Alle min mors regler

Kapitel 48

Lisas overnatning - Del 1

Lisa strålede næsten, da vi drejede ned ad den snoede grusvej, der førte til hendes onkels hus. Jeg smilede ved tanken om, hvor meget jeg selv havde glædet mig til den første overnatning, jeg havde været med til for nogle måneder siden.

Vi havde lige afsluttet endnu en kamp for skolens Fortnite-hold den lørdag eftermiddag. Det havde været tæt løb, men Lisa havde sørget for, at vi stadig var ubesejrede. E-sport er ikke helt så publikumsvenligt som andre skoleaktiviteter, selvom venner og familie godt kunne komme og se os spille, hvis de ville. Det havde dog ikke rigtig nogen interesse for hverken Desi eller Samantha, så vi havde aftalt, at de ville møde os hjemme hos Lisa bagefter.

Jeg satte mig om på bagsædet ved siden af Lisa, mens hendes onkel, hr. Higgins, kørte os hjem fra skolen.

“Tror du, vi kan lokke Samantha og Desi til at tage en omgang Fortnite med os?” spurgte Lisa.

Jeg tænkte et øjeblik på idéen om, at mine to ikke-særligt-spilkyndige veninder skulle prøve et spil med to joysticks, og kunne ikke lade være med at grine. Det ville blive noget af et eksperiment.

“Hvad er der så sjovt?”

“Jeg er ikke sikker på, det er nogen god idé. Måske vi lige skal starte med noget nemt først. Har du det nyeste Mario Kart?”

“Ja, og jeg har fire controllere til det.”

“Det er en meget bedre plan. Nok bedst at starte dem ud med noget lettere.”

Et bump på vejen mindede mig om en uheldig kendsgerning, jeg havde prøvet at skubbe ud af hovedet. Pull-up’en under mine jeans var gennemblødt. Jeg havde haft endnu et uheld under den sidste Fortnite-runde. Jeg kunne nok godt have holdt mig, men det er svært at spille computerspil, når man sidder og vrider sig, så jeg havde valgt bare at tisse i pull-up’en og bekymre mig om det senere.

Jeg burde have skiftet lige efter kampen, men Lisa havde været så ivrig efter at komme hjem, at jeg var blevet distraheret. Jeg regnede ikke med, at den ville lække, men det var ikke ligefrem en behagelig køretur. Jeg var ret sikker på, at Lisas ble også trængte til at blive skiftet.

Efter hvad der føltes som længere tid end sidst, jeg var på besøg, kørte vi endelig ind i indkørslen til deres hus på landet. Huset lå gemt mellem små bakker, så der var godt med privatliv, og de nærmeste naboer boede over en kilometer væk. Jeg tog min rygsæk og en pude, jeg havde medbragt, ud af bagagerummet og fulgte efter Lisa ind.

“Ved du, hvornår de andre piger kommer?” spurgte hr. Higgins.

Lisa tjekkede vores gruppechat på sin telefon.

“Desi er her om ti minutter, Samantha om cirka femten,” sagde hun.

Hendes onkel hævede øjenbrynene.

“Hvad var det for et blik?” spurgte Lisa.

“Spekulerede bare på, hvilken ballade I nu finder på,” sagde han og gik mod hoveddøren igen. “Sig til din tante, at jeg smutter ud for at løbe nogle ærinder. Jeg kommer tilbage med pizza til aftensmad.”

“Vi må hellere skynde os at blive gjort klar,” sagde Lisa, så snart døren smækkede bag ham.

Vi passerede Lisas tante i køkkenet på vej mod hendes værelse.

“Onkel sagde, jeg skulle sige, han er taget ud for at løbe ærinder og hente pizza. De andre er her om lidt, og vi går ind på mit værelse for at skifte, inden de kommer,” sagde Lisa.

Irriteret skyndte jeg mig efter hende. Havde hun lige fortalt sin tante, at jeg også skulle skiftes? Hvorfor behøvede hun at vide det? Det sidste, jeg havde brug for, var at de ved en fejl kom til at nævne noget om mine daguheld eller pull-ups til min mor.

“Ved din tante og onkel det?” spurgte jeg, uden at jeg helt turde fuldføre sætningen.

"Hvorfor skulle de ikke? Din mor sagde til dem, at du tissede i sengen, og jeg har vist nævnt, at du nogle gange har uheld i løbet af dagen. De er ligeglade. Det er ikke noget problem for dem.

Og når først Samantha og Desi ved det, er der jo ikke længere nogen her, du behøver skjule det for."

Jeg lod være med at sige noget. Der var ikke tid til at tage den diskussion igen om, hvorvidt jeg skulle fortælle Samantha og Desi om mine blæreproblemer. Jeg havde ingen planer om det, og forhåbentlig ville min idé senere få Lisa til at acceptere det for nu.

Lisas værelse så helt anderledes ud, end da jeg sidst havde været her for at lave historieprojektet. Den store dobbeltseng stod nu i et hjørne med kun en lille afstand til væggen. I det modsatte hjørne hang et fladskærms-tv med flere spillekonsoller tilsluttet. Foran stod en lille sofa, og i det sidste hjørne stod Lisas gamer-computer på et skrivebord.

“Jeg besluttede mig for at lave det hele om,” sagde Lisa. “Før havde jeg ladet det stå, som det gjorde, da jeg flyttede ind, men det her fungerer meget bedre.”

Jeg bemærkede to soveposer langs væggen.

“Burde der ikke være tre? Hvor skal den fjerde person sove?” spurgte jeg.

“Det er rigeligt. Jeg har en dobbeltseng, og jeg bruger kun den ene halvdel. Du kan tage den anden. Det er bedre end at ligge på gulvet, og jeg har et beskyttelseslagen på madrassen.”

“Det kan være, du kommer til at fortryde det,” sagde jeg grinende.

“Hvorfor det?”

“Jeg har det med at stjæle alle dynerne.”

Lisa rullede bare med øjnene.

“Du kan skifte først på badeværelset,” sagde hun. “Jeg kan godt vente lidt endnu.”

Jeg fandt en ren pull-up i min rygsæk - en med pastelfarvede regnbuer.

“Du ved godt, du kan få nogen, der er mere absorberende end dem der,” sagde Lisa.

“Det er bare dem, min mor køber.”

Jeg havde ikke tænkt mig at fortælle, at jeg faktisk selv havde købt dem, men det var samme mærke som dem, min mor plejede at tage med hjem, så det var ikke helt løgn.

“Prøv dem her,” sagde Lisa og rakte mig en sort pull-up med meget mere polstring. “Den kan næsten suge lige så meget som en almindelig ble.”

“Tak, men den kan da ikke være under mine jeans.”

Lisa kiggede på mine bukser.

“Nej, det har du nok ret i. Jeg bruger dem også kun under kjole. Prøv dem her i stedet. Ikke helt så meget bedre, men stadig en opgradering.”

Hun gav mig en ferskenfarvet pull-up med en lille sort sløjfe printet på forsiden.

“Prøv den. Hvis du ikke kan lide den, kan du bare skifte tilbage. Vådservietter, pudder og creme er i den venstre skuffe, og ble-spanden er under vasken.”

På badeværelset tog jeg den våde pull-up af og smed den i ble-spanden. Den nye var utroligt blød og behagelig, men også ret højtaljet. Mine jeans dækkede den knap nok. Jeg foldede toppen ned, så den ikke stak op, og tjekkede mig i spejlet. Man kunne ikke se forskel fra mine sædvanlige pull-ups. Lisa sagde, de var mere absorberende, men jeg havde ikke lyst til at teste det i aften med alle mine veninder til stede.

“Hvad synes du?” spurgte Lisa, da jeg kom ud.

“De er så bløde. Det føles som almindeligt undertøj.”

“Du burde få din mor til at købe dem i stedet. De findes i de fleste butikker.”

Mens Lisa skiftede, tog jeg et billede af pakken, så jeg kunne finde dem, når jeg skulle købe nye.

Jeg kunne næsten ikke tro mine øjne, da Lisa kom ud. Hun havde sorte leggings og en Fortnite-t-shirt på - helt anderledes end hendes sædvanlige stil. Faktisk kunne jeg ikke huske nogensinde at have set hende i andet end kjole. Leggingsene var ikke gennemsigtige, men det var tydeligt at se, at hun havde en ble på under dem, da man stadig kunne ane omridset.

“Det er lidt en ny stil,” sagde jeg. “Er du blevet træt af kjoler?”

Lisa skubbede lidt til fødderne.

“Synes du, det ser dumt ud?”

“Nej da. Jeg er bare vant til at se dig i kjoler.”

“Jeg hader at gå i kjoler. Eller, ikke helt - jeg hader, at jeg altid har dem på offentligt, bare for at skjule min ble eller pull-up. Det ville være fint, hvis det bare var noget, jeg havde på engang imellem.”

“Jeg kan godt forstå det, når du bruger ble, men jeg har altså klaret mig med pull-up under jeans uden problemer.”

“Ja, men det virker kun med de tynde, du bruger. Jeg ville være for nervøs uden noget mere absorberende.”

“Nå, men det er da rart at se lidt variation,” sagde jeg.

“Tak. Jeg går altid i, hvad jeg har lyst til, når jeg er hjemme.”

“Også når din tante og onkel er her?”

“Ja. Jeg mistede ret hurtigt al blufærdighed over for dem. Den første dag, jeg flyttede ind, havde jeg et stort uheld i bleen på køreturen hjem, og min tante skiftede mig. Siden har de bare taget det som en normal ting. De siger aldrig noget om det.”

En hurtig banken på døren afbrød vores snak.

Jeg kiggede ud ad vinduet.

“Desi er her,” sagde jeg.

Det var godt, at vi havde besluttet at starte med Mario Kart for at introducere Samantha og Desi til computerspil.

Samantha og Desi havde sat sig sammen med Lisa og mig på sofaen i Lisas værelse. Vi sad lidt klemt, for sofaen var vist kun beregnet til tre personer. Samantha og Desi sad på hver sin side af Lisa, mens hun forsøgte at forklare, hvordan man styrede - for tredje gang i træk. Vi havde i det mindste fået dem til at holde controlleren rigtigt.

Samantha var kommet et par minutter efter Desi, og begge havde udtrykt forbløffelse over, at Lisa på en eller anden måde fik lov til at have et fjernsyn på sit værelse. De havde smidt deres tasker ved siden af min og havde hver især gjort krav på en sovepose.

“Jeg tror ikke, at nogen i dette rum engang har fået deres kørekort endnu," jokede Desi, mens Lisa forklarede, hvilke knapper der var speeder og bremse.

“Lad os bare komme i gang med et løb,” sagde jeg. “Det giver alligevel ikke rigtig mening, før de prøver.”

“Skal vi tage Rainbow Road?” foreslog Lisa med et drilsk smil.

“Det lyder sjovt,” sagde Samantha.

“Nej, nej, dårlig idé,” sagde jeg. “Tro mig, Samantha, du har ikke lyst til at starte med den. Måske senere.”

“Okay, så vælger jeg en begynderbane,” sagde Lisa.

Det viste sig at være en god idé, for det tog et par minutter for Samantha og Desi at vænne sig til at styre deres karts. Efter de første to omgange lå Lisa og jeg side om side i kampen om førstepladsen, mens Samantha og Desi kæmpede om at undgå sidstepladsen.

Lisa tog Mario Kart lige så seriøst som Fortnite. Hun sad helt ude på kanten af sofaen, lænede sig frem og stirrede intenst på fjernsynet - men det betød, at de øverste par centimeter af hendes ble stak op over kanten på hendes leggings.

“Jeg har lige fået den her blå skal. Hvad gør den?” spurgte Samantha.

Heldigvis lå jeg på andenpladsen lige bag Lisa i det øjeblik.

“Åh, den? Den er ubrugelig. Bare byt den ud med noget andet,” sagde Lisa.

“Det er kun noget, en der ligger nummer ét, ville sige,” sagde jeg.

“Ups, jeg skød den lige af. Hvad gør den egentlig?” spurgte Samantha.

“Ikke noget særligt - den rammer bare automatisk den, der ligger på førstepladsen,” sagde jeg med et grin.

“Det er så snyd,” mumlede Lisa.

Min kart lå med, hvad jeg troede var en sikker afstand bag Lisa, da hun pludselig bremsede hårdt op, så jeg drønede lige forbi hende. Og så - BAM! - fløj min kart i vejret, da den blå skal landede lige oven på den.

“Ha! Sejr!” sagde Lisa og rakte begge hænder i vejret i triumf, hvilket gjorde hele toppen af hendes ble synlig i flere sekunder.

“Det er så snyd,” sagde jeg, hvilket fik Lisa til at grine.

Samantha og Desi afsluttede løbet et minut senere, hvor Desi med nød og næppe slog Samantha og undgik sidstepladsen. Det tog et par løb mere, men de fik begge så meget styr på det, at de konsekvent lå i toppen af feltet - dog uden at slå Lisa eller mig.

“Er I klar til lidt pizza?” råbte fru Higgins fra den anden ende af huset.

“Absolut,” sagde Samantha og sprang op fra sofaen.

En anden ulempe, jeg lagde mærke til ved at have leggings på over en ble, var, at det var ret tydeligt, når den var våd. Lisas leggings var tykkere og hang synligt, da hun rejste sig fra sofaen og strakte armene ud til siden.

“Undskyld mig et øjeblik,” sagde Lisa, mens hun gik over til sit skab, tog en hvid ble og forsvandt ind på badeværelset.

Samantha og Desi udvekslede et tavst blik, men ingen af dem kommenterede på det. Med Lisas inkontinens mere synlig, mens vi var hos hende, var jeg taknemmelig for, at de ikke havde bragt emnet op endnu. Vi ventede et par minutter på, at Lisa skiftede til en ren ble, og så fulgtes vi alle ud i køkkenet til hendes tante og onkel for at spise aftensmad.

“Hvordan gik Mario Kart?” spurgte hr. Higgins, mens vi læssede pizza og ostebrød på tallerkenerne.

“Godt,” sagde Samantha. “Jeg er klar til at tage kørekort nu.”

“Ahem,” hostede Desi. “Måske hvis virkelige veje kom med flyvende skyer, der satte dig tilbage på asfalten, hver gang du kørte af den, så ville du have en chance.”

“Jeg er sikker på, det bliver meget nemmere end Mario Kart,” sagde hr. Higgins.

Samtalen ved middagsbordet var lidt mere afdæmpet. Der er bare et eller andet ved at være sammen med en lærer uden for skolen, som føles underligt. Hr. Higgins gjorde dog sit for at få os til at føle os godt tilpas. Han bragte ikke skoleemner på banen, men jeg havde alligevel på fornemmelsen, at det ville føles mærkeligt at sidde i hans klasse igen mandag eftermiddag.

“Hvad skal I lave efter aftensmaden?” spurgte fru Higgins.

“Vi skal se en film eller to,” sagde Lisa.

“Kommer I til at være længe oppe?” spurgte hun.

“Det tror jeg,” sagde Lisa.

“Så ser vi jer nok ikke i morgen tidlig,” sagde hun. “Din onkel og jeg tager ud og ordner nogle ting i morgen formiddag - sikkert før nogen af jer er vågne. Men vi er tilbage til frokost.”

“Hvad min kone mener er,” sagde hr. Higgins, idet han afbrød hende, “at I ikke må brænde huset ned, mens vi er væk. Lisa ved, hvor alting til morgenmad er, hvis I skulle være vågne til den tid.”

“Det skal vi nok klare,” sagde Lisa.

“Hvad skal vi se nu?” spurgte Lisa, da hun satte sig i sofaen ved siden af os med en svag knitren.

Hun var lige kommet tilbage efter at have skiftet til en ren ble, da Adam Sandler-filmen, som Samantha havde valgt, heldigvis sluttede hurtigt. Jeg kunne allerede mærke, at det ville blive sværere at vælge film nu, hvor vi var fire i gruppen.

“Noget science fiction?” foreslog jeg.

“En romantisk komedie,” sagde Desi.

“Hvad med noget uhyggeligt?” foreslog Lisa.

“Det lyder godt,” sagde Samantha. “Hvad tænker du på?”

“Lad os se, hvad der er på Netflix,” sagde Lisa. “Men vi skal nok have nogle snacks først.”

Hun kom tilbage fra køkkenet med en toliters sodavand, fire plastikkrus og en pose popcorn.

“Min tante og onkel er allerede gået i seng,” sagde hun. “Men deres soveværelse ligger i den anden ende af huset, så hvis vi holder døren lukket og ikke larmer, vækker vi dem ikke.”

“Det ved jeg nu ikke,” sagde Samantha. “Du har ikke prøvet at se en gyserfilm med Desi endnu. Hun skriger som en stukket gris når hun bliver forskrækket.”

“Det gør jeg altså ikke!” protesterede Desi.

“Jeg kan tydeligt huske en vis person, der næsten tissede i bukserne, da vi så Eksorcisten,” sagde Samantha.

“Jeg har masser af bleer, du kan låne, hvis det bliver nødvendigt,” sagde Lisa med et skævt smil.

Desi himlede bare med øjnene, mens vi andre begyndte at grine.

“Det,” sagde Desi, mens hun fyldte sit krus med sodavand, “bliver overhovedet ikke nødvendigt.”

“Har nogen af jer set Smile?” spurgte Lisa. “Det har jeg ikke, men jeg har virkelig lyst.”

Ingen af os havde set den, så vi blev enige om, at det skulle være aftenens film. Desi endte med at give et lille skrig fra sig to gange undervejs og bad os endda om at sætte den på pause halvvejs, så hun kunne gå på toilettet.

Lisa havde haft ret om de nye pull-ups’ sugeevne. Jeg tvivlede på, at mine almindelige pull-ups ville have holdt til den mængde sodavand, jeg havde drukket. Jeg var blevet så opslugt af filmen, at jeg ikke engang havde opdaget, at jeg skulle tisse, før det var for sent. Der var ingen våde pletter på mine jeans, men jeg kunne ikke lade være med at tænke, at de måske bulede lidt mere, end de plejede.

Klokken var allerede over elleve, da filmen sluttede. Selvom vi havde tømt tre fjerdedele af sodavanden, gjorde koffeinen ikke meget for at holde os vågne.

“Tager I bad om morgenen eller om aftenen?” spurgte Lisa.

Jeg kunne gøre begge dele, men med en våd pull-up, der skulle skiftes og smides ud, virkede et bad inden sengetid som det oplagte valg. Samantha og jeg sagde, at vi plejede at bade om aftenen, mens Desi sagde, at hun ville tage sit bad om morgenen.

“Så prøv at gøre det hurtigt,” sagde Lisa. “Vores varmtvandsbeholder er ikke den største.”

“Du kan bade først,” tilbød Samantha.

“Nej tak, jeg vil helst bade som den sidste og skifte lige inden, jeg går i seng.”

“Så tager jeg bad,” sagde jeg hurtigt, glad for at kunne skifte pull-up’en, før nogen opdagede, at den var våd. Det ville også gøre det nemmere at sætte planen for i aften i gang, når Lisa gik i bad efter mig.

3 Synes om