Kapitel 60
Det kan kun gå opad
Min nye pull-up fungerede som forventet og forhindrede pinlige lækager efter jeg havde tisset ved mit bord.
Den var bestemt en forbedring, især når man skulle sidde i klasseværelset i ti minutter efter et uheld. Den første varme og fugtighed forsvandt hurtigt, og den klæbrige fornemmelse af den våde pull-up kunne kun mærkes, hvis jeg rykkede mig i sædet.
Det lykkes mig at lade være med at kigge på klassens ur igen, indtil klokken endelig ringede, og jeg fulgte efter Lisa hen til nærmeste toilet, mens Samantha og Desi gik mod kantinen.
Jeg sagde ikke noget til Lisa om uheldet, mens vi gik ned ad gangen. Kunne hun mærke, at jeg havde haft et uheld? Hun havde sådan en sjette sans for den slags.
Midt på dagen var det værste tidspunkt at finde et toilet på. Den største udfordring var at finde et, hvor jeg ikke skulle stå i kø. Det var endnu værre i dag, fordi jeg havde brug for en bås, hvor jeg kunne skifte en våd pull-up i fred.
De toiletter, Lisa førte mig til, lå lidt væk fra hovedgangene, så der var ofte flere ledige båse. Der var også en handicapbås, som var perfekt til at skifte en våd pull-up i nødstilfælde.
Men vi havde ikke heldet med os i dag. Toilettet var næsten fyldt, da vi gik ind, og det værste var, at handicapbåsen for enden allerede var optaget.
Det sidste, jeg havde lyst til, var at skulle skifte min pull-up når der var en chance for, at nogen i de nærliggende båse kunne risikere at lægge mærke til det.
Det var nok den eneste fordel for Lisa, at hendes inkontinens var mere kendt. Hvis nogen fik et glimt af hendes pull-up under væggen, var det ikke som om, en stor hemmelighed blev afsløret.
Så heldig var jeg dog ikke.
Jeg signalerede til Lisa, at hun kunne tage den første ledige bås, mens jeg måtte gå to tredjedele ned ad rækken, før jeg fandt en, der var ledig. Det var dog ikke noget problem; jeg foretrak at være så langt fra indgangen som muligt for at minimere risikoen for, at folk gik forbi båsen.
Det tog mig et minut at rive siderne af pull-up’en langsomt. Selvom toilettet var støjende, var lyden så anderledes, at den ville skille sig ud, hvis jeg havde revet dem så hurtigt som jeg ville gøre derhjemme.
Det sværeste var at få den nye pull-up på, fordi det krævede, at jeg tog både sko og jeans af.
Det ville have været nemmere, hvis jeg bare gjorde som Lisa og gik med kjole hver dag. Men i mit hoved ville det være som at give op - at forberede mig på et uheld, der endnu ikke var sket. Alligevel, da jeg trak fødderne ud af jeansene for at tage en ny pull-up på, overvejede jeg tanken om midlertidigt at skifte garderobe, indtil toilettræningen gik bedre.
Med jeansene helt nede til gulvet fik jeg fødderne ud af skoene, som jeg havde snøret meget løst netop til det formål.
Nu kom det værste. Båsen til venstre var tom, men der var nogen i båsen til højre. Hvis jeg tog pull-up’en på nu, var der risiko for, at det blev bemærket, før den var helt på plads.
Jeg ventede et par minutter og håbede, at båsen til venstre ville forblive tom, indtil pigen ved siden af trak ud og rejste sig.
Da hun gjorde det, tog jeg straks den nye pull-up på, så jeg kunne klare det uden at blive set og ånde lettet op.
Jeg måtte virkelig overveje at begynde at gå med kjole.
Desi og Samantha var de første til at nå kantinen, fordi de ikke havde skulle skynde sig på toilettet efter timen. De havde fået fat i et bord i et mere afsides hjørne, hvilket gav os nok privatliv til at snakke uden at blive overhørt, medmindre nogen gik forbi.
Jeg havde begyndt at have min madpakke i rygsækken. Jeg var ikke vild med at bære rundt på den ekstra vægt inden frokost, men det gjorde det lettere at tage mig tid til at spise uden at stresse, selv med de hyppige toiletbesøg.
Lisa nåede også frokostbordet før mig. Hun havde nok ikke haft brug for at skifte sin pull-up på toilettet.
“Endelig,” sagde Desi, da jeg satte mig ved siden af hende ved det firepersoners bord.
Jeg rullede med øjnene og fangede Lisa, der gav mig et blik, der tydede på, at hun havde regnet ud, at mit længere toiletbesøg skyldtes et pull-up-skift.
“Min mor fandt faktisk tid til at lave en madpakke til mig i dag, og selvfølgelig glemte hun, at jeg hader pærer,” sagde Samantha. “Nogen, der vil have den?”
“Jeg springer over,” sagde Desi. Lisa, som lige havde taget en bid af sin sandwich, rystede på hovedet.
“Jeg tager den,” sagde jeg og strakte mig over bordet for at få fat i pæren.
Da jeg tog en bid, indså jeg, at det ekstra vandindhold ikke gjorde mig nogen tjenester, men det gjorde ikke så meget, da jeg alligevel allerede havde fejlet i mit mål om at holde mig tør hele dagen.
“Øhm… din undertøj stikker frem, når du gør det der,” sagde Desi.
Jeg løftede fronten af jakken. Jo, toppen af pull-up’en stak op over jeansene. Jeg kiggede mig omkring, før jeg hurtigt skubbede den ned igen. Tanken om en kjole blev mere og mere tillokkende.
“Undertøj?” spurgte Samantha. “Går det allerede så godt for dig?”
“Det er ikke den slags undertøj,” sagde jeg.
“Åh,” sagde Samantha og kastede et blik på Lisa, før hun kiggede tilbage på mig. “Men planen går da godt indtil videre?”
Lisa reddede mig fra at skulle svare med det samme.
“Det går perfekt for mig i dag,” sagde hun med et smil.
“Hvordan går det med dig?” spurgte Lisa mig.
Hvis jeg løj for Samantha og Desi, ville Lisa vide det - og jeg vidste, hvordan hun havde det med, at jeg ikke var ærlig over for mine venner.
“Det går egentlig okay. Kun ét uheld. Det er hårdt at drikke så meget vand,” sagde jeg og pegede på den halvfyldte vandflaske foran mig.
“Kun det?” spurgte Desi. “Jeg tror, jeg næsten har drukket lige så meget kaffe i morges.”
Jeg ville slet ikke tænke på, hvad der var sket, hvis jeg havde drukket så meget inden jeg overhovedet gik ud af huset. Selv de nye pull-ups ville ikke have klaret det.
“Tror du, du er på vej tilbage til normal?” spurgte Samantha Lisa.
“Måske, måske endda nok til, at jeg kan donere alle mine pull-ups til en genbrugsbutik inden året er omme,” sagde Lisa.
“Eller du kunne donere dem til Samanthas rygsæk,” jokede Desi.
“Hej, det er ikke sjovt,” sagde Samantha. “Men… det ville jeg faktisk ikke have noget imod.”
Jeg lyttede stille, mens mine venner lo og drillede hinanden. Der var intet morsomt ved bleer og pull-ups for mig.
For Samantha var det bare en fantasileg med udklædning. For Lisa var det en konkurrence om, hvor hurtigt hun kunne komme tilbage til at bruge undertøj. For Desi var det bare noget underligt med hendes tre veninder.
For mig, med truslen om al mors disciplin hængende over mig, føltes pull-ups, bleer og pottetræning som et spørgsmål om liv eller død - eller i hvert fald sådan nogle dage.
“Er der noget galt?” spurgte Desi.
“Jeg har det fint,” sagde jeg, men tonen afslørede, at det langt fra var tilfældet. “Vi ses i næste time. Jeg glemte noget i mit skab.”
Jeg rejste mig hurtigt. Jeg ville have glemt at tage min nye vandflaske med, hvis ikke Desi havde givet den til mig.
Det var simpelthen ikke fair. Både Lisa og jeg ville slippe for pull-ups, men kun hun var på rette vej. Både Samantha og jeg brugte pull-ups og bleer, men kun hun havde lyst til det. Og Desi, bortset fra én gang hun blev udfordret til at tisse i en pull-up til en overnatning, havde ingen idé om, hvad vi gik igennem.
Jeg havde faktisk ikke brug for at hente noget fra mit skab, men jeg gik alligevel i den retning for at slå tiden ihjel, inden jeg skulle finde et toilet til næste time.
Pæren havde været et dårligt valg. Jeg havde endnu et uheld i timen lige efter frokost. Denne gang fik jeg dog sikret mig handicapbåsen, så jeg hurtigt kunne skifte og nå næste time til tiden.
Efter det undgik jeg yderligere uheld, indtil bussen satte mig af ved mit hus.
To uheld på første dag med pottetræning i skolen. Der var kun én vej det kunne gå herfra: opad.