Indledning:
I denne historie følger vi den unge Anna på 15 år, der har fået sommerferie og er begyndt at søge noget feriearbejde, hun har altid godt kunne tænke sig at arbejde med børn, da hun tit passer sine små søskende og derfor hun har valgt, at søge ned i den lokale dagpleje, der ligger på samme vej, hvor hun bor.
Kapitel 1 (Fredag morgen)
Det er fredag morgen og klokken er 07:00, da alarmen går i gang på telefonen. “Allerede” siger jeg og rækker ud efter telefonen, der ligger på natbordet. Jeg slår alarmen fra og låser telefonen op, straks åbner jeg Messenger og finder gruppechatten Beauty-Queens 8.A, “God morgen piger” skriver jeg, “bank bank” lyder det fra døren og en stemme siger “Godmorgen Anna” Jeg hører straks at det er min mors stemme, “Godmorgen mor” svarer jeg tilbage og sætter mig op i sengen. Jeg fjerner dynen og rejser mig op fra sengen, går over til døren, åbner den og går ud på gangen, over mod badeværelset, hvor jeg tager fat i håndtaget og åbner døren, da jeg har åbnet døren, ser jeg at min lillesøster Marie, står i sin våde bukseble og børster tænder ved håndvasken.
Jeg kigger på min lillesøster og siger “Marie, du skal altså huske at låse døren herud til, når du bruger toilettet”. Marie tager tandbørsten ud af munden og svarer “Undskyld Anna, jeg glemmer det hver gang… Jeg vil bare gerne ud af den her våde ble”. “Det kan jeg godt hjælpe med” siger jeg og lukker døren til badeværelset efter mig, låser døren og går over til Marie, jeg hiver den meget våde bukseble ned og Marie træder ud af bleen. ”Tak Anna” siger hun og begynder at børste tænder igen, ”Lad mig lige hente et par nye trusser til dig” siger jeg og går over til badeværelsesdøren, låser døren op, inden jeg åbner den og går ud på gangen ned mod Maries værelse og ser at hendes dør står åben.
Hendes værelse er et klassisk 4-årigt pigeværelse, det er lyserødt og fyldt med plakater med Disney-prinsesser. Jeg går over til kommoden og åbner den øverste skuffe, tager et par My Little Pony-trusser fra skuffen og lukker den igen, jeg vender mig om, for at gå over imod døren, og kan pludseligt mærke at jeg træder på noget. Jeg kigger ned imens jeg flytter foden væk og selvom jeg allerede har opdaget, hvad det er jeg har trådt på, skal jeg alligevel lige kigge efter, inden jeg samler det op fra gulvet.
Jeg skal lige til at lægge det fra mig på kommoden, da jeg beslutter mig for at tage det med ud til Marie på badeværelset, og går over til døren og videre ud på gangen igen. Jeg lukker døren efter mig og forsætter over til badeværelsesdøren som jeg igen åbner for at komme ind på badeværelset, inden jeg atter lukker og låser døren. Maja er blevet færdig med at børste tænder og står ved håndvasken. Hun er i gang med at børste sit hår, hun ser mig komme ind ad døren igennem spejlet.
”Anna, se jeg har selv børstet mit hår” siger hun og smiler over hele femøren, ”Vildt flot Marie det har du gjort godt” svarer jeg tilbage og går over til hende. “Se hvad jeg fandt” siger jeg og lægger sutten på kanten af håndvasken, jeg ser at Marie skal til at række ud efter den, ”Den lå altså på gulvet, så vi skal lige have vasket den, inden den er klar til brug igen” når jeg næsten at sige, inden Marie får skubbet sutten ned i vasken og jeg fuldfører min sætning. Jeg sætter mig ned på hug og giver Marie trusserne på, inden jeg skubber taburetten på plads under håndvasken og går over til toilettet, hvor jeg slår låget på brættet op, inden jeg trækker mine trusser ned og sætter mig på brættet for at tisse.
Da jeg er færdig med at tisse, tørrer jeg mig med noget toiletpapir, og trækker bagefter ud i toilettet. Imens jeg trækker mine trusser på plads igen, går Marie ud af badeværelset og lukker døren efter sig, jeg går over til håndvasken, tænder for vandet og skyller lige sutten kort, inden jeg igen lægger den på kanten af håndvasken (denne gang med sutten op ad, som om den skal tørre). Jeg tager noget sæbe på hænderne og får vasket mine hænder, da jeg er færdig slukker jeg for vandet og tørrer hænderne i håndklædet.
Jeg går over til badeværelsesdøren der står åben på klem, da Marie ikke har fået lukket døren ordentligt, jeg åbner døren og går ud på gangen, samtidig kommer min lillebror Victor ud af sit værelse ”Godmorgen Anna” siger han, ”Godmorgen Victor, din orm…” svarer jeg tilbage, imens han går forbi mig, ud på badeværelset. Jeg når over til trappen, går ned af den og kommer ud i køkkenet, hvor der allerede er dækket op til morgenmaden, hurtigt får jeg fundet min sædvanlige siddeplads. Jeg ser at tvillingernes højstole er tomme og spørger ”Mor, hvor tvillingerne henne?”
”Din far er i gang med at skifte deres bleer, inde på deres værelse” svarer hun og sætter en gryde med varm havregrød på bordskåneren, lidt efter kommer Marie og sætter sig på sin trip trap stol, ”Adr Havregrød…” siger hun og rækker tunge ad vores mor og griner. ”Så så, unge dame, du kan da godt lide havregrød…” siger mor, ”Jo det er rigtigt nok, men kun med masser af smør og kanelsukker på” svarer Marie. Jeg øser noget havregrød op i min skål og putter en stor klat smør på grøden. Bagefter tager jeg og drysser lidt kanelsukker ud over grøden og prøver på ikke at ramme smørklatten, Victor kommer ud i køkkenet og sætter sig ned på en af stolene ved spisebordet, han tager noget havregrød op i sin skål og sætter sig ned igen, da jeg er blevet færdig med at spise, siger jeg ”Tak for mad mor” og går over til køkkenvasken.
Jeg tænder kort for vandet og skyller skålen, inden jeg sætter den i opvaskemaskinen, ”Tak skat” siger mor, imens jeg går over imod trappen og går op. Da jeg er kommet op på første sal og går forbi tvillingernes rum, ser jeg at far, stadig er i gang med at skifte ble på den ene af dem, jeg stikker hovedet ind ad døren og straks kommer lugten af afføring. ”Godmorgen far. Der har vist været godt gang i tvillingerne i nat?” siger jeg og smiler imod ham, da han kigger hen mod døren, ”Godmorgen min skat, jo der har været godt gang i dem, Isabella gad ikke at drikke sin natsutteflaske og Alexander faldt i søvn med det samme, men vågnede så flere gange i nat, da han havde tabt sutten og bagefter var tørstig, så din mor måtte lave en flaske til ham” svarer han og kigger igen over på mig.
Jeg når lige at tænke for mig selv “Det må være en familie ting, det med sutten…” inden jeg spørger ”Er der noget jeg kan hjælpe med far, inden jeg gør klar til at tage i skole?” spørger jeg om, ”Nej tak skat, gør du dig bare klar til skolen” svarer han og smiler, jeg går videre til mit eget værelse og går ind ad døren, jeg går over til natbordet og tager min telefon op, jeg ser at nogen af de andre piger, har svaret i gruppechatten. Clara min bedste veninde har skrevet ”Godmorgen smukke, er vi klar til i dag? Vi skal bare overleve dansk og naturfag i dag, og selvfølgelig frokosten også … og så er det sommerferie, har du fundet et sommerferiejob?” Jeg låser min telefon op og svarer ”Nej, ikke endnu, er ved at gøre mig klar, jeg har ikke fundet et job endnu, men jeg har sendt en ansøgning til Bamsebo dagpleje, den der ligger længere ned ad vejen lige før Meny”.
Jeg får fundet mit penalhus på skrivebordet og lægger det ned i skoletasken, bagefter tager jeg det valgte tøj som ligger på kontorstolen og tager det på, jeg kigger på uret på væggen og det viser 7:40, Jeg går over til garderobeskabet og tager børsten der hænger ved siden af det og begynder at børste mit hår. Da jeg er færdig, hænger jeg børsten tilbage og tager min skoletaske op på skulderen og går over imod døren, jeg åbner den og går ud på gangen, lukker døren efter mig og går ned ad gangen og trappen. Jeg ser at mor stadig er i køkkenet og at tvillingerne er i gang med at blive fodret af far, ”Vi ses mor, jeg cykler i skole nu sammen med Clara” råber jeg til hende og hun svarer ”Vi ses skat, husk at tjekke din e-mail en gang i mellem, det kan jo være, at du hører tilbage fra Vibeke, det er hende der har Bamsebo dagpleje”.
”Det skal jeg nok huske at gøre mor, hun sagde at jeg ville høre fra hende, inden ugen er omme og jeg krydser da fingre for at jeg får jobbet” svarer jeg, imens jeg åbner hoveddøren og skal til at gå ud.
Uden rigtigt at vente på et svar, lukker jeg igen døren og går over til min cykel, jeg låser den op og kan samtidigt høre Claras stemme bag mig. ”Hej Anna, er du klar til sidste skoledag og sommerferien?” spørger hun ”Hej Clara det kan du tro, især til at 9. klasserne kaster med karameller og vandkampen imod dem” svarer jeg og trækker cyklen ud til vejen, inden jeg sætter mig op på den og får taget min cykelhjelm på. Sammen cykler vi imod skolen, på vejen møder vi de andre piger fra klassen og cykler i samlet flok imod skolen. Efter ca. 10 minutters cykeltur, ankommer vi til skolen og parkerer cyklerne i cykelskuret, vi går over til hovedindgangen og træder ind ad døren.
Fortsættelse følger