Alle min mors regler

Kapitel 82

Regler og straf

For anden gang i dag stod Amanda og Jodie og tørrede lort af min numse.

Denne gang var det dog et endnu værre uheld, og oprydningen blev gjort mere besværlig af, at der ikke var et bad, de kunne stille mig ind i bagefter, så jeg kunne blive helt ren.

Da de to socialarbejdere havde fundet det nærmeste toilet, havde Amanda bundet min jakke om livet på mig, så man i det mindste ikke kunne se uheldet lige så tydeligt. Lugten kunne de derimod ikke gøre noget ved.

Heldigvis lå toilettet lige rundt om hjørnet, og vi nåede derhen uden at møde nogen på gangen. Jeg havde dog på fornemmelsen, at der ville hænge en stank tilbage udenfor, som ville genere alle, der kom forbi senere.

At lugten nu var lukket inde på toilettet gjorde ikke situationen nemmere, og det hjalp heller ikke meget, at den brugte pull-up og de våde servietter røg direkte i skraldespanden.

“Er du knyttet til den her kjole?” spurgte Jodie.

Jeg rystede på hovedet, mens tårerne stadig løb ned ad kinderne. Hun smed den direkte i skraldespanden. Man ved, at et uheld er rigtig slemt, når tøjet må smides ud.

Det eneste skiftetøj, de havde pakket til mig, var et par leggings og en sweater. Amanda og Jodie havde til gengæld sørget for at tage flere pull-ups med.

Jeg fik taget den rene pull-up på helt selv, men jeg måtte have hjælp til at trække leggingsene op. Det var ikke nogen, jeg selv ville have valgt. De var lidt tynde, og en smule gennemsigtige. Man kunne tydeligt ane polstringen fra pull-up’en igennem stoffet.

Jeg kom til at tænke på, hvordan Jane havde beskrevet sine egne blæreproblemer. Hvordan hun havde indrømmet, at hun stadig brugte pull-ups. Hvis hun som voksen kunne skelne mellem at bruge bleer og at blive behandlet som en baby - kunne jeg så også?

Amanda gav mig et kram nu, hvor jeg var blevet gjort ren. “Vi får en anden læge til at kigge på de her uheld i morgen.”

De her uheld. Jeg vidste, hun hentydede til, at jeg havde skidt i bukserne to gange i dag. Jeg håbede, at de prøver, de ville tage i morgen, ikke ville være lige så ubehagelige som dem, jeg havde været igennem tidligere.

“Jeg tror ikke, min mave kunne lide Happy Meal’en.”

“Du har nok ikke fået fastfood i lang tid, vel?”

“Nej.”

“Der er nogle særlige overnatningsstuer til børn her på hospitalet. Det er der, vi skal hen nu. En sygeplejerske kommer med aftensmad til dig deroppe. Forhåbentlig noget, din mave bedre kan tåle.”

Min mave knurrede, da hun nævnte mad - denne gang fordi jeg faktisk var sulten. Jeg håbede, at det, de serverede for mig, ville falde bedre ud end nuggets og fritter. Jeg havde mere håb om at genvinde kontrollen over mine tarme end over min blære.

Jeg havde aldrig rigtigt haft den slags uheld før - i hvert fald ikke uden afføringsmidler eller fordi jeg var blevet nægtet at gå på toilettet, og det talte ikke rigtigt. Ja, jeg havde vænnet mig til at skide i ble de sidste to måneder, men det havde altid været et bevidst valg, når trangen kom - i modsætning til min blære, der ofte tømte sig tilfældigt og helt uden varsel.

Værelset, Amanda førte mig ind i, var nok ikke egentlig beregnet til en teenager. De farverige mønstre og figurer på væggene passede bedre til et barn i de små klasser.

Men sengen i hjørnet var præcis, hvad jeg havde brug for til mine trætte fødder. Madrassen var kun en halv meter over gulvet. Jeg sparkede skoene af og lod mig falde ned. Den var ikke stor, men alt ville føles stort i forhold til den trange tremmeseng, jeg havde sovet i. Først nu, da jeg kunne strække mig helt ud, gik det op for mig, hvor øm min krop egentlig var blevet - og jeg kunne lige akkurat ligge udstrakt, hvis jeg lå en smule på skrå i sengen.

Der var et lille badeværelse tilknyttet, med et endnu mindre brusekabine. Jeg havde ingen undskyldning for ikke at holde min pull-up tør, når jeg havde mit helt eget toilet lige ved siden af.

Amanda sad ved et skrivebord i hjørnet og skrev løs på en bærbar. Jeg lukkede øjnene. Lyden mindede mig om noget. Mig selv, siddende foran mit eget skrivebord, fingrene flyvende hen over tasterne midt i et intenst computerspil. Pludselig fik jeg en brændende trang til at spille Fortnite.

Uret på væggen viste allerede klokken otte om aftenen. Det gav mening - det havde været ret sent på eftermiddagen, da jeg var blevet hentet af CPS, og alle undersøgelserne på hospitalet samt politiafhøringen havde taget sin tid.

Få minutter senere dukkede en sygeplejerske op med en bakke aftensmad. Mac and cheese, lidt grøntsagsstave med dip og et stykke ristet brød. Jeg havde tømt det hele på ingen tid. Først dér gik det op for mig, hvor sulten jeg faktisk havde været. Den sidste bid mac and cheese skyllede jeg ned med chokolademælk, og så var det måltid slut.

Amanda lukkede computeren og rejste sig.

“Der ligger en ny tandbørste og tandpasta ude på badeværelset, og der er både sæbe og shampoo, så du kan tage et bad i morgen tidlig.”

“Jeg skal hjem i aften, men jeg kommer tilbage i morgen tidlig. Hvis du har brug for noget i nat, kan du tilkalde en sygeplejerske ved at trykke her.” Amanda pegede på en knap på væggen ved sengen. “Der sidder også en vagtsygeplejerske ved skranken nede ad gangen hele natten.”

Det besvarede et andet spørgsmål. Der var nemlig ingen lås på døren. Jeg var ret sikker på, at sygeplejersken udenfor også skulle sikre, at ingen patienter smuttede væk, når de ikke måtte.

“I skuffen finder du noget nattøj, der burde passe dig. Er der ellers noget, du har brug for, inden jeg går?”

“Har du taget bleer med hjemmefra?” Jeg var næsten sikker på, hvad svaret ville være, men jeg følte, jeg blev nødt til at spørge.

“Nej, men du har stadig masser af pull-ups. Resten ligger i rygsækken. Hvis du løber tør, skal du bare bede en sygeplejerske om flere.”

“Men jeg har brug for en ble.”

Amanda så forvirret ud. Jeg tror ikke, hun forstod, hvor stor forskel der var på, hvor meget en pull-up kunne suge, og hvor meget en rigtig ble kunne.

“Du har dit eget toilet lige ved siden af. Hvorfor prøver vi ikke at holde dig i pull-ups, så det er nemmere for dig at gå på toilettet?”

“Men jeg har aldrig brugt de her pull-ups om natten, fordi jeg altid tisser for meget, og så lækker de ud over hele sengen.”

Amanda tænkte lidt over det, før hun svarede:

“Okay, jeg forstår,” sagde hun til sidst. “Jeg finder en sygeplejerske og hører ad. De må have noget, du kan bruge. Hvorfor går du ikke lige på toilettet en ekstra gang og får børstet tænder, inden du skal sove?”

Jeg havde godt nok været på toilettet for tyve minutter siden, men jeg gjorde det igen, inden jeg begyndte at børste tænder.

Amanda var tilbage få minutter senere. Jeg stak hovedet ud af badeværelset med tandbørsten i munden og så, at hun stod med en ble i hånden. Jeg havde aldrig tvivlet på, at et hospital ville have bleer, men det gik hurtigere, end jeg havde regnet med.

Hun rakte bleen til mig, men jeg tog den ikke.

“Kan du hjælpe mig?”

På hendes ansigtsudtryk kunne jeg se, at det her - ligesom meget af det, hun havde gjort for mig i dag - ikke ligefrem hørte til hendes normale arbejdsopgaver. Men Amanda fik mig alligevel til at lægge mig ned på sengen.

Jeg var en smule stolt af, at hun ikke behøvede at bruge vådservietter, da hun skiftede mig fra pull-up til ble. Pull-up’en havde holdt sig tør siden det frygtelige uheld under politiafhøringen.

Som teenager var der kun to mennesker, der havde givet mig ble på før - mor og Lisa - og de havde gjort det på en måde, der tydede på, at de vidste præcis, hvad de gjorde.

Det kunne man ikke sige om Amanda. Hun stirrede længe på de fire tapes, og jeg begyndte at mistænke, at hun ikke havde særlig meget erfaring med bleer, heller ikke til babyer.

Til sidst fandt vi dog ud af det sammen. Den sad ikke så tæt, som jeg kunne have ønsket, og var heller ikke lige så blød og behagelig som de bleer, jeg havde været vant til, men i det mindste slap jeg for at vågne i en gennemblødt seng midt om natten.

Amanda tilbød at finde noget nattøj til mig i den lille kommode ved sengen, men jeg sagde nej. Der var allerede varmt i værelset, så jeg syntes ikke, det var nødvendigt.

Hun satte sig på sengen ved siden af mig. Hun lagde armen om min skulder, og jeg hvilede mit hoved mod hende.

“Hvad sker der i morgen?”

Det spørgsmål havde naget mig hele vejen op til værelset. Jeg plejede altid at have en nogenlunde idé om, hvad næste dag ville bringe. Selv hvis jeg frygtede det eller vidste, at ingen af mulighederne var gode, kunne jeg i det mindste danne mig et billede, inden jeg faldt i søvn.

Men nu? Jeg kunne slet ikke forestille mig, hvordan morgendagen ville se ud. Mit liv var blevet vendt fuldstændig på hovedet, og jeg kunne ikke danne mig nogen idé om, hvad der ventede mig, før jeg kunne falde til i en ny normal.

“Jeg ved det ikke endnu,” sagde Amanda. “Jeg skal tale med politiet og nogle andre CPS-folk.”

“Kommer jeg tilbage hjem til mor?”

“Det behøver du ikke bekymre dig om,” sagde Amanda. “Jeg tror ikke, du nogensinde kommer til at bo hos din mor igen. Der er allerede udstedt en arrestordre på hende, og med de oplysninger, du har givet politiet, bliver anklagerne kun mere alvorlige. Hun kommer sandsynligvis til at tilbringe lang tid i fængsel, når de får fat i hende.”

Jeg tror, det var dér, virkeligheden for alvor begyndte at gå op for mig. Det var én ting, at alle de voksne på hospitalet havde fordømt min mors adfærd. Men at få at vide, at hendes handlinger ville betyde fængsel, gjorde alvoren håndgribelig på en måde, jeg kunne forstå. Jeg kendte alt til regler og straf.

Min tommelfinger fandt automatisk vej til min mund, da Amanda trak dynen over mig. Sådan var jeg faldet i søvn hver eneste aften, siden jeg begyndte at sove i tremmesengen. Amanda så ikke ud til at bryde sig om det, men nogle vaner er svære at slippe.

3 Synes om