Alle min mors regler

Kapitel 28

Sladrehank

Endnu en morgen, endnu en våd ble. Endnu en påmindelse om, at mine blæreproblemer ikke ser ud til at blive bedre, uanset hvor meget jeg prøver at opretholde en facade.

Det var mors ikke særligt blide hånd på min skulder, der vækkede mig i morges. Jeg behøvede ikke engang at kigge på vækkeuret for at vide, at det var alt for tidligt at skulle op på en weekend. Lørdag morgen burde være til at sove længe. Der burde næsten være en lov om det. Men det havde ændret sig, efter at tisse i sengen igen i løbet af de sidste par uger. At komme tidligt op var blevet mors nye mantra, og hun brugte det som undskyldning, at min ble skulle skiftes, for at få mig op samtidig med hende.

Vi havde fundet frem til en slags usagt aftale, når det kom til natbleerne. Jeg gjorde ingen indvendinger under bleskiftene og samarbejdede fuldt ud, og mor kom ikke med et unødvendige kommentarer. Det var det bedste jeg kunne håbe på, indtil sengevædningen stoppede.

I morges nøjedes mor ikke bare med at tage den drivvåde ble af og tørre mig bagi - hun gav mig også trusser på, som om det at være sengevæder nu også betød, at jeg havde brug for hjælp til at tage tøj på. Heldigvis havde jeg næsten klaret en hel uge uden at hun opdagede mine uheld om dagen, så jeg slap i det mindste for pull-ups.

Det hjalp også, at Emilias pottetræningsproblemer tydeligvis var langt fra overstået. Hun havde stadig uheld både dag og nat, og hendes konstante brug af pull-ups gjorde det muligt for mig at låne dem i smug og skjule mine egne uheld for mor.

Det var især i situationer som den her - hvor jeg skulle gå med trusser et stykke tid, før jeg kunne skifte til en af Emilias pull-ups - at jeg skulle være ekstra forsigtig. Mor havde allerede sat mig tilbage i pull-ups i en hel uge efter ét enkelt uheld, og jeg var ikke i tvivl om, at hun ville gøre det igen, hvis det skete én gang til.

Emilia sov stadig tungt i sin tremmeseng. Hendes ble var sikkert lige så våd som min, men mor havde ikke gidet vække hende bare for et bleskift. En gnaven, træt tumling er trods alt mere at slås med end en gnaven, træt teenager.

Jeg kunne godt vente, til Emilia vågnede, før jeg listede mig til at tage en af hendes pull-ups. Jeg gik ud i køkkenet og hældte en skål morgenmad op, mens mor begyndte på sit morgenbad. Jeg havde taget bad i går aftes, så det sprang jeg over. Jeg var kun halvvejs igennem morgenmaden, da jeg mærkede et stik i blæren. Hvordan kunne jeg skulle tisse allerede, når jeg lige var vågnet op i en gennemblødt ble?

Men tissetrangen blev hurtigt overskygget af noget værre - jeg havde trusser på og bare det mindste uheld ville være en katastrofe. Jeg spurtede hen til badeværelset og bankede desperat på den låste dør.

“Mor, vil du ikke lukke mig ind? Jeg skal virkelig på toilettet.”

“Jeg er i bad. Du må vente.”

Hun var jo i bad, ikke på toilettet - kunne hun ikke bare trække forhænget for et øjeblik, mens jeg tissede? Hun kom sikkert ikke ud de næste ti minutter. Jeg ville være heldig, hvis jeg kunne holde mig så længe.

Jeg kiggede ind på mit og Emilias værelse. Hun rørte lidt på sig i sengen, som om hun var ved at vågne, hvis hun ikke allerede var det. Jeg tog nogle forsigtige skridt ind, men gulvet knirkede og afslørede mig, og hendes øjne slog op. Hun gabte og trak dynen op om sig. Hvis hun så mig tage en af hendes pull-ups, ville hun helt sikkert sladre, og jeg havde ikke tænkt mig at blive stående og risikere at tisse i bukserne foran hende - igen.

Jeg gik rastløst frem og tilbage gennem huset - fra vaskerummet til køkkenet, til stuen og tilbage til badeværelset. At gå lidt rundt hjalp en smule, men det kunne kun udskyde det uundgåelige.

“Mor… vær nu sød,” sagde jeg igen ved døren, stemmen knækkede og blev til en lille klynken.

“Sarah, du er femten. Du kan godt vente fem minutter.”

Det kunne jeg så ikke. Jeg kunne ikke engang vente fem sekunder. Jeg mærkede med det samme varmen brede sig i trusserne, efterfulgt af en våd følelse, der sivede ned ad lårene. Tissetrangen forsvandt næsten lige så hurtigt, som den var kommet. På trods af hvor desperat jeg havde været, var det overraskende lidt, jeg egentlig havde i blæren. Der var kun en lille pyt på gulvet - det meste var endt i mine jeans. Jeg havde været så forsigtig. Hvorfor skulle det ene uheld ske netop nu, hvor jeg ikke var forberedt?

“Hvorfor er dine bukser våde?” spurgte Emilia.

Fra børn og fulde folk. Jeg vendte mig om og så min lillesøster stå i døråbningen til værelset. Jeg fortrød det med det samme, for de våde pletter var langt mere tydelige forfra. Bevares, Emilias ble hang tungt under hendes natbukser, men jeg er trods alt næsten tolv år ældre end hende - og jeg har ingen undskyldning for at tisse i bukserne.

Emilias kommentar havde også nået ind gennem badeværelsesdøren til mor.

“Hvad gjorde du, Sarah?”

Jeg hørte vand skvulpe derinde, efterfulgt af nogle skridt - mor måtte være steget ud af badet. Et øjeblik senere blev døren åbnet på klem, og hun stak hovedet ud, med det våde hår dryppende ned over ansigtet.

“Ikke igen,” sukkede hun. “Sarah, tag dit våde tøj og læg det i vaskemaskinen, og så kom ind i mit soveværelse bagefter.”

Jeg var for flov over uheldet til overhovedet at protestere. Jeg skyndte mig ud i vaskerummet - mest for at komme væk fra min søster, hvis ubelejlige tilsynekomst endnu en gang havde fået mig i problemer med mor.

Efter at have smidt det våde tøj i maskinen tog jeg et rent håndklæde fra tørretumbleren. Emilia var ikke til at se, da jeg passerede den stadig lukkede badeværelsesdør på vej mod mors soveværelse.

Jeg var mere frustreret end nervøs, for jeg vidste efterhånden præcis, hvad der ventede. Mor ville give mig pull-ups på igen, og jeg ville være underlagt de samme regler som min lillesøster - først når jeg havde holdt dem tørre om dagen i en hel uge, ville straffen være forbi.

Jeg kunne måske gentage det trick, jeg brugte sidste gang, hvor jeg skiftede til Emilias pull-ups i smug, så mor ikke opdagede noget. Men jeg ville ønske at jeg kunne gå tilbage til den tid, hvor jeg ikke behøvede at tænke så meget over, hvornår og hvordan jeg gik på toilettet.

Mor havde sagt, hun ville være ude efter fem minutter, men nu hvor det ikke længere hastede med at gøre toilettet frit, tog hun sig åbenbart god tid. Jeg havde siddet på hendes seng med håndklædet viklet tæt om livet i næsten tyve minutter, før hun endelig kom ind på værelset.

“Sarah, hvordan skal vi nogensinde få pottetrænet din lillesøster, hvis hun bliver ved med at se dig have uheld?”

“Det var kun to gange. Og denne gang var det altså ikke min skyld.”

“To gange er to for mange for en pige på din alder.”

“Jeg havde håbet, de her ikke ville blive nødvendige,” sagde mor, mens hun rakte op på øverste hylde i klædeskabet.

Hun fandt en uåbnet plastikpose, rev siden op og tog en pull-up frem. Jeg var lettet over, at hun ikke gav mig en lang opsang, men skuffet over, at mor stadig havde pull-ups liggende til mig. Motivet på den her så anderledes ud end dem, hun havde brugt, sidst jeg havde natlige uheld. Var det et nyt mærke?

“Hvorfor ser pull-up’en anderledes ud?”

“Du brugte jo alle dem, vi havde tilbage fra dengang du var mindre, så jeg købte nogle flere i butikken - bare for en sikkerheds skyld. Det er det samme mærke. De har nok bare fået nye designs.”

Jeg rejste mig fra sengen med håndklædet stadig stramt om livet, så det ikke gled ned.

“Det er bare i vejen,” sagde mor og rykkede håndklædet af mig.

Hun satte sig på hug og trak siderne af pull-up’en ud. Jeg vidste godt, hvad hun forventede, så jeg stak modvilligt fødderne gennem hullerne, mens hun trak den op på plads. Jeg kiggede ned for at se nærmere på det nye design — muffins og konfetti på lyserød baggrund. Det gav overhovedet ingen mening. Ikke fordi jeg gik så meget op i, hvordan de så ud, men de gamle med sommerfuglene var langt pænere.

Jeg gad ikke engang tage andet tøj på udenover. Joggingbukser eller nederdel var udelukket, med mors faste regel om, at min søster og jeg ikke måtte have noget over pull-up’en, når vi havde én på. I stedet rodede jeg rundt i bunden af min kommode og fandt den største t-shirt, jeg kunne opdrive.

Den gamle sommerlejr-t-shirt dækkede ikke det hele, men det var nok det bedste kompromis, jeg kunne slippe afsted med uden at gøre mor sur. Kun de nederste par centimeter af pull-up’en var synlige, og det var først nu, jeg opdagede den underlige hvide rektangel foran på den. Det passede slet ikke ind i resten af designet. De folk, der laver dem her, aner virkelig ikke, hvad de laver.

Min morgenmad var blevet helt slatten, da jeg endelig kom tilbage til køkkenet. Emilia sad allerede og spiste sin. Mor havde smurt toast med marmelade til hende. Ligesom mig havde Emilia kun en t-shirt og en pull-up på. Jeg hader slatten morgenmad, men hvis der var én ting, der hurtigt kunne få mor i dårligt humør, var det, hvis man ikke spiste op. Så jeg tvang mig gennem de bløde klistrede morgenmadsflager så hurtigt, jeg kunne.

“Afføringsmidlet kom med posten i dag,” sagde mor helt henkastet, som om det var den mest almindelige ting i verden at købe til sine to døtre.

Jeg havde helt glemt, at hun havde bestilt det - ovenikøbet på mit forslag - fordi forstoppelse åbenbart kunne have indflydelse på blæren. Men jeg havde ikke lyst til at begynde på det i dag. Det sidste, jeg havde brug for, var at komme til at skide i bukserne i skolen eller hjemme hos Lisa, når vi skulle lave lektier i eftermiddag.

“Vi prøver med afføringsmidlet i morgen og ser, om det hjælper dig og din søster med de problemer, I har haft med at holde jer,” sagde mor.

Jeg var ikke just begejstret for tanken om at tage noget, der ville give mig akut afføringstrang. Men hvis det kunne hjælpe mig med at stoppe med at tisse i bukserne, var jeg efterhånden klar til at give det en chance.

2 Synes om