Alle min mors regler

Kapitel 68

Tilfældigt møde

Jeg steg forsigtigt ud af bilen, da mor endelig fandt en parkeringsplads i indkøbscenterets toetagers parkeringshus. Jeg trak lidt ned i jakken, så den dækkede så meget af mine leggings som muligt.

Lyden af bleen der knitrede mens jeg gik, var tydelig i parkeringshuset, men så snart vi kom ind i centret, druknede den i larmen fra alle menneskerne, der skyndte sig rundt for at nå deres sidste juleindkøb.

Der var lidt mindre travlt end der havde været på Black Friday en måned tidligere - men kun lige akkurat. Jeg kom til at tænke på hvad der var sket med Samantha, dengang hun havde drukket så meget og holdt sig så længe, at hendes ble til sidst ikke kunne klare det, da hun tissede.

Det problem havde jeg næppe. Den flaske modermælkserstatning jeg havde fået til morgenmad, svarede slet ikke til en stor kop kaffe, og uanset hvad kunne jeg ikke holde mig længe nok til, at et enkelt uheld ville få bleen til at lække. Måske ville det endda være et tegn på fremskridt med min pottetræning, hvis jeg nogensinde kunne nå dertil.

I dag var dog ikke dagen at finde ud af det på. Emilia og jeg stod ved siden af mor, mens hun studerede oversigten over centret. Jeg havde ingen idé om, hvad vi egentlig skulle købe. Der havde allerede været en lind strøm af Amazon-pakker, jeg ikke måtte røre ved, og eftersom mor ikke lod mig være alene, antog jeg, at det meste af juleindkøbet foregik online.

Jeg mærkede bleen blive varm, mens jeg utålmodigt ventede på, at mor fandt den butik, hun ledte efter på kortet. Ikke nu. Det føltes heldigvis kun som et lille uheld - det håbede jeg i hvert fald, for bag os stod folk allerede og ventede på at komme til oversigten.

For hver dag jeg gik i ble, forsvandt lysten til at øve mig i at holde mig lidt mere. Det virkede meningsløst. Desuden ville mor sørge for, at jeg fik pull-ups, når skolen begyndte igen om under to uger, så der var alligevel ingen hast med at løse problemet inden da.

Mors indkøbsliste førte os gennem flere børnebutikker. Først tilbragte vi næsten en time i en skobutik for at finde sneakers til Emilia. Hun brokkede sig over, at hvert eneste par gjorde ondt, indtil hun prøvede et par med hendes yndlings Dinsey-prinsesse på.

Min ble blev ved med at blive vådere, efterhånden som turen fortsatte. Jeg benyttede hver eneste chance for at holde min bagdel ude af syne - om det var at læne mig op ad en væg, eller at sætte mig på en bænk, mens mor lod Emilia prøve vinterjakker.

Efter flere små uheld lykkedes det mig diskret at tjekke mit spejlbillede i et prøverum. Det så ikke helt så slemt ud, som jeg frygtede, men hvis jeg gik meget længere uden et bleskift, kunne jeg næsten forestille mig, hvordan mine leggings ville begynde at hænge.

Jeg kunne ikke holde spørgsmålet inde længere.

“Hvor længe skal vi egentlig shoppe endnu?”

“Vi mangler stadig nogle ting,” svarede mor. “Din søster er jo vokset helt vildt.” Hun kiggede dog på sin telefon. “Én butik mere, så spiser vi frokost, inden vi gør os færdige.”

Heldigvis gik det hurtigt i den næste butik - de første par leggings, mor fandt til Emilia, passede uden problemer.

Vi gjorde stop ved et familietoilet inden vi gik til madområdet. Vi gik alle tre derind, hvilket ikke var helt så pinligt som jeg havde frygtet. Folk ville jo nok tro at vi hjalp Emilia og ikke mig. Mor satte hende på toilettet, mens hun trak mine leggings ned for at skifte min ble. Jeg vendte ryggen til for at give Emilia lidt privatliv. Jeg var lettet over at mor skiftede mig stående. Udover at jeg ikke havde lyst til at ligge ned for at blive skiftet på så hård en overflade, så gulvet heller ikke ligefrem rent ud.

Til frokost bestilte mor en cheeseburgermenu til sig selv og en børnemenu med nuggets til Emilia. Hun vendte sig mod mig, og jeg indså, at det var min tur. Det var ikke ligefrem den restaurant, jeg ville have valgt, men i det mindste slap jeg for en børnemenu. Jeg lod hurtigt valget falde på en hamburger-menu uden at tænke nærmere over tilbehøret.

Jeg slugte burgeren - hvert eneste bid smagte fantastisk. Det var så rart med rigtig mad i stedet for babymos. Jeg tog det mere roligt med fritterne, spiste dem én ad gangen med ketchup. Jeg vidste, at det ville få mig til at hade mors planlagte babyaftensmad derhjemme endnu mere, men jeg nød hvert sekund af at få noget normalt at spise for første gang i en uge.

Det sidste, mor skulle købe til Emilia, var et par jeans. Hun var stadig ikke helt gammel nok til at kunne klare det der med knapper selv, så det blev elastikbukser. Heldigvis var de lette at finde i den rette størrelse - og uden prinsessetryk, som ellers kunne have distraheret hende.

Jeg var mest af alt bare lettet over, at vi endelig var på vej hjem. Så dejligt som det havde været at få almindelig mad, ville jeg bare slippe for hele tiden at bekymre mig om, hvilken tilstand min ble var i, og hvem der måske lagde mærke til den.

På vej ud stoppede vi endnu engang ved toilettet - selvom Emilia var pottetrænet, tog mor ingen chancer. Men der var intet familietoilet ved indgangen, kun almindelige toiletter, så jeg måtte vente udenfor, mens Emilia var på toilettet.

“Sarah, er det dig? Hvad laver du her?”

Jeg stivnede. Lisa stod et par meter foran mig med indkøbsposer i hænderne. Ingen tante eller onkel i syne.

“Jeg shopper. Hvad skulle jeg ellers lave i et center? Hvor er din tante og onkel?”

“Min tante satte mig bare af for at købe lidt julegaver. Men det er ligemeget. Er du okay? Du svarer ikke på mine sms’er, og jeg har heller ikke set dig på Fortnite. Du må sige til hvis der er noget galt - jeg kan hjælpe.”

“Jeg har ikke min telefon. Jeg har stuearrest. Ingen spil heller. Ikke det fedeste i juleferien.”

“Hvorfor?”

“Det er ligegyldigt. Jeg gider ikke snakke om det.”

Mor måtte for alt i verden ikke opdage, at jeg havde talt med Lisa. Og slet ikke tale med Lisa selv.

“Jeg kan godt se, når noget ikke er, som det skal være,” sagde Lisa.

Jeg havde brug for, at hun gik. Nu. Hvis hun lavede ballade, og mor blandede sig, ville det eksplodere.

“Fuck nu af. Jeg gider ikke have noget med dig at gøre.”

Det stak i maven, idet ordene forlod min mund. Lisa så ud, som om hun var ved at græde. Men hun gik ikke. Mor og Emilia kunne komme ud fra toilettet hvert øjeblik. Jeg hadede mig selv for det, jeg var nødt til at sige, men jeg havde intet andet valg:

“Bare smut, okay. Og fucking hold dig væk fra mig. Vi er ikke venner mere.”

Lisa gispede. Jeg så et par tårer løbe ned ad hendes ansigt, inden hun vendte sig om og løb væk. Hun var ude af syne, da mor og Emilia kom tilbage et minut senere.

Normalt havde jeg svært ved ikke at græde, når jeg var ked af det. Men nu gjorde det så ondt, at jeg ikke engang kunne. Tre måneders venskab med Lisa. Væk. Jeg havde brændt den bro ned til grunden - med napalm.

Men jeg måtte videre. Mor vinkede mig hen mod udgangen og bilen, og jeg kunne allerede mærke at jeg skulle tisse igen. Chancen for at nå hjem tør var minimal.

Men efterhånden som vi nærmede os udgangen, blev tissetrangen til det mindste af mine problemer. Jeg vidste ikke, hvad det var ved min frokost, men det føltes, som om den havde sat gang i maven på fuldt blus. Alt indeni mig arbejdede hurtigere, end det var til at holde ud.

På vej mod udgangen havde jeg i et par minutter håbet, at jeg måske kunne klare den helt hjem, før jeg sked i bukserne. Men da vi trådte ind i parkeringshuset, gik det op for mig, at jeg ville være heldig, hvis jeg bare nåede ind i bilen i tide. Selv hvis jeg bad mor om lov til at løbe tilbage og bruge toilettet, bare den ene gang, ville jeg aldrig kunne nå det - de lå alt for langt væk.

Jeg satte farten ned indtil mor og Emilia var kommet et par skridt foran mig, og til sidst standsede jeg helt.

Jeg kunne ikke gøre noget, da jeg begyndte at både tisse og lave lort på samme tid, mens jeg stod midt på parkeringspladsen. Jeg holdt afstand til mor og Emilia på vej hen til bilen. Emilia var den første, der opdagede det.

“Mor, Sarah har lavet i bleen.”

“Hun har hvad?” Mor vendte sig om og rynkede straks på næsen.

“Seriøst, Sarah. Kunne du ikke have ventet, til vi var kommet hjem?”

“Jeg skulle virkelig. Jeg kunne ikke holde mig længere.”

“Så kunne du have sagt noget. Jeg kunne have taget bleen af dig, så du kunne komme på toilettet.”

Som om hun nogensinde ville have troet på, at jeg skulle så meget på toilettet. Jeg forstod ikke, hvorfor hun blev så vred. Hvad fanden havde hun forventet? Jeg havde jo lavet lort i min ble næsten hver dag derhjemme siden denne her straf begyndte.

“Seriøst,” sagde mor. “Det er næsten, som om du foretrækker at bruge bleen frem for toilettet.”

“Det passer ikke.”

“Hvem var det, der har været for doven til at gå på toilettet de sidste par måneder?”

Jeg svarede ikke. Jeg ville ikke give mor tilfredsstillelsen af, at indrømme endnu mere. Men måske havde hun ret. Var min blære bare ikke så stærk som mine veninders? Var det min skyld, at jeg havde uheld, fordi jeg ikke gik på toilettet så ofte, som min krop krævede?

“Jeg tager dig ikke tilbage ind i centret for at blive skiftet. Du ville stinke hele vejen gennem gangene. Og du skal heller ikke sidde i bilen hele vejen hjem i en beskidt ble.”

Jeg var taknemmelig for ikke at skulle tilbage ind i indkøbscentret. Jeg havde ikke lyst til at støde ind i Lisa igen - og slet ikke sådan her. For ikke at nævne alle de fremmede, der ville blive gjort ubehageligt opmærksomme på mit uheld. Men jeg var ikke sikker på, hvad mor mon havde tænkt sig at gøre i stedet for.

Jeg fandt ud af, hvorfor hun havde taget sådan en stor taske med. Hun trak en puslemåtte op af tasken og bredte den ud på bagsædet.

“Ikke her, mor. Please.”

“Det skulle du have tænkt over, inden du besluttede at lave lort i din ble.”

Der var ikke andre i nærheden, men jo længere jeg diskuterede, desto større risiko var der for at nogen så os. Jeg lagde mig ned på underlaget, selvom det pressede afføringen endnu mere ud.

Emilias autostol stod lige bag passagersædet. Der var lige nok plads til mig, selvom benene stak lidt ud af bilen. Vi var for enden af parkeringshuset, med den åbne dør vendt mod en mur. Medmindre en forbipasserende blev for nysgerrig og kiggede forbi, ville der ikke være nogen problemer med at skifte ble.

Mor trak mine leggings ned til knæene og skiftede mig lynhurtigt med en tydelig mine af afsky. Jeg trak selv mine leggings op igen, mens hun rullede bleen sammen og pakkede puslegrejet væk.

“Her,” sagde hun og rakte mig den sammenrullede ble.

“Hvad skal jeg med den?”

“Gå hen og smid den i skraldespanden. Jeg vil ikke have den til at lugte i bilen.”

“Mor, jeg kan ikke gå rundt med en ble i hånden! Folk kan se det.”

“Så må du jo hellere skynde dig.”

Jeg kiggede mig hurtigt omkring, da jeg steg ud af bilen. Der gik nogen til venstre for mig, så jeg satte tempoet op og skyndte mig hen mod indgangen, hvor der stod et par store skraldespande. Jeg skiftede bleen over i højre hånd og prøvede at holde den lidt ude af syne.

Jeg fokuserede kun på at nå frem, og lod som om jeg var ligeglad med, om nogen så mig. Jeg smed bleen i en af skraldespandene og skyndte mig tilbage til bilen.

Det var svært at forstå, hvad mor egentlig havde tænkt sig med hele situationen. Lugten fra bleskiftet hang stadig i bilen, da vi kørte hjem, og de næste tyve minutter føltes ulideligt lange. Det var alt for koldt til at åbne vinduerne, og ironisk nok ville alt være blevet inde i bleen, hvis hun bare havde ventet til vi var hjemme.

Jeg prøvede at trække vejret så lidt som muligt gennem næsen. Hvad var egentlig meningen med at prøve at blive renlig igen? Alt det, der var sket de seneste måneder, pegede jo på, at jeg ikke engang var i stand til det længere.

Det ville selvfølgelig være rart at komme tilbage i pull-ups om dagen. Men tanken om nogensinde at få rigtige underbukser på igen virkede fjernere end nogensinde før.

3 Synes om