Alle min mors regler

Kapitel 49

Lisas overnatning - Del 2

Jeg satte mig på sengen og pillede ved min telefon. Det føltes mærkeligt at have mit almindelige undertøj på, selv hvis det kun var for en kort stund. Jeg var ikke voldsomt bekymret for at have nogen uheld, inden det var tid til at gå i seng, men jeg var nervøs for, hvordan min plan ville gå. Da jeg vidste, at vi skulle have ble på i seng, fandt jeg et par løstsiddende natbukser og en længere t-shirt frem - noget, der ville være behageligt at have over en ble uden at vise den frem.

Samantha var ude på badeværelset. Lyden af rindende vand fra bruseren var netop stoppet. Hun havde taget et hurtigt bad og var ude igen efter bare fire eller fem minutter. Jeg forsøgte at lade være med at lade nervøsiteten skinne igennem.

Ja, Samantha og Desi havde begge sagt ja til min plan om også at have ble på om natten. Men det var næsten en uge siden, vi havde aftalt det i skolen. Hvis en af dem i mellemtiden havde fået kolde fødder, havde de ikke nævnt det. Jeg kunne vel godt gennemføre planen alene, men det ville være meget bedre, hvis de stadig var med på den.

Mens Samantha var i bad, var Desi smuttet ud på det andet badeværelse i huset for at børste tænder og gøre sig klar til at sove, så Lisa og jeg var alene tilbage i soveværelset.

Lisa kiggede på mit nattøj.

“Har du glemt at tage en ble med til at skifte til?” spurgte hun dæmpet.

“Nej, jeg har den,” svarede jeg lige så lavt.

“Vil du sige det til dem nu?”

“Kan du ikke lade mig håndtere det på mine egne præmisser?”

Desis tilbagekomst afbrød samtalen. Og et minut senere var Samantha ude af badet. Hun kom ud med et håndklæde om hovedet. Hun havde en lyserød onesie på med regnbuer og enhjørninger.

“Den er så sød,” sagde Desi. “Hvor har du den fra?”

“Tak,” svarede Samantha. “Jeg købte to af dem på Amazon for et par uger siden. De er så behagelige. Se, hvor strækbare de er.”

Jeg opdagede, at Lisa stirrede lidt på Samantha, men hun sagde ikke noget. Hun tog en natkjole fra kommoden og derefter en ble fra skabet, før hun gik ud på badeværelset. Vi sad lidt uden at sige noget, indtil lyden af rindende vand fra bruseren igen fyldte rummet. Jeg prøvede at finde ud af, hvordan jeg bedst kunne bryde isen, men Samantha kom mig i forkøbet.

“Så, skal vi gøre det?” spurgte hun og kiggede hen mod skabet, hvor Lisa opbevarede sine bleer.

“Er det virkelig nødvendigt?” spurgte Desi. “Planen var jo at få hende til at føle sig bedre tilpas, men Lisa virker allerede ret afslappet med, at vi er her.”

Det sidste, jeg havde brug for, var, at Desi trak sig nu.

“Jeg ved godt, hun virker OK,” sagde jeg. “Men det betyder ikke, at hun ikke stadig føler sig forlegen inden i. Lad os bare tage ble på i nat, så hun ved, vi er her for hende. Kun denne ene gang. Vi behøver ikke gøre det igen.”

“Det lyder fint for mig,” sagde Samantha.

“Jeg gætter på, at hvis I begge gør det, ville det se fjollet ud, hvis jeg ikke også gjorde,” sagde Desi.

“Jeg ved ikke, hvor lang tid Lisa bruger i badet, men vi har nok kun ti minutter eller deromkring, hvis det ikke skal være alt for tæt på,” sagde Samantha. “Så lad os se, hvad vi har af muligheder.”

Jeg fulgte efter Samantha hen til skabet og så hendes øjne blive store, da hun skubbede skabsdøren til side.

“Jeg vidste ikke, at der ville være så mange at vælge imellem,” sagde hun og lod blikket glide op og ned ad hylderne.

Der var meget at vælge imellem. Heldigvis huskede jeg, hvilke Lisa havde sagt, hun foretrak om natten.

“Hun tog en af dem her,” sagde jeg og samlede en hvid ble med plastikbagside og en vådindikator ned gennem midten op. “Det er nok bedst at bruge de samme.”

Samantha tog en til sig selv, mens jeg tog en anden og kastede den til Desi.

Desi så skeptisk på bleen, mens hun foldede den ud i fuld længde. Først da gik det op for mig, at der var et problem med planen: Jeg vidste langt mere om voksenbleer end nogen af mine veninder, men det kunne jeg ikke rigtigt afsløre.

“Hvad skal jeg overhovedet gøre med den her?” spurgte Desi.

“Har du aldrig skiftet en ble før?” spurgte Samantha.

Desi lod, som om hun fik kvalme.

“Adr, nej. Det er fordelen ved at være enebarn. Jeg fatter ikke, hvordan I kan.”

“Se, det er ikke svært,” sagde Samantha. “Siden med tapen er bagsiden. Du trækker forsiden op til taljen og sætter tapen rundt om livet foran.”

Trods forklaringen stod vi bare der, ingen af os så ud til at ville begynde.

“Du er jo eksperten,” sagde jeg til sidst og pegede på Samantha. “Hvorfor viser du os ikke, hvordan man gør?”

“Det var kun én, eller… to gange. Jeg skulle også prøve dem, da jeg fik dem, for at se om de passede. Det gør mig altså ikke til ekspert.”

“Det er mere erfaring, end vi andre har.”

“Fint,” sagde hun. “Jeg viser jer, hvordan man gør. Men det er nemmere, når man ligger ned.”

Samantha knappede de tre knapper op i bunden af sin onesie og lagde sig på sengen ovenpå bleen. Jeg håbede, hendes stemme ikke var alt for lyt, mens hun forklarede, hvordan man gjorde.

“Så, du skal have bagsiden lagt, så den passer med forsiden, når du trækker den op til taljen,” sagde hun og trak den op til lige under navlen. “Så skal du tape siderne. De øverste tape holder den tæt om taljen, de nederste holder tæt om lårene.”

Jeg indså, at vi manglede noget: Jeg havde aldrig fået en ble på uden enten babypudder eller creme. Jeg kiggede diskret mod skabet, men kunne ikke se noget der. Lisa havde dem sikkert på badeværelset, hvor hun plejede at skifte. Forhåbentlig ville en enkelt nat uden ikke give nogen af os gnavsår eller udslæt.

Jeg blev overrasket over, hvor nemt Samantha fik den på. Hver tape sad rigtigt første gang. Hun satte sig op og knappede sin onesie igen, så de hvide kanter stak ud ved lårene.

“Din tur,” sagde hun til Desi.

Desi smed sig på sengen med et suk og tog en ble, men efter et minuts tid stod det klart, at hun ikke anede, hvad hun lavede.

“Vi har ikke hele dagen,” sagde Samantha. “Her, lad mig gøre det for dig.”

Desi løftede bagdelen, mens Samantha hurtigt fik bleen på hende, ligesom hun havde gjort på sig selv.

“Tak,” mumlede Desi, mens hun hev sine natbukser op over den.

“Åh, det havde jeg slet ikke tænkt på,” sagde hun og kiggede ned. To-tre centimeter af bleen stak op over bukselinningen, og hendes top var alt for kort til at dække den.

Hun gik hen til helspejlet i hjørnet, vendte ryggen til og kiggede over skulderen.

“Ja, den får da helt sikkert min røv til at se større ud,” sagde hun.

I det samme hørte vi bruseren stoppe. Tiden var ved at løbe ud.

“Vi må skynde os,” sagde Samantha og vendte sig mod mig. “Jeg kan give dig din på også, det går hurtigere.”

Det sidste, jeg havde lyst til, var at Samantha skulle give mig ble på, men jeg kunne jo ikke indrømme, at jeg allerede vidste præcis, hvordan man gjorde.

Jeg rakte hende bleen og tog natbukserne af, lagde mig ned og løftede bagdelen, så hun kunne skubbe den ind under mig. Det var ikke nær så pinligt som at blive skiftet af mor - nok fordi jeg kunne se den ble, Samantha selv havde på.

Da hun satte den sidste tape fast, rejste jeg mig for at justere den, men den sad allerede perfekt: tæt om hofter og lår, men uden at være ubehagelig. Bedre end forventet - faktisk bedre end mor plejede at gøre det.

Jeg trak natbukserne på igen. De dækkede næsten bleen, kun en lille kant stak ud bagtil, men min t-shirt var lang nok til at skjule det.

Klokken nærmede sig midnat, da Lisa kom ud af badeværelset.

Natkjolen var ret kort på hende, hvilket gav mening med hendes højde. Den gik kun lige ned over lårene, så bleen stak frem, når hun gik. Hun smed sit beskidte tøj i vasketøjskurven og så så på os.

“Hvad i alverden laver I?” spurgte hun, blikket flakkede fra Samantha til Desi og så til mig - og blev hængende på mine pyjamasbukser, der tydeligt havde fået ekstra polstring.

Samantha svarede, før jeg nåede det.

“Vi tænkte bare, at det ville få dig til at føle dig bedre tilpas, hvis vi alle havde ble på sammen med dig i nat,” sagde hun og pegede på sin egen ble, som om den ikke var åbenlys.

Det gav ikke helt den reaktion, jeg havde håbet på. Lisa så på mig med et såret udtryk og blanke øjne.

“Hvad er det for en åndssvag joke?” sagde hun og smækkede døren bag sig, da hun styrtede ud.

“Det kunne da tydeligvis være gået bedre,” sagde Desi tørt.

“Vent her,” sagde jeg og vinkede dem til at sætte sig. “Jeg snakker med Lisa. Det skal nok gå, når jeg får forklaret det.”

Jeg gik gennem gangen til stuen, hvor døren til bagverandaen stod åben. Jeg frøs lidt, da jeg trådte ud i den kølige natluft. Lisa sad på de trætrin, der førte ned i haven. Jeg satte mig ved siden af hende.

Hun vendte ansigtet væk, da jeg satte mig. Jeg prøvede at lægge armen om hendes skuldre, men hun trak sig.

“Hvad i alverden handler det her om?” spurgte hun med gråd i stemmen.

“Hvad mener du?”

“Du ved præcis, hvad jeg mener. Hvorfor har Samantha og Desi mine bleer på?”

“Samantha sagde det jo. Vi troede bare, det ville opmuntre dig.”

“Vi? Hvis idé var det?”

“Det var min. Jeg troede ikke, du ville blive så ked af det. Jeg tænkte, det ville gøre det nemmere for dig til din første overnatning, hvis vi alle havde ble på.”

“Du mener nemmere for dig?”

“Hvad? Nej.”

“Lad være med at lyve,” sagde Lisa skarpt. “Du skal ikke engang vove på at fucking lyve overfor mig! Den der fjollede idé handlede ikke om mig - den handlede om, at du ville skjule, at du tisser i sengen, for Desi og Samantha, fordi du ikke vil fortælle dem det.”

Hendes ord ramte plet. Jeg kunne ikke benægte det.

“Ja, det var en del af det. Det er bare for pinligt at sige det til dem,” sagde jeg.

“Pinligt? Hvad ved du om det? Jeg lever med, at alle i skolen ved, at jeg går med ble.”

En hel del faktisk, tænkte jeg, men det var jeg ikke dum nok til at sige.

“Og så sidder du her,” fortsatte hun, “og opfører dig, som om det er så skamfuldt, at venner, du har haft siden børnehaven, ikke må finde ud af det. Hvordan tror du, det får mig til at føle?”

“Undskyld,” mumlede jeg. “Det var ikke det, jeg prøvede.”

“Jeg ved godt, jeg er den socialt akavede, men du har været så blind i dag,” sagde Lisa. “Du tror, du gjorde det for at få mig til at føle mig mere tilpas? Hvad tror du, jeg har prøvet at vise dig hele dagen?”

Jeg anede ikke, hvad hun hentydede til.

“Det har været åbenlyst, at jeg har haft ble på hele tiden, mens Samantha og Desi har været her,” sagde hun. “Og gæt hvad? De er fuldstændig ligeglade. Det er dét, jeg har prøvet at vise dig. Og de kommer heller ikke til at dømme dig, når de finder ud af det. De vil stadig være dine venner.”

Jeg gemte hovedet mellem knæene. Nu var det mig, der følte mig elendig.

“Undskyld,” sagde jeg igen. “Det var egoistisk af mig.”

“Det er OK,” sagde Lisa og gav mig et kram. “Hemmeligheder som det her er aldrig gode. Det er på tide, de finder ud af det. Enten kan du fortælle dem det, eller også kan jeg hjælpe dig med det.”

2 Synes om