Anna & Dagplejen

Indledning:

I denne historie følger vi den unge Anna på 15 år, der har fået sommerferie og er begyndt at søge noget feriearbejde, hun har altid godt kunne tænke sig at arbejde med børn, da hun tit passer sine små søskende og derfor hun har valgt, at søge ned i den lokale dagpleje, der ligger på samme vej, hvor hun bor.

Kapitel 1 (Fredag morgen)

Det er fredag morgen og klokken er 07:00, da alarmen går i gang på telefonen. “Allerede” siger jeg og rækker ud efter telefonen, der ligger på natbordet. Jeg slår alarmen fra og låser telefonen op, straks åbner jeg Messenger og finder gruppechatten Beauty-Queens 8.A, “God morgen piger” skriver jeg, “bank bank” lyder det fra døren og en stemme siger “Godmorgen Anna” Jeg hører straks at det er min mors stemme, “Godmorgen mor” svarer jeg tilbage og sætter mig op i sengen. Jeg fjerner dynen og rejser mig op fra sengen, går over til døren, åbner den og går ud på gangen, over mod badeværelset, hvor jeg tager fat i håndtaget og åbner døren, da jeg har åbnet døren, ser jeg at min lillesøster Marie, står i sin våde bukseble og børster tænder ved håndvasken.

Jeg kigger på min lillesøster og siger “Marie, du skal altså huske at låse døren herud til, når du bruger toilettet”. Marie tager tandbørsten ud af munden og svarer “Undskyld Anna, jeg glemmer det hver gang… Jeg vil bare gerne ud af den her våde ble”. “Det kan jeg godt hjælpe med” siger jeg og lukker døren til badeværelset efter mig, låser døren og går over til Marie, jeg hiver den meget våde bukseble ned og Marie træder ud af bleen. ”Tak Anna” siger hun og begynder at børste tænder igen, ”Lad mig lige hente et par nye trusser til dig” siger jeg og går over til badeværelsesdøren, låser døren op, inden jeg åbner den og går ud på gangen ned mod Maries værelse og ser at hendes dør står åben.

Hendes værelse er et klassisk 4-årigt pigeværelse, det er lyserødt og fyldt med plakater med Disney-prinsesser. Jeg går over til kommoden og åbner den øverste skuffe, tager et par My Little Pony-trusser fra skuffen og lukker den igen, jeg vender mig om, for at gå over imod døren, og kan pludseligt mærke at jeg træder på noget. Jeg kigger ned imens jeg flytter foden væk og selvom jeg allerede har opdaget, hvad det er jeg har trådt på, skal jeg alligevel lige kigge efter, inden jeg samler det op fra gulvet.

Jeg skal lige til at lægge det fra mig på kommoden, da jeg beslutter mig for at tage det med ud til Marie på badeværelset, og går over til døren og videre ud på gangen igen. Jeg lukker døren efter mig og forsætter over til badeværelsesdøren som jeg igen åbner for at komme ind på badeværelset, inden jeg atter lukker og låser døren. Maja er blevet færdig med at børste tænder og står ved håndvasken. Hun er i gang med at børste sit hår, hun ser mig komme ind ad døren igennem spejlet.

”Anna, se jeg har selv børstet mit hår” siger hun og smiler over hele femøren, ”Vildt flot Marie det har du gjort godt” svarer jeg tilbage og går over til hende. “Se hvad jeg fandt” siger jeg og lægger sutten på kanten af håndvasken, jeg ser at Marie skal til at række ud efter den, ”Den lå altså på gulvet, så vi skal lige have vasket den, inden den er klar til brug igen” når jeg næsten at sige, inden Marie får skubbet sutten ned i vasken og jeg fuldfører min sætning. Jeg sætter mig ned på hug og giver Marie trusserne på, inden jeg skubber taburetten på plads under håndvasken og går over til toilettet, hvor jeg slår låget på brættet op, inden jeg trækker mine trusser ned og sætter mig på brættet for at tisse.

Da jeg er færdig med at tisse, tørrer jeg mig med noget toiletpapir, og trækker bagefter ud i toilettet. Imens jeg trækker mine trusser på plads igen, går Marie ud af badeværelset og lukker døren efter sig, jeg går over til håndvasken, tænder for vandet og skyller lige sutten kort, inden jeg igen lægger den på kanten af håndvasken (denne gang med sutten op ad, som om den skal tørre). Jeg tager noget sæbe på hænderne og får vasket mine hænder, da jeg er færdig slukker jeg for vandet og tørrer hænderne i håndklædet.

Jeg går over til badeværelsesdøren der står åben på klem, da Marie ikke har fået lukket døren ordentligt, jeg åbner døren og går ud på gangen, samtidig kommer min lillebror Victor ud af sit værelse ”Godmorgen Anna” siger han, ”Godmorgen Victor, din orm…” svarer jeg tilbage, imens han går forbi mig, ud på badeværelset. Jeg når over til trappen, går ned af den og kommer ud i køkkenet, hvor der allerede er dækket op til morgenmaden, hurtigt får jeg fundet min sædvanlige siddeplads. Jeg ser at tvillingernes højstole er tomme og spørger ”Mor, hvor tvillingerne henne?”

”Din far er i gang med at skifte deres bleer, inde på deres værelse” svarer hun og sætter en gryde med varm havregrød på bordskåneren, lidt efter kommer Marie og sætter sig på sin trip trap stol, ”Adr Havregrød…” siger hun og rækker tunge ad vores mor og griner. ”Så så, unge dame, du kan da godt lide havregrød…” siger mor, ”Jo det er rigtigt nok, men kun med masser af smør og kanelsukker på” svarer Marie. Jeg øser noget havregrød op i min skål og putter en stor klat smør på grøden. Bagefter tager jeg og drysser lidt kanelsukker ud over grøden og prøver på ikke at ramme smørklatten, Victor kommer ud i køkkenet og sætter sig ned på en af stolene ved spisebordet, han tager noget havregrød op i sin skål og sætter sig ned igen, da jeg er blevet færdig med at spise, siger jeg ”Tak for mad mor” og går over til køkkenvasken.

Jeg tænder kort for vandet og skyller skålen, inden jeg sætter den i opvaskemaskinen, ”Tak skat” siger mor, imens jeg går over imod trappen og går op. Da jeg er kommet op på første sal og går forbi tvillingernes rum, ser jeg at far, stadig er i gang med at skifte ble på den ene af dem, jeg stikker hovedet ind ad døren og straks kommer lugten af afføring. ”Godmorgen far. Der har vist været godt gang i tvillingerne i nat?” siger jeg og smiler imod ham, da han kigger hen mod døren, ”Godmorgen min skat, jo der har været godt gang i dem, Isabella gad ikke at drikke sin natsutteflaske og Alexander faldt i søvn med det samme, men vågnede så flere gange i nat, da han havde tabt sutten og bagefter var tørstig, så din mor måtte lave en flaske til ham” svarer han og kigger igen over på mig.

Jeg når lige at tænke for mig selv “Det må være en familie ting, det med sutten…” inden jeg spørger ”Er der noget jeg kan hjælpe med far, inden jeg gør klar til at tage i skole?” spørger jeg om, ”Nej tak skat, gør du dig bare klar til skolen” svarer han og smiler, jeg går videre til mit eget værelse og går ind ad døren, jeg går over til natbordet og tager min telefon op, jeg ser at nogen af de andre piger, har svaret i gruppechatten. Clara min bedste veninde har skrevet ”Godmorgen smukke, er vi klar til i dag? Vi skal bare overleve dansk og naturfag i dag, og selvfølgelig frokosten også … og så er det sommerferie, har du fundet et sommerferiejob?” Jeg låser min telefon op og svarer ”Nej, ikke endnu, er ved at gøre mig klar, jeg har ikke fundet et job endnu, men jeg har sendt en ansøgning til Bamsebo dagpleje, den der ligger længere ned ad vejen lige før Meny”.

Jeg får fundet mit penalhus på skrivebordet og lægger det ned i skoletasken, bagefter tager jeg det valgte tøj som ligger på kontorstolen og tager det på, jeg kigger på uret på væggen og det viser 7:40, Jeg går over til garderobeskabet og tager børsten der hænger ved siden af det og begynder at børste mit hår. Da jeg er færdig, hænger jeg børsten tilbage og tager min skoletaske op på skulderen og går over imod døren, jeg åbner den og går ud på gangen, lukker døren efter mig og går ned ad gangen og trappen. Jeg ser at mor stadig er i køkkenet og at tvillingerne er i gang med at blive fodret af far, ”Vi ses mor, jeg cykler i skole nu sammen med Clara” råber jeg til hende og hun svarer ”Vi ses skat, husk at tjekke din e-mail en gang i mellem, det kan jo være, at du hører tilbage fra Vibeke, det er hende der har Bamsebo dagpleje”.

”Det skal jeg nok huske at gøre mor, hun sagde at jeg ville høre fra hende, inden ugen er omme og jeg krydser da fingre for at jeg får jobbet” svarer jeg, imens jeg åbner hoveddøren og skal til at gå ud.

Uden rigtigt at vente på et svar, lukker jeg igen døren og går over til min cykel, jeg låser den op og kan samtidigt høre Claras stemme bag mig. ”Hej Anna, er du klar til sidste skoledag og sommerferien?” spørger hun ”Hej Clara det kan du tro, især til at 9. klasserne kaster med karameller og vandkampen imod dem” svarer jeg og trækker cyklen ud til vejen, inden jeg sætter mig op på den og får taget min cykelhjelm på. Sammen cykler vi imod skolen, på vejen møder vi de andre piger fra klassen og cykler i samlet flok imod skolen. Efter ca. 10 minutters cykeltur, ankommer vi til skolen og parkerer cyklerne i cykelskuret, vi går over til hovedindgangen og træder ind ad døren.

Fortsættelse følger

10 Synes om

Spændende start! Glæder mig til at læse mere :blush:

1 Synes om

Wow, god start!

2 Synes om

Den vil jeg glæde mig til læse noget mere af😀 Fantastisk start.

Glæder mig til mere

1 Synes om

Så er der endeligt et nyt kapitel af Anna & dagplejen, hvad mon der sker i dette kapitel? Læs den og find ud af det :wink:

Kapitel 2 (Skolen)

Vi er nået over til klasseværelset, jeg får kigget på skoleskemaet & kan se at vi starter med at skulle havde Dansk med Hr. Sørensen, vi får fundet vores pladser i klassen & sætter os ned, Sætter telefonen på lydløs & timen går i gang. På et tidspunkt mærker jeg at min telefon vibrerer i bukselommen & jeg tager telefonen op af lommen, ser at det er en E-mail fra ”Vibeke.Bamsebo@hotmail.dk” Hr. Sørensen kigger ned på mig, ”Anna er der noget du vil dele med klassen, siden du tager din telefon frem under timen? ” jeg svarer ”nej Hr. Sørensen det var bare en E-mail jeg fik”, jeg lægger telefonen ned i lommen igen. Og da timen er færdig, tager jeg min telefon op fra lommen & låser den op, jeg åbner E-mailen og læser den ”God formiddag Anna, Jeg har siddet og læst din fine ansøgning til Bamsebo dagpleje, jeg står faktisk og mangler et par ekstra hænder til dagplejen. Da en af mine nuværende ansætte går på barsel & derfor vil jeg gerne tilbyde dig en af de ledige pladser hos os, og så ville jeg hører om du havde lyst til at starte nu på mandag kl. 08:00? med venlig hilsen Vibeke Hansen”, jeg svarer straks på mailen ”hejsa Vibeke mange tak for mailen & jobbet, jeg vil naturligvis gerne starte mandag morgen.

Er der noget specielt tøj jeg skal tage på mandag morgen? ” og sender mailen, går ud af klasselokalet og ud i skolegården hvor der er små 10 minutter af frikvarteret tilbage, Jeg får fundet de andre piger og fortæller dem de gode nyheder, de var glade på mine veje & efter et stykke tid ringer klokkerne ind. Det er tid til naturfag, så vi går hen imod døren til klasselokalerne & ind ad døren, vi kommer ind i klassen & sætter os ned ved vores pladser og fru. Lauersen kommer ind ad klasseværelsets døren, Goddag 8.A i dag skal vi havde om newtons love og husk at efter timen. Så mødes vi ude i skolegården hvor 9 klasserne står klar med vandballoner & karameller, men lad timen begynde og fru. Lauersen begynder at dele opgaver ud til klassen, jeg får svaret på spørgsmålene og vender papirerne om på bordet, efter et stykke tid rejser læren sig op fra lærer stolen & begynder at samle opgaverne ind. Hun sætter sig ved lærer bordet igen og begynder at rette opgaverne en efter en, efter et stykke tid ringer klokken til frikvarter og jeg rejser mig fra stolen og går ud ad klassen, jeg mødes ude i gangen med de andre piger og vi går sammen ud i skolegården hvor 9 klasserne er i gang med at forberede vandballonerne & karamelposerne, der er flere børn der begynder at komme ud fra skolen og går ud i skolegården.

Efter 10 minutters tid står der en ung pige fra 9 klasse med en megafon ”God formiddag Bøgeskolen, foran jer står der en masse kurve med vandballoner i dem & lige om lidt når de andre 9 klasser er klar, så begynder årets vandkamp & bagefter vil der selvfølgelig være karamel udkastning, men er i klar? ” siger hun i megafonen & de andre elever råber ”JAAA! ”. ”Så lad vandkampen begynde” siger hun i megafonen & løber ned til de andre 9 klasser, jeg tager et par vandballoner fra kurven og begynder at kaste dem efter 9 klassere og få ramt et par stykker, ser at Clara bliver ramt lige i ansigtet af en vandballon & hun begynder at grine, jeg ser at Claras storesøster Malene som går i 9 klasse står lige foran os næsten og griner af Clara. Jeg tager et par balloner fra kurven og kaster dem efter Malene, jeg får ramt hende lige i brystet så hendes hvide bluse bliver gemenblødt og man kan se hende BH, Malene ser at det var mig der kaster vandballonerne og tager et par stykker i hånden, hun kaster dem efter mig og får ramt mig på lårene. Efter et godt stykke tid er vandkampen slut og de starter med at kaste karamellerne ud til alle eleverne i skolegården karamellerne flyver til højre og venstre, men vi får grebet en del og til sidst er det slut, pigen med megafonen stiller sig op midt i skolegården ”Tak for denne gang Bøgeskolen og rigtig god sommerferie til jer alle sammen” siger hun i megafonen og man kan bare se at hun er gemmen blødt fra vandballonerne.

Malene går over til os ”hej Lillesøster & Anna var det en hyggelig sidste skoledag? , prøv at tænk til næste år er det jeres tur til at afholde årets sidste skoledag her på Bøgeskolen” siger hun & krammer Clara, bagefter tager hun 2 fryseposer fra baglommen og ser straks at de er fyldt med karameller, ”2 ekstra poser til de kommende 9klasser efter sommerferien” Siger Malene og smiler til os, ”mange tak” siger vi begge to og jeg skynder mig at putte min pose i min våde bukselomme ned til de andre karameller. ”Det er vist også ved at være frokosttid, der er jo pizza & fritter fra det lokale pizzeria i dag på grund af det er sidste skoledag før sommerferien” fortæller Malene, ”Hvorfor er vi så ikke gået imod kantinen i nu? du ved hvor meget jeg elsker pizza ” spøger jeg og kigger på Clara, ”Vi må straks afsted” siger hun & griner. Vi følger efter hende imod kantinens døre, efter en lille gåtur igennem skolegården ankommer ved kantinens hoveddøre og Malene åbner dørene for os, ”de damer værsgo at træde ind ad døren” siger hun efterfølgende & vi svarer i kor ”mange tak frøken” og fniser, vi får fundet køen til pizzaerne og efter et længere stykke tid bliver det vores tur.

På bordet står der et skilt hvor der står ”max 4 stykker til hver” og vi kommer hen til pizzaerne, jeg tager et stykke salatpizza med kebab og et med pepperoni og skinke, og de 2 sidste stykker bliver Hawaii pizza med skinke & ananas på, da Clara & jeg har fundet nogen ledige pladser ved et af bordene, kommer Malene med en tallerken fuld af pomfritter på i den ene hånd & salat-mayonnaise i den anden hånd. ”så er der fritter” siger hun og sætter sig ned på en den ledige stol, Vi får spist vores mad og efter et stykke tid kommer en anden pige over til Malene, ”er du klar til at tage over i folkeparken og mødes med de andre 9 klasser, og har du husket dåserne til senere” spøger hun, Malene svarer ”hejsa Freja selvfølgelig er jeg klar til folkeparken & har husket mokai dåserne. Men lad mig lige spise færdig og så mødes vi udenfor om 5 minutter” og spiser videre, Vi får spist færdig og Malene rejser sig op fra sin plads & siger ”Vi ses rollinger”, jeg samler tallerkenerne & skraldet sammen på en bakke, jeg går over med det til Bakkevognen og sætter det ind i en af de ledige huller. Clara kommer over & siger “skal vi tage hjem til mig og spille Sims 4? der er der ikke en masse baby larm fra din brødre & søstre, ” “det kan vi da godt og ja de kan godt være irriterende en gang i mellem derhjemme, men lad os gå ud til cyklerne og cykle hjem til dig, for vi har sommerferie nu” svarer jeg og griner.

Vi går over imod kantinens udgang ved skolegården & over til døren, Clara åbner døren og vi går ud af den til skolegården, Vi går over til vores cykler og jeg kigger rundt i skolegården, ser at der stadig en masse mindre børne klasser der er ude og lege. Da de har andre kantinetider & efter et stykke tid når vi cyklerne, får låst vores cykler op og tager cykelhjelmene på, da Peter en af de andre børn fra klassen kommer hen til cykelskuret, “Hvad skal i så lave i sommerferien? Spørger han om. Clara svarer “jeg skal til Fredericia i det mørke Jylland og besøge mine Bedsteforældre derover, da hele familien kommer derover og de ejer en stor bondegård med en masse forskellige dyr”. “Og hvad med dig Anna? ” spørger han mig om, “Jeg har fået et arbejde i Bamsebo nede ved Meny og så skal vi på Camping weekend i juli og en masse andet” svarer jeg og griner, “men hvad dig Peter? ” siger Clara og klikker sine cykelhjelm spænder sammen, “jeg skal blandt andet til Fyn med min far og besøge min bedstemor i Nyborg, men også meget mere” svarer han imens han tager sin cykelhjelm på.

Vi trækker cyklerne ud ad skolegården & ud til cykelstien, jeg sætter mig op cykelsædet & begynder at cykle ud på cykelstien, Clara & Peter cykler lige bagved & efter et stykke tid drejer Peter ned at en lille sti mod sit hjem, efter de har cyklet i 15 minutter, ankommer de til Claras hus & de stiller cyklerne ved cykelstativet ved garagen. Claras mor kommer ud ad Hoveddøren og tager imod os ”Hvordan gik sidste skoledag? ” spørger hun om, imens vi går til hoveddøren & Clara krammer sin mor ”den har været smadder sjov, Anna Ramte Malene i hovedet med en kæmpe vandballon & så begyndte krigen imellem os” svarer Clara,
”god eftermiddag Monika” siger jeg høfligt til Claras mor & smiler. ”Hej Anna, I må da være sultende & i er heldige for jeg har lige bag bagt boller, de er faktisk lige taget ud af ovnen og der ligger et par stykker i brødkurven på spisebordet, samt smør & hjemmelavet hindbær syltetøj” siger hun & går ind ad hoveddøren, vi følger efter hende ud i køkkenet & sætter os på stolene ved køkkenbordet.

Monika kommer over til bordet med et par dåse colaer, ”var de her måske noget for jer? ” spørger hun & vi begge svarer ”Ja tak” i kor, de bliver sat ned på bordet & vi tager straks en hver, Malene sætter sig ned ved bordet & begynder at skære bollerne ud & giver os en bolle hver, de er stadig låne og jeg får smurt noget smør på. Bagefter en masse syltetøj på & får taget den første bid af bollen, Jeg kan mærke den smelte smør løbe ned ad hagen og når lige at læne mig ind over tallerken, inden smørret når enden af hagen & Clara ser det, hun begynder at grine og er ved at blive kvalt i sin egen bolle. Monika rækker mig en papirserviet og jeg tager imod den, begynder at tørre mig rundt omkring hagen & munden bagefter, vi får spist et par boller hver og kan ikke spise flere af dem, ”tak for bollerne de smagte rigtigt godt” siger jeg & skubber tallerken ind på bordet. ”Skal vi gå op på mit værelse? ” spørger Clara mig om & jeg svarer ”det kan vi da godt og vi rejser os fra stolene, ”tak for bollerne mor siger Clara & vi går over til trappen op til første sal, hvor Claras værelse ligger, vi når op ad trappen & Clara ser at hendes dør til værelset er åben på klem.

”Mor har du været inde på mit værelse i dag? ” råber hun ned til sin mor, & efter et stykke tid kommer hendes mor over til trappen, ”nej skat der har jeg ikke nået at være med vasketøj i nu, men det kan nok godt havde været din lillebror, han var oppe og lege tidligere på sit værelse. Så der er nok mulighed for at den lille ballademager har været inde på dit værelse og rode” svarer hun, ”Tak mor det er nok den ballademager der har været derinde, jeg slår den gnom til plukfisk, hvis han har rodet i min makeup taske igen” Svarer Clara sin mor.

Rigtig glædelig jul & godt nytår herfra :smile:

7 Synes om

Dejligt med en fortsættelse på historien :blush:

2 Synes om

Det er en dejlig historie og jeg håber at der kommer mere :heart_eyes:

Det skal der skam nok komme i det nye år, det er da hver faldt planen og har lige fået et par dage fri, så det kan være at der bliver skrevet lidt mere på den. :slight_smile:

2 Synes om

:loud_sound: Hør Hør :sound:

Et nyt kapitel er lige om hjørnet! Anna står over for en helt ny udfordring, og jeg kan afsløre, at der er både latter, tårer og en masse overraskelser i vente. Stay tuned! :smiley: :baby_symbol: :baby_bottle: :baby:

8 Synes om

Glæder mig til

Du kan ikke bare smide sådan en nyhed og så lade os hænge :smiling_face_with_tear:

Håber snart der er noget klart til os :smiling_face:

1 Synes om

Desværre er den klar, men computeren som historien ligger på er desværre i stykker lige for tiden.

1 Synes om

Øv, hvor træls. Håber den kan reddes!

Og så må det være en påmindelse om at det er lige så vigtigt at huske back-up, som at huske bleen :laughing:

Anna er tilbage fra sin laaange sommerferie :smile:

Kapitel 3 (Fredags slik)

Clara åbner døren ind til sit værelse og straks ser hun at vaskekurvens indhold ligger på gulvet, der ligger bh´er og trusser på hendes seng, ”min yndlingssweater! Skriger hun og løber over til hendes skrivebordsstol, hvor sweateren ligger på & der er yoghurt hænder på fronten af den. Jeg går over til hende og ser at der også har været små fingere på hendes tastatur på skrivebordet, ”The yoghurt kid has striked Again” fortæller jeg & smågriner, ”ha ha” siger Clara og begynder at fjerne vasketøjet på sengen, da hun har samlet det meste op, går hun over til vaskekurven og lægger tøjet ned i den, ”jeg skal lære den dreng ikke at rode i mit vasketøj” siger hun og løfter vaskekurven. Bagefter bærer hun den over til døren og sætter den ned igen, jeg tager vådservietterne der ligger på makeup-hylden ved skrivebordet og begynder at tørre yoghurt fingerende væk fra tastaturet, ”hov der ligger Hugos sut” Siger Clara og tager den op fra gulvet, ”bruger Hugo stadig sut, Er han ikke 4 år gammel Clara? ” spørger jeg hende om.

”ja han har lidt svært ved at slippe sutten og mor mener at det er bedst sådan, i stedet for at tage den fra ham og han bruger også ble i nu, da han tisser i sengen om natten og nogle gange om dagen” fortæller hun og lægger den i sin lomme, jeg går over til sengen og lægger mig i den, får fundet fjernbetjeningen og tænder for tv´et. ” Der er Paradise hotel på tv3” fortæller jeg til Clara og hun løber over til sengen for at kaste sig over i sengen, programmet er heldigvis lige startet og efter et stykke tid kommer Claras mor op ad trappen og banker på døren ”bank bank” lyder det på døren, ”kom ind mor” siger Clara og døren går op, Monika går ind ad døren til værelset og siger ”godt at se i hygger jer og får set lidt tv, men jeg ville bare lige fortælle jer, at jeg er på vej over til Hugos børnehave for at hente ham. Men også at der er is i fryseren og dem er i velkommen til at tage en af”, ”tak mor vi ses når du en gang er tilbage med ballademageren” siger Clara, ”Tak Monika” siger jeg efterfølgende & hun går ud af værelset igen, lukker døren efter sig og man hører hende gå ned ad trappen, efterfølgende hører man hoveddøren åbne & lukke igen, der er reklamepause på tv´et ”jeg går lige på toilettet” fortæller jeg Clara.

Går over imod værelsesdøren og åbner den, lukker den igen efter mig for at gå over til badeværelsesdøren og åbner den derind til, lukker den efter mig og låser døren efter mig, ser straks at der er et puslebord ovenpå vaskemaskinen og bleerne fra Rema 1000 ved siden af puslepuden, ser at der en åben pose Libero buksebleer i størrelse 7 på gulvet og ved siden af ligger der1 pakke Huggies Drynites. Ser også at der ligger 2 pakker af Drynites og den ene pakke var åben, men pakkerne var anderledes end de andre pakker, dem her var der lyserøde og havde sommerfugle foran på bleerne og der var et billede af en pige på pakkens plastic. ”Hmm det var da mærkeligt jeg husker da ikke at havde set de andre pakker før” tænker jeg og kigger ned i den fyldte blespand der står ved puslebordet.

Der ligger der en af de der Drynites med sommerfugle på og den er klart våd kan jeg se herfra, jeg går over til toilettet og slår brættet op, jeg får tisset og slår brættet ned igen, går over til håndvasken og vasker mine hænder, går over til badeværelsets døren og åbner den, går ud af den og går over til Claras værelse og ser at hendes dør står åben. Jeg går ind på værelset og ser at hun ikke er på værelset, ”Bøh” lyder det fra trappen af og får et chok af det, får kigget over til trappen og ser at Clara står på det øverste trin på trappen og har en is i hver hånd, ”der var vist en der tissede i bukserne der” siger Clara grinende. ”Nej jeg gjorde ej, men jeg fik da et chok af det” svarer jeg og går ind på værelset, hun følger efter mig ind på værelset og får over til skrivebordet, lægger den ene is på skrivebordet & fjerner Emballagen fra sin egen is. Jeg går over til hende ved skrivebordet og tager den anden is, fjerner Emballagen fra den og tager en bid af isen ”Koldt” siger jeg med isen i munden, Vi går til sengen og lægger os ned i den igen og ser videre på Paradise hotel, vi får spist isene færdig og efter et stykke tid er programmet slut.

Vi hører hoveddøren gå op, og Claras mor sige: “Clara og Anna, jeg er tilbage med Hugo fra børnehaven.” Derefter lukker døren igen. Monika tager Hugos flyverdragt af, og vi kan høre hende sige: “Der er vist en, der har lavet lort i bleen, Hugo.” Små fodtrin kan høres op ad trappen, og efter lidt tid kommer Hugo løbende ind på Claras værelse og hopper op i sengen. “Hej, storesøster og Anna, jeg har lavet i bleen,” siger han. Clara råber til deres mor: “Moar, Hugo hopper i min seng med sin fyldte ble.” Moderen svarer: “Clara, gider du at skifte ham? Så kan jeg begynde at forberede aftensmaden.” “Fint, Moar, det skal jeg nok,” svarer Clara og kigger på sin lillebror. “Hugo,” siger hun og strækker sin hånd ud mod ham, “vi skal ud på badeværelset og skifte din ble.” Hugo kigger på hende med et udtryk af protest i øjnene, mens han hopper videre i sengen. “Nej!” protesterer han bestemt og ryster på hovedet. “Ikke bleskift!” Clara ryster på hovedet med et smil og går over til sengen, forsigtigt prøver hun at tage hans hånd. “Kom nu, Hugo,” opfordrer hun blidt, "vi skal have skifte den ble” Hugo griber efter Claras hånd, og med et varmt smil løfter hun ham op i sine arme og bærer ham blidt ud på badeværelset. Hans små fødder dingler i luften, mens han trygt hviler mod sin storesøsters bryst.

Clara POV

Vi når ud på badeværelset, og jeg sætter Hugo ned på puslebordet. ‘Læg dig ned, så jeg kan skifte din ble,’ siger jeg blidt til ham. Hugo adlyder modvilligt, og jeg begynder forsigtigt at tage hans bukser af. Derefter knapper jeg bodystockingen op, og den beskidte ble kommer til syne. Med rutinerede bevægelser begynder jeg at skifte bleen. Jeg løsner velcrolukningerne og fjerner forsigtigt den beskidte ble, som jeg hurtigt lægger til side. Derefter tager jeg et par vådservietter og begynder at vaske Hugos numse og tissemand grundigt, men nænsomt. Efter at have sikret mig, at han er helt ren, påfører jeg en god portion zinksalve for at beskytte hans hud og afslutter det med et godt lag babypudder, der efterlader Hugo duftende og frisk. Til sidst tager jeg en ren ble frem fra bleposen og folder den ud, får ham til at løfte numsen og lægger bleen under hans numse, sørger for at den sidder perfekt og sætter velcrolukningerne på plads. Da jeg er færdig, giver jeg Hugo et kærligt smil og knapper bodystockingen sammen igen. Han får bukserne på igen. ‘Sådan, nu er du klar til at lege igen! Hov, du glemte vist også din sut inde på mit værelse,’ siger jeg og tager den op af min lomme. Jeg fjerner det værste lommefnuller fra den og putter den i hans mund. ‘Tak, storesøster,’ svarer Hugo og begynder at sutte på sutten, imens jeg hjælper ham ned fra puslebordet.

Anna POV

Clara går ud af hendes soveværelse med Hugo i hånden og de går hen imod badeværelset, jeg tager fjernbetjeningen og skifter kanaler, indtil jeg får fundet Nickelodeon og ser at ICarly er i gang. “Gad vide om Clara tisser i sengen om natten, siden der var de andre bleer ved puslebordet for de ligne da ikke nogen som Hugo bruger, men hun var vist også et par kusiner der var vådliggere vist, så vidt jeg husker”. Tænker jeg og forsætter med at se tegnefilm og efter et stykke tid kommer Clara ind ad døren igen & siger grinende ”så er møgungens ble blevet skiftet og sikke en omgang, det var være end en kostald”, ”var det da så slemt? ” spørger jeg hende og hun går over til sengen, hun sætter sig i sengen og ser tegnefilm med mig. Ude på gangen kan man høre Hugo larme inde fra sit værelse, efter en halv times tid kommer Monika og stikker hovedet ind ad døren og fortæller ”der er aftensmad om 10 minutter piger” og vi svarer begge ”Okay Tak,” og hun går ned til køkkenet igen, da der er gået 10 minutter, slukker Clara for tv’et, ”tror der er ved at være spisetid” siger Clara og rejser sig fra sengen. ”Du har nok ret Clara” svarer jeg og rejser mig fra sengen, vi går sammen ud ad værelsesdøren og hen til trappen, vi forsætter ned ad trappen og vi går hen til spisebordet i køkkenet.

Hugo sidder allerede i sin trip trap stol og en Blå hagesmæk med dinosaurer på, vi får fundet vores pladser ved bordet og Monika kommer med et stort fad og sætter det ned på en bordskåner, ”hvad skal vi havde at spise i dag Monika? ” spørger jeg, ”dagens ret er koteletter i flødesovs med ris og grønsager” svarer hun og går tilbage til komfuret. Hun tager den sidste gryde og tager den med over til spisebordet for at sætte den ned på en bordskåner, Monika sætter sig ned på den sidste stol og tager Hugos tallerken, hun begynder at putte ris og bagefter et par koteletter, samt sovs på den og hun skærer kødet ud i små stykker til ham. Hun sætter tallerken ned foran ham og han begynder straks at spise sin aftensmad, bagefter øser hun mad op til Clara og jeg på hver vores tallerkener, en efter en får sin tallerken og vi begynder at spise vores aftensmad, bagefter øser hun op til sig selv og begynder at spise. ”Maden smager rigtigt godt Monika” siger jeg og hun svarer ”Mange tak Anna, det er jeg glad for at høre” og Hugo begynder at lege med sin mad, Clara fortæller Hugo ”Det er altså kun babyer der leger med sin mad, nåh ja jeg havde jo også glemt at du var en”.

“Du er en baby Clara” svarer Hugo og rækker tunge til Clara, hun svarer igen med “det er ikke mig der stadig bruger ble eller laver i den” “jo Clara du bruger stadig også ble for du tisser i sengen, og derfor er du også en baby” svarer Hugo og griner, “så stopper i begge 2, Hugo stop med at lege med din mad & Clara stop med at drille din lillebror. “ siger Monika med bestemt stemme og forsætter med at spise sin aftensmad, da vi alle er færdige med at spise, hjælper Jeg Hugo med at komme op fra sin trip trap stol, imens de andre begynder at rydde af bordet, får sat Hugo med på gulvet og straks løber han ind i stuen for at lege med sit legetøj derinde. Jeg kan ikke tanken ud af mit hoved at min bedste veninde tisser i sengen og stadig bruger ble om natten, jeg begynder at hjælpe med at fjernet de sidste ting fra spisebordet og ud i køkkenet, Clara spørger Monika “ mor er det okay at vi ser en film i stuen? ”, og Monika svarer hende ”så længe det er en film som Hugo også kan se. Da han leger med sit Lego Duplo i stuen lige nu vidst”, ”okay mor og tak” svarer Clara sin mor & vi går ind i stuen, vi sætter os ned i sofaen og Clara tager fjernbetjeningen fra sofabordet. Hun tænder for fjernsynet og vælger Viaplay, vi scroller lidt rundt og finder til sidst (Flyvende Farmor) ”Hvad med den her Anna? ” spørger Clara mig om.

”Den kan vi godt se, min yndlings sang i den er hvor Politimanden synger Motorcykelmand imens farmor kører bussen” svarer jeg Clara, hun svarer ”min yndlings sang er Jul hele året, hvor Bamse synger med farmor”, Clara starter filmen & Hugo leger med sit Lego Duplo og han får bygget en stor togbane. Hugo begynder at rode i de 2 store opbevaringskasser og det ser ud til at han ikke kan finde det som han leder efter, ”MOAR!” råber han og efter et stykke tid kommer Monika ind i stuen, ”hvad er der nu Hugo, jeg er lige i gang med at tage det sidste af opvasken” siger hun. ”Jeg kan kun finde vognene til lokomotivet, men ikke selveste lokomotivet” siger han og kigger på sin mor, har du prøvet at kigge på værelse?” spøger hun og straks løber han imod trappen og op til sit værelse, vi forsætter med at se filmen & Monika går ud i køkkenet igen for at tage resten af opvasken, efter 15 minutters tid kommer han ned af trappen igen. ”Moar jeg fandt lokomotivet under min tremmeseng” siger han da han er kommet ned af trappen og forsætter ind i stuen, han sætter vogne ned på skinnerne & efterfølgende lokomotivet, han tænder for toget og det begynder at køre på togbanen, ”se piger toget kører” fortæller han.

Hugo leger stolt med sin togbane og Clara kan lugte noget i luften, ”Hugo prøv lig at komme herover til sofaen” fortæller hun ham, han rejser sig op og går over til Clara, hun løfter ud i hans bukser og tjekker hans ble, ”jeps han har lavet lort i bleen igen. Hugo gå ud til mor og bed om at blive skiftet af hende, jeg har ikke tid lige nu” siger hun, “okay Clara” svarer han og går ud imod køkkenet til sin mor, “se der kommer bussen” siger jeg og peger på bussen i filmen. “Og helt til tiden” svarer Clara & griner, “jeps” svarer jeg tilbage og griner, efter en halv times tid kommer Monika & Hugo ind i stuen igen, dog denne gang har Hugo ingen bukser på. Kun iført t-shirt og ble, samt sin sut i munden. Monika sætter sig ned ved Clara og Hugo går over til mig, ”op” siger han og jeg løfter ham op på mit skød og vi ser filmen videre, lige pludselig kunne jeg mærke mit skød blive varmt, ”Hugo tisser i sin ble” tænker jeg og forsætter med at se filmen.

Clara siger lig pludselig ”Vi har ikke flere popcorn tilbage mor” og hendes mor svarer, ”Filmen er snart slut og så skal Hugo i seng, og når jeg har puttet ham, kan vi sætte en film på mere & så skal jeg nok finde flere snacks til jer”, Filmen er ved at være slut og den sidste sang er ved at gå i gang. Som hedder tak skal i ha, igen kan jeg mærke at Hugo tisser i sin ble & Monika rejser sig op fra sofaen, ”så er det senge & flasketid Hugo” siger hun imens hun går over imod mig, ”mig vil ikk i seng, mig vil lege med pigerne” svarede Hugo og overraskede mig ved at tage sin sut ud af munden og stikke den direkte ind i min. ‘Se mor Anna bruger også sut,’ sagde han, helt uforberedt på min reaktion. Jeg tog hurtigt sutten ud af munden igen, Jeg puttede sutten tilbage i Hugos mund og sagde kærligt: ‘Så bliver sutten der i aften, så du kan sove trygt.’ "Hans mor kom hen og løftede ham blidt op. ‘Så kan I vinke godnat til Hugo,’ sagde hun med et smil. Vi vinkede begge og sagde i kor: ‘Godnat, Hugo!’ Han vinkede tilbage, og Monika forlod stuen sammen med ham.

Pludselig foreslog Clara begejstret: ”Vil du ikke overnatte her og have en pyjamasfest?” Jeg blev glad ved tanken og svarede ”Det lyder hyggeligt, men jeg må lige høre med min mor, da vi muligvis har planer i morgen formiddag.” Jeg fandt min telefon frem og ringede til hende. ”Hej mor, det er mig. Clara har spurgt, om jeg må overnatte hos hende. Er det i orden?” Mor svarere venligt: ”Lad mig lige høre med far, så ringer jeg tilbage.” ”Okay, tak mor,” svarede jeg og afsluttede opkaldet.

Får Anna tilladelse til at overnatte hos Clara, og hvad er deres planer for morgendagen?

Fortsæt læsningen for at finde ud af det.

9 Synes om