Kapitel 58
Sammenfiltrede spind
Jeg havde rigeligt med tid til at overveje, om jeg nu også havde truffet den rigtige beslutning, mens jeg gik frem og tilbage til bilen for at hente de sidste indkøbsposer. Det endte med at blive en halv snes ture, inden alt var båret ind, og jeg hjalp mor med at få varerne lagt på plads i køleskabet og skabene. Huslige pligter var stort set det eneste, der kunne få mor til at udskyde en straf.
Jeg tog måske et par ekstra ture frem og tilbage, selvom jeg godt vidste, at jeg kun trak det uundgåelige lidt længere ud.
Det var allerede tæt på spisetid. Duften af den grillede kylling, mor havde taget med hjem, fik munden til at løbe i vand. At skulle sidde i ble nogle timer før sengetid var bestemt ikke en straf, jeg ønskede mig, men jeg vidste af erfaring de seneste måneder, at det kunne være gået meget værre.
“Mor, jeg er sulten,” jamrede Emilia, da hun kom ud i køkkenet og lod, som om jeg ikke allerede havde givet hende alt for mange snacks i løbet af eftermiddagen.
“Endnu ikke,” sagde mor. “Din søster passede ikke ordentligt på dig i eftermiddag. Hun lagde sig til at sove, selvom hun skulle holde øje med dig, og så tissede hun i bukserne. Hun skal have ble på resten af dagen, og du kan få lov at være storesøster i aften.”
“Ja, jeg kan være storesøster,” fnisede Emilia.
Mor havde ikke engang spurgt Emilia, om jeg virkelig havde tisset i bukserne. Hun gik vist ud fra, at jeg ikke ville sige det, hvis det ikke var sket.
“Så må vi hellere få en ble på din søster,” sagde mor til Emilia.
Det var mit tegn til at gå ind på vores værelse.
Jeg trak bukser og undertøj af og lagde mig på sengen, mens mor hentede en ble i skabet - som om jeg kunne bevare en smule værdighed ved selv at tage de første skridt i stedet for at lade hende klæde mig helt af.
Processen var ikke mindre ydmygende end den første aften, hvor mor havde taget mig med ind i sit soveværelse og fortalt mig, at jeg skulle til at bruge ble om natten, fordi pull-ups ikke længere kunne holde mine uheld inde. Faktisk var det endnu værre nu, hvor Emilia stod og kiggede på.
Jeg vidste ikke, hvad der var værst: at mor ikke sagde et ord til mig, mens den eneste lyd i rummet var den knitrende ble, da hun skubbede den ind under min bagdel, eller da hun bad Emilia hente babypudderen, som derefter blev strøet gavmildt over min bagdel, inden bleen blev tapet fast.
Men mor var ikke færdig med at gøre mig til baby igen. Hun bad mig løfte armene i vejret, så hun kunne trække min hættetrøje af. Den blev erstattet af en kort t-shirt, der lige præcis nåede ned til toppen af bleen.
At jeg havde hevet alle mine nederdele frem fra skabet i morges, havde været en dum idé - det gav mor flere muligheder for at finde tøj til mig. Hun tog en af nederdelene fra skabet og trak den på mig, mens jeg stadig lå på sengen. Det var en, jeg ikke havde valgt at tage på tidligere, fordi den ikke nåede lige så langt ned mod knæene.
Jeg ville langt hellere have haft joggingbukser eller endda leggings på. Jeg var ligeglad med, om man kunne ane omridset af bleen, bare den var dækket nogenlunde, så det ikke var alt for tydeligt, når den blev våd.
Men da jeg rejste mig fra sengen, gik det op for mig, at nederdelen ikke bare knap dækkede bleens bund - en lille strimmel af bleens linning stak også op over kanten.
“Jeg har et vigtigt job til dig, nu hvor du skal være storesøster i aften,” sagde mor til Emilia. “Du skal holde øje med din lillesøsters ble og sige til mig, når den skal skiftes.”
Aftensmaden forløb forholdsvis fredeligt. Der var hverken en højstol at sidde i eller en hagesmæk at få på, og mor insisterede ikke på, at jeg skulle drikke af en sutteflaske eller tudkop.
Måske var de ting røget ud, dengang mor havde regnet med, at daguheld var fortid for både Emilia og mig. Hun havde i hvert fald ikke flere pull-ups til mig, og jeg vidste, at hun havde smidt alle Emilias bleer og pull-ups ud.
Emilia tog sin rolle som storesøster meget seriøst. Hun tjekkede min ble både før og efter aftensmaden. Den var tør begge gange, men jeg tvivlede på, at det ville være tilfældet, næste gang hun løftede op i min nederdel.
Da straffen ikke havde udviklet sig til decideret babybehandling, listede jeg efter maden ind på værelset - dels for at slippe lidt for Emilia, der nok ville glemme alt om ble-tjek, så længe jeg var ude af syne, og dels for endelig at prøve den nye gaming-mus, jeg havde købt samme morgen.
Jeg satte den i USB-porten, sikrede mig, at driverne var installeret, og startede Fortnite. Jeg kunne nok have holdt mig fem minutter længere, men det var svært at koncentrere sig om spillet, når jeg var så urolig i kroppen, så jeg lod blæren tømme sig en smule i bleen.
Der ville være en tydelig våd plet, hvis Emilia kom ind for at tjekke, men jeg vidste, at det ikke var nok til, at mor ville skifte mig. Det ville nok først ske, når jeg skulle i bad inden sengetid.
Musen lå godt i hånden, men det ville tage lidt tid at vænne mig til, hvor meget mere responsiv og følsom den var. Der var sikkert flere indstillinger, jeg skulle justere, før den fungerede præcis, som jeg ville have det.
Jeg gabte igen, da første runde gik i gang. Luren tidligere havde tydeligvis ikke været nok til, at jeg kunne holde mig vågen helt til sengetid uden at blive træt igen.
Min karakter blev skudt ned langt tidligere end normalt i de runder, jeg spillede. Det var fristende at skyde skylden på den nye mus eller trætheden, men det var ikke dér problemet lå. Efter det seneste nederlag startede jeg ikke en ny runde med det samme. Jeg havde svært ved at fokusere. Jeg stirrede på hovedmenuen, men tankerne flød andre steder hen.
De flød tilbage til i morges - første gang jeg havde været sammen med alle mine veninder siden overnatningen hos Lisa.
For Samantha, Desi og Lisa virkede det til, at de havde knyttet et tættere bånd efter den aften, hvor en masse hemmeligheder var blevet afsløret. At få indblik i andres dybeste hemmeligheder er næsten lige så indgribende som selv at betro sig.
Og nu troede de, at alt var godt mellem os. Men jeg vidste bedre.
Samantha skjulte sit ønske om at bruge bleer for sine forældre. Og hendes hemmelighed for alle andre var, at hun i virkeligheden var skyld i, at hendes lillebror stadig tissede i sengen.
Jeg skjulte mine uheld for mor - men jeg skjulte samtidig for mine venner, at jeg skjulte dem.
Kredsen af folk, der kendte til mine uheld, havde udvidet sig til også at omfatte Lisas tante og onkel. Ét uheldigt ord mellem dem og mor, og det ville være en katastrofe for mig. De vidste ikke, at de bar på en hemmelighed for mig, men det gjorde de.
Alle de løgne. Alle de bedrag. Hvor længe kunne det fortsætte?
Jeg havde følt en vis lettelse, da jeg slap for at afsløre hele sandheden ved overnatningen, men nu balancerede jeg på en knivsæg - desperat efter at skjule sandheden for mor, mens jeg samtidig forsøgte at være åben over for mine venner om mine udfordringer.
Jeg havde kæmpet hårdt for at finde på undskyldninger for, hvorfor det ikke gik an, at de kom hjem til mig. At have dem på besøg var umuligt. Jeg kunne ikke sige til dem, at jeg skjulte mine uheld for mor - de ville aldrig kunne forstå det. Men uden den forklaring ville der altid være risiko for, at det kom op i en samtale foran hende.
Og hvad så, når jeg ikke længere kunne finde på nye undskyldninger, eller når de begyndte at blive mistænksomme?
Den eneste vej ud af alt det her rod var at få styr på pottetræningen, så jeg kunne bruge undertøj hele dagen uden problemer.
Jeg kunne trods alt mærke fremskridt. Jeg kunne holde mig lidt længere, og jeg fik mere advarsel, før jeg skulle tisse - hvilket også betød færre uheld.
Jeg så ikke frem til mandag, når skolen startede igen efter en uges ferie. Det ville blive den helt store prøve.
Men nu, hvor mine venner kendte til mine problemer, ville jeg i det mindste ikke føle mig lige så forlegen over at gå på toilettet mellem hver time.
Lisa og jeg havde lagt en plan for pottetræningen den kommende uge. Vi ville gå på toilettet mellem hver undervisningslektion - cirka hver 50. minut. Det ville være nyttigt at øve at vente længere, men at gå to timer uden at tømme blæren og samtidig drikke normalt, ville aldrig kunne lade sig gøre.
Den eneste grund til, at jeg tidligere havde klaret to lektioner i træk, var, at jeg næsten ikke havde drukket noget overhovedet i skoletiden. Men nu vidste jeg fra Lisa, at det kun gjorde problemet værre - fordi blæren vænnede sig til at holde mindre væske, og jeg derfor ikke fik øvet mig i at holde mig.
Mens jeg endnu en gang tissede i bleen - denne gang uden overhovedet at prøve at holde mig lidt længere - kunne jeg næsten forstå, hvorfor Lisa en overgang havde givet helt op og kun brugt bleer, dengang hun blev mobbet af Claire. Det hele kunne bare blive for meget.
Lyden af små, hurtige skridt ude på gangen fortalte mig, at Emilia havde husket sin storesøsterpligt.
“Ble-tjek!” råbte hun ivrigt.
Jeg drejede min kontorstol, så hun kunne nå.
“Våd,” erklærede hun, da hun trak hånden væk fra min varme ble.
Hun løb tilbage ud af værelset og ned ad gangen, formentlig for at fortælle mor, hvad hun havde fundet ud af.
Hvis skam kunne kurere nat-tisseri og inkontinens, så havde jeg været kureret for længst.