Alle min mors regler

Kapitel 44

28 dage senere

Jeg gav et lille spjæt, idet jeg mærkede et skarpt prik i siden. Kunne de ikke bare lade mig være i fred? Jeg rørte mig dog ikke fra den stilling, jeg sad i - med hovedet bøjet fremover og gemt i armene. Bare lad mig holde øjnene lukkede et øjeblik mere. Vær nu sød, ikke?

En ny bølge af døsighed var lige ved at overmande mig, da den blev brutalt afbrudt af en række hurtige prik i siden.

“Vågn op,” hviskede Samantha ivrigt, mens hun gav mig endnu et prik.

Mit hoved nikkede træt, da jeg rykkede det op fra bordet.

“Hvad er der galt med dig?”

“Jeg er træt,” hviskede jeg tilbage.

“Hvad er der galt med dig?” gentog Samantha lavt. “Du skulle have taget imod den iskaffe, jeg tilbød dig før, i stedet for at sove i timen.”

Inden jeg kunne finde på et svar, der var godt nok, gled lærerens blik fra tavlen ned mod bagenden af klassen, hvor Samantha, Desi og jeg sad. Jeg klappede hurtigt munden i og brugte al min viljestyrke på at kigge op på det, jeg skulle nå at skrive ned i mit hæfte. Tre timer tilbage. Hvordan skulle jeg holde mig vågen, til jeg kom hjem?

I går havde været den fjerde dag inden for de sidste fire uger, hvor mor havde holdt mig hjemme fra skole. Officielt var det, fordi jeg var syg - det var i hvert fald, hvad jeg hørte mor sige til skolesundhedsplejersken, da hun ringede om morgenen. I virkeligheden havde hun holdt mig hjemme, fordi jeg dagen før havde tisset i mine pull-ups to gange, og det havde betydet, at mor havde mig i ble hele den næste dag.

Og bleerne var ikke engang det værste. Mor insisterede på at behandle mig fuldstændigt som en baby. Hun gjorde brug af Emilias gamle højstol, sutteflasker, tudekopper og andet babystads. Hun fik endda Emilia til at spille med - min nu pottetrænede lillesøster tjekkede min ble, rækte mor vådservietter under skiftet og madede mig endda med ske under måltiderne.

Jeg rykkede mig lidt utilpas i sædet, mens jeg prøvede at holde fokus på tavlen. Lærerens monotone stemme hjalp bestemt ikke på min skrøbelige opmærksomhed.

At jeg både havde misset undervisning og søvn, fordi jeg måtte sidde sent oppe for at indhente lektier, gjorde, at mine karakterer var dårligere end normalt - og jeg plejede ellers næsten altid at få 12. De dårlige karakterer havde ført til smæk derhjemme. Selvfølgelig på bar numse, for det eneste tidspunkt, jeg kunne ønske, at mor havde sat mig i ble eller pull-up, var det tidspunkt, hun sørgede for, jeg ikke havde det på.

Mine øjne var næsten helt lukkede igen, da den skingre lyd af klokken markerede timens afslutning. Jeg følte mig som en zombie, da jeg slæbte fødderne gennem døren og ud på gangen. Heldigvis var det frokostpause - det var trods alt lettere at spise en sandwich i halvsøvne end at følge med i undervisningen på denne måde.

“Jeg tror vist, der er én, der skal holde op med at spille Fortnite efter midnat,” sagde Desi, mens hun fulgte efter mig ud på gangen.

“Det gør jeg ikke,” mumlede jeg og himlede med øjnene.

“Åh, virkelig,” sagde Samantha.

“Jeg ville vide det, hvis hun var online så sent,” blandede Lisa sig.

Vi drejede alle hovedet mod Lisa. Jeg havde slet ikke lagt mærke til, at hun var kommet hen til os, mens vi var på vej mod kantinen.

“Hvad?” sagde hun. “Min tante og onkel er ligeglade med, om jeg er sent oppe, så længe jeg står op til tiden og kommer i skole. Og jeg har aldrig set Sarah være online så sent.”

“Jeg møder jer i kantinen om lidt,” sagde jeg og begyndte at dreje af i en anden retning. “Jeg skal lige på toilettet.”

Jeg brød mig ikke om, hvor den samtale var på vej hen. Selvom Lisa havde reddet mig fra en del af forhøret, ville jeg væk, før det fortsatte. Og ja - jeg skulle faktisk også virkelig tisse, selvom jeg nok burde lade være.

Til morgenmaden havde jeg formået at hælde det meste af min appelsinjuice ud i vasken, mens mor var optaget, og jeg havde været omhyggelig med næsten ikke at drikke noget resten af dagen, før jeg kunne komme hjem fra skole. Alligevel føltes tørheden i munden værre for hver gang, jeg gik forbi en drikkefontæne i gangen. Jeg tillod mig selv bare en lille slurk vand fra en fontæne, inden jeg gik ind på toilettet.

Jeg sad på toilettet i flere minutter, men kunne kun få en lille stråle ud. Jeg forstod ikke, hvorfor tissetrangen føltes så stærk, når min blære egentlig ikke havde meget at give af. Jo, jeg skulle ikke tisse mellem hver eneste time, men jeg skulle stadig oftere, end jeg havde forventet - især i forhold til, hvor lidt der faktisk kom ud, når jeg gik på toilettet.

Ikke at det gjorde nogen forskel, hvis det lille skvæt kom som et uheld i mine pull-ups. Mor gjorde ingen forskel på, om de bare var lidt fugtige eller helt gennemblødte. Alligevel var min pull-up hundrede procent tør, da jeg tjekkede den. At komme til at tisse i søvne, mens jeg døser hen, var det, der bekymrede mig mest for resten af skoledagen.

“Er alt i orden?” spurgte Desi.

Jeg havde lige sat mig ved bordet i kantinen på det sted, mine venner havde reserveret til mig, da forhøret tog fat præcis, hvor det slap i gangen.

“Ja, jeg skulle bare på toilettet, det var det.”

“Sarah, det er fjerde gang, du har misset skole de sidste par uger,” sagde Lisa.

“Vi vil bare sikre os, at du har det okay,” tilføjede Samantha.

Det var en dårlig idé at lade mine venner være sammen alene, når de sådan kunne vende en stille snak til en decideret intervention.

“Jeg har det fint, virkelig,” sagde jeg. “Jeg har bare følt mig lidt sløj på det sidste. I behøver ikke behandle mig, som om jeg ligger for døden.”

“Så det er ikke kræft?” spurgte Desi.

Jeg fnøs så slemt midt i en slurk vand, at det sprøjtede ud over hele bordet.

“Hvad?”

“Du skal ikke kigge på mig,” sagde Desi og greb en serviet for at tørre nogle våde pletter på sin skjorte. “Det var bare, hvad Samantha gik og tænkte på. Hun turde bare ikke spørge.”

Samantha sendte Desi et dræberblik. Heldigvis havde de lange, kedelige dage, hvor jeg var blevet passet som en baby hjemme, givet mig rig mulighed for at forberede et godt alibi.

“Nej, nej, det var bare en masse forskellige ting. Én dag havde jeg feber, og en anden gang havde jeg en maveinfluenza, som jeg lover, I ikke vil høre flere detaljer om. Bare rent uheld, virkelig. Ikke noget, der krævede en læge, men nok til at blive liggende i sengen hele dagen.”

“Når du så er færdig med at være syg, kan vi endelig holde den der overnatning, vi har snakket om,” sagde Samantha.

“Men I glemmer noget.”

“Hvad?”

“Husk, jeg har stuearrest.”

Jeg fangede et glimt af, at Lisas ansigt blev rødt. Hun kunne huske helt præcis, hvorfor det var, jeg havde stuearrest.

“Det er jo næsten en måned siden. Det er vel overstået nu.”

“Måske ikke. Du ved, hvordan min mor er. Jeg er først ude af stuearresten, når hun siger, jeg er. Ikke et sekund før.”

“Kan du ikke bare spørge hende?” sagde Desi. “Lisa har aldrig været til en overnatning før, og det er hendes første gang.”

Selv hvis jeg havde lyst til en overnatning, hvilket jeg bestemt ikke havde med mine problemer med at tisse i sengen, kunne jeg slet ikke forestille mig, at mor ville tillade mig at overnatte hos en ven, før jeg havde bevist, at det ikke ville ske igen.

Men det kunne jeg ikke forklare dem, så den eneste udvej var at skyde skylden på min mor.

“Jeg skal nok spørge pænt om jeg kan overnatte, men hvis det ikke kan lade sig gøre, kan vi jo i stedet hænge ud hele dagen en weekend.”

Mens Samantha og Desi smuttede på toilettet inden næste time, blev Lisa tilbage og gik med mig ud i gangen.

Lisa kiggede sig hurtigt omkring, tog fat i min hånd og trak mig tættere ind mod væggen.

“Du bliver nødt til at fortælle dem det.”

“Fortælle dem hvad?”

“Du ved hvad.”

“Nej, det gør jeg ikke.”

“Grunden til, at du ikke vil overnatte, er fordi du ikke vil fortælle dem om din sengevædning. Og selvom din mor er streng, bruger du hende bare som en undskyldning.”

Jeg trak vejret dybt. Hvorfor skulle Lisa altid være så skarpsindig? Jeg kunne godt fortælle hende sandheden… delvist. Jeg havde aldrig fortalt hende, at mine problemer med blæren var noget nyt. Jeg havde bare ladet hende tro, at det, ligesom hos hende, var noget, jeg altid havde haft.

“Min mor kan ikke lide, at andre ved noget om mine blæreproblemer.”

“Men hun lod dig da overnatte hos Samantha før.”

“Jeg havde en tør periode og var heldig nok til at overtale hende til at lade mig tage af sted som en særlig ting, fordi jeg fyldte femten. Men jeg har haft flere uheld på det sidste, så jeg tror ikke, hun vil lade mig overnatte nogen steder.”

“Nå, men jeg har snakket med min tante og onkel, og de sagde, at hvis det ikke kan lade sig gøre at overnatte hos en anden, så vil de gerne have mig på besøg. Det er nok bedre at sove i min egen seng, den har jo madrasbeskytter. Du kan endda fortælle din mor, at jeg også tisser i sengen, hvis det gør hende mere tryg. Og så kan vi fortælle Samantha og Desi om dit sengetis sammen inden sengetid, så bliver det ikke noget problem.”

“Men…”

Så tøvede jeg et øjeblik. Lisa havde virkelig tænkt tingene godt igennem, og jeg ville ikke gøre hende ked af det, i hvert fald ikke før jeg havde tænkt mere over det, hun havde foreslået.

“Ja, jeg prøver at fange mor, når hun er i godt humør, og så forklarer jeg det.”

Jeg havde opnået det ene af mine to mål for skoledagen. Jeg faldt ikke i søvn i nogen af mine tre eftermiddagstimer. Men jeg havde alligevel tisset i min pull-up i den første time efter frokostpausen. Jeg burde have gået på toilettet, efter jeg havde drukket lidt til frokost, men jeg var kommet til at falde i snak med Lisa og havde helt glemt det.

Mor havde givet mig ekstra pull-ups med i rygsækken, men ulempen var, at hun talte dem efter, når jeg kom hjem, og en manglende pull-up ville afsløre, at jeg havde haft et uheld.

Et enkelt uheld var ikke verdens undergang, men hvis jeg havde et til - enten i skolen eller derhjemme - ville det betyde en femte dag, hvor mor ville holde mig hjemme og tvinge mig til at gå med ble hele dagen.

Busturen hjem var alt for ubehagelig til at kunne sove, så Desi og Samantha lod mig i stedet kopiere noget af det, jeg var gået glip af i timerne i går, så jeg vidste, hvad jeg skulle læse op på til kommende prøver.

Da jeg stod af bussen og trådte ind i huset, mødte mor mig med det samme spørgsmål, som hun havde stillet de sidste fire uger. Og jeg gav hende det svar, jeg desværre havde måttet give alt for mange gange.

“Holdt du dig tør i skolen i dag?”

Det var ikke engang værd at lyve. Når hun talte mine pull-ups, ville hun finde ud af det alligevel. Det var bedst bare at begrænse skaden.

“Kun ét uheld.”

Heldigvis var uheld derhjemme meget sjældne, for mor fik mig til at sidde på toilettet hver halve time. De dage, jeg var blevet straffet med ble, havde som regel været fordi jeg havde tisset i flere pull-ups i løbet af skoledagen. Klassetimerne varede længere end 30 minutter. Alligevel måtte jeg være ekstra forsigtig i eftermiddag, så jeg ikke endte med endnu en dag hjemme i ble.

Mor tjekkede, hvor mange pull-ups der var tilbage i min taske. Som jeg havde sagt, manglede der kun én. Så fik jeg besked på at tage bukserne af, så hun kunne se, om min pull-up var tør, og da hun havde tjekket den, sendte hun mig på toilettet og bagefter i gang med lektierne.

Siden jeg begyndte at tage bussen hjem igen, havde jeg holdt øje med, hvor lang tid der gik, fra mor kørte af sted for at hente Emilia i børnehave, til hun var hjemme igen. Hurtigst havde det taget 32 minutter fra bilen forlod indkørslen, til den kom tilbage.

Selvom jeg var bange for konsekvenserne, hvis jeg fejlede, kunne jeg ikke klare den her onde cirkel med at blive sat i ble i løbet af dagen længere. Jeg orkede ikke en dag mere med ydmygelsen af at blive passet som en baby af min lillesøster, og jeg ville bare gerne have friheden til at være sammen med mine venner igen.

Så snart bilen begyndte at bakke ud af indkørslen, satte jeg uret på min telefon til at tælle ned. Jeg havde 32 minutter til at nå det, jeg skulle, inden mor kom hjem med Emilia.

2 Synes om