Kapitel 46
Anmodningen
De blå streger på mit vækkeur flød sammen i de tidlige morgentimer. Jeg blinkede hurtigt, gned mig i øjnene og kiggede igen for at se, hvad klokken var. Fem-syvogtredive. Jeg skubbede dynen lidt væk, lagde mig om på ryggen og mærkede min ble efter med hånden. Tør. Ikke at det hjalp mig det mindste lige nu.
De sidste par uger havde jeg haft omkring halvtreds procents chance for at vågne, før jeg tissede i min natble. Men jeg havde hundrede procents chance for, at bleen var våd, når mor fik mig ud af sengen og lod mig gå på ud badeværelset for at bruge toilettet og komme i bad inden skole. Selv hvis jeg vågnede tør, var trangen til at tisse alt for stærk til, at jeg kunne holde mig flere timer. Og hvis jeg mod alle odds faldt i søvn igen, ville det bare betyde, at jeg vågnede senere med en våd ble.
Værst var det på morgener som i dag, hvor jeg vågnede alt for tidligt.
Mor havde gjort sine natteregler krystalklare: Jeg skulle have ble på om natten, og den måtte ikke tages af, før hun kom og vækkede mig. Ifølge hende handlede det om, at jeg skulle øve mig i at holde mig hele natten. Jeg forstod godt pointen, men jeg vidste også, at reglerne tjente hendes to andre formål: ingen våde lagner at vaske og hun skulle ikke op midt om natten for at hjælpe mig med bleen.
Et par gange var jeg vågnet tør så sent på morgenen, at jeg havde prøvet at holde mig, til hun kom ind. Rekorden var at holde mig, indtil der var cirka et kvarter tilbage. I dag blev ikke én af de morgener.
Jeg undertrykte et gab for ikke at vække min lillesøster Emilia, som jeg delte værelse med. Så satte jeg mig op på knæ i sengen og lod blæren gøre, hvad den havde villet hele morgenen.
Det var altid lettere at tisse, når jeg sad op eller stod, end når jeg lå ned. De eneste gange, jeg havde tisset, mens jeg lå ned, var efter at have holdt mig til det absolut sidste. Lige nu var den i det mindste varm. Det ville den ikke være, når jeg vågnede igen om et par timer. Hvis jeg var heldig, ville jeg falde i søvn igen, før bleen blev kold og begyndte at irritere huden.
“Emilia, gå ind og tjek, om din søster har holdt sig tør i nat.”
Jeg mærkede et ryk i dynen, og et øjeblik senere strømmede kulden ind over mig, da min søster uden videre hev den af. Hun havde efterhånden udviklet en lidt for stor entusiasme for sin del i vores byttede roller.
“Våd!”
Nu var det kun mig, der skulle tjekkes om morgenen. Mor behøvede ikke længere at holde øje med Emilia. Selv hvis hun havde haft et uheld - hvilket hun ikke havde haft den sidste måned - ville det være åbenlyst, for hun havde længe fået lov at sove i almindeligt undertøj.
Det var, som om der var blevet trykket på en magisk knap for min lillesøster. Ikke ét eneste uheld, hverken dag eller nat. Ikke engang et lille læk eller et desperat sprint til badeværelset. Mor tog det som et bevis på, at hendes metoder virkede, og derfor måtte det være mig, der gjorde noget forkert.
Efter Emilias forventede morgenrapport kom mor ind på værelset, lagde et pusleunderlag under mig og skiftede rutineret den tunge ble. Hun rakte den til Emilia, som skyndte sig hen og smed den i ble-spanden.
Da mor var færdig med at tørre mig, blev jeg liggende i sengen, indtil jeg kunne høre, at de begge var i køkkenet. Så rejste jeg mig, tog et par højtaljede jeans, en t-shirt og en hættetrøje fra kommoden - og fiskede derefter diskret en pull-up med regnbuer på op fra min vasketøjskurv.
Det var tredje morgen, siden jeg havde klaret en hel uge uden at mor havde opdaget mine daguheld - en bedrift, jeg kun havde klaret, fordi jeg havde købt ekstra pull-ups i smug. De ekstra pull-ups havde gjort det muligt for mig stadig at have uheld i skolen, mens jeg kunne genopfylde stakken af pull-ups, som mor gav mig, så hun ikke var klar over, hvor mange pull-ups jeg rent faktisk tog.
Nu hvor min “dagtræning” officielt var overstået, holdt hun ikke længere øje med, hvad jeg havde på i løbet af dagen. Men det betød ikke, at jeg ville skifte til trusser. Mine daguheld var lige så hyppige som før, så jeg måtte indrømme, at jeg stadig havde brug for pull-ups.
Det eneste tidspunkt, jeg skiftede til almindeligt undertøj, var lige før sengetid, når mor alligevel skulle tage mit tøj af for at give mig natble på - og det var som regel kun i tyve minutters tid, så der kunne jeg sagtens undgå et uheld.
Da jeg trådte ind under bruseren, begyndte jeg i mit stille sind at gennemgå min plan for morgenmaden.
Jeg drak hele mit glas appelsinjuice uden at brokke mig. Med de pull-ups, jeg havde købt i sidste uge, betød et enkelt eller to uheld i skolen ikke længere noget - mor ville jo alligevel ikke finde ud af det. At kunne drikke, hvad jeg havde brug for igen, fik mig til at have det meget bedre, og det var blevet nemmere for mig at koncentrere mig i timerne.
Mine tidligere forsøg på at træne mig selv til at holde mig havde mest handlet om at undgå uheld, mest på grund af de konsekvenser mor havde sat for dem. Nu prøvede jeg i stedet at fokusere på at holde mig længere, mens jeg sørgede for at drikke rigeligt - uden at bekymre mig for de par uheld, der som regel skete i skoletiden. Jeg havde ikke gjort fremskridt endnu, men Lisa havde insisteret på, at det var nødvendigt at være velhydreret, for at blive ordentligt renlig.
At være mere eller mindre tilbage på mors gode side - bortset fra den natlige sengevædning - åbnede for nogle nye muligheder de kommende uger. Jeg havde været så meget spærret inde den sidste måned, at tanken om en sleepover, selv med risikoen for at Samantha og Desi opdagede min sengevædning, lød ret fristende.
Nu virkede som et godt tidspunkt at spørge mor om noget. Hun var i godt humør i morges. Jeg havde holdt mig ude af problemer på det seneste. Mine karakterer var blevet gode igen, nu hvor jeg ikke hele tiden gik og bekymrede mig om uheld i skolen. Og mor var overbevist om, at mine daguheld var et overstået kapitel.
Jeg ventede, til hun havde tygget færdig på en bid pandekage, før jeg kastede spørgsmålet på hende.
“Mor, må jeg spørge dig om noget?”
“Det kommer an på, hvad det handler om.”
“Må jeg tage hjem til Lisa og overnatte?”
Hun drejede hovedet mod mig med et forvirret blik.
“Sarah… nej. Du kan ikke tage til overnatning, ikke med din sengevædning. Hvad ville Lisa tænke? Kan du ikke bare finde på noget at lave med hende i løbet af dagen i stedet?”
“Men Lisa ved det allerede.”
Mors øjne blev store, og hun kneb læberne sammen. Hun havde aldrig sagt direkte, at jeg ikke måtte fortælle nogen om det - det havde ikke været nødvendigt. Det var jo ikke ligefrem noget, jeg havde lyst til at dele med andre. Så vidt jeg vidste, havde hun heller aldrig selv fortalt nogen det. Og på hendes ansigt kunne jeg se, at hun bestemt ikke var tilfreds med, at Lisa vidste det.
“Du har fortalt hende hvad?” spurgte hun, som om hun ikke kunne tro sine egne ører.
Jeg kunne ikke fortælle hende sandheden om, hvordan Lisa havde opdaget mine blæreproblemer og konfronteret mig, da jeg var hos hende for at lave lektier. Jeg ville heller ikke bryde Lisas tillid ved at afsløre hendes egen inkontinens uden hendes tilladelse.
“Da jeg var hjemme hos hende, satte jeg mig på hendes seng, og den knitrede helt vildt - ligesom min med plastunderlaget. Hun fortalte mig, at hun også tissede i sengen, og hun var virkelig ked af det. Så jeg sagde, at jeg også gjorde det, så hun ikke skulle føle sig alene.”
Jeg havde brugt den sidste uge på at overveje, hvordan jeg bedst kunne spørge om overnatningen. At sige, at Lisa allerede vidste det, var nøglen - men jeg ville lægge vægten på, at jeg havde prøvet at hjælpe min veninde, frem for at jeg havde delt hemmeligheder.
Det næste spørgsmål fra mor havde jeg set komme.
“Men hvordan vil du få ble på til natten?”
Hun havde aldrig ladet mig prøve at tage ble på selv, og ærligt talt var jeg ret sikker på, at jeg ville have lidt svært ved det i starten. Jeg besluttede, at Lisas erfaring igen var mit bedste argument.
“Lisa kan hjælpe mig med det, hvis jeg ikke kan selv. Hun har jo brugt dem hele sit liv og ved præcis, hvordan man gør.”
Jeg nævnte ikke, at både Samantha og Desi også ville være der. Jeg sagde ikke, at det ikke kun var Lisa - men jeg lod hende tro det. De to andre vidste intet om min sengevædning, og sådan skulle det helst blive ved med at være. Jeg havde en perfekt plan for at holde det skjult.
“Hvad nu, hvis bleen lækker?” spurgte mor, stadig ikke helt overbevist.
“Mor, jeg er sikker på, at Lisa ved, hvordan man håndterer lækager. Hun har madrasbeskytter, og sengen er stor nok til os begge.”
Mor tav, lagde hænderne på hofterne og så ud, som om hun var løbet tør for argumenter. Jeg blev lidt håbefuld. Hun var streng, men hun gav altid en begrundelse for sine beslutninger - hun sagde ikke bare nej for at sige nej.
“Okay,” sagde hun til sidst. “Du må tage til overnatning, hvis - og kun hvis - jeg ikke ser flere dårlige karakterer fra dig, og du ikke begynder at have uheld om dagen igen.”
Det var nok det bedste tilbud, jeg kunne få.
“Det kan jeg godt,” sagde jeg og prøvede at lyde rolig.
“Hvornår skal overnatningen så være?”
“Det ved jeg ikke endnu. Lisa har tilbudt at holde det, men vi ville lige høre dig først. Men det bliver nok en lørdag efter en Fortnite-kamp eller træning.”
“Det er fint, men du skal sige til, når I har en dato.”
En rolig, varm følelse bredte sig i mig, mens jeg spiste resten af min morgenmad. Jeg fyldte endda mit glas halvt op med lidt mere appelsinjuice. Det føltes som om livet endelig var på vej tilbage til noget, der mindede om normalt.