Kapitel 54
Konkurrencen
Alle indgangene til centret stod på vid gab, og ansatte med neongrønne veste udenpå deres uniformer stod på hver side, mens menneskemængden pressede sig gennem dørene og spredte sig ud i centret.
Jeg greb fat i Lisas hånd, da vi blev klemt tæt sammen midt i massen, hvor alle forsøgte at mase sig ind på én gang. Det ville være skidt at blive væk fra hinanden nu. Den trange, kaotiske indgang mindede mig om et timeglas, og vi sad fast lige midt i det smalleste punkt.
Det var Lisas første Black Friday, men hun havde forberedt sig godt. Et par dage forinden havde hun fået sin onkel til at køre hende til centret, så hun kunne tjekke den hurtigste rute til butikken og finde ud af, hvor de varer, hun ville have, stod placeret. Jeg kendte nogenlunde centrets opbygning, men i min halvt søvndrukne tilstand ville jeg næppe kunne finde den hurtigste vej.
Samantha og Desi var allerede flere meter foran os i køen. De havde ingen skrupler mod at skubbe og mase sig frem.
Alt blev lettere, da vi først kom gennem hovedindgangen, og folk spredte sig mere. Ved den første forgrening delte vi os op: Samantha og Desi gik mod højre til en skønhedsbutik, mens Lisa og jeg gik den anden vej.
Jeg havde lært lektien efter sidste weekend, hvor jeg havde prøvet at småjogge i en våd pull-up, så jeg holdt mig til rask gang ved siden af Lisa - også selvom det betød, at nogle af de spurtende shoppere overhalede os. Jeg begyndte at fortryde, at jeg ikke havde brugt mere babypudder i morges, men jeg havde været nervøs for, at duften ville afsløre mig i bilen på vej hertil.
Da vi nåede spilbutikken, var der kun nogen-og-tyve mennesker foran os i køen. Lyset var tændt derinde, men den tunge metalgitterport var stadig trukket ned, så vi måtte stille os i kø ude foran.
Vi var i det mindste indenfor og i læ for vinden de sidste tredive minutter, indtil alle butikkerne åbnede.
“Har du stadig din liste?” spurgte jeg.
“Selvfølgelig.” Lisa trak to ens papirlapper op af lommen og rakte den ene til mig. På dem stod syv forskellige spil. “Jeg tager dem fra toppen af, du tager dem fra bunden af.”
Vi havde på forhånd aftalt, at spillene sandsynligvis ville blive udsolgt hurtigere end den gamer-mus, jeg ville have, så jeg havde tilbudt at hjælpe hende først, før mængden af andre kunder kom os i forkøbet.
Jeg var tydeligt opmærksom på det andet uheld, jeg havde haft, mens vi stod i kø. Teknisk set talte det som et uheld, for jeg havde prøvet at holde mig så længe som muligt som en del af min træning. Denne gang klarede jeg kun tre kvarter, før jeg skulle tisse igen.
Den iskaffe gjorde mig bestemt ingen tjenester.
Jeg kunne ikke lade være med at undre mig over, hvordan Lisa holdt sig. Hendes kaffe havde været halvanden gang så stor som min, og både Samantha og Desis endnu større. Det, at Lisa ikke havde vist skyggen af bekymring over at skulle på toilet, fik mig til at være ret sikker på, at hun havde en ble på.
Med et kvarter til butikken åbnede, besluttede jeg, at jeg ikke ville have flere uheld i bleen. Efter dette første stop ville jeg tage en pause, finde et toilet og skifte til et pull-up, så jeg kunne fortsætte min træning ordentligt.
Efter hvad der føltes som en evighed, begyndte en medarbejder inde i butikken at hæve gitteret. Han gav os dog teg med hånden til at vi skulle blive ude, mens han tjekkede sit ur i tredive sekunder mere, før han vinkede folk ind.
Jeg fulgte Lisas anvisninger, mens vi skyndte os ind. Vi måtte være hurtige. Selvom der allerede var nogen-og-tyve kunder foran os, var der tre til fire gange så mange lige bagved os. Lisa vidste hvliken afdeling vi skulle hen til i butikken, men hun havde brug for min hjælp til at finde de spiltitler, hun ledte efter.
Ti minutters hektisk søgen senere havde vi fundet alle spillene undtagen ét. Lisa var lidt skuffet, men jeg forsikrede hende om, at det stadig var en imponerende fangst til Black Friday.
Min egen gamer-mus fik jeg uden problemer. Jeg kunne sikkert være kommet tilbage senere på dagen og stadig få den, men hvor ville spændingen så være?
“Hvor skal vi hen nu?” spurgte Lisa, da vi forlod butikken med poserne. Gangen var allerede proppet, centret summede endnu mere nu.
“Jeg skal lige på toilettet, før vi mødes med Samantha og Desi,” sagde jeg. “Vi har tid nok. Hvis du syntes, spilbutikken var kaotisk, så vent til du ser de andre steder.”
Lisa sendte mig et blik, der viste, at hun godt vidste, hvad jeg i virkeligheden mente.
Ulempen ved at gå ind på toilettet med Lisa var, at der kun var én handicapbås med en stor nok skraldespand til at smide en ble i. Jeg lod hende tage den, mens jeg selv gik ind i båsen ved siden af.
Røde mærker på mine inderlår var beviset på, at jeg ville komme til at fortryde, hvor lidt babypudder jeg havde brugt. Denne gang lagde jeg til gengæld rigeligt på, og håbede at duften ville drukne i menneskemængden.
Jeg skubbede min sammenrullede ble under skillevæggen til Lisa, så hun diskret kunne smide den ud.
Da vi kom ud, fandt vi en bænk i et roligere hjørne, hvor vi kunne vente på Samantha og Desi. Jeg sendte en sms om, hvor vi var, men fik intet svar.
“Husk nu at holde styr på din toilettræning i dag,” sagde Lisa.
“Det skal jeg nok. Havde kun to uheld, mens vi stod i kø.”
“Så er du foran mig,” sagde Lisa. “Jeg mistede overblikket, men det var ikke det værd at prøve at holde sig så længe.”
“Jeg tør vædde på, at jeg kan holde mig længere uden at gå på toilettet end dig,” sagde hun så.
“Første til at tisse i sin pull-up har tabt? Det er en aftale.”
Selvom Lisa havde gjort fremskridt med sin toilettræning den sidste uge, syntes jeg, oddsene var til min fordel. Jeg havde trods alt drukket mindre.
Ti minutter senere kom Desi farende, forpustet og uden poser i hænderne. Samantha var ikke at se.
“Hvad sker der? Hvor er Samantha?” spurgte jeg.
“Hendes ble lækkede.”
“Hvordan? Var det slemt?”
“Ja, virkelig slemt. Vi stod i kø, og lige inden butikken skulle til at åbne, tissede hun igennem. Hendes bukser var drivvåde, og der kom en lille pøl på gulvet. Jeg tror ikke, vi kan vise os i den butik igen.”
“Hvor er hun nu?”
“Jeg gav hende min jakke til at binde om livet. Hun har gemt sig i en toiletbås. Jeg sagde, vi ville finde noget rent tøj til hende.”
“Kunne næsten ikke vælge en bedre dag,” sagde jeg. “Alt er jo på tilbud.”
“I havde ingen problemer?” spurgte Desi.
Jeg vidste, at Desi henviste til vores bleer og ikke om vi havde klaret alle vores indkøb.
“Nej,” sagde Lisa. “Vi skiftede efter vi var færdige i den første butik.”
“Men hvorfor var det kun Samantha, der havde uheld?” spurgte jeg. “I drak jo det samme. Jeg tog en lille kaffe, fordi jeg var klar over risikoen.”
“Jeg har bare en blære af stål,” sagde Desi.
“Nogle har alt heldet,” mumlede Lisa.
Jeg vendte mig mod hende: “Men hvorfor gik det galt for Samantha? Du havde jo drukket det samme, og du klarede dig.”
“Selv den mest absorberende ble kan ikke klare det, hvis man tisser alt på én gang i stedet for i små portioner. Jeg gætter på, at hun holdt sig for længe og så bare gav slip. Jeg ville heller ikke selv have klaret mig, kaffe eller ej, men jeg havde brug for koffeinen for at vågne så tidligt.”
“Det giver mening,” sagde Desi. "Hun blev rastløs inden det skete, men jeg troede, at hun bare var utålmodig, efter at butikken skulle åbne. "
Vi gik ind i den første tøjbutik, vi passerede, og købte et par joggingbukser til Samantha. De var sat ned med femoghalvfjerds procent, men vi stod alligevel i kø i tyve minutter bag folk, der købte hele læs.
Jeg begyndte at mærke et tryk i blæren, men jeg havde allerede tisset tre gange efter kaffen og ikke drukket mere siden, så jeg regnede med, at jeg kunne holde lidt endnu. Lisa kunne umuligt klare sig bedre. Hun sendte mig et dræberblik, da jeg gav hende et klap bagi på vej ud - hun var lige så tør som jeg.
Samantha gemte sig stadig på et familietoilet, da vi ankom med joggingbukserne. Vi stak dem ind til Samantha, som kun åbnede døren på klem.
“Købte I ikke noget undertøj?” hviskede hun.
Lisa kiggede sig hurtigt omkring, trak så en pull-up op af tasken og kastede den ind til Samantha, der lukkede døren uden at sige noget.
Jeg kæmpede alt, hvad jeg kunne, for ikke at stå og vrikke som en femårig. Jeg kunne give op og gå på toilettet, men jeg ville ikke indrømme nederlag til Lisa. Kvindetoilettet lå lige rundt om hjørnet. Hvis jeg nåede derhen uden uheld, ville det stadig tælle som fremskridt.
Et minut senere kom Samantha ud igen. Joggingbukserne sad lidt strammere, end vi havde regnet med. Der var ingen tvivl om, at hun havde taget pull-up’en på.
“Kan vi ikke bare tage hjem? Jeg kan ikke blive i centret efter det her. Hvad hvis nogen genkender mig?”
“Vi behøver ikke gå tilbage til den butik,” sagde Desi. “Vi kan give Sarah og Lisa en indkøbsliste.”
Lisa og jeg så på hinanden. At navigere rundt i en skønhedsbutik var en udfordring på en normal dag, og på Black Friday ville det være et mareridt.
I det samme skiftede min blære fra let tryk til akut trang.
Det var håbløst.
Min pull-up var nu gennemblødt. Jeg havde ikke engang formået at slå Lisa. På en eller anden måde vidste hun det med det samme, for få sekunder efter stak hun hånden under min nederdel, klappede mig bagi og så triumferende på mig.