Alle min mors regler

Kapitel 74

Drik saftevandet

At holde mig og rent faktisk gå på toilettet med succes for første gang i to uger burde have gjort mig gladere.

I stedet sad jeg tilbage og surmulede på sofaen. Mor havde slukket for fjernsynet. Endelig, efter min mening, for Emilia havde fået lov til at se langt mere fjernsyn, end jeg nogensinde havde fået lov til i den alder. Min lillesøster legede med det nye dukkehus, mor havde givet hende i julegave, hvilket kun mindede mig om de ynkelige gaver, jeg selv havde fået.

I det mindste havde hun ikke spurgt, om jeg ville lege med. Så vidt jeg vidste, var reglerne stadig, at jeg skulle adlyde min lillesøster. Jeg var blevet så træt af det dumme dukkehus de sidste par dage.

Jeg var femten år gammel. Emilia var tre. Jeg vidste med sikkerhed, at der ikke var nogen fysisk mulighed for, at vores blærer var lige store. Min måtte kunne rumme meget mere end hendes. Så hvorfor havde jeg så meget sværere ved at holde mig end hende?

Mors spydige kommentar blev ved med at gentage sig i mit hoved: “Bevis, at du ikke vil være en baby.” Var der noget galt med mig på et ubevidst plan? Saboterede jeg underbevist mig selv uden at vide det? Var det noget i stil med det, Samantha havde ment under sit følelsesladede udbrud til overnatningen, da hun forklarede, at hun havde en ukontrollerbar trang til at bruge ble og være en baby?

Jeg ville være et mareridt af en klient for en psykolog - ikke at jeg nogensinde ville turde at sige sådan noget højt til nogen under nogen omstændigheder.

Jeg var næsten så rastløs, at jeg overvejede at sætte mig ned ved siden af Emilia og lege med dukkehuset. Næsten.

Jeg kiggede på uret. Der var stadig næsten en time til frokost. Og derefter var der stadig resten af dagen. Jeg havde sikkert over ti toiletture foran mig endnu, før det var tid til at få natble på. Mere end ti chancer for at fejle - og jeg måtte ikke fejle bare én eneste gang.

Lyden af vaskemaskinen, der endelig blev færdig i kælderen, gav mig noget at give mig til. Jeg sprang op fra sofaen i samme øjeblik, jeg hørte det. Bedst at holde sig på mors gode side i dag. Hun brød sig meget mere om, at jeg selv gjorde mine pligter uden at blive mindet om det.

Jeg travede hele vejen ned ad trapperne til kælderen. Hvor længe var det nu? Ti minutter siden, jeg sidst havde været på toilettet? Jeg lænede mig ind over vaskemaskinen og hev det fugtige tøj ud en ad gangen og smed det over i tørretumbleren. Jeg hastede ikke igennem opgaven, som jeg normalt ville have gjort.

Efter at have siddet på sofaen hele formiddagen var denne ellers kedelige pligt faktisk et kærkomment afbræk. Jeg tændte for tørretumbleren. I det mindste ville jeg have jeg et eller andet at se frem til om en times tid.

Da jeg kom op i stuen igen, var mor hverken i køkkenet eller i stuen. Jeg vidste ikke, hvad hun lavede, men det var rart ikke hele tiden at føle hendes øjne i nakken.

Jeg satte mig tilbage i sofaen, ekstra opmærksom på min blære. Emilia afbrød mig dog hurtigt:

“Leg med mig!”

Ikke engang venlig nok til at spørge.

“Jeg er moren.” Emilia løftede to små plastikdukker op og rakte mig den mindste af dem - en miniaturebaby med ble på. “Og du er babyen, så du skal have babyen.”

“Det er fjollet. Jeg er ikke en baby.”

“Jo, du er.”

Jeg rullede med øjnene og trak mit skørt en anelse op, nok til at vise Emilia, at jeg ikke længere havde ble på. Min lillesøster lod sig dog ikke imponere det mindste af mit skift af undertøj.

“Nej, nej, du er en baby. Store piger har ikke ble på om natten.”

Jeg sukkede. Jeg vidste udmærket hvor hun havde den sætning fra. Det var nytteløst at diskutere, især når mor havde gjort det klart, at jeg skulle gøre, som Emilia sagde.

Det betød dog ikke, at Emilia ikke kunne påvirkes en smule. Jeg ville ikke risikere at minde hende om at gå på toilettet - jeg var ikke engang sikker på, hun ville adlyde mig på det punkt længere. Og jeg kunne bestemt ikke have, at det kom tilbage til mor, at jeg havde forsøgt at omgå reglerne.

Men måske kunne jeg finde en anden vej. Hvis jeg kunne sørge for, at Emilia fik ekstra meget at drikke i dag, ville det øge, hvor ofte hun skulle tisse.

Jeg tjekkede hurtigt ned ad gangen for at sikre mig, at mor stadig var uden for syne.

“Hey Emilia, vil du have æblejuice eller saftevand?”

Jeg vidste, hvordan man skulle formulere spørgsmål til børnehavebørn. Gav man dem to muligheder fremfor et ja-eller-nej-spørgsmål, var de langt mere tilbøjelige til at acceptere det, man prøvede at lokke dem til.

I dette tilfælde var jeg ret sikker på, hvilken af de to Emilia ville vælge, men at stille saftevand op mod den kedeligere æblejuice gjorde bare valget endnu mere oplagt for hende.

“Saftevand!” råbte Emilia straks.

Jeg havde lyst til at tysse på hende, men jeg kunne ikke. Jeg måtte nå at få hende i gang med at drikke, før mor opdagede, hvad jeg havde gang i. Jeg listede ned ad gangen mod køkkenet. Stadig ingen tegn på mor.

Jeg hentede en halvfuld plastikdunk med blålig væske fra køleskabet. Emilia brugte stadig tudkopper, hvilket var praktisk, for mor tillod dem i stuen. Jeg fandt den største tudkop i skabet og fyldte den til randen. Det skulle nok få Emilia til at skulle tisse igen om ikke så længe.

Emilia smilede, da jeg rakte hende koppen. Hun fik endda fremstammet et lille “tak” denne gang. Hun havde ikke helt glemt sine manerer. Hun drak ivrigt, flere store slurke hurtigere, end jeg havde regnet med. Hun var nok for lille til at forstå sammenhængen mellem at drikke og at skulle tisse senere.

Jeg spillede min rolle som baby i Emilias fjollede lege. Hvert par minutter gav jeg hende et lille vink om, at hun burde tage en tår mere af sin kop. Jeg kunne godt trække den her et par gange mere i løbet af dagen. Der var ingen grund til at tro, at mine underbukser ikke stadig ville være tørre, når vi nåede aften.

“Hvad har du der?”

Mors stemme afbrød legen. Jeg vendte mig hurtigt, men spørgsmålet var rettet mod Emilia.

“Saftevand!” svarede Emilia.

“Du må ikke selv hente det i køkkenet.”

“Det gjorde jeg heller ikke. Sarah hentede det.”

Hvis der var én ting, jeg altid kunne regne med, så var det, at Emilia sladrede til mor - også selvom hun næppe selv forstod, at jeg måske havde gjort noget forkert.

Mor kiggede nøje på den nu næsten halvtomme kop.

“Det går altså ikke, Sarah.”

Mit hjerte sank. Hvilken straf ville hun nu finde på, hvis hun troede, jeg havde prøvet at snyde?

“Hvis du vil vise, at du er lige så pottetrænet som din søster, så skal du også drikke lige så meget som hende.”

Det var ikke dér, jeg havde regnet med, hun ville hen - men det var bestemt heller ikke godt. Mor forsvandt ud i køkkenet, og det var tydeligt, hvad hun var på vej tilbage med.

Da hun kom ind igen, rakte hun mig en identisk tudkop, helt fyldt med saftevand.

“Jeg forventer, at den er drukket, når Emilia er færdig med sin.”

“Ja, mor,” svarede jeg pligtskyldigt og tog en lille slurk af den kolde blå hindbærsaftevand.

Det ville ikke nytte at vente med at drikke det. Hvis jeg ventede, ville det næsten med garanti ende med et uheld. Den eneste chance var at prøve at fordele det jævnt og håbe, at Emilia ikke var så tørstig, som hun havde virket.

Jeg havde stærkt undervurderet, hvor meget en tørstig treårig kunne drikke. Ti minutter senere var Emilia allerede tre fjerdedele igennem sin kop og begyndte at vride sig på puden.

Jeg var kun nået en tredjedel igennem min, og selvom det kun var en halv time siden, jeg sidst havde været på toilettet, kunne jeg mærke, at det ikke ville vare længe, før trangen meldte sig.

“Jeg skal tisse,” udbrød Emilia pludselig og fór afsted ned ad gangen mod toilettet.

Min plan slog fejl. Jeg havde slet ikke brug for at tisse endnu - men om en halv times tid ville jeg uden tvivl være desperat. Timingen på Emilias toiletbesøg kunne næsten ikke have været værre.

Hun kom hurtigt tilbage igen, så hurtigt at jeg tvivlede på, om hun overhovedet havde vasket hænder.

Jeg så hen mod mor, der nikkede til mig som tegn på, at jeg også måtte gå. Denne gang skyndte jeg mig ikke, men gik i jævnt tempo.

Jeg pressede og pressede i flere minutter, men der kom kun et par små dråber. Det var slemt. Virkelig slemt. Jeg tænkte på, hvor meget jeg lige havde drukket. Det eneste, der talte til min fordel, var, at Emilia også stadig var godt hydreret. Jeg måtte bare håbe, at hun snart skulle på toilettet igen.

Da jeg kom tilbage til stuen, havde Emilia mistet interessen i sit dukkehus og skiftet det ud med en malebog og sad og tegnede ved sofabordet. Heldigvis så hendes tudkop ikke ud til at være tømt meget mere.

Jeg satte mig igen i sofaen. Mor sendte mig et blik, og jeg tog en ny lille slurk af min egen kop. Med Emilias tørst stillet for nu, ville jeg have tid til langsomt at tømme resten, uden at min blære blev presset for hårdt.

Fem minutter. Stadig ingen trang. Men Emilia tog en ny tår, og så måtte jeg også, hvis jeg ikke ville vække mors vrede.

Ti minutter. Måske bildte jeg mig det ind. Jeg var så opsat på at mærke signalerne fra min blære, at mit hoved måske fandt på en trang der slet ikke var der. Kunne jeg virkelig allerede skulle tisse igen efter bare ti minutter? Emilia virkede i hvert fald ikke til at være generet. Hun sad roligt og legede videre.

Femten minutter. Nej, jeg havde ikke bildt mig det ind. Nu var trangen der, og den var reel. Jeg havde ikke indset, hvor dårlig min blærekontrol var, før jeg blev tvunget til at sammenligne mig med min søster. Emilia byggede stadig ubesværet med sine klodser.

Hun rejste sig. Var det tid til endnu en hurtig tur på toilettet? Nej, hun hentede bare sin tudkop fra den anden ende af bordet - og drak resten i store, hurtige slurke. Uretfærdigt. Jeg mødte kort mors blik og vidste, hvad hun forventede af mig.

Jeg havde en tredjedel tilbage. Det tog næsten et minut at få det hele ned. Hele tiden tænkte jeg kun på, hvor meget væske der nu lå i min blære. Jeg krydsede benene i et desperat forsøg på at modstå trangen til at vride mig.

Tyve minutter. Emilia virkede endelig en smule påvirket af al den saftevand, men hvis jeg havde lært noget i dag, så var det, at hun holdt sig til sidste øjeblik, før hun styrtede på toilettet. Heldigvis holdt mor øje med frokosten i køkkenet og ikke min urolige vrikken.

Min selvsikkerhed fra tidligere var helt væk. Det var fristende at skyde skylden på mor for at have tvunget mig til at drikke saftevand også, men det var egentlig ikke fair. Hun gjorde det ikke sværere for mig, end hun gjorde for Emilia. Og min søster klarede det stadig fint.

Femogtyve minutter. Smerten i min blære var nu ulidelig, og jeg måtte indrømme, at jeg måske slet ikke kunne klare det lige så godt som min lillesøster.

“Så er der frokost,” kaldte mor. “Gå på potten og vask hænder, før I spiser.”

Reddet på stregen.

2 Synes om