Alle min mors regler

Kapitel 85

Den rigtige beslutning

Amanda lod mig sove på beslutningen. Det gjorde den ikke lettere.

Jeg fik næsten ikke lukket et øje. Midt om natten vågnede jeg i en gennemblødt ble, mit hoved snurrende efter drømme, jeg kun kunne huske brudstykker af. Normalt ville jeg bare have vendt mig om og sovet videre, men hospitalets bleer var ikke til at stole på - hvis jeg blev liggende, ville jeg helt sikkert vågne op til en våd seng. Så jeg blev nødt til at stå op og skifte.

Efter det var jeg lysvågen. Jeg lå og stirrede op i det mørke loft i en times tid og vejede fordele og ulemper ved det valg, jeg skulle træffe i morgen.

Jeg havde løbet fra mine problemer lige siden den dag i efteråret, hvor jeg for første gang tissede i bukserne. Det måtte stoppe nu - uanset hvilken familie jeg valgte. Min inkontinens kunne ikke skjules, uanset hvor jeg endte.

Hvis jeg flyttede ind hos Lisa, ville det kun være en halv times kørsel til Higgins-familiens hus. Wisconsin var noget længere væk - Amanda havde sagt, at de allerede havde reserveret flybilletter, hvis jeg valgte at bo hos min halvsøster. Men der var stadig alt for mange spørgsmål.

Ville jeg genoptage kontakten med mine venner? Ville de acceptere mig igen - eller forstå, hvad jeg havde været igennem? Hvordan kunne jeg overhovedet undskylde for den måde, jeg så koldt havde skubbet dem væk på? Og hvad med skolen? Hvordan skulle jeg forklare mit fravær hele semesteret eller nå at indhente det, så jeg kunne blive færdig?

Men hvis jeg valgte Emilia - hvordan ville det så være at bo sammen med hende igen? Ville vores forhold nogensinde blive det samme? Ville jeg se mor i hendes øjne hver gang? Og kunne jeg virkelig betro min hemmelighed til nogle fremmede mennesker, jeg aldrig havde mødt før?

Jeg fandt aldrig de perfekte svar, men til sidst lykkedes det mig at finde nok ro til at nå frem til en beslutning - og så gled jeg endelig ind i søvnen.

Jeg vågnede til duften af bacon, følelsen af sygeplejerskens hånd, der rystede mig blidt på skulderen, og fornemmelsen af en våd ble mellem benene. Jeg ville helst bare blive liggende med lukkede øjne, men Debrah blev ved med at stryge mig over skulderen.

“Det er tid til at stå op. Jeg har skaffet en særlig morgenmad til din sidste dag her.”

Jeg gabte og slog øjnene op. Det havde tydeligvis ikke været nogen rolig nat. Tæppet lå på gulvet, og kun et tyndt lagen dækkede mig halvt - mine bare ben og den våde ble var helt synlige.

“Amanda og Jodie er her om en halv times tid,” sagde Debrah. “Så du har tid nok til at få dig gjort klar og spist, inden du skal afsted. Morgenmaden står på skrivebordet.”

Da hun var gået og havde lukket døren efter sig, trillede jeg ud af sengen. Jeg besluttede at spise først og tage et bad bagefter. Værelset var varmt, så jeg satte mig ved skrivebordet i bare t-shirt og våd ble.

Det var den bedste morgenmad, jeg havde fået på hospitalet: pandekager toppet med jordbær og bananskiver, sirup og flødeskum, med bacon og æg ved siden af, en kop yoghurt og et stort glas appelsinjuice.

Jeg kunne ikke lade være med at føle mig som en dødsdømt fange, der fik sit sidste måltid, inden dommen skulle fuldbyrdes. Selvom, fik de ikke selv lov at vælge? Ikke at jeg ville have ændret på menuen - den her morgenmad var helt perfekt.

I går aftes havde Amanda sagt, at de var klar til at tage mig til enten Higgins-familien eller Emilias nye familie i dag, og at jeg bare skulle fortælle dem, hvad jeg foretrak.

Havde jeg truffet den rigtige beslutning, da jeg lå i sengen i går aftes? Alle spørgsmålene kørte stadig rundt i mit hoved, mens jeg prøvede at fokusere på maden for ikke at blive ved med at tvivle på mig selv.

Jeg nåede cirka halvvejs igennem måltidet, før jeg var helt mæt. Jeg ville ikke være spildsom, men der var simpelthen ingen måde, jeg kunne spise mere på. Så var det tid til at gøre mig klar. Den våde ble blev smidt i skraldespanden, og jeg klemte mig ind i den lille brusekabine.

Jeg havde brug for noget til at distrahere mig fra det valg, jeg havde truffet. At stå under det rindende vand hjalp ikke. Jeg kunne stadig nå at ændre mening, hvis jeg ville. Det var jo ikke, fordi jeg havde sagt noget til Amanda endnu.

Mit sind skiftede frem og tilbage flere gange i løbet af de få minutter, det tog at vaske mig hurtigt, men det endte bare med samme konklusion, som jeg var nået til i går aftes.

Jeg regnede med, at jeg havde omkring fem minutter til at blive færdig med at klæde mig på, efter jeg havde tørret mig efter badet.

Jeg lagde mig ned på sengen for at tage en ny ble på. Jeg fik pasformen helt perfekt i første forsøg, uden at jeg behøvede at justere tapen bare en lille smule. Jeg var blevet ret så god til at skifte min egen ble i løbet af den sidste uge.

Debrah havde sagt, at jeg kunne tage et af hospitalets sæt tøj med mig, hvis jeg ville. Jeg tog et par grå joggingbukser på. De var virkelig behagelige. Men jeg brød mig ikke om de kedelige t-shirts, der hørte til, så jeg valgte i stedet en af Fortnite-trøjerne, som var blevet hentet hjemmefra.

Jeg lod blikket glide rundt i rummet en sidste gang, væk fra uret, som jeg havde stirret på utålmodigt, mens jeg ventede på, at Amanda og Jodie skulle komme.

Hospitalstuen var lille, men den havde givet mig mere frihed i den sidste uge, end jeg havde haft i de foregående to måneder. Nintendo Switch’en stod stadig til opladning oven på kommoden, hvor jeg havde lagt den i går aftes. Jeg ville være nødt til at efterlade spillekonsollen, sygeplejersken havde givet mig. Det var lidt surt, men jeg var sikker på, at jeg nok kunne skaffe en ny.

Alt, hvad jeg havde taget med, var pakket ned i rygsækken, som jeg havde smidt på den uredte seng—mest et par skiftetøj, som Amanda og Jodie havde hentet hjemmefra og fået vasket til mig i går.

Der stod også en mulepose på gulvet, som Debrah havde samlet til mig med bleer og skiftesager, mere end nok til at komme frem til hvilken som helst af destinationerne.

Det bankede på døren. Jeg råbte, at de kunne komme ind.

Lidt over en uge var gået, siden jeg var ankommet, og nu var det tid til at forlade hospitalet.

Jeg fortalte Amanda den beslutning, jeg havde truffet i går aftes.

Før vi kunne gøre noget som helst, var vi nødt til at stoppe hjemme først.

Udefra så huset præcis ud, som jeg havde forladt det. Det var ikke muligt at se, at ingen havde boet der den sidste uge. Alle juledekorationerne var blevet taget ned omkring en uge, før CPS var dukket op, så huset var lige så kedeligt og intetsigende som alle de andre på gaden.

Jodie steg ud af forsædet først og åbnede så bagdøren, så jeg kunne komme ud af bilen.

Vejret var blevet betydeligt varmere den sidste uge. Selv med min jakke åben frøs jeg ikke, mens jeg fulgte efter Amanda og Jodie op mod indgangen til huset.

Døren, som var blevet sparket ind under deres nødvisit i sidste uge, var blevet repareret. Jeg nåede kort at spekulere på, hvordan vi nu skulle komme ind, men Amanda trak en nøgle op af lommen og låste døren op for os.

Mens husets ydre var uændret, var der både nogle mere og mindre diskrete tegn på, at ingen havde boet der den sidste uge.

Jeg nøs et par gange i entreen på grund af støvet. Vi gik forbi køkkenet, hvor uvaskede tallerkener havde stået en hel uge. Jeg kunne lugte dem helt ude fra gangen.

“Du sagde, at din mor havde nogle kufferter, vi kunne bruge i kælderen?” spurgte Jodie mig.

Jeg nikkede og førte hende ned ad trappen, hvor to store kufferter havde stået og samlet støv bagerst i et skab. Hvornår havde jeg sidst været på ferie? Det måtte have været før Emilia blev født.

Kufferterne var allerede ret tunge, selv uden noget i. Vi fik dem begge slæbt op ad trappen. Når jeg først fik pakket, ville jeg have brug for hjælp til at slæbe dem rundt.

Og det var den lette del af det, vi var kommet for at gøre.

Jeg fulgte de to kvinder ned ad gangen til mit soveværelse, mens uroen voksede indeni mig, jo tættere vi kom på døren til mit gamle værelse.

Jeg stoppede ude på gangen. Jeg stod stadig langt nok fra mit værelse til, at tremmesengen var ude af syne, da jeg kiggede ind. Jeg troede ikke, jeg kunne få mig selv til at gå et skridt længere.

Amanda lagde en hånd på min skulder. “Hvis du ikke vil gå ind, kan vi hente alle dine ting og tøj ud i spisestuen, så du kan sortere og pakke der.”

Jeg rystede på hovedet. Jeg havde brug for at gøre det her. Ikke mere flugt. Desuden stolede jeg ikke helt på, at de kunne finde ud af at vælge det rigtige tøj, der fungerede bedst over mine bleer.

Jeg trådte ind i soveværelset og fangede en svag antydning af babypudder, da jeg tog en dyb indånding og lod blikket glide rundt i rummet. Alt var præcis, som det var blevet efterladt. Tremmesengen stod stadig op ad væggen. Siden var stadig skubbet ned. En sut lå forladt i en bunke tæpper derinde.

Nogle af skufferne i min kommode stod stadig åbne, efter Amanda og Jodie hurtigt havde gennemsøgt mit tøj for at finde noget, jeg kunne få med mig.

Mens jeg stod midt i rummet, gik det op for mig. Jeg kom nok aldrig tilbage hertil. Jeg vidste ikke, hvordan jeg skulle have det med det. Det her var huset, jeg havde boet i hele mit liv. Tanken om at flytte herfra havde aldrig strejfet mig før. Men her stod jeg, i mit værelse for sidste gang, og jeg ville aldrig være her igen.

Men før jeg kunne tænke for meget over det, måtte jeg pakke.

Jeg gik igennem alt tøjet, der hang i skabet, og det, der var tilbage i kommoden. Der var ikke meget, jeg havde lyst til at tage med. Jeg samlede lidt forskelligt sammen og ignorerede alt, der sad for stramt til at kunne bruges med en ble.

Jeg lagde tøjet ud på sengen, efterhånden som jeg fandt noget, jeg ville beholde, og Amanda og Jodie hjalp med at lægge det i kufferterne. Til sidst åbnede jeg øverste skuffe i kommoden, hvor undertøjet og pull-ups’ne lå. Jeg vidste ikke, hvornår - hvis nogensinde - jeg ville være klar til at forsøge at komme videre fra at bruge bleer igen. Jeg havde endnu ikke fået en diagnose fra urologen, men jeg havde ikke meget håb om gode nyheder.

Jeg kørte hånden gennem bunken af undertøj. Det føltes fjollet at pakke det. Tanken om at være renlig var alt for urealistisk. Jeg gik på kompromis og tog en håndfuld pull-ups i stedet. Jeg var heller ikke klar til dem endnu, men jeg ville gerne have dem ved hånden, hvis jeg en dag ændrede mening.

Bortset fra tøjet var der egentlig kun få ting, jeg ville have med: min computer, skærm og andre gaming-ting. Det krævede lidt puslen at få det hele ned i en af kufferterne, men bagefter fik vi pakket en masse tøj rundt om, så intet ville gå i stykker på turen.

Vi stod allerede i døren, da det gik op for mig, at der var én til ting, jeg måtte have med. Jeg håbede, den var, hvor jeg regnede med. Jeg løb tilbage ind i mors soveværelse. Når jeg før havde haft stuearrest, havde jeg af og til sneget mig ind på hendes værelse, mens hun var væk, for at lege med min telefon. Hun havde aldrig opdaget det, og gemmestedet var det samme. Min telefon lå nede i bunden af hendes natbordsskuffe.

Havde jeg overhovedet lyst til at se, hvad der ventede mig, når den blev tændt? Hvor mange ubesvarede beskeder ville der ligge? Jeg trykkede nervøst på tænd-knappen. Der skete ingenting. Det var næsten en lettelse. Det gav også mening - den kunne jo ikke stadig have strøm efter at have ligget urørt i et par måneder. Jeg puttede telefonen i lommen og gik tilbage for at slutte mig til Amanda og Jodie i entreen.

De bar kufferterne ud i bagagerummet for mig. Ikke at det var meget lettere for dem, men jeg ville aldrig selv have klaret at få dem ned ad trappen uden at snuble.

Jeg blev igen sat på passagersædet, mens vi bakkede ud af indkørslen og kørte ned ad vejen.

Jeg kiggede ikke tilbage. Havde jeg truffet det rigtige valg?

Vi kørte fra motorvejen ved en efterhånden velkendt afkørsel. Et par sving senere kørte vi ned ad en snoet grusvej. Jeg skubbede hænderne ind under kjolen og greb hårdt fat i stoffet.

Hele køreturen havde jeg forsøgt - uden held - at finde ud af, hvad jeg skulle sige, når vi ankom. Jeg havde gennemgået en masse forskellige måder at forklare tingene på, men hver enkelt føltes mere utilfredsstillende end den forrige.

Da vi drejede ind i indkørslen, fik jeg et glimt af et velkendt ansigt, der kiggede ud på mig gennem vinduet.

8 Synes om