, at Lisa snart ville komme tilbage. Jeg havde virkelig brug for at undskylde, at jeg havde langet ud efter hende igen.

Jeg gabte igen og kæmpede mod trangen til bare at lukke øjnene et par sekunder.

Jeg trykkede på telefonskærmen. Fem procent. Ikke meget, men nok til at tænde den, så længe den blev i opladeren. Jeg holdt tænd/sluk-knappen inde, til den begyndte at starte op.

Jeg strøg fingeren hen over skærmen og fulgte den indviklede sti for at låse telefonen op. Jeg holdt vejret, mens en lavine af beskednotifikationer væltede ind.

Jeg kunne ikke løsrive blikket fra min telefon, mens jeg skimmede igennem de hundredvis af beskeder, der havde hobet sig op, mens jeg havde været væk.

Ikke én eneste dag var gået, uden at Lisa havde skrevet til mig. Nogle gange skrev hun om, hvor bekymret hun var for mig. Andre gange spekulerede hun på, om jeg overhovedet kunne læse, hvad hun skrev. Hun blev ved med at spørge, om jeg var OK, og forsikrede mig om, at jeg altid kunne række ud til hende for at få hjælp.

Der var også mere hverdagsagtige beskeder. Opdateringer om skolen og Fortnite-holdet. Fjollede memes. Hun havde stolt delt, at hun endelig havde haft modet til at have almindelige underbukser på en hel weekend - og at hun slet ikke havde haft nogen uheld.

Og der var masser af beskeder fra Samantha og Desi, meget lig dem, Lisa havde sendt. De havde holdt et par overnatninger uden mig, men havde alle skrevet, hvor meget de havde savnet at have mig med.

Alle mine frygter for, at mine venner havde forladt mig. Alle mine bekymringer om, at de ville hade mig for, hvordan jeg havde skubbet dem væk. Alle mine grublerier om, hvordan jeg igen skulle passe ind i vores venskab efter at have været væk. Frygten for at blive dømt for min situation eller blive gjort til grin over, hvordan mor havde behandlet mig. Alt det forsvandt.

Jeg kunne ikke fjerne blikket fra telefonen. Her var det uomtvistelige bevis på, at Samantha, Desi og Lisa stadig ville være der for mig.

Til sidst gjorde tårerne det umuligt at se klart. To måneders beskeder var for meget at tage ind på én gang.

Min tommelfinger havde igen fundet vej ind i munden. Jeg kunne ikke få mig selv til at give slip på den trøstende fornemmelse. Skulle jeg være en stor pige eller en baby? Det var svært at vide midt i alle de andre følelser, der brusede igennem mit hoved.

Jeg lukkede øjnene. Jeg havde bare brug for at slappe af i et par sekunder.

“Tid til at stå op, sovetryne.”

Jeg kiggede op på Lisa, der stod få skridt væk - og indså pludselig, at min tommelfinger stadig sad i munden.

Jeg hev den hurtigt ud og opdagede straks noget andet: Jeg havde ikke noget på over bleen. Instinktivt lod jeg hænderne glide ned for at dække mig - og mærkede samtidig, at bleen var blevet våd, mens jeg sov.

Lisa trådte forsigtigt tættere på, som om jeg var et vildt dyr, der kunne finde på at bide.

“Undskyld, at jeg råbte af dig før,” sagde jeg.

Lisa satte sig på sengekanten. “Det er okay. Jeg burde ikke have spurgt ind til det.”

“Øh, for resten - frokosten er klar, hvis du er sulten. Min tante har lavet mac and cheese med hotdogs.”

Åh, godt. Jeg havde altså ikke sovet så længe, som jeg havde frygtet. Den korte lur havde gjort mig godt; jeg følte mig ikke nær så træt længere. Men jeg var heller ikke klar til at spise endnu.

“Jeg ved ikke, om jeg er særlig sulten.”

“Jeg kan godt vente med at spise frokost, til du er klar,” sagde Lisa og satte sig helt op ved siden af mig i sengen. Hun tog min hånd, og vi sad i tavshed et par minutter. Det var en lettelse.

“Er du okay?” spurgte hun til sidst. “Du havde tommelfingeren i munden, mens du sov.”

Jeg kunne have fortalt hende alt dér - hvordan mor havde straffet mig for min inkontinens ved at behandle mig som en baby; hvordan jeg stort set havde levet i en tremmeseng de sidste to måneder, mens hun og resten af mine venner havde fortsat deres teenage-liv. Hun havde jo ikke dømt Samantha - så hun ville vel heller ikke dømme mig, vel?

Men en anden stemme i baghovedet advarede mig. Jeg var ikke som Samantha. Jeg kunne ikke bare skifte ubesværet mellem ble og undertøj, mellem baby og voksen, mellem at blive passet og at klare mig selv. Psykologen på hospitalet havde sagt, at jeg var nødt til at adskille det medicinske behov for at bruge ble fra selve idéen om at blive behandlet som en baby.

Så jeg lod øjeblikket passere. Jeg sagde til Lisa, at jeg havde det meget bedre. Og det var jo sandt - især efter de beskeder, jeg havde set på min telefon.

Lisa nævnte ikke igen, at hun havde set mig sutte på min tommelfinger, og jeg bragte det heller ikke på bane. Det var en vej, jeg ikke havde tænkt mig at gå ned ad.

Hun spurgte heller ikke mere ind til, hvad der var sket derhjemme. Hvad end hendes tante havde sagt til hende, havde det fået hende til at lægge sin nysgerrighed til side for nu.

Lisa kastede et blik på min telefon, som jeg havde lagt på natbordet.

“Hvornår var din telefon sidst tændt?”

“Lige nu. Men jeg har ikke haft den tændt siden før jul.”

“Jeg ringede til CPS for din skyld,” sagde Lisa pludselig.

Af en eller anden grund kom den oplysning ikke spor bag på mig.

“Jeg var så bekymret for dig, da du ikke svarede på vores sms’er. Samantha og Desi virkede mere irriterede end bekymrede. De sagde, at du sikkert bare var sat i stuearrest, og at det var sket før.”

“Det er rigtigt nok,” sagde jeg.

“Men efter det, der skete i centret…”

Lisas stemme døde hen.

Jeg havde været så desperat efter at holde mor og Lisa adskilt, at jeg havde jaget Lisa væk med skældsord og sagt, at jeg ikke ville være hendes ven længere.

“Undskyld,” sagde jeg og tog hendes hånd. “Jeg mente ikke et ord af det. Jeg kunne bare ikke have, at min mor talte med dig.”

Lisa åbnede munden, men lukkede den igen uden et ord og lod det oplagte spørgsmål forblive usagt. Hun fortsatte i stedet sin forklaring om, hvordan hun havde fået de sociale myndigheder involveret.

“Så da du stadig ikke kom i skole, bad jeg min onkel om at indgive en anmeldelse. Problemet er, at det er umuligt at vide, om der sker noget. Det bliver bare lagt ind i systemet, og man kan hverken få opdateringer eller vide, om der bliver fulgt op.”

“Da du stadig ikke dukkede op i skole, begyndte jeg at frygte det værste. Jeg fandt en måde at ringe til CPS på, så de ikke kunne spore det tilbage til mig. Jeg prøvede at finde på noget, jeg kunne fortælle dem, som både lød sandsynligt og alligevel så alvorligt, at de straks ville handle - og så ville du blive reddet, selv hvis de opdagede en anden form for mishandling.”

Jeg kom til at tænke på, hvor hurtigt sagsbehandlerne havde handlet, da de var stormet ind, mens mor var på arbejde.

“Og jeg vidste, du ville få brug for et sted at bo, så jeg fik min tante og onkel til at tage kontakt til nogle socialarbejdere. De vidste, at hvis de tilfældigvis ledte efter et sted, du kunne bo, så ville vi gerne tage dig ind.”

“Hvad med Samantha og Desi?”

“De hjalp mig med at finde ud af, hvordan vi skulle formulere den anonyme anmeldelse til de sociale myndigheder ved vores sidste overnatning. Men jeg har ikke kunnet fortælle dem endnu, at det virkede. Sagsbehandlerne var meget opsatte på, at vi skulle respektere dit privatliv.”

“Tror du, du kunne skrive en sms til dem for mig?”

“Selvfølgelig.”

Lisa tastede løs på sin telefon i flere minutter. Så vibrerede min egen telefon med en høj brummen. Jeg skubbede notifikationen ned for at se den. Lisa havde sendt en lang besked til vores gruppechat.

“Ved du, hvor Emilia skal bo?” spurgte Lisa. “Vi tilbød, at hun også kunne være her, men CPS sagde, at de kun ledte efter et sted til dig. Er hun okay?”

Jeg fortalte Lisa, hvordan mor havde forsøgt at flygte til Canada med min halvsøster. Hun var ikke ligefrem imponeret over mors beslutning. Jeg forklarede, at de havde fundet Emilias far i Wisconsin, og at han gerne ville tage sig af hende.

“Så du kunne faktisk også være taget derhen?” spurgte Lisa.

“Ja, de gav mig valget. Jeg er glad for, jeg valgte at blive hos jer. Jeg… jeg så alle de beskeder, I havde sendt. Det betød virkelig meget for mig.”

Min telefon begyndte at vibrere igen, denne gang nærmest uafbrudt. Samantha og Desi havde tydeligvis set Lisas besked.

Lisa tog sin telefon op af lommen. Jeg trak vejret dybt og samlede så min egen telefon op for at være med i samtalen. Heldigvis havde Lisa bedt Samantha og Desi om ikke at bombardere mig med en masse spørgsmål, men der var stadig meget, vi skulle indhente.

Samantha og Desi spurgte, om de kunne komme over til en hyggeaften. Lisa sagde, at hun lige måtte tjekke med sin tante, om det var i orden.

Pludselig sprang Lisa ud af sengen og løb febrilsk ud på badeværelset. Døren var ikke særlig lydtæt. Lad os bare sige, at det lød til, hun nåede toilettet i tide.

“Undskyld, det var lige ved at gå galt,” sagde Lisa, da hun kom ud igen efter at have vasket hænder.

Min mave knurrede.

“Jeg tror, der er én, der er klar til frokost nu.”

Jeg trak mine joggingbukser på og fulgte efter Lisa ud i køkkenet. Jeg skiftede ikke ble - den kunne sagtens holde indtil aftensmadstid. Hun fortalte mig om et nyt computerspil, hun var begyndt at spille, mens vi spiste. Hendes tante og onkel havde allerede spist og lod os passe os selv.

Resten af eftermiddagen brugte vi på at pakke alle mine ting ud på værelset, mens Lisa samtidig fik styr på sine egne ting og sager.

Det var rart endelig at have en ordentlig, tyk ble på. Jeg behøvede ikke bekymre mig om at skifte igen før lige inden aftensmaden, og selv dér var den slet ikke tæt på at være gennemblødt.

Om aftenen spillede vi Fortnite. En ny sæson var lige startet, og Lisa glædede sig til at vise mig alle de nye ting.

Fru Higgins sagde god for, at Samantha og Desi kunne komme forbi - men det måtte vente til næste uge. Først var der en skoleuge, der skulle overstås. Jeg skulle blive hjemme i hvert fald en uge, mens man besluttede, hvornår og hvordan jeg skulle tilbage i skole. Fru Higgins tog fri fra arbejdet for at kunne følge mig til de terapibesøg, der i hvert fald skulle fortsætte lidt endnu.

Sengetid betød bleer for både Lisa og mig. På trods af hendes fremskridt i dagtimerne var hendes sengevædning slet ikke aftaget. Jeg gled ned under dynen. Sengen var stor nok til, at vi begge havde masser af plads. Lisa sagde godnat og slukkede lyset, før hun krøb ned ved siden af mig.

Få minutter senere kunne jeg høre Lisas blide snorken. Men jeg havde svært ved at falde i søvn. Jeg vidste godt hvorfor. Jeg havde tilbragt to måneder med at falde i søvn hver aften med en sut i munden, og nu, uden den velkendte fornemmelse, kombineret med en stressende og udmattende dag, var det svært at falde i søvn uden noget at sutte på.

Jeg stak begge hænder mellem benene, fast besluttet på at holde fingrene ude af munden. Lisa havde sagt, at der var masser af pull-ups i skabet, jeg kunne bruge.

I morgen ville jeg være en stor pige.

6 Synes om

Det er godt at hun får det bedre igen og det er helt rørne at læse om og man blev lidt sur over morens behandling af hende. er den færdig eller kommer der mere på historien hen af vejen ?

Men ellers en super fin og fængene historie tiden løber jo bare fra en når nu man lige skal have et kapittel mere,

1 Synes om

Der er to kapitler tilbage. Men glad for at du synes om den :blush:

Kapitel 88

Afgrænsning

Hvad vil det egentlig sige at være en “stor pige”?

Det spørgsmål kæmpede jeg med hele den første uge hos Lisa og hendes familie.

Hvis kriteriet var at kunne bruge toilettet - som de reklamer i tv altid minder forældre og børn om - så fortjente jeg bestemt ikke den titel. Jo, jeg havde da holdt fast i min plan om at bruge pull-ups i dagtimerne. Lisa havde stadig masser af de ekstra-absorberende i skabet.

Den ekstra sugeevne havde jeg virkelig brug for. Den første dag hos familien Higgins lykkedes det mig ikke at nå toilettet i tide en eneste gang. Jeg prøvede virkelig, men efter måneder uden træning var min blære næsten umulig at styre.

Den første mandag blev fru Higgins hjemme med mig, mens Lisa og hendes onkel tog i skole. Jeg blev mest på værelset og spillede spil, og hun gav mig masser af ro, kiggede kun ind engang imellem for at spørge, om jeg ville have noget at spise eller drikke.

Men tirsdag var det tid til at tale med min psykolog igen.

Fru Higgins kørte mig til hospitalet. Jeg kendte efterhånden bygningens labyrint så godt, at jeg selv fandt frem til psykologens kontor og kom endda et par minutter for tidligt.

Vi talte længe om de reklamer for pull-ups med deres sang: “Jeg er et stort barn nu.”

Min psykolog fortalte, at hun ikke brød sig om den måde, det slogan blev brugt på i forbindelse med pottetræning, og at hun selv havde gjort en stor indsats for at undgå det med sine tre små børn. Problemet, forklarede hun, var at skam godt kunne få et barn til at bruge toilettet - men hvis barnet af en eller anden grund ikke lykkedes, risikerede man at påføre det følelsesmæssige sår og et ekstra stigma, der fulgte med oplevelsen af at have ”fejlet”.

At være et stort barn, sagde hun, handler ikke om hvilket undertøj man har på, men om den modenhed man viser - hvordan man håndterer sig selv og de situationer, man står i.

Hun sagde, at jeg havde blandet to ting sammen: behovet for beskyttelse og det at blive behandlet som en baby. De behøver ikke hænge sammen. Det var ikke to sider af samme sag. Hvad der sker i min krop, bør ikke afgøre, om jeg kan leve et normalt teenage-liv.

Det var ikke første gang, vi talte om det den sidste halvanden uge, men denne gang ramte det noget i mig.

Senere samme eftermiddag, da jeg kom hjem fra samtalen med psykologen, nåede jeg for første gang siden den dag mor satte mig tilbage i ble, ud på toilettet i tide. En lille sejr - men et tegn på, at alt håb for min blære ikke var tabt.

Den aften, for første gang siden jeg flyttede ind hos Lisa, faldt jeg i søvn uden at sutte på tommelfingeren.

Næste dag fik jeg dog dårlige nyheder fra lægen. Prøverne var kommet, og de havde fundet en mulig forklaring på min inkontinens.

Fru Higgins tog med mig til hospitalet for at mødes med Jane. Jeg lod hende komme med ind. Hun havde allerede været en stor hjælp: skaffet ekstra bleer og pull-ups - også flere prøvepakker, så vi kunne se, om der fandtes andre mærker, der måske passede bedre til mig end dem, Lisa plejede at bruge.

Det var én ting at tale om min inkontinens med mine venner og noget helt andet at gøre det med læger og psykologer - men at tale om det med en slags forældrefigur, der tog det fuldstændig roligt og uden at dømme, var en enorm lettelse i forhold til den måde mor altid havde talt til mig om mine blæreproblemer.

Fru Higgins sad ved siden af mig og holdt mig i hånden, mens Jane gav sin vurdering.

Ifølge Jane var deres bedste bud, at det hårde fald jeg havde taget til cheerleading, havde beskadiget noget indvendigt, så nerverne ikke længere fungerede helt, som de skulle.

Jeg tænkte tilbage på smerten den dag og på, hvordan min krop havde gjort ondt i ugevis bagefter. Mor havde endda set det enorme blå mærke på min side. Jeg havde nedtonet skaden og fået det til at virke, som om det ikke var noget særligt - som om det hverken gjorde så ondt eller generede mig så meget, som det faktisk gjorde. Og hun havde ikke spurgt nærmere.

Dengang ville jeg bare fortsætte til cheerleading. Jeg ville ikke miste en plads på holdet, som jeg havde kæmpet for at få som ny på skolen. Måske burde mor have gravet mere i, hvad der var sket.

Men jeg kunne også selv have sagt mere. Hvis jeg havde åbnet munden, hvis jeg på en eller anden måde havde fået en læge til at tjekke mig, kunne det der var gået galt så være blevet rettet dengang? Var det endnu en af de dårlige beslutninger, jeg havde truffet dengang min inkontinens begyndte? Siden CPS dukkede op, havde jeg igen og igen haft svært ved at slippe følelsen af, at det hele i bund og grund var min egen skyld.

Jane forsikrede mig om, at det ikke var tilfældet. Selv hvis jeg var kommet på hospitalet samme dag, ville jeg stadig have de samme blæreproblemer i dag.

Det langt større problem var alle de fejl, der var blevet begået i forsøget på at genoptræne min blære.

De seneste måneder, hvor jeg helt havde forsømt min blære, var et tilbageslag, som kunne tage måneder at komme sig over, så Jane understregede, at jeg ikke måtte miste modet, selv hvis jeg fortsatte med mange uheld de kommende uger.

Det betød ikke, at jeg ikke kunne arbejde på at genvinde mere kontrol - men det var noget, jeg altid ville skulle være opmærksom på. Der ville aldrig komme et tidspunkt, hvor det var “fikset” én gang for alle.

Der var dog også gode nyheder. Blodprøver og de andre tests havde udelukket mere alvorlige årsager til inkontinens - som diabetes, kræft eller andre sygdomme med lange navne, jeg ikke engang kunne udtale.

Der var ikke noget andet galt med mig. Det var kun min blære. Og det var ikke min skyld.

Jeg sad alene på værelset. Jeg havde taget et par løse joggingbukser på, som skjulte omridset af min pull-up - selvom de ikke kunne gøre meget for at dæmpe lyden helt. Lisa var i stuen og holdt øje med vejen.

Samantha og Desi ville være her hvert øjeblik. Jeg var ikke sikker på, om jeg var klar. Jeg sad på min seng - min egen seng. Hr. Higgins havde fjernet Lisas gamle og sat to mindre senge ind, så vi nu havde hver vores på hver sin side af værelset.

Jeg kunne bare ikke sidde stille. Til sidst rejste jeg mig og begyndte at gå frem og tilbage.

Det var fjollet at være nervøs. Jeg havde jo set alle de beskeder, Samantha og Desi havde sendt - deres bekymring for mig, deres glæde over at høre at jeg havde det godt, deres utålmodige forventning til den alt for længe udskudte overnatning, der nu skulle til at begynde.

Jeg vidste, at i morgen tidlig ville alt sikkert føles normalt igen; ligesom med Lisa ville vores venskab finde ind i en ny balance. Det var tiden indtil da, der gjorde mig så rastløs, at jeg ikke kunne stå stille.

Lisa havde nøje fulgt sin tantes råd i den sidste uge. Hun havde ikke én eneste gang plaget mig om, hvad der var sket med min mor, og hun havde ikke forsøgt at dreje vores samtaler i en retning, der kunne gøre mig utilpas. Men bare fordi spørgsmålene ikke var blevet stillet, betød det ikke, at de ikke var i hendes hoved. Hun måtte tænke over det, selvom hun ikke sagde det.

Men jeg vidste ikke, hvad jeg skulle forvente af Samantha og Desi. De tænkte helt sikkert på det samme. De var ikke bundet af Fru Higgins’ forbud mod at snakke om emnet. Og ærligt talt - selv hvis de var det, var der ingen chance for, at emnet om min mor slet ikke ville komme op. Ikke når vi stort set havde planer om at tilbringe en hel dag sammen.

Så hvad skulle jeg sige? Jeg tænkte på samtalerne med min psykolog i den forløbne uge. Jeg tror, jeg vidste, hvad jeg måtte gøre.

Lisa kom stormende ind på værelset.

”De er her!”

Jeg blev stående akavet på den anden side af rummet.

”Kom nu,” sagde hun. ”Der er ingen grund til at gemme sig.”

Lisa havde ret. Jeg gik hen til døren, hvor hun stod. Hun tog min hånd, og vi gik ud gennem gangen og ind i stuen. Jeg frygtede at skulle igennem den samme pinlige tavshed igen, som da jeg selv var ankommet til familien Higgins i sidste uge.

Men Samantha og Desi gav tavsheden ingen chance. I samme øjeblik de kom ind ad døren, spurtede begge piger hen til mig og kastede sig i et dobbeltkram, så vi væltede bagover og landede på sofaen.

Da vi lå der, kiggede jeg ned på mine bukser. Joggingbukserne var gledet et par centimeter ned og afslørede linningen på pull-up’en, jeg ellers havde forsøgt at skjule. Jeg trak hurtigt bukserne op igen, mens Samantha og Desi endelig slap mig. Jeg var ret sikker på, at jeg havde tisset lidt i alt det kaos.

”Hvorfor tager I ikke jeres ting med ind på værelset,” sagde Lisa og pegede, så vi kunne få lidt fred væk fra hendes tante og onkel.

Samantha og Desi betragtede det nyindrettede soveværelse i stilhed. Jeg tror, ​​at virkeligheden af ​​min nye situation endelig begyndte at gå op for dem. Vi slog os ned på sengene og i sofaerne, mens jeg blev opdateret på den seneste sladder fra skolen.

”Hvad har du lavet hele ugen?” spurgte Samantha. ”Lisa antydede, at du bare har siddet hjemme og spillet computerspil hele dagen.”

Jeg sendte Lisa et bebrejdende blik for sjov. ”Tusind tak for at sladre.”

Jeg satte mig på sengen. ”Okay, ja, jeg har spillet en del. Men jeg har også haft andre ting at se til, som at være på hospitalet til lægetjek og hos psykologen.”

Med det samme fortrød jeg, at jeg havde nævnt psykologen.

”Så hvad skete der med din mor?” spurgte Samantha.

Der var den. Spørgsmålet. De kunne ikke engang vente en halv time.

Jeg tænkte på den forklaring, jeg havde øvet mig på - den, der byggede på det, jeg havde talt med min psykolog om, da vi snakkede om at være en ”stor pige”.

Jeg tog en dyb indånding og sørgede for at give svaret præcis, som jeg have besluttet. Det var ikke noget, jeg havde lyst til at sige mere end én gang.

”Du behøver ikke at fortælle om det, hvis du ikke er klar,” sagde Lisa hurtigt. Hun så over på Samantha. ”Undskyld, jeg skulle have sagt, at min tante bad os lade være med at presse Sarah med spørgsmål.”

”Det er okay,” sagde jeg. ”Jeg tror, jeg ved, hvad jeg vil sige.”

Der blev helt stille. Alle øjne var rettet mod mig. Jeg havde mine veninders fulde opmærksomhed.

”Det har været seks virkelig mærkelige måneder,” begyndte jeg langsomt, mens jeg fulgte det manus, jeg havde i hovedet.

Jeg måtte trække en streg i sandet. På den ene side at blive behandlet som en baby. På den anden side - inkontinensen.

”Kan I huske, da jeg faldt og slog mig til cheerleading og fik det kæmpe blå mærke?”

”Ja,” sagde Samantha. ”De har virkelig ikke haft held med nye på holdet. Desi brækkede jo også benet, før du overtog hendes plads.”

”Det er faktisk derfor, alt det her er sket med min krop,” sagde jeg og rykkede lidt på mig, mens jeg mærkede, at min pull-up blev varm. ”I hvert fald ifølge lægerne. Jeg begyndte at tisse i sengen igen samtidig med, at jeg fik uheld i løbet af dagen.”

”Jeg fatter stadig ikke, at jeg ikke opdagede, at du gik med pull-ups dengang,” sagde Desi.

Var det, jeg nu valgte at sige - og ikke sige - det rigtige?

Jeg var ikke den samme som før. Jeg kunne ikke være den samme som før.

Jeg måtte lave en klar afgrænsning mellem begivenhederne dengang og nu. Det var den eneste måde at komme videre som en stor pige. Jeg måtte lade fortiden blive der, uden at vende tilbage til den. Men jeg vidste også, at jeg ikke kunne klare det alene.

Det var det, jeg havde brug for, at mine venner forstod. Jeg havde brug for deres hjælp til at finde tilbage til en slags normal hverdag - ikke blive fanget i, hvad der var sket.

”Så… om min mor,” fortsatte jeg. Lisa sad ved siden af mig på sengen og lagde en hånd på mit ben. ”Hun er blevet anholdt. Emilia bor nu hos sin biologiske far i Wisconsin. Og jeg bor her hos Lisa. Jeg vil ikke sige mere om det. Det, jeg har mest brug for, er at finde tilbage til noget, der føles normalt. Jeg har brug for jeres hjælp til det.”

Det var den erkendelse, min psykolog havde hjulpet mig frem til: at jeg måtte turde bede om hjælp. Det behøvede ikke at betyde, at jeg ikke kunne sætte grænser og gøre det på mine egne præmisser - men jeg kunne ikke komme igennem det her alene.

Lisa lagde armen om mine skuldre. Samantha og Desi satte sig på sengen ved siden af mig.

Vi sad sådan i flere minutter med armene om hinanden. Ingen sagde noget. Men jeg havde heller ikke brug for ord.

3 Synes om

Kapitel 89

Epilog

Mit og mine venners liv blev vendt på hovedet, da sommeren begyndte. De havde sommerferie, mens jeg sad tilbage i klasseværelset tre dage om ugen.

Hr. Higgins lavede supplerende historieundervisning hen over sommeren, så han var en af de lærere, jeg havde i de tre fag, jeg skulle tage for at indhente det, jeg var gået glip af i det semester, hvor jeg ikke havde været i skole.

Jeg var ikke blevet presset til at komme tilbage i skole midt i semesteret. For det første havde jeg nok at gøre med at håndtere min inkontinens derhjemme, og efter så meget fravær var det langt bedre at indhente stoffet i løbet af sommeren.

Så sommerskole var min første gang i et klasseværelse siden jul. Jeg forstod godt, hvorfor Lisa havde valgt at bruge bleer, da hun begyndte i skole. Jeg havde ganske vist gjort fremskridt med at genvinde kontrollen over min blære de sidste tre måneder, men ikke nok til, at en ble ikke var praktisk til de fire timer lange skoledage.

Hvis jeg kunne nøjes med pull-ups, når næste skoleår startede, efter sommerferien, ville jeg betragte det som en succes.

Men denne lørdag eftermiddag var der ingen timer. Poolen i Samanthas baghave var en kærkommen lettelse i sommervarmen.

Min bikini føltes forkert - og ikke på den måde, en teenagepige normalt ville føle sig utilpas i sådan en. Manglen på polstring mellem benene var pludselig meget mærkbar, mens jeg gik rundt om poolen mod den dybe ende.

Samantha og Desi var allerede i vandet, da jeg stillede mig klar til at time mit kanonspring, så de begge ville få et ordentligt plask.

Samantha kiggede op fra den dybe ende, hvor hun tådte i vande. “Vil du hoppe i sådan der? Mangler du ikke noget?”

“Mangler hvad?” spurgte jeg og gjorde klar til at springe.

Samantha så sig omkring. Vi var alene ude ved poolen, og hendes lillebror var ikke i nærheden. “En badeble. Hvad hvis du tisser i poolen?”

“Hold op,” sagde jeg og grinede. “Det er jo det, klor er til.” Jeg sprang og sigtede efter at ramme lige midt mellem Samatha og Desi, mens jeg trak benene op under mig for at lave det størst mulige plask. Ingen af dem formåede at undslippe plasket.

Der var en frihed i at svømme i poolen. Jeg havde mest spøgt med at tisse i vandet. Jeg havde været på toilettet lige inden, jeg skiftede fra pull-up til badetøj, så jeg burde være sikker den korte tid, jeg havde tænkt mig at være i vandet.

Lisa havde valgt ikke at være med os i poolen. Hun havde aldrig lært at svømme og sad i en plastikstol et stykke væk og tastede på sin telefon.

Der stak en kant af bomuldsstof op over hendes lavtaljede shorts. Hun var en helt anden person end den generte pige, jeg havde mødt sidste skoleår, som gemte sig i lange kjoler for at skjule de bleer, hun bar for at håndtere sin inkontinens.

Lisa gik med almindelige underbukser denne sommer. Hvis hun klarede sig gennem de tre måneder uden uheld, ville det også blive til underbukser, når skolen begyndte igen. Om natten var vi stadig ens - vi lå i hver sin seng med en ble spændt sikkert fast om livet.

Samantha og Desi kravlede op af poolen. Jeg burde have forudset, hvad der ville ske, men først da de begge sprang op i luften, én på hver side af mig, gik det op for mig, at de ville have hævn. De næste ti minutter konkurrerede vi om at lave de vildeste plask.

Jeg skyndte mig indenfor for at tørre mig og skifte, så snart jeg kom op af poolen. Ét var at have et uheld i vandet, men jeg havde ikke tænkt mig at tisse på fliserne. Da jeg kom tilbage, lå Samantha og Desi på håndklæder og solede sig. Jeg satte mig i en stol ved siden af Lisa.

Nogle gange, når jeg var sammen med mine venner, havde jeg lyst til, at vi alle lavede noget sammen. Men der var også dage som i dag, hvor deres blotte tilstedeværelse var nok - bare en stille påmindelse om, at de var der for mig.

Mine to sagsbehandlere fra CPS, Amanda og Jodie, fortsatte med at kigge forbi et par gange om måneden. Sidst havde de bragt nyt om Emilia, som ifølge dem faldt rigtig godt til i Wisconsin hos sin far, stedmor og stedsøster.

Det var gode nyheder. Det ville være endnu bedre, hvis hun var lille nok til, at alle disse begivenheder kunne forsvinde fra hendes hukommelse.

Jeg sukkede. Af de drømme, jeg stadig havde, vidste jeg, at så let blev det ikke for mig.

Regler og konsekvenser. Det var en lektie, min mor aldrig havde undladt at lære mig. Men regler gælder ikke kun små børn og teenagere, der har svært ved at styre blæren. Voksne har også regler at følge - som min mor opdagede, da hun tilstod en række lovovertrædelser for det, hun havde gjort mod mig.

Det betød, at hendes straf ikke blev helt så streng, som hvis hun var gået i retten. Men da anklageren spurgte, sagde jeg, at jeg var okay med det. En retssag ville have betydet, at jeg skulle stå foran en masse mennesker og genfortælle alt fra efteråret til mors anholdelse.

Jeg var slet ikke klar til at dele de detaljer - ikke engang med mine nærmeste venner. Så en retssag var helt udelukket.

Alligevel blev jeg positivt overrasket, da jeg hørte, at min mor havde fået ti års fængsel - en dom, der også betød, at hun aldrig ville kunne få forældremyndighed over Emilia igen, selv efter hun blev løsladt.

Ligesom voksne havde regler at følge, må de også tage konsekvenserne.

Og for mig betød det, at jeg endelig var fri af alle min mors regler.

4 Synes om

Det var slutningen på en rimelig lang fortælling om Sarah, og hendes kamp. Jeg håber I nød historien lige så meget som jeg gjorde, første gang jeg læste den :blush:

Det har næsten taget to måneder at oversætte - hvilket var mindre end jeg havde troet det ville tage.

Der er også en (kortere) historie om Lisa, og hvad der skete med hende, inden hun flyttede ind hos sin tante og onkel. Jeg har ikke selv fået den læst endnu, men hvis der er stemning for, at jeg fortsætter med den en dag, så sig til :grin:

Der er også en fortsættelse; “All My Girlfriend’s Rules”, der kan købes her på Amazon, hvis I vil have endnu mere af Sarah - den har jeg dog ikke tænkt mig at oversætte :blush:

12 Synes om

Ja kom gerne med mere af den slags historie den var redtig god og fik en masse følelser frem i mig

1 Synes om

(indlæg slettet af forfatteren)

Det er en virkelig god historie du har fæet skrevet og oversat.! Øv den er slut. Men det kunne være fedt du ville skrive den sidste del om Lisa :star_struck:

1 Synes om

ja det er surt dene r slut men rigtig godt oversat og det ville være ferdt at høre mere om Lisa

1 Synes om

Virkelig god oversættelse. Flot arbejde. Og selve historien - tydeligt den er skrevet af en “ægte” forfatter.

1 Synes om

Kirstine
Tak for fortællingerne om Sarah mfl. et stort og godt arbejde. Fandt en stor del af fortællingerne spændende og pirrende - værd læse. Kikkede også lidt i den engelske udgave, - som der blev henvist til - dog uden godt udbytte, tak for den danske udgave! Sarah levede under indskrænkede selvstændighed fx at være henvist til at være reel ble/blebuks-bruger døgnet rundt, sovetider, madning og være med på shopping mv.
Historierne ender uden oplysninger om morens skæbne - personligt og evt. juridisk - samt om hun selv mente at opnå målopfyldelse.
Historierne der nok dannet ud fra næsten urealistiske forudsætninger, og alligevel læseværdige.
Selv arbejder jeg ud fra “hjælp jeg vi af ræset” og forsøger at realisere nogle af temaerne.
Mvh
ABDer

1 Synes om

Historien nævner ganske vist at moren fik 10 års fængsel.

Fortællingerne om Sarah mvl
Tak for svaret.
ABDer