Kapitel 38
Illusionen
Jeg havde regnet med, at der mindst ville gå et par uger - måske endda en måned - før en eller anden ny, skør drama-historie ville få skolens sladder til at flytte sig væk fra Lisas inkontinens. Det viste sig, at der ikke engang gik en uge. Selv nu var jeg ikke helt sikker på, hvordan alle detaljerne hang sammen, for det foregik uden for den sociale kreds, som jeg var en del af. Men det involverede skolens quarterback, tuba-spilleren fra bandet, sukkerfri vingummibamser og den gamle skolebus, der stod parkeret på vedligeholdelsespladsen. Resten var stadig lidt tåget. Alt, der betød noget, var, at det var dét, alle talte om nu - ikke den indadvendte 9. klasses elev, hvis navn folk allerede havde glemt.
Mor havde været i godt humør i morges, da hun sendte mig i skole. Emilia og jeg var begge nået frem til weekenden uden synlige uheld, selvom min lillesøster var den eneste af os, der havde opnået det helt legitimt, og nu havde fået lov til at gå med trusser for første gang siden midt på sommeren. Nætterne var en anden sag. Jeg havde ikke haft én eneste tør nat, selvom der var et par gange, hvor jeg var vågnet midt om natten med en stærk tissetrang - bare for at gøre det i bleen og falde i søvn igen. Emilia havde haft et enkelt uheld om natten, som brød hendes stime af tørre nætter, men alt tydede på, at hun snart ville få lov at sove i stor-pige-undertøj om natten også.
Min succes med at holde mig tør om dagen var bare en illusion, der snart ville få en brat ende. På trods af at jeg var ekstra forsigtig, havde jeg nu den sidste Minnie Mouse-pull-up på, som jeg havde nappet fra min lillesøster - uden nogen plan for, hvordan jeg kunne skaffe flere. Som jeg havde forudset, var jeg nået frem til sidste weekend, uden at mor havde opdaget yderligere uheld, så jeg havde igen fået lov til at gå med trusser om dagen. Ikke at jeg havde tænkt mig at løbe den risiko. Indtil videre havde jeg holdt mig tør gennem skoledagen, men det var kun et spørgsmål om tid, før jeg ville være nødt til at tage chancen og gå med trusser udenfor hjemmet.
Mine veninder var skuffede over, at en overnatning ikke kunne lade sig gøre. Jeg løj og sagde, at mor havde forbudt det - jeg vidste, at det ville være svaret, uden jeg behøvede at spørge - men jeg var trods alt glad for, at vi stadig kunne lave noget sammen i weekenden om et par uger. Jeg havde ikke engang begyndt at overveje, hvordan jeg skulle håndtere mine hyppigere uheld, når vi endelig skulle mødes, eller hvad jeg skulle sige, hvis Lisa fortsatte med at presse mig til at fortælle Samantha og Desi om min inkontinens. Jeg håbede, at Lisa ville lade det ligge, men jeg havde på fornemmelsen, at jeg ikke ville være så heldig.
Jeg glædede mig til næste uge, hvor jeg igen kunne tage bussen hjem fra skole, så jeg ville være tidligere hjemme - og få lidt tid for mig selv, inden mor kom hjem fra arbejde. Men først skulle jeg igennem tre dage mere med eftersidning, hvilket betød at sidde i et tomt kontor i skolens administrationsafdeling og se kiksede anti-slås- og anti-mobbe-videoer, der måtte være mindst tyve år gamle. De blev afspillet på en gammel VHS-afspiller, koblet til et af de der tunge, firkantede tv-apparater, der stod på en rullevogn.
Claire og jeg sad på hver sin side af lokalet. En lærer, jeg ikke havde haft timer med før, sad bagerst og rettede lektier, mens han holdt øje med, at vi opførte os ordentligt. Det havde han nu ikke behøvet. Claire havde været helt stille og tilbagetrukket, siden vi kom tilbage mandag efter vores bortvisning. De ældre elever fra cheerleader-holdet, som hun plejede at hænge ud med, var ikke til at se nogen steder, når jeg fik et glimt af hende, alene ved et bord i kantinen.
Imens var jeg overbevist om, at de tydeligt voksne skuespillere, der lod som om de var skoleelever, måtte være dumpet ud af den lokale dramaskole. De overbeviste mig ikke om, at det var forkert at slås i skolen, men de havde i det mindste overbevist mig om, at jeg aldrig ville havne i et slagsmål igen - bare for at slippe for nogensinde at skulle se et eneste sekund mere af de videoer.
Toiletpauser var ikke en ting til eftersidning. Læreren, der holdt opsyn, mente, at der ikke var nogen grund til, at en helt almindelig teenager ikke kunne klare halvanden time uden at skulle styrte ud på toilettet. Jeg havde klaret mig igennem eftersidning om mandagen uden problemer, men i går var jeg nødt til at bruge en af mine sidste pull-ups, da læreren nægtede at lade mig gå på toilettet.
Ulempen var, at eftersom jeg ikke havde tisset i bukserne efter jeg var blevet nægtet at gå på toilettet, ville det være usandsynligt, at jeg ville få lov en anden gang. I lærerens øjne havde jeg jo bekræftet hans opfattelse af, at de ekstra ture på toilettet bare var en undskyldning for at slippe for en del af eftersidningen. Og jeg havde ikke tænkt mig at ydmyge mig selv ved at tigge om lov til at gå på toilettet foran Claire - ikke når hun sandsynligvis stadig havde en mistanke om, at jeg måske havde blæreproblemer.
Det gammeldags ur på væggen fortalte mig, at der stadig var en halv time tilbage, før Claire og jeg ville blive sluppet fri. Jeg skulle tisse igen, og chancerne for at kunne holde mig i tredive minutter mere så ikke gode ud. Jeg gad ikke engang prøve at bede om lov til at gå - jeg vidste jo, at det ville blive afvist. I stedet pressede jeg knæene sammen, mens jeg tissede, og forsøgte at lade strålen være så lille og stille som muligt, så den kunne suges op af pull-up’en - bedre at gøre det nu, mens blæren ikke var helt fyldt, end at vente på det uundgåelige uheld tyve minutter senere. Det værste var, at vi sad på de gammeldags enkeltmandsborde, hvor stolen hælder en smule bagud, så urinen trængte længere bagud i pull-up’en.
Et minut efter jeg havde tisset, kastede jeg et diskret blik ned ad mine jeans for at sikre mig, at der ikke var lækket noget. Det havde jeg aldrig oplevet i skolen før - men selvfølgelig skulle mit held slippe op lige nu. Pull-up’en havde ikke lækket meget, men der var en våd plet på størrelse med en femkrone ved skridtet. Jeg vinklede benene lidt, så Claire ikke kunne se den fra sin plads, selvom hun ikke havde skænket mig et eneste blik hele tiden. Så stak jeg hænderne i lommerne på min hættetrøje og trak den lidt ned, så pletten var helt dækket.
Sådan sad jeg resten af den halve time, indtil den monotone video endelig sluttede. Claire greb sin rygsæk og forsvandt ud ad døren i samme øjeblik, videoen stoppede. Jeg lod hende få lidt forspring og gik derefter selv ud ad døren uden at vende mig om - jeg ville ikke risikere, at læreren så den voksende plet på mine jeans.
På det tomme toilet satte jeg mig i en bås og tog mine jeans af. Jeg pressede en klump toiletpapir mod stoffet for at få det til at tørre lidt hurtigere - bare nok til, at jeg kunne sætte mig ind i bilen, når mor hentede mig, uden at vække nogen mistanke. Jeg havde ikke flere pull-ups med, men jeg havde heldigvis et par trusser jeg kunne tage på. Der var ingen chance for, at jeg ville gå rundt uden undertøj. Jeg tvang mig selv til at prøve at tisse, selvom jeg egentlig ikke følte, at jeg skulle. Jeg fik lidt ud og håbede, at det ville være nok til at undgå problemer på turen hjem. Jeg havde ingen idé om, hvordan jeg skulle klare endnu en skoledag i morgen.
Det føltes stadig mærkeligt at komme hjem fra skole. Hverken Emilia eller jeg skulle længere smide tøjet lige indenfor døren for at få tjekket, om vores pull-ups var våde. Emilia beholdt sin kjole på, men skyndte sig alligevel ud på toilettet før mig. Jeg havde stadig mine jeans på samt de trusser, jeg havde taget på efter uheldet under eftersidningen. Jeg burde kunne nyde det her korte øjeblik af normalitet, men alt, jeg kunne tænke på, var de videoer mine klassekammerater ville filme, hvis jeg tissede i bukserne i morgen i skolen uden en pull-up til at holde på det.
Der var kun én løsning jeg kunne komme i tanke om, og jeg hadede tanken. Aftenen gik pinefuldt hurtigt afsted, mens jeg udskød at føre planen ud i livet - som tiden altid gør, når man nærmer sig noget, man frygter. Jeg havde brugt toilettet flittigt hele aftenen, nogle gange uden engang at vente de fulde tredive minutter, før jeg satte mig igen for at lade lidt vand. Mor brugte heller ikke længere pottetræningsuret med nogen af os, nu hvor vi var tilbage i trusser. Emilia gik faktisk sjældnere på toilettet de seneste par dage, uden at det havde ført til de sædvanlige uheld, som tidligere ville have fulgt med den form for sjuskethed.
Vi havde fundet tilbage til vores sædvanlige aftenrutine: Mor og jeg på sofaen og så fjernsyn, Emilia på gulvet med sine dukker, mens hun udnyttede hvert eneste minut, inden hun skulle i seng. Da reklameblokken begyndte, rejste jeg mig hurtigt fra sofaen og forlod stuen uden at sige noget til hverken mor eller min søster. Inde på badeværelset lukkede jeg døren efter mig, men trak ikke bukserne ned eller løftede toiletlåget. Der var ingen chance for, at jeg tog i skole i morgen uden pull-ups, og jeg kunne kun se én måde at sikre det på. At bede mor direkte ville bare antyde, at jeg havde haft andre uheld, hun ikke kendte til, så den eneste mulighed var at få hende til selv at beslutte det.
Planen var at lave en lille plet i bukserne - bare nok til, at mor ville insistere på pull-ups hele næste uge, så jeg var dækket ind i skolen. Men da først vandladningen var i gang, kunne jeg ikke stoppe den igen. Strømme af varm væske løb ned ad mine lår og langs jeansene, som om de kappede om, hvilken side der kom først ned til gulvet. Jeg hev en stor bunke toiletpapir af rullen for at tørre pytterne op, før jeg tøvende gik tilbage mod stuen. Mor sad stadig med øjnene klistret til fjernsynet og lagde ikke mærke til, at jeg stod der.
Jeg kunne ikke få mig selv til at sige noget, men Emilia var hurtig til at hjælpe.
“Mor, Sarah har tisset i bukserne!”
Mors hoved røg op, og hendes mund stod åben. Hun havde nok troet, at mine dagproblemer var forsvundet lige så hurtigt som Emilias. Hun rejste sig fra sofaen og gik ordløst hen til mig - ikke at hun behøvede at komme tættere på for at se, hvordan mine bukser så ud. Hun greb mig fast i overarmen og marcherede mig tilbage til mit værelse.
“Hvad sker der med dig?”
“Jeg nåede det næsten. Det skete bare.”
“Det er for latterligt, det her,” sagde mor, mens hun trak mine gennemblødte jeans og trusser af og tørrede mig af, før hun trak en pull-up på mig. “Din søster har ingen problemer. Hvad tror du hun tænker om det her? Jeg vil ikke have, at hun også falder fra. Det her er det bedste, hun nogensinde har klaret sig.”
Jeg turde ikke nævne noget om endnu en omgang afføringsmiddel. Det havde ikke virket første gang, og jeg havde ingen lyst til nogensinde at stå i en beskidt ble igen.
Mor fulgte mig tilbage til stuen. Jeg forsøgte at liste mig ind bag hende, så Emilia ikke så pull-up’en, men mor ødelagde hurtigt den plan.
“Emilia, kan du se, hvad din søster har på?”
Mor trådte til siden, så jeg stod frit fremme. Emilia sad med benene over kors på gulvet med sine dukker, og hun var ikke gammel nok til at sidde beskedent som en dame, så forskellen på vores undertøj var tydelig for os alle at se.
“En pull-up!” udbryd Emilia i en langt mere begejstret tone, end jeg syntes var nødvendig.
“Det er rigtigt. Sarah tissede i bukserne, så hun skal have pull-up på, indtil hun kan holde sig tør i en hel uge.”
Det var så uretfærdigt. Jeg kunne godt klare en skideballe fra mor, hvis den blev givet direkte til mig, men at få den leveret på denne måde var ydmygende. Jeg lod langsomt hænderne glide ind foran mig, så de nogenlunde dækkede pull-up’en.
“Det er derfor, du ikke skal have nogen uheld - for så ender du også i pull-ups igen, ligesom din søster,” sagde mor og fortsatte med at forklare sine toiletregler, som jeg desværre kendte alt for godt. “Men vi skal hjælpe din søster med at gå på potten. Kan du huske at minde Sarah om, at hun skal på toilettet? Og sige til mig, hvis hun har haft et uheld?”
Ufedt. Jeg kunne næsten ikke tro, hvad hun foreslog. At lade Emilia være ansvarlig for at hjælpe mig med toilettræning? Jeg kunne godt se den skæve logik i det - mor prøvede tydeligvis at få Emilia til at føle sig som en stor pige for at undgå, at hun selv faldt tilbage til pull-ups - men jeg havde ikke brug for, at min søster også skulle holde øje med, om min pull-up var tør.
“Ja! Jeg hjælper!” sagde Emilia, endnu mere ivrigt.
Til min rædsel rejste hun sig straks og gik hen til mig, hvor hun stoppede for at kaste et åbenlyst blik på min pull-up.
“Sarah, flyt hænderne,” sagde mor, mens hun greb fat i min ene arm og trak den til side, så Emilia fik et bedre udsyn.
“Helt tør!” udbryd min søster.
Jeg kunne komme i tanke om adskillige sarkastiske svar. Men den slags bider ikke rigtigt, når man selv står i pull-up, og ens lillesøster er i trusser, så jeg holdt min mund.
Efter at have sat mig tilbage i sofaen, trak jeg ned i min langærmede t-shirt for at få den til at dække pull-up’en, dog uden held. Til sidst satte jeg mig i skrædderstilling, med benene trukket så tæt op, som jeg kunne. Ubehageligt, men i det mindste kunne mor og Emilia ikke se pull-up’en direkte.
Jeg havde kun været uden pull-up i måske fire timer, men hvis jeg skulle være ærlig, måtte jeg indrømme, at den næsten føltes mere behagelig end mit almindelige undertøj. Polstringen mod huden var blød og dannede nærmest en lille pude mellem mig og hvad end jeg sad på. Det betød ikke, at jeg var glad for at skulle have den på - men jeg var nødt til at finde en eller anden fordel at holde fast i for ikke at blive skør af det.
Endelig fik jeg stuen for mig selv i et øjeblik, mens mor gjorde Emilia klar til sengetid. Selv ude fra stuen kunne jeg høre min søsters protester mod at få sin natble på. Det havde ikke været et problem, da hendes uheld kom hyppigt både om dagen og natten. Jeg tvivlede ikke på, at hun snart ville kunne holde sig tør hele natten og få sit ønske opfyldt.
Jeg kiggede ikke op, da mor kom tilbage i stuen. På måden hendes skridt lød tungere mod gulvet, kunne jeg mærke, at hendes humør var faldet markant efter, jeg havde tisset i bukserne.
Hun rakte hånden ned til min talje og løftede t-shirten et par centimeter - lige nok til at få et klart blik på pull-up’en, trods mit forsøg på at skjule den. Ydmygelsen i det fik mig til at føle mig så krænket. Hun havde ikke engang gidet spørge eller give mig et forvarsel, inden hun tjekkede pull-up’en. Stilheden bagefter var næsten værre. Jeg havde lyst til at løbe ind på mit værelse, gemme mig under dynen og græde - men det kunne jeg ikke, for jeg skulle vente på, at mor gav mig min natble på. Jeg kunne godt leve med at have pull-ups på, hvis jeg bare selv måtte håndtere dem - men ikke sådan her.
Mor skiftede tv-kanalen til et af de der talkshows, der kørte sent om aftenen. Hun valgte som regel Jimmy Fallon. De to andre værter, der sendte samtidig, kunne nogle gange blive lidt for grove til hendes smag, så hun endte med febrilsk at skifte kanal halvvejs gennem en upassende joke. Normalt blev hun oppe gennem Jimmys monolog og nogle gange også til et eller to interviews, hvis der var en spændende gæst.
Jeg kunne ikke lade være med at grine af et par af vittighederne, trods mit dårlige humør. Jeg følte mig faktisk lettet over, at jeg skulle have pull-up på i skole i morgen - selvom hvert eneste uheld nu talte mod mig, fordi jeg ikke havde nogen mulighed for at skjule dem, hvis de skete i timerne, hvor jeg ikke kunne komme på toilettet med det samme. Midt i en kraftigere latterbyge mærkede jeg pludselig en uventet varme mellem benene og opdagede for sent, at jeg var begyndt at tisse. Jeg fik stoppet strålen denne gang, men skaden var allerede sket. Et diskret kig ned afslørede, at den gule fugt havde bredt sig lidt ind i det hvide felt nederst på pull-up’en.
Der var ingen måde at undgå, at mor fandt ud af det, og mit hoved løb på højtryk med tanker om, hvad konsekvenserne af det her andet uheld kunne blive. Hvordan kunne jeg have været så uforsigtig? Jeg lo ikke af flere jokes, selvom mor tydeligvis syntes, de var hylemorsomme. Jeg håbede, hun ville lade tv’et køre lidt længere for at vise interviews, men det var bare et par mindre kendte kendisser, hvis navne jeg ikke kunne genkende, så den chance røg. Mor trykkede på fjernbetjeningen, og skærmen blev sort - lige så sort som mine tanker om, hvad der nu ville ske.
Hun rejste sig og gik mod gangen uden at sige noget til mig, tydeligvis med forventning om, at jeg fulgte efter. Jeg rejste mig langsomt fra min skrædderstilling i sofaen og prøvede at bruge hænderne og t-shirten til at skjule forsiden af pull-up’en for mor. Det virkede ikke.
“For helvede, Sarah,” sagde hun, og jeg rykkede mig forskrækket ved hendes vrede tone. Hun bandede næsten aldrig.
Mit svar var en uforståelig, snøftende mumlen.
“Nu er det nok,” sagde mor. Hun tog fat i mit øre med et fast, sviende klem og førte mig væk fra stuen.
Normalt gav hun mig natble på inde på sit eget værelse for ikke at forstyrre Emilia, der som regel allerede sov tungt, når jeg kom i seng. Men denne gang åbnede hun døren til mit værelse med den frie hånd, uden at bekymre sig om at være stille, tændte lyset og førte mig ind, stadig med fingrene hårdt omkring mit øre.
“Tag skiftemåtten frem og læg dig på sengen,” sagde hun, idet hun endelig slap mig.
Jeg adlød, helt følelsesløs, mens det gik op for mig, hvad konsekvenserne af to uheld på én dag ville blive.
“Undskyld, skat,” sagde mor og bøjede sig over min søster, som lå på ryggen i tremmesengen og gned sig i øjnene. “Din søster havde et uheld, så jeg er nødt til at have lyset tændt for at skifte hende.”
Hvis Emilia svarede på det, hørte jeg det ikke. Hun så stadig søvnig ud.
Pull-up’en klemte mod min bagdel, da jeg forsigtigt satte mig på sengen. Jeg kunne mærke, at jeg skulle tisse lidt mere, og lod det ske - det var ydmygende at mærke den varme strøm løbe ned over huden og om bagpå, men bedre end at skulle gøre det i bleen lige før sengetid - mens mor hentede en ble og skiftesager fra kommoden.
Mor sukkede højt, da hun rev siderne af pull-up’en og afslørede det nu gule indre. Hun tørrede mig af med faste, hurtige bevægelser, før hun lagde bleen under mig. Jeg kneb øjnene sammen, da hendes negle kradsede mod min hud, mens hun løftede mine ben for at få bleen på plads. Jeg ventede et øjeblik på, at hun måske ville finde et par natbukser frem, som hun plejede efter et bleskift, men da hun smed pull-up’en i skraldespanden, kom hun ikke tilbage med noget tøj.
“Op med dig,” sagde mor og hev mig brat på benene, før jeg nåede at sige noget.
Jeg tog et skridt mod kommoden - det var endelig ved at blive koldt om natten, så jeg ville gerne have noget på benene - men mor standsede mig med en hånd på skulderen.
“Ikke i aften. Det kan være en hjælp, at du både kan mærke og se bleen, som påmindelse.”
“Men det bliver koldere.”
“Jeg lægger et ekstra tæppe på sengen til dig. Gå ud og børst tænder.”
Jeg bed det store suk i mig, som jeg vidste bedre end at give lyd for, og gik lydigt ud for at børste tænder. Jeg prøvede forgæves at undgå at kigge på spejlbilledet af bleen om min mave. Heldigvis var lyset slukket, da jeg kom tilbage til værelset. Jeg lukkede hurtigt døren bag mig, så Emilia ikke kunne se bleen i lyset fra gangen, og listede over gulvet med hænderne udstrakt, indtil jeg kunne mærke sengen. Tæppet var der, som lovet, men jeg ville meget hellere have haft natbukser på. Én tanke fyldte alt, mens jeg langsomt faldt i søvn: Hvordan skulle jeg slippe af sted med at have ble på i skole i morgen?