Alle min mors regler

Kapitel 61

Ikke klar

I de fire uger efter Thanksgiving blev min teori om, at min pottetræning ikke kunne gå værre, sat på prøve - og den holdt ikke.

Lisa og jeg havde holdt fast i vores plan om at tage potteture mellem hver time i tre uger. Lisa havde kun tisset i bukserne én enkelt gang, i begyndelsen af den anden uge. For mig var det bedste, jeg kunne præstere, to sammenhængende dage uden uheld.

Det ville ikke være så slemt, hvis der bare havde været tegn på, at jeg gjorde fremskridt, men de tilfældige uheld blev ved med at forvirre mig. Nogle dage gik alt godt, og andre dage kunne intet lade sig gøre - uden at jeg havde nogen idé om, hvad der gjorde forskellen.

Det var den sidste skoledag, inden vores to uger lange juleferie begyndte. Juleferie havde altid været noget at glæde sig til, men jeg havde mere brug for den nu end nogensinde før. To uger, hvor jeg kunne øve mig i at holde mig, uden stress fra terminsprøver og overfyldte toiletter. Jeg ville være helt klar til en frisk start næste år. Jeg vidste allerede, hvad mit nytårsforsæt ville være.

Vi havde allerede planlagt en række sammenkomster, dog med hensyntagen til alles familieplaner i julen.

Lørdag eftermiddag skulle vi mødes hos Samantha, men det blev ikke til en overnatning, da hun skulle rejse til Californien næste morgen. Der var ikke andet planlagt før efter jul, hvor vi skulle overnatte hos Lisa nytårsaften.

Det eneste gode ved næste møde hos Samantha var, at det netop ikke var en overnatning. Det sidste jeg havde brug for, var at mor ringede til Samanthas mor og fortalte om min sengevædning - og alle de spørgsmål, det ville give, eftersom det aldrig var blevet nævnt, da jeg kun havde sovet der én eneste gang tidligere.

Det rare var, at Lisa - uden søskende - havde det perfekte hjem til fremtidige overnatninger, så jeg kunne i det mindste slippe for at skulle sove hos Desi eller Samantha foreløbig.

Efter en uge, hvor jeg havde kæmpet med at skifte våde pull-ups hurtigt nok til at nå til time - og to gange var blevet skældt ud af en lærer for at komme for sent - samlede jeg mod til at lave en kæmpe ændring i mit skoleoutfit.

En grundig gennemgang af mit skab afslørede, at jeg faktisk havde to kjoler, der kunne fungere, hvis jeg tog lange sokker på, nu hvor det var blevet koldere. Lisa var mere end glad for at give mig tre kjoler, hun var vokset ud af. Højde-forskellen mellem os viste sig nyttig. Jeg ville have en kjole, der dækkede min pull-up, men ikke én, der gik helt ned til anklerne. Jeg følte mig enormt forlegen de første dage, jeg havde dem på, men udover mine veninder kommenterede ingen på mit pludselige stilskift.

Mor bemærkede heller intet. Jeg klædte mig som regel på og tog af sted efter, at hun havde afleveret Emilia i børnehave og var taget på arbejde. Og på de dage, hvor hun arbejdede hjemme, var hun for opslugt af sin computer til at lægge mærke til noget. Så snart jeg kom hjem, røg kjolen af og blev skiftet ud med mine vante jeans og hættetrøje.

Hvis de første tre uger efter Thanksgiving havde været skuffende, så var den seneste uge et regulært mareridt.

Motiveret af sine egne fremskridt ville Lisa ændre på vores pottetræningsplan og gå videre til en langt sværere fase. Jeg havde endnu ikke formået at holde mig tør tre dage i træk - og slet ikke ni, som Lisa havde - men i min iver efter at følge med hende sagde jeg ja til at gå videre, den sidste uge før juleferien.

Vi blev enige om denne rutine: Gå på toilettet og drik cirka hundrede milliliter vand, sid én time, drik endnu hundrede milliliter vand og sid endnu en time. Så måtte vi på toilettet igen og så forfra igen.

Jeg var slet ikke klar. Ikke engang i nærheden af klar.

Lisa klarede sig fint, men det var tydeligt, at hun skulle øve sig mere i at holde sig igennem flere timer uden toilet. På de første fire dage med det nye skema havde hun klaret at holde sig tør to dage.

For mig gik det værre. Jeg nåede kun på toilettet uden uheld lidt over halvdelen af gangene, hvilket betød, at jeg i gennemsnit havde mere end to uheld hver dag bare i skoletiden.

I dag var dog en total katastrofe.

Dagens sidste time var historie, som blev undervist af Lisas onkel. Hr. Higgins var en af de strengeste lærere, jeg havde haft, når det gjaldt om at lade elever forlade klassen for at gå på toilettet. Det virkede besynderligt, når hans egen niece havde udfordringer med det. Men ikke engang hun fik særbehandling.

Jeg havde allerede haft tre uheld i min pull-up den dag. Den eneste gang, jeg nåede toilettet, var lige efter, jeg var steget af bussen. Siden da havde jeg ikke klaret to timer i træk uden uheld.

Jeg stod over for et svært valg i hans klasse den eftermiddag. Fordi vi havde terminsprøve på sidste skoledag før juleferien, havde hr. Higgins lovet at lade os gå tidligere, når vi var færdige.

Tyve minutter inde i prøven begyndte min blære at presse på. Hvis jeg skyndte mig igennem resten, kunne jeg måske nå på toilettet og undgå ydmygelsen af at måtte indrømme endnu et nederlag til Lisa. Men hvis jeg skyndte mig for meget, kunne mine svar blive så dårlige, at karakteren i januar ville udløse en endefuld, eller noget værre fra mor - alt efter hvor slemt det stod til.

Jeg holdt op med at haste igennem opgaverne, men forsøgte stadig at svare så hurtigt og præcist, jeg kunne. Der var en chance for at jeg kunne skære ti, måske femten minutter af, og stadig hive et 12-tal hjem. Men ville det være nok?

Min blære krævede, at jeg skrev hurtigere.

Så kom jeg til en spørgsmålstype, jeg helt havde overset under mine forberedelser: en længere besvarelse om et emne, vi havde haft for to uger siden. Det var så mange point værd, at jeg var nødt til at forsøge, ellers risikerede jeg en lavere karakter, end mor forventede.

Det var bare ikke min dag. Jeg kunne ikke både koncentrere mig om at holde mig og om at huske stoffet. Noget måtte give efter - og som sædvanlig var det min blære.

Jeg brugte de næste tyve minutter på at skrive så godt, jeg kunne. Jeg tvivlede på, at jeg fik fuldt udbytte, men jeg regnede med, at det var nok til et 12-tal. Mine forudsigelser af karakterer plejede sjældent at slå fejl.

Lisa, Samantha og Desi var alle blevet færdige før mig - hvilket var sjældent - så jeg gik alene mod det nærmeste toilet og satte mig ind i en handicapbås for at skifte.

Og dér opdagede jeg et kæmpe problem da jeg åbnede min rygsæk. Jeg var løbet tør for pull-ups.

Jeg tjekkede min mobil. Tolv minutter, til jeg skulle med bussen.

Panisk skrev jeg til Lisa, at hun skulle møde mig på toilettet, og fortalte hvilket. Mor ville flippe helt ud, hvis hun blev nødt til at hente mig fra skole.

Det var mit fjerde uheld på samme dag, og jeg havde ikke flere pull-ups. Jeg havde slet ikke overvejet, at de tre, jeg havde med, ikke kunne række til hele dagen.

Jeg kunne ikke få mig selv til at skrive ordet “pull-ups” i beskeden, men jeg var ret sikker på, hun forstod, hvilken hjælp jeg havde brug for.

Udgiften til pull-ups begyndte at tynge mig. Jeg havde heldigvis fået solgt det Amazon-gavekort, jeg vandt til Halloween, til Samantha, som betalte mig kontant. Mor plejede at give mig lidt penge sammen med julegaverne, men selv hvis det skete igen, ville jeg løbe tør for penge til at købe flere pull-ups i løbet af nogle måneder.

Og det var endda, hvis jeg kun brugte én om dagen. Med den nye træningsplan, vi fulgte, var jeg heldig, hvis jeg slap med ét enkelt uheld. Hver gang jeg måtte skifte, forkortede det de dage, jeg havde tilbage til at blive pottetrænet.

Et sommerjob ville kunne løse problemet, men jeg ville være løbet tør længe før da - og jeg ville helst ikke forestille mig et scenarie, hvor min inkontinens stadig var et problem til den tid.

Det var bare endnu en ting, jeg ikke kunne dele med mine veninder. De gik ud fra, at mor købte mine pull-ups, og jeg kunne ikke forklare andet uden at rejse endnu flere spørgsmål.

Tre minutter senere dukkede Lisa op i båsen ved siden af. Toilettet var tomt udover os, men jeg hviskede alligevel:

“Jeg er løbet tør for pull-ups. Har du en ekstra, jeg kan låne?”

“Ja, men så skal den også være tør, når du giver den tilbage.”

“Ha ha, meget morsomt. Kan du skynde dig? Jeg skal nå bussen.”

Lisa rakte en tyk, sort pull-up ind under væggen. Heldigvis havde jeg kjole på.

2 Synes om