Alle min mors regler

Kapitel 27

Monster Mash

Mor holdt, hvad hun havde lovet, og hjalp med Halloween-kostumerne til Lisa og mig - hun havde virkelig overgået sig selv. Ud over at have lavet t-shirtene, havde hun også fundet rød- og hvidstribede leggings og lyseblå tylskørter til os begge. Jeg havde endda fået en blå sløjfe i håret for at fuldende looket.

Som jeg havde lovet Lisa, havde jeg givet hende “Ting 1”-t-shirten og resten af kostumet tidligere i dag. Hun tøvede lidt over leggingsene - jeg tror ærligt talt aldrig, jeg har set hende i andet end kjole - men gik med til det, da jeg viste hende, at der også var et tylskørt med.

Jeg var selv ret taknemmelig for det tylskørt. De leggings, mor havde købt, sad så stramt, at de helt sikkert ville have afsløret omridset af den min pull-up. Nu hvor jeg havde klaret mors pottetræning i dagtimerne, var jeg tilbage til at snuppe Emilias pull-ups i smug, så ingen opdagede, at mine problemer med blæren stadig ikke var væk.

Da jeg nåede frem til gymnastiksalen, hvor Halloween-festen blev holdt, så jeg Lisa stå og hænge alene ude på gangen. Halvdelen af lysene i gangen var blevet slukket. Efter vi var gået hjem tidligere på dagen, havde eleverne fra festudvalget fyldt skolen med uhyggelige dekorationer. Spindelvæv dækkede væggene og loftet, og et par skabe havde skeletter, der tittede ud fra dem. De lys, der stadig var tændt, var dækket af rød og orange tape, så de kastede et uhyggeligt skær over det hele.

Lisa stod med ryggen til og kiggede ind i gymnastiksalen. Med larmen fra de mange mennesker og Halloween-musikken, der strømmede ud af højtalerne som baggrundsstemning, var der ingen chance for, at hun kunne høre mig nærme mig. Alligevel sneg jeg mig så stille som muligt op bag hende og rakte hænderne frem mod hendes skuldre.

“Bøh!”

Lisa udstødte et lille skrig og fór sammen, før hun vendte sig om mod mig med hænderne hvilende foran på sin tutu. Vi passede perfekt sammen, bortset fra at Lisa var godt 15-20 centimeter højere end mig.

“Jeg ved ikke helt, om jeg egentlig er særlig vild med Halloween,” sagde hun, mens hun skubbede lidt til sine fødder og så ud, som om hun var en smule utilpas.

“Undskyld, jeg forskrækkede dig,” sagde jeg. “Men hey, det er jo Halloween. Og du ser virkelig godt ud i kostumet.”

“Synes du?”

“Ja da! Jeg tror helt ærligt, vi har en chance for at vinde præmien for bedste par-kostume.”

“Skal vi det?”

“Selvfølgelig - det er jo hele pointen med at klæde sig ud som Thing 1 og Thing 2. Kom nu, lad os gå ind. Der er garanteret et eller andet, man kan snacke.”

Inde i gymnastiksalen var lyset lige så dæmpet som ude i gangen, men musikken var meget højere. Stroboskoplys blinkede fra loftet. Der var allerede et par hundrede elever, mange dansede midt på basketballbanen - men stadig ingen tegn på Desi eller Samantha.

Vi gik langs kanten hen til snackbordet. Jeg snuppede en chokolademuffin med orange glasur, og Lisa tog en Halloween-version af en Rice Krispies-bar.

“Sarah, er det dig?” råbte Desi bag os. “Hvor er det bare sødt!”

Jeg vendte mig og snurrede rundt for at give mit kostume et lille sving.

“Du skulle helt klart have været ballerina i stedet for cheerleader,” sagde Desi med et grin.

Desi havde holdt sit Halloween-kostume simpelt. Hun var klædt ud som et klassisk spøgelse - et hvidt lagen med udklippede huller til øjne, næse, mund og arme.

“Bøøøøøh,” sagde hun langsomt og hævede armene over hovedet.

Jeg lænede mig bagud og lod som om jeg blev skræmt.

“Har I set noget til Samantha?” spurgte Desi.

“Nej, jeg gad godt vide, hvor hun er blevet af,” svarede jeg.

Vi havde drillet og presset Samantha hele ugen op til Halloween, men hun havde ikke givet os så meget som én eneste ledetråd om, hvad hun skulle klædes ud som. Hun havde insisteret på, at der simpelthen ikke var nogen chance for, at vi ville kunne gætte det, og trods alle vores anstrengelser havde hun bare sagt, at vi slet ikke var i nærheden. Men med Samantha vidste man, at hun ville gøre sig umage og virkelig gå op i det, uanset hvad hun fandt på.

Vi tog lidt flere snacks og var på vej tilbage mod indgangen, da Samantha trådte ind i gymnastiksalen - iført det mest absurde kostume, jeg nogensinde har set. Og når jeg siger det mest absurde, så mener jeg virkelig det mest absurde.

Hun havde lyserøde og lilla knæstrømper med striber, en gigantisk hagesmæk der nåede halvvejs ned over brystet, en kyse på hovedet og en sut i munden. Hendes hår var sat op i to rottehaler med babylyserøde sløjfer. Det havde måske været fint nok - hvis det så bare var stoppet der. Men nej. Samantha havde også taget den helt ud og havde iført sig en ble i voksenstørrelse, dekoreret med små babydyr - aber, løver, giraffer - og to tape-lukninger i hver side.

Faktisk… Jeg tager det tilbage. Den eneste måde, hendes kostume kunne have været mere absurd på, var hvis bleen havde været våd eller beskidt. Heldigvis så det ikke ud til, at hun havde brugt den sådan.

Desi, Lisa og jeg stod helt målløse og stirrede på Samantha. Så kiggede vi på hinanden og udvekslede chokerede blikke. Vi var ikke de eneste, der havde lagt mærke til hende. De fleste elever dansede stadig ude på gulvet, men jeg så flere, der pegede i hendes retning og hviskede til deres venner. Hvis Samantha var gået efter chok-effekt, så havde hun i hvert fald ramt plet.

“Hun tager fucking pis på os,” sagde Desi til sidst.

Jeg vinkede for at få Samanthas opmærksomhed, og hun kom nærmest trippende hen til os.

“Jeg sagde jo, at I aldrig ville kunne gætte, hvad jeg ville klæde mig ud som,” sagde Samantha og tog sutten ud af munden. Den hang nu fra et lille klips, der sad fast på hendes trøje.

“Ja, men det var jo kun fordi, ingen af os kunne forestille sig, at du ville finde på det der,” sagde jeg.

“Er det… er det en ægte ble?” spurgte Desi.

“Øhm… ja,” sagde Samantha en smule tøvende. “Se, jeg vil virkelig vinde kostumekonkurrencen, så jeg holdt ikke igen, okay?”

Hun virkede i det mindste lidt flov over det. Jeg havde aldrig været mere taknemmelig for, at mine veninder ikke anede, at jeg havde en pull-up på.

“Hvor har du egentlig fået fat i den ble?” spurgte Lisa.

“Jeg fandt den på Amazon, mens jeg ledte efter babyting til kostumet,” sagde Samantha. “Jeg havde ikke planlagt at tage en ble på, men da jeg så den, tænkte jeg: Hvorfor ikke? Måske giver det mig en bedre chance for at vinde kostumekonkurrencen.”

“Bare lad være med rent faktisk at bruge den,” sagde Desi. “Tro mig, det er virkelig ikke behageligt.”

Lisa så helt forvirret ud over den kommentar. Jeg besluttede, at det nok var bedst ikke at forklare, hvordan Samantha havde tvunget Desi til at pisse i en pull-up under en omgang ‘Sandhed eller konsekvens’ til den overnatning. Hvis jeg ikke kunne ændre det faktum, at Samantha havde en ble på, kunne jeg i det mindste skifte emne.

“Kom,” sagde jeg. “Lad os gå ud og danse lidt.”

Jeg greb Lisas hånd, før hun kunne nå at protestere, og Desi og Samantha fulgte efter os.

Lige da vi nåede hen til midten af gymnastiksalen, begyndte Monster Mash at spille over højtalerne.

I was working in the lab late one night

When my eyes beheld an eerie sight

For my monster from his slab began to rise

And suddenly to my surprise

He did the monster mash

It was a graveyard smash

Jeg var ikke ligefrem god til at danse, men jeg prøvede at vifte med armene, ligesom alle de andre gjorde. Det føltes mest som om, jeg bare fæg­tede vildt omkring mig med armene. Hvad er monster mash overhovedet for en slags dans?

Jeg kunne ikke lade være med at stirre på Samanthas kostume, mens vi dansede til den fjollede sang. Selv hvis jeg ikke havde haft problemer med blæren, aner jeg ikke, hvordan jeg nogensinde skulle kunne samle mod til at have en ble på offentligt - selv som en Halloween-joke.

Jeg havde lært mere om pull-ups og bleer den sidste måneds tid, end jeg nogensinde havde ønsket, og jeg kunne med nogen sikkerhed sige, at den ble, Samantha havde på, så ud til at være lavet til faktisk at kunne bruges. Men hvem laver overhovedet sådan noget? Hvem går op i noget så… specifikt?

“Faktisk,” sagde Desi til Samantha, “minder dit kostume mig om noget, jeg engang så i fjernsynet. Der var sådan et syret program om folk med mærkelige afhængigheder. Og der var en pige, der var afhængig af at gå med ble. Altså sådan rigtigt - hun brugte dem også.”

“Årh, kom nu,” sagde Samantha. “Jeg er ikke en eller anden freak, der tænder på at have ble på.”

“Altså,” sagde Lisa, “hvis de laver bleer i den størrelse, så må der jo være nogen, der faktisk har brug for dem.”

“Det kan der være noget om,” sagde Samantha. “Men man skal være en særlig grad af retarderet for at gå i niende og stadig skulle bruge bleer.”

Desi tog fat i sutten og stak den ind i munden på Samantha.

“Shh! Babyer siger ikke den slags grimme ord,” sagde Desi og viftede med pegefingeren foran Samanthas ansigt, mens Lisa og jeg knækkede sammen af grin.

Musikken døde ud, og strobelysene stoppede, da hr. Higgins, Lisas onkel, trådte op på scenen. Historielæreren var skolens tilsynsførende til Halloween-festen.

“Alle sammen, alle sammen, ro på et øjeblik,” sagde hr. Higgins i mikrofonen. “Vi holder en kort pause fra musikken for at komme i gang med kostumekonkurrencen.”

“Dommerbordet står i den nordlige ende af gymnastiksalen, så hvis i vil være med i konkurrencen, skal i derhen og skrive jer op, så dommerne kan bedømme jeres kostume.”

“Gå I bare i forvejen. Jeg vinder alligevel ikke noget,” sagde Desi.

Køen til kostumekonkurrencen var allerede helt vanvittig lang, da vi nåede frem. Jeg havde ikke voldsomt brug for at tisse endnu, men jeg havde ikke været på toilettet siden jeg tog hjemmefra, og jeg stolede stadig ikke helt på pull-up’en.

“Hvis I kan vente lidt, smutter jeg lige hurtigt ud på toilettet,” sagde jeg.

“Jeg burde nok også gå,” sagde Lisa. “Køen ser lang ud.”

“Jeg går med,” sagde Samantha.

Vi vendte os begge mod hende.

“Hvad, troede I virkelig, jeg ville pisse i bleen?”

Kun én af de ti toiletbåse på det nærmeste toilet var optaget. Jeg tog en af båsene midt i rummet. Jeg havde håbet, at Lisa og Samantha ville tage nogle længere henne, men de gik i stedet ind i båsene lige ved siden af.

Jeg trak min pull-up en lille smule ned, så den ikke kunne ses under båsens væg. Jeg kunne høre tapen på bleen blive revet op, da Samantha åbnede to af dem - nok for at kunne få bleen langt nok ned til at sætte sig. Det ville blive lidt akavet, når hun fandt ud af, at hun ikke kunne sætte den på igen bagefter.

Vi klarede hver især vores ting, mens vi småsnakkede lidt. Jeg blev færdig først og stod og vaskede hænder, da Samantha kom ud fra sin bås - med bleen fuldstændig intakt, uden en eneste revne i tapen. Jeg brød mig ikke om de barnlige motiver, men jeg kunne godt se, hvordan sådan en fancy ble kunne være praktisk til natlige toiletbesøg.

Køen til kostumekonkurrencen var blevet lidt kortere, da vi kom tilbage til gymnastiksalen. Foran os stod et par klædt ud som zombier med imponerende realistisk makeup. Efter cirka tyve minutter nåede vi frem til dommerbordet.

Ved bordet sad tre lærere, som jeg ikke selv havde haft timer med. Lisa og jeg gik først. Vi skrev vores navne på et stykke papir, før vi stillede os op foran dommerne for at vise vores kostumer frem. Lærerne sagde ikke noget, men sad og kradsede noter ned på papir. Jeg gættede på, at de gav vores udklædning karakterer. Efter et minuts tid vinkede de os videre, og vi gik på jagt efter Desi.

“Vil I have noget at drikke?” sagde Desi, da hun fandt os først. “Jeg så, at I var tæt på at komme igennem køen, så jeg hentede noget til jer.”

Sodavand og juice - den perfekte cocktail til at få mig til at skulle tisse. Ikke ligefrem en god idé.

“Tak, men jeg springer lige over,” svarede jeg.

“Vil du have en, Lisa?” spurgte Desi.

“Nej, jeg er heller ikke tørstig,” sagde hun.

“Som du vil. Den smager ellers virkelig godt,” sagde Desi og tømte alle tre kopper på få sekunder.

Samantha kom hen til os et par minutter senere med en kage i hånden og kiggede på de tre tomme kopper i Desis hånd.

“Undskyld, Samantha, jeg ville have hentet en til dig, men de delte desværre ikke punch ud i sutteflasker.”

Samantha rullede bare med øjnene. Vi hang ud i udkanten af dansegulvet et stykke tid og ventede på, at de udråbte vinderne af kostumekonkurrencen.

“Er du klar til vores første Fortnite-kamp i morgen?” spurgte Lisa.

“Det tror jeg. Jeg er lidt nervøs, men det bliver vel ikke så anderledes end de andre Fortnite-kampe, vi har spillet.”

“Og du kommer stadig hjem til mig bagefter og arbejder på historieprojektet?” spurgte Lisa.

“Selvfølgelig.”

“Er der nogen af jer, der har gjort fremskridt med jeres gruppeprojekt?” spurgte jeg Samantha og Desi.

“Ikke rigtig. Den tredje på vores hold svarer slet ikke,” sagde Desi.

“Hvem var det nu igen?”

“Jonathan,” sagde Samantha. “Han har ikke svaret på nogen af vores beskeder. Vi havde et møde i går efter skole, og han var overhovedet ikke forberedt.”

“Surt show,” sagde jeg.

“Jeg ville næsten have ondt af dig over, at du ikke er i gruppe med os, men så blev du jo sat sammen med lærerens niece. Det er næsten lige så godt som at være i gruppe med en lærers barn, ikke?” sagde Desi.

Jeg fniste lidt.

“Det må vi se. Måske er hr. Higgins ikke alt for streng i sin bedømmelse,” sagde jeg.

Vores samtale blev afbrudt af en elektronisk skratten fra mikrofonen, da den blev tændt igen.

“Så er det tid, alle sammen,” sagde hr. Higgins. “Vi er klar til at annoncere vinderne af kostumekonkurrencen - vi starter med solo-kategorien.”

Samantha stirrede intenst op på hr. Higgins. Hun måtte virkelig ønske at vinde, når hun gik så langt som til at tage en ble på som en del af kostumet. Hr. Higgins læste navnene op på anden- og tredjepladsen - uden at nævne Samantha.

"Og førstepladsen, klædt ud som en rigtig baby, går til Samantha, " råbte hr. Higgins ind i mikrofonen.

Samantha løftede triumferende sin sut i vejret og vraltede overdrevet op mod scenen. Hr. Higgins rakte hende en kuvert, og hun kom tilbage for at slutte sig til os.

“Og nu til par-kategorien,” sagde hr. Higgins. “Tredjepladsen går til vores Dr. Seuss-duo, Ting 1 og Ting 2 - Lisa og Sarah.”

Jeg udbrød “Yes!” samtidig med, at Lisa mumlede “Åh nej.”

“Kom nu, vi skal bare lige hurtigt op på scenen,” sagde jeg til Lisa og lagde hånden på hendes ryg.

Vi gik op på scenen sammen, hvor Lisas onkel ventede med et par kuverter.

“Det er et fantastisk kostume, Lisa,” hviskede han, mens vi poserede sammen med ham for et billede til skoleavisen.

Da vi var kommet ned fra scenen, åbnede jeg kuverten og kiggede ind. Den indeholdt et gavekort til Amazon på 25 dollars. Det var lidt af en bonus. Jeg kiggede på min telefon. Den nærmede sig allerede ti. Det var der, hvor mor skulle hente mig.

“Undskyld, jeg bliver nødt til at smutte. Mor kommer snart for at hente mig,” sagde jeg.

“Seriøst? Festen er jo knapt begyndt endnu,” sagde Desi.

“Ja, jeg ved det godt, men du ved, hvordan min mor er nogle gange. Hvis jeg vil have lov til at tage med til fester som den her igen, skal jeg være ude ved bilen til tiden.”

Jeg vinkede farvel en sidste gang og gik mod udgangen fra gymnastiksalen.

Hvad mon jeg skal købe med gavekortet?

2 Synes om