Alle min mors regler

Kapitel 51

Lisas overnatning - Del 4

Hvad jeg så foran mig gav absolut ingen mening. Samantha sad på gulvet ved siden af sin åbne rygsæk. Ud fra bleerne hun havde i hænderne, og dem der lå spredt på gulvet, var det tydeligt, at Lisa havde taget hende i at forsøge at putte dem ned i tasken.

Jeg var næsten hundrede procent sikker på, at Samantha ikke havde problemer med sengevædning eller inkontinens, og jeg kunne ikke komme på nogen anden forklaring på, hvorfor hun forsøgte at stjæle nogle af Lisas bleer. Jeg havde aldrig set et menneskes ansigt blive så ildrødt, som Samanthas var lige nu. Lisa så fuldstændig rasende ud. Det var Desi, der først brød tavsheden.

“Vent, tisser du også i bukserne?” spurgte hun.

“Det gør hun ikke,” sagde Lisa, før Samantha nåede at svare. “Det ville jeg have lagt mærke til for længst. Jeg fandt hurtigt ud af, hvad der var med Sarah.”

Den bemærkning, sammen med det skrækslagne udtryk i Samanthas ansigt, gjorde mig kun mere forvirret. Hun sad helt frossen. Hun åbnede munden, som om hun ville sige noget, men lukkede den igen uden at få en lyd frem.

“Helt ærligt, hvad sker der her?” spurgte Desi og så skiftevis på Samantha og Lisa.

“Jeg skal sige dig, hvad der sker,” sagde Lisa med en foragt i stemmen. Hun havde været vred på mig i går aftes, og med god grund, men hendes tone over for Samantha var helt anderledes. Den havde en giftighed i sig, jeg aldrig havde forestillet mig, hun var i stand til. “Der findes folk, som bruger bleer med vilje. De tisser og skider i dem, ikke fordi de er nødt til det, men fordi de får en syg nydelse ud af det. Det er ulækkert, og det giver sådan nogen som mig og Sarah, der rent faktisk har brug for bleer, et dårligt ry.”

Jeg huskede, hvad Lisa havde sagt om den slags mennesker, da vi tidligere på ugen havde talt om hendes bleer der var forsvundet. Og så gav det pludselig mening. Samantha måtte have været tyven dengang også. Hun havde stadig ikke sagt et ord, men bag skammen og ydmygelsen i hendes blik lå der også et strejf af trodsighed.

“Tror du, jeg bare en tilfældig morgen vågnede, rullede ud af sengen og besluttede mig for, at det ville være vildt sjovt at blive besat af at gå med ble og opføre mig som en baby? Jeg ved ikke, hvorfor jeg er sådan. Det var som om det pludselig slog klik i mit hoved for flere år siden, og pludselig havde jeg en enorm trang til at gå med ble og opføre mig som en baby.”

“Og så besluttede du dig bare for at overgive dig til at være en ble-freak?” råbte Lisa nærmest.

“Tror du, jeg har lyst til være sådan en freak? Jeg hader mig selv. Jeg hader, at jeg, uanset hvor hårdt jeg prøver, ikke kan slippe fri af de her tanker. Når jeg er ude og handle ind med min mor i supermarkedet, får bare det, at passere babygangen, det hele til at vælte tilbage. Halvdelen af tiden bruger jeg på at fantasere om at få fat i bleer, og den anden halvdel hader jeg mig selv for at være besat af det. Jeg lover dig, hvis jeg havde et valg, ville jeg aldrig vælge at være sådan her.”

Samantha tog en dyb indånding, da hendes ord var løbet tør. Hun stirrede på Lisa, som om hun udfordrede hende til at svare.

Jeg kiggede hurtigt over på Lisa for at se hendes reaktion. Hun så langt mindre vred ud end da jeg var styrtet ind i værelset. Noget i Samanthas udbrud havde ramt hende.

“Sådan har jeg aldrig tænkt på det før,” sagde Lisa, nu med en langt mildere tone. “Jeg ved godt, hvordan det er at have noget i sit liv, man ikke har kontrol over.”

Samantha sukkede kort, lettet.

“Jeg ved virkelig ikke, hvordan jeg har det med det her endnu,” sagde Lisa. “Giv mig lige et par minutter. Jeg har brug for at være alene og tænke.”

Hun forlod værelset, og tilbage stod Desi og jeg ved døren og så ned på Samantha, der stadig sad fastfrosset.

“Og jeg troede, at dine hemmeligheder var de mest pinlige, der ville komme frem til den her overnatning,” sagde Desi med et skævt smil til mig.

Hun havde en pointe. At have brug for bleer, fordi blæren ikke sendte de rigtige signaler, var mindre pinligt end det her. Der havde været nogle akavede pauser dagen før, men intet i nærheden af den stilhed, der nu hang i luften. Samantha ville tydeligvis ønske, hun var et som helst andet sted, og Desis forsøg på humor kunne ikke skjule hendes egen ubehag.

“Jeg må nok hellere lægge dem på plads igen,” sagde Samantha, mens hun samlede bleerne op og rejste sig fra gulvet.

Hun lagde omhyggeligt bleerne tilbage i skabet og satte sig derefter på sofaen. Desi og jeg blev stående ved døren. Hvorfor tog Lisa så lang tid? Og hvordan ville hun reagere, når hun kom tilbage?

Fem tavse minutter gik, før Lisa igen trådte ind på værelset. Samantha havde undgået øjenkontakt med os hele tiden. Lisa så afslappet ud, som om vreden for længst var fordampet.

“Hvorfor går I ikke ud og starter på pandekagerne, før de bliver helt kolde,” sagde hun og satte sig ved siden af Samantha på sofaen. Samantha vendte hovedet væk mod væggen. “Jeg vil lige tale lidt med Samantha, alene.”

Desi og jeg gjorde som hun sagde, selvom jeg havde en million spørgsmål om, hvorfor hun pludselig havde ændret mening, og hvad det var, hun skulle snakke med Samantha om.

Pandekagerne var ikke helt så lune, som jeg kunne have ønsket, men de smagte stadig godt. Jeg tog to med blåbær og to med chokoladestykker, mens Desi holdt sig til chokolade. Jeg var overraskende tørstig og fyldte et højt glas appelsinjuice til randen. Den ekstra-absorberende pull-up, jeg havde på, kombineret med at alle allerede kendte til mine uheld, gav mig mod til at drikke mere, end jeg ellers ville have gjort.

“Ikke så mærkeligt, du tisser i bukserne hele tiden,” sagde Desi og pegede på mit glas.

Jeg mærkede varmen i kinderne. Jeg rullede med øjnene, som om det kunne skjule min pinlighed.

“Jeg drikker normalt ikke så meget. Men det er jo ikke, fordi jeg skal i skole i dag.”

Heldigvis stoppede hendes forhør der. Men det gav mig tid til at tænke på Samantha, mens jeg spiste. Jeg kunne stadig ikke forstå, at nogen frivilligt ville vælge at gå med ble, når de ikke havde behov for det.

Jeg havde selv taget min søsters pull-ups på, da mine daguheld begyndte, og jeg havde tisset i dem med vilje den første gang - men kun fordi jeg var nødt til at teste, om de kunne holde tæt, hvis jeg skulle bruge dem udenfor.

Ikke én eneste gang havde det været en fornøjelse faktisk at bruge en ble. Følelsen af lettelse, når en ble eller pull-up reddede mig fra at stå offentligt med våde bukser, talte ikke som nydelse. Jeg kunne kun lide dem i den forstand, at de var det mindst pinlige alternativ.

Men alligevel. Hvis jeg ser bort fra skammen, ydmygelsen og forlegenheden, så måtte jeg indrømme, at der var en vis fysisk komfort. De var bløde, og de sad tæt og sikkert. Var det mon det, Samantha fandt tiltrækkende? Eller var der noget andet, jeg ikke forstod?

“Hvad tænker du om det hele?” spurgte jeg pludselig Desi.

“Med ‘det hele’, mener du Samantha, ikke?”

“Jo.”

“Det giver egentlig mening, når jeg tænker tilbage,” sagde hun. “Jeg har altid syntes, det var mærkeligt, at hun klædte sig ud som en baby med en rigtig voksenbletil halloween. Hvem gør sådan noget? Der findes jo masser af babykostumer i butikkerne.”

“Og hun gik også med til min plan om, at vi skulle have ble på, langt lettere end jeg havde troet,” sagde jeg.

“Hun var sikkert ellevild, da du foreslog det,” sagde Desi. “Jeg så engang et tv-program om folk med mærkelige afhængigheder. Der var en mand, der spiste toiletpapir, og en kvinde, der drak neglelak.”

“Jeg tvivler på, at halvdelen af det overhovedet var ægte,” sagde jeg. “De programmer er jo skrevet og tilrettelagt til sidste detalje.”

“Måske,” sagde Desi. “Men jeg husker især en episode med en kvinde, der var afhængig af at være baby. Hun havde en tremmeseng, en højstol og et puslebord i voksenstørrelse, og hun gik altid med ble. Tror du, det er det, Samantha vil?”

Det mindede uhyggeligt meget om, hvordan mor havde behandlet mig som straf for mine uheld. Hvis bare Samantha og jeg kunne bytte roller. Jeg var ret sikker på, at hun ville have nydt den babybehandling, jeg havde fået smidt i hovedet.

“Der findes værre ting at være afhængig af,” sagde jeg.

Lisa og Samantha kom pludselig ind i køkkenet og afbrød samtalen. Samantha gik et par skridt bag Lisa og havde en blomstret heldragt på, som jeg genkendte fra de gange hun havde haft den på i skole.

Heldragten sad stramt i taljen, og i andre situationer kunne det have været smigrende, men her gjorde det blot konturerne af bleen tydelige. Det var endnu mere åbenlyst, da hun gik hen til køkkenbordet for at tage en tallerken. Polstringen fik hendes bagdel til at se glat og velafrundet ud på en unaturlig måde. Nu forstod jeg bedre, hvorfor Lisa altid valgte kjoler.

Jeg havde stirret så længe på hendes talje, at jeg først bagefter lagde mærke til, hvad hun havde i munden: en rød sut, næsten samme farve som hendes kinder.

Hun og Lisa satte sig ved bordet uden at forklare, hvad de havde snakket om inde på værelset. Samantha havde ikke et almindeligt glas, men en lyserød tudkop foran sig, og sutten lå nu på tallerkenen, mens hun begyndte at spise. Hvor kom alle de babyting fra? Og hvorfor var Lisa pludselig okay med det?

“Så er det vist kun mig, der ikke går med ble,” sagde Desi. “Jeg har altid vidst, at jeg var den modneste i gruppen.”

“Desi, ‘modneste’ er vist ikke et rigtigt ord,” sagde Samantha.

“Åh, ti stille din baby, du ved godt hvad jeg mener.”

Samantha så ud til at ville svare igen, men valgte at tie og spise videre. Med sutten og tudkoppen på bordet ville et forsvar alligevel have været nytteløst.

“Jeg har besluttet mig for, at det er okay, at Samantha vil være en baby,” erklærede Lisa pludseligt. Jeg kunne ikke afgøre, om hun havde timet det til, at vi alle sad med munden fuld af pandekager, men ingen af os kunne svare, før hun fortsatte: “Har nogen af jer et problem med det?”

Jeg havde ikke helt besluttet mig. En stor del af grunden til, at jeg ikke havde noget imod afsløringen af Samanthas hemmelighed, var nok, at det tog fokus væk fra min egen. Og efter de sidste par måneder væmmedes jeg ikke længere ved bleer. Underligt, ja, men ikke noget, der skulle ødelægge et venskab. Jeg rystede på hovedet.

“Jeg er ligeglad, så længe jeg ikke skal skifte nogen bleer,” sagde Desi. “Intet personligt ment.”

“Det er fint,” sagde Lisa kort. “Jeg tager mig af alle Samanthas bleskift, når vi er sammen.”

Samantha stirrede intenst ned i sine pandekager, mens hun prikkede til dem med sin gaffel, holdt i en hånd, der rystede let. Hvad mon hun egentlig følte? Var det virkelig det her, hun ville?

“Hvor har du fået alle babytingene fra?” spurgte Desi.

“Før jeg flyttede ind hos min tante og onkel, var de plejeforældre,” forklarede Lisa. “De tog imod børn i mange aldre, også babyer. Noget af det gamle udstyr stod stadig i en kasse bagerst i mit skab. De har ikke haft plejebørn siden jeg flyttede ind, så jeg tror ikke, det gør noget, vi bruger det.”

Jeg havde først tænkt, at Lisa havde overdrevet, da hun lavede så mange pandekager, men vi fik hurtigt spist dem alle. Da Samantha rejste sig fra bordet, lagde Lisa en hånd på hendes arm.

“Jeg tror, du mangler noget,” sagde hun og samlede sutten op fra bordet. “Kom så, åben munden.”

Samantha adlød og åbnede munden, så Lisa kunne sætte sutten ind. Desi kunne kun halvt undertrykke en fnisen ved synet.

“Dygtig,” sagde Lisa. “Nu henter jeg lige noget hurtigt, og så kan vi tage afsted.”

Jeg benyttede Lisas fravær til selv at skynde mig ud på toilettet, for hun havde ikke været særlig klar omkring, hvor længe den her vandretur egentlig skulle vare. Da jeg kom tilbage, var hun allerede klar igen, en sportstaske med snørelukning slynget over ryggen.

“Er I klar på et eventyr?” spurgte hun.

2 Synes om