Alle min mors regler

Kapitel 31

Pull-up-tvillinger

Jeg blev ved med at holde Lisa i hånden, mens hendes indviklede fortælling nåede sin afslutning og gled over i en lang, stille pause. Lisa havde næsten ikke trukket vejret, mens hun monotont gengav de begivenheder, der havde ført til, at hun var endt med at flytte ind hos sin onkel og tante tidligere på året.

Aldrig før havde nogen delt noget så personligt med mig. Jeg havde kendt mine nærmeste veninder - Samantha og Desi - siden børnehaven. Vi havde selvfølgelig delt hemmeligheder, som piger nu engang gør: små historier om vores forelskelser, både de ægte og dem vi bare fantaserede om. Hvem vi havde kysset. Hvem vi gerne ville kysse. Og hvem vi helst ville holde os langt væk fra. Hvis nogen havde spurgt mig før i dag, ville jeg have sagt, at jeg kendte alt til mine venner. Nu begyndte jeg at tvivle. Var vores venskab alligevel mere overfladisk, end jeg havde troet? Lå der ting gemt under overfladen, som endnu ikke var kommet frem, selv efter alle de år sammen?

Jeg tænkte på Samantha, og hvordan jeg under overnatningen - i forsøget på at tage en af hendes lillebrors pull-ups - var kommet til at afsløre, hvordan hun bevidst fik ham til at tisse i sengen som en spøg. Hvilke andre hemmeligheder gik mine venner rundt med?

I begyndelsen af Lisas fortælling havde jeg været usikker på, hvordan jeg skulle reagere, men efter et par minutter havde jeg instinktivt grebet hendes hånd, og vi havde flettet fingre. Hendes greb strammedes, jo længere hun kom i historien, og da hun beskrev den aften, hvor hun næsten havde slået sin mor ihjel, klemte hun så hårdt, at det gjorde ondt i mine fingre. Jeg turde ikke afbryde hende med alle de spørgsmål, jeg sad med - og hun efterlod mig heller ingen mulighed for det.

Jeg vidste ikke, hvad der havde chokeret mig mest i Lisas historie. At hendes far og lillesøster var omkommet i et biluheld. At hun aldrig i sit liv havde været fuldt renlig. Den måde hendes forældre havde misbrugt og plaget hende på, på grund af hendes inkontinens. At hun med nød og næppe var sluppet væk fra sin mor og var kommet i sikkerhed hos sin onkel og tante. Eller det faktum, at hun havde fortalt hele den historie uden at fælde en eneste tåre.

Mine egne problemer virkede pludselig ret små i sammenligning. Mor var streng, ja, men hendes regler var tydelige, og hun holdt sig til dem på en retfærdig måde. Jeg havde aldrig været i tvivl om, at hun ville os det bedste, mig og min søster. Mine tanker gled hen på det næste skridt, som mor havde planlagt for at få løst vores toiletproblemer én gang for alle. Bevares, det var mig selv, der havde foreslået afføringsmidlerne, men hun havde været med på idéen og havde købt dem. Planen var at afprøve dem i morgen. Mor kunne godt finde på at give os ble eller pull-up på, når hun syntes, vi havde brug for det, men hun gjorde det stadig med det mål at få os til ikke at have brug for det længere.

Nu hvor Lisa var færdig med sin historie, havde jeg ikke lyst til at fortælle mere om mine egne problemer. Jeg ville ikke risikere at gøre hendes oplevelser mindre vigtige ved at begynde at tale om mine egne småting.

“Du er den første, jeg har fortalt det her til. Altså udover min tante og min terapeut,” sagde Lisa uopfordret.

Jeg kiggede på klokken, efter jeg slap hendes hånd. Vi havde talt i over en time, og det var ved at være spisetid, selvom Lisas tante endnu ikke havde nævnt noget. Og min pull-up var våd. Jeg havde været så opslugt af hendes historie, at jeg fuldstændig havde ignoreret min blære. Det var tredje uheld i dag. To gange hos Lisa og én gang tidligere om morgenen, hvor jeg ikke nåede på toilettet, fordi mor havde været i bad.

Heldigvis havde Lisa ekstra pull-ups, som jeg kunne skifte til. Den første blanding af forlegenhed og akavethed over, at Lisa kendte til mine blæreproblemer, var forsvundet, og det generede mig ikke længere at fortælle hende, at jeg havde haft et uheld.

“Må jeg få en pull-up til? Jeg skal skiftes igen.”

“Selvfølgelig. Jeg… jeg skal også skiftes.”

Lisa tog to af muffin-pull-ups’ne fra skuffen, hvilket overraskede mig, da hun tidligere havde nævnt, at de ikke var så pålidelige for hende.

“Vi kan være tvillinger i et stykke tid,” sagde hun. “Du kan tage badeværelset først og få skiftet. Det er bedre at gøre det derinde, så der ikke kommer noget på gulvtæppet.”

“Du behøver ikke vente. Der er plads nok til os begge derinde.”

“Beklager, jeg er ikke vant til at klæde om foran andre.”

“Nå ja, det gør jeg hele tiden i omklædningsrummet til cheerleading, så jeg tænker ikke rigtig over det længere.”

Lisa tøvede et øjeblik, men gik så med mig ud på badeværelset. Grunden til, at hun gik med kjole, blev hurtigt tydelig, da vi skiftede vores våde pull-ups ud med tørre. Jeg var nødt til helt at tage mine jeans af for at få en ny pull-up på. Hun skulle bare trække den brugte ned, tørre sig med et par vådservietter og trække en ny op.

Vi blev afbrudt af Lisas tante, der bankede på døren.

“Piger, maden er næsten klar,” sagde hun, mens hendes knoer bankede let på døren til værelset.

Jeg trak hurtigt mine jeans op og tjekkede, at pull-up’en ikke stak op i kanten. Jeg fulgte lige i hælene på Lisa ud af værelset. Først da gik det op for mig, hvor sulten jeg egentlig var. Jeg håbede, det var noget lækkert. Men lige da jeg var ved at træde ud ad døren, stoppede Lisa mig brat med et bekymret blik.

“Sarah. Din lynlås,” hviskede hun.

Jeg kiggede ned. Jo, ganske rigtigt - jeg havde glemt at lyne bukserne. Det kunne have været en katastrofe.

Jeg satte mig ved middagsbordet mellem Lisa og hendes tante. Overfor mig sad hr. Higgins, Lisas onkel og min historielærer. Jeg tager alt tilbage, jeg før har tænkt om, hvor akavet det var, at Lisa vidste, jeg brugte pull-ups. At spise aftensmad hjemme hos sin lærer er værre.

Middagen var enkel: spaghetti, ristet brød smurt med masser af hvidløgssmør og dampet broccoli. Lisa havde forsikret mig om, at hun ikke havde fortalt nogen om mine pull-ups - ikke engang sin tante og onkel. Jeg troede på hende, men jeg håbede også, at de ikke havde overhørt noget af vores samtaler. Hr. og fru Higgins havde ladet os være for os selv hele eftermiddagen, men jeg havde ingen idé om, hvor lydt der var i deres hus.

Aftensmaden forløb helt normalt. Lisas tante og onkel stillede nogle almindelige spørgsmål om mig, som jeg besvarede mellem mundfuldene. Familie. Hvad jeg godt kunne lide at lave. Hvordan det gik med vores projekt. De lod slet ikke til at ane, at Lisas invitation havde handlet om andet end skolearbejde.

Lisa rejste sig så pludseligt fra stolen, at det næsten så ud, som om hun var sprunget op. Begge hænder fløj op for at dække hendes mund. Forsiden af hendes kjole var våd. Ikke så gennemblødt, som det ville være, hvis nogen tissede i trusserne - pull-up’en havde trods alt opsuget noget af det, før den blev overfyldt. Jeg fik det dårligt, for det var delvist min skyld, at Lisa havde taget en anden slags pull-up på end dem, hun normalt brugte.

“Øhm, undskyld mig,” sagde hun og skubbede stolen tilbage, inden hun begyndte at vende sig om for at gå mod sit værelse.

“Så, Sarah, Lisa har nogle gange…” begyndte hr. Higgins, tydeligvis i gang med at forsøge at forklare på vegne af sin niece.

“Det er okay, hun ved det allerede,” afbrød Lisa, og fortsatte hen mod sit værelse.

Lisas tante og onkel vendte sig begge mod mig. Jeg anede ikke, hvad jeg skulle sige. Jeg havde i hvert fald ikke tænkt mig at fortælle dem, at jeg også havde en pull-up på. Jeg endte bare med at trække på skuldrene for at vise, at jeg ikke følte, at Lisas inkontinens var så stort et problem for mig. Det mærkelige var, at selvom Lisa havde talt om, hvor tæt hun var på at blive renlig, så gik det ikke særlig godt for hende i dag.

Lisas tante brød stilheden ved at tage en bid mere af sin spaghetti. Alle begyndte at spise videre efter et øjeblik, og der blev ikke sagt noget om Lisas gennemblødte pull-up, da hun vendte tilbage til middagsbordet i en ny kjole.

“Jeg ved ikke, hvad der er galt med mig i dag,” sagde Lisa, efter hun havde lukket døren til soveværelset bag sig. “Jeg har ikke haft så mange uheld på én dag siden den første uge i skole. Og dengang havde jeg trods alt den undskyldning, at jeg skulle vænne mig til kun at kunne gå på toilettet mellem timerne.”

“Det er okay. Det har også været en lidt hård dag for mig.”

“Må jeg fortælle dig noget mere?”

“Selvfølgelig,” svarede jeg, en smule nervøs for at skulle lægge ører til endnu en lang historie.

“Det er lidt pinligt, men nogle gange når jeg spiller computerspil, tager jeg bare en ble på. Ellers ender jeg med at skulle forlade halvdelen af mine Fortnite-kampe, før runden er slut, fordi jeg skal på toilettet.”

Sammenlignet med alt det andet, jeg havde fået at vide om hende i dag, var den afsløring hverken særlig chokerende eller pinlig.

“Jeg kan godt skifte stående, men det er nemmere at gøre det, når jeg ligger ned på sengen. Og… du har ikke noget imod, du ved, hvis jeg gør det nu?”

“Nej, det gør mig ikke noget.”

Jeg vendte mig væk, mens Lisa lagde sig på sengen og skiftede fra sin pull-up til en ble. At vi havde skiftet pull-ups sammen tidligere var én ting, men det her føltes for privat til at kigge på - ikke fordi jeg dømte hende for det. Jeg hørte den velkendte lyd af tape, der blev sat fast, og det karakteristiske knitrende lyd, da hun rejste sig fra sengen og gik over til mig.

Lisa tilbød at lade mig spille Fortnite med hende på hendes Nintendo Switch, men jeg er ikke så god til at bruge den slags joysticks, så hun lod mig logge ind på min Fortnite-konto fra hendes computer, mens hun selv spillede på konsollen. Vi var lige blevet færdige med vores tredje runde, da jeg hørte lyden af mors bil, der kørte ind i indkørslen. Hun var kommet præcis til tiden, og jeg vidste, at hun ville forvente, at jeg kom ud med det samme. Lisa gav mig et hurtigt kram, før jeg trådte ud af hendes værelse.

“Jeg er så glad for at have en, der kan komme forbi og bare hænge ud, uden at jeg behøver at skjule, at jeg har problemer med at holde mig,” sagde Lisa.

“Jeg ved det. Jeg ville bare ønske, du ikke havde skræmt mig så meget, da du spurgte til pull-up’en.”

“Vi ses på mandag.”

Lisa blev inde på værelset, mens jeg gik hen mod hoveddøren. Jeg gætter på, hun ikke ville risikere, at min mor kom ind og opdagede bleen. Jeg stoppede op for at takke Lisas tante for, at jeg måtte komme. Hun sad i en lænestol og læste, og hendes mand var ikke at se nogen steder.

“Jeg er virkelig glad for, at du kunne komme forbi,” sagde hun. “Det betyder meget. Du har været så forstående.”

Hun nævnte ikke noget direkte om Lisas pull-ups eller uheldet. Men vi vidste begge to godt, hvad hun hentydede til.

“Selvfølgelig,” svarede jeg, uden at ville gå nærmere ind på emnet - mest af frygt for, hvad det kunne afsløre om mig selv.

Mor kom ikke ind for at snakke med hr. og fru Higgins. Hun blev bare siddende i bilen i indkørslen. Jeg gætter på, hun havde travlt. Emilia sad spændt fast i autostolen bag mig. Toppen af en ble stak op over buksekanten og afslørede, at hun havde haft lige så meget besvær med toiletbesøg i dag, som jeg havde. Jeg vidste ærligt talt ikke, hvad jeg skulle have gjort, hvis Lisa ikke havde haft ekstra pull-ups, jeg kunne låne.

“Havde du en god dag sammen med Lisa?”

“Ja, vi blev helt færdige med præsentationen.”

Jeg nævnte ikke, at vi havde brugt halvdelen af tiden på at snakke og spille computerspil. Det passede ikke ind i mors forestilling om, hvordan en studieaftale burde foregå. Men jeg vidste, at det altid satte hende i godt humør, når jeg kunne sige, at jeg var foran med lektierne.

Jeg havde ikke tænkt nærmere over, hvor lang køreturen hjem ville tage. Lisas hus lå cirka tyve minutter fra skolen. Min normale transporttid til skole var halvt så lang, når jeg ikke tog bussen. Cirka ti minutter inde i køreturen begyndte min blære at sende meget tydelige signaler om, at det var på tide at komme på toilettet - helst med det samme.

“Mor, hvor lang tid er der tilbage, før vi er hjemme?”

“Omkring tyve minutter.”

Pis. Seriøst? Hvorfor skulle Lisa bo i den helt modsatte ende af byen? Hvis computerspil var hendes svage punkt, så var lange bilture helt klart mit. Jeg vidste det ikke kunne betale sig at spørge, om vi kunne stoppe ved en tankstation. Hun ville sige nej, og sandsynligvis blive irriteret over, at jeg overhovedet havde behov for at spørge. Emilia fik jo heller ikke pauser midt under bilture, så det kunne jeg heller ikke regne med selv at få.

Den viljestyrke, jeg havde brugt for at holde pull-up’en tør, slap op fem minutter senere, og jeg fortrød, at jeg havde glemt at gå på toilettet i farten, da vi skulle afsted.

Jeg syntes næsten, jeg kunne høre strålen ramme indersiden af pull-up’en - eller også var det bare noget jeg forestillede mig. Uanset hvad, reagerede mor ikke, hvilket i det mindste sparede mig for at skulle afsløre uheldet lige med det samme.

Mit hjerte sank, da det gik op for mig, at det her ville være det andet uheld, mor ville finde ud af i dag. Og jeg vidste godt, hvad reglerne var, når det skete. Hvad ville der mon vente mig, når vi kom hjem?

6 Synes om