Kapitel 50
Lisas overnatning - Del 3
Samantha og Desi havde tydeligvis stadig ble på under deres nattøj, da jeg kom tilbage ind på værelset. Lisa havde tilbudt at hjælpe mig med at fortælle Samantha og Desi om mit sengevæderi og mine blæreproblemer, og jeg havde straks taget imod hendes hjælp. Jeg havde ikke den fjerneste idé om, hvordan jeg selv skulle begynde at forklare det for dem.
Efter vores snak ude på verandaen var Lisa gået indenfor et par minutter før mig. Hun havde bedt mig give hende omkring fem minutter, så jeg havde talt til tre hundrede i hovedet så roligt som muligt. Jeg havde lovet hende, at jeg ville komme ind igen og stå ansigt til ansigt med mine veninder, uanset hvordan de reagerede, og der var ikke nogen vej udenom.
Nu, hvor jeg var tilbage på værelset, stod jeg og trippede akavet lige inden for døren. Jeg kunne ikke engang få mig selv til at se nogen i øjnene. Så styrtede Samantha pludselig frem og kastede armene om mig i et kæmpe kram, og et sekund efter sluttede Desi sig til, mens Lisa tog et skridt tilbage og betragtede os. Ingen af os sagde et ord, men det var heller ikke nødvendigt. Jeg vidste præcis, hvad deres kram betød - og det gjorde de også.
Jeg havde ikke ord for den enorme lettelse, jeg følte. Hvordan kunne jeg nogensinde have troet, at det ville ende anderledes? Det betød ikke, at jeg ikke stadig var flov, men den klamme frygt, der havde bygget sig op i mig hele dagen, var væk.
“Er du okay?” spurgte Desi.
“Ja… det tror jeg.”
Jeg lod mit hoved hvile mod Samanthas skulder og ønskede, at vores gruppekram aldrig ville slutte.
“Altså… Lisa har fortalt os det hele,” sagde Samantha.
“Jeg ved det. Jeg bad hende hjælpe mig med at sige det til jer.”
“Du tisser virkelig stadig i sengen?”
Det var netop den slags forhør, jeg havde håbet at undgå ved at lade Lisa forklare det for mig. Jeg burde have indset, at de stadig ville have en masse spørgsmål.
“På det seneste er det nærmest hver eneste nat.”
“Hvordan i alverden lykkedes det dig at komme igennem den sidste overnatning uden at vi opdagede det?” spurgte Samantha.
“Jeg har et lille trick til at undgå uheld i sengen.”
“Hvad er det?”
“Bare at lade være med at falde i søvn. Jeg holdt mig vågen hele natten for at undgå at have uheld den gang. Mor var ikke ligefrem imponeret over, hvor træt jeg var næste dag.”
Jeg nævnte ikke, at jeg også havde lånt en pull-up fra Samanthas lillebror som sikkerhedsforanstaltning den aften.
“Jeg burde nok have gennemskuet, at der var et eller andet, da du begyndte at rende meget oftere på toilettet i skoletiden,” sagde Desi. “Jeg kunne jo godt mærke, at noget var galt, men jeg havde ikke den fjerneste anelse om, at du gik med pull-ups eller at du havde uheld i dem.”
Tilsyneladende mente Lisa det, da hun sagde, hun ville fortælle mine andre to veninder alt.
“Jeg er imponeret,” sagde Desi. “Alvorligt talt. Jeg kan ikke fatte, at du har kunnet holde det hemmeligt for os så længe.”
“At jeg var skrækslagen for, hvordan I ville reagere, har nok spillet en rolle.”
“Når der er karrieredag, skal du melde dig til FBI eller CIA,” sagde Samantha. “Ingen af os havde den mindste mistanke.”
“Det var nu ikke så svært,” mumlede jeg, mens jeg mærkede mine kinder blive varme.
“Får det dig til at føle dig lidt mere tryg, at vi også har bleer på sammen med dig?” spurgte Desi.
Jeg nikkede. Desi sukkede.
“Jeg håbede lidt, at det her betød, jeg kunne tage min af, men jeg beholder den på i nat. Det er dog kun den ene gang, er du med på den?”
“Tak, det sætter jeg pris på.”
“Med al den sodavand, jeg har drukket, er det nok heller ikke den dummeste idé at sove med ble,” jokede Samantha.
“Seriøst,” sagde Desi. “Hvornår har du sidst tisset i sengen?”
“For måske et år siden,” sagde Samantha til vores vantro blikke. “Hvad? Det var en af de der drømme, hvor man tror, man sidder på toilettet, men det gør man ikke. Jeg troede da, I også fik sådan nogle drømme af og til.”
“Nej,” sagde Lisa. “Jeg sover stort set bare igennem hele natten.”
Jeg undertrykte et gab og rystede på hovedet. Jeg havde haft nogle mærkelige drømme de sidste par måneder, men ikke noget i den retning. Og som det er med gab, smittede det hurtigt - snart sad vi alle og gabte.
“Jeg tror, det er sengetid,” sagde Lisa. “Jeg slukker lyset, når alle er klar.”
Samantha og Desi krøb ned i deres soveposer, og jeg lagde mig til rette i min halvdel af Lisas seng.
Lyset blev slukket med et blødt klik. Jeg vidste ikke helt, hvad jeg skulle føle, da jeg trak tæppet op over mig. Lettelse, helt klart - de havde fundet ud af det, og de virkede ligeglade, eller i hvert fald så omsorgsfulde, at de lod som om, det ikke generede dem. Men selv med al deres hensyn var det ydmygende at vide, at de i morgen ville se min våde ble og vide, at jeg stadig gik rundt og tissede i bukserne. Jeg følte, at mit forhold til Samantha, Desi og Lisa stod et sted, hvor alt kunne ændre sig, og jeg havde ingen idé om, hvor det ville ende.
Den frygt, der tidligere var forsvundet, da de havde krammet mig, begyndte at vende tilbage. Én ting er at tage en ren ble på sammen med sine veninder, noget helt andet er at vågne op i en drivvåd ble. Og nu hvor de vidste, jeg også brugte pull-ups, ville der ikke være nogen måde at skjule det på fremover.
Min ble var allerede lidt fugtig, uden at jeg helt havde opdaget, hvornår det var sket. Jo, jeg vidste selvfølgelig godt, hvad der var sket - jeg havde drukket alt for meget sodavand. Ikke at det betød så meget. Jeg var vant til at falde i søvn igen midt om natten i en våd ble.
Det blev for varmt under dynen. Jeg smuttede ud af mine natbukser, lod dem glide ned på gulvet og rullede om på maven.
Jeg snøftede lidt, da jeg lagde hovedet mod puden. Jeg kunne mærke eftervirkningerne af alle de tårer, jeg havde grædt tidligere. Hovedpine. Øjne, der stadig var lidt hævede og kløende. Næsen, der var tilstoppet. Jeg hørte Lisa vende sig i sengen. Måske havde hun også svært ved at falde i søvn. Så mærkede jeg hendes hånd søge min og gribe den fast.
“Tak fordi du åbnede dig for dine veninder i dag,” hviskede hun. “Det betyder meget for mig.”
Jeg klemte hendes hånd fast igen - og kort efter sov jeg tungt.
Jeg vågnede til duften af pandekager, der blev bagt ude i køkkenet og bredte sig helt ind i soveværelset.
“Vil du op og have pandekager?”
Jeg gned søvnigt mine øjne.
“Sagde nogen pandekager?”
“Ja, sovehoved, Lisa står i køkkenet og laver pandekager til os.”
Jeg var overrasket over, hvor godt jeg egentlig havde sovet, selvom jeg ikke lå i min egen seng. Jeg havde ikke engang været vågen én gang i løbet af natten. Hvis jeg havde haft drømme - selv de slags, hvor man fristes af et drømmetoilet - kunne jeg ikke huske dem.
Jeg blinkede og åbnede øjnene. Selvom lyset var slukket, var der nok sollys, der sneg sig ind gennem vinduerne, til at irritere. Samantha og Desi stod ved siden af sengen. Desi havde stadig ble på, den stak ud under hendes shorts, men Samantha måtte have taget sin af, for ellers ville det have været tydeligt under hendes onesie.
Jeg slog dynen til side, rullede ud til kanten af sengen og rejste mig. Og så huskede jeg det - jeg havde taget mine natbukser af i nat. Der var ingen tvivl om, hvad der var sket i min ble, som nu var så våd, at den hang lidt, selvom Samantha havde givet mig den på ret så tæt aftenen før.
Hvis man kunne dø af pinlighed, så var jeg død lige dér. Begge mine veninder så lige så overraskede og forlegne ud, som jeg følte mig.
Jeg sprang straks tilbage i sengen og begravede mig under dynen. Chokket var så overvældende, at jeg ikke engang kunne græde. Hvor var det dumt. Hvordan kunne jeg glemme, at jeg havde smidt bukserne?
Heldigvis sagde ingen af dem noget for at bryde stilheden, men det efterlod mig alene i dynen, desperat for at komme af med bleen, men rædselsslagen ved at rejse mig. Jeg blev liggende nogle minutter og lyttede til fodtrin frem og tilbage ude i huset, indtil nogen kom tættere på sengen igen.
En hånd løftede dynen lidt og rakte ind under lagnet. Før jeg kunne nå at flytte mig, mærkede jeg en hånd trykke mod min fugtige bagdel.
“Du kan godt komme ud nu,” sagde Lisa. “Desi er lige hoppet i bad, og Samantha holder øje med pandekagerne.”
Jeg stak halvt ud fra dynen, stadig med underkroppen dækket. Jeg måtte have sovet meget tungt, for jeg havde slet ikke bemærket, at Lisa var stået op, havde skiftet og var helt klædt på.
Hun havde valgt et endnu mere modigt outfit i dag: en sort plisseret mininederdel med en hvid top. Bleen var gemt væk under linningen, så hun måtte have stoppet den godt ned. Nederdelen var akkurat lang nok til at skjule bleen, når hun stod, men et skridt eller et buk, og den ville være synlig.
“Sødt outfit,” sagde jeg.
“Tak - og jeg kan gøre sådan her,” sagde Lisa og gav nederdelen et snur, så bleen tittede frem et øjeblik.
Det mindede mig igen om, hvorfor jeg selv gemte mig under lagnet.
“Vil du have, jeg hjælper dig med at få skiftet?”
“Ja, tak.”
Lisa bredte et tæppe ud på sengen og nikkede til mig, at jeg skulle lægge mig der. Hun skiftede mig rutineret uden at sige meget. Jeg stirrede op i loftet, mens de kolde vådservietter gled over min hud. Det var næsten som at få et koldt brusebad.
Jeg kunne ikke lade være med at sukke, da Lisa tog den tykkere, sorte pull-up frem fra sit skab, selvom jeg dagen før havde sagt, at jeg ikke mente, den kunne være under mine jeans. Jeg protesterede dog ikke, mens hun trak den op på mig og satte den fast om livet.
“Hvis sort ikke er din stil, kan du få dem i hvid eller pink,” sagde hun.
“Farven er mig egentlig ligegyldig. Problemet er, at den her ikke kan være under mine jeans,” sagde jeg, mens jeg rejste mig og mærkede polstringen mellem benene.
“Jeg ved det,” sagde Lisa og gik tilbage til skabet. “Du få en af mine kjoler på i formiddag.”
Hun bladrede igennem en lang række kjoler, indtil hun trak en frem, hun så ud til at være tilfreds med.
“Her,” sagde hun og rakte mig en sommerkjole med blomsterprint. “Den er lidt for kort til mig, men burde passe dig fint.”
Kjolen gik et par centimeter over knæene. Jeg havde ikke haft kjole på uden for særlige lejligheder i årevis.
“Du ser faktisk godt ud i kjole,” sagde Lisa. “Nå, men jeg smutter ud og ser, om Samantha brænder mine pandekager på.”
Da hun gik, prøvede jeg foran spejlet, hvor diskret kjolen var. Jeg rakte hænderne op, bøjede mig ned, strakte mig - pull-up’en blev skjult hele vejen igennem, men kun lige akkurat.
“Hvor mange pandekager brændte du på?” spurgte jeg, da Samantha kom ind igen.
“Overhovedet ikke nogen - og vent, det er nyt at se dig i kjole.”
“Lisa lod mig prøve en af hendes, som allerede er lidt kort til hende.”
Duften af pandekager var nu næsten ubærlig. Min mave rumlede højlydt.
“Der er nogle med chokolade, nogle med blåbær og et par med begge dele,” sagde Lisa, da jeg kom ud i køkkenet.
“Det ser fantastisk ud. Tak fordi du laver morgenmad.”
“Lad os nu lige se, om de smager godt først,” sagde hun med et smil.
Desi kom slentrende ud kort efter.
“Er de snart færdige?”
“Bare et øjeblik,” sagde Lisa. “Jeg tænkte, vi kunne gå en tur efter morgenmaden. Der ligger et lille naturreservat lige bag vores have. Der er sjældent nogen mennesker. Åh, ja, der er appelsinjuice og kakaomælk i køleskabet, hvis I vil have noget at drikke.”
“Det lyder hyggeligt,” sagde jeg og hældte mig et stort glas juice op. Det føltes befriende ikke at skulle tænke på om jeg ville have nogen uheld.
“Så er der pandekager!” sagde Lisa og kiggede på det bjerg af pandekager, hun havde stablet på fadet. “Jeg tror, jeg måske gik lidt over gevind.”
“Det kan man da ikke,” sagde Desi, mens hun skovlede fire pandekager over på sin tallerken og smurte dem ind i smør.
“Men hvor er Samantha?” spurgte Lisa.
“Det ved jeg ikke, tror hun stadig er på værelset.”
“Jeg henter hende. Hun har nok ikke hørt, de er færdige.”
Jeg tog selv tre pandekager, stod og overvejede mellem ahorns- eller blåbærsirup, da Lisas stemme pludselig skar gennem huset fra soveværelset.
“Hvad helvede laver du?”
Jeg styrtede ind på værelset med Desi lige i hælene. Da vi kom ind, stod Lisa i døren og stirrede vredt ned på Samantha, der sad på gulvet ved sin åbne rygsæk med flere af Lisas bleer i hænderne og et par stykker spredt ud foran sig.